Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Hej!

    Vid fullt gaspådrag från vilken hastighet och växel (under 5an) så hoppar bilen till rejält, inte som om hjulen spinner utan det är rätt grova hopp och detta fortsätter kontinuerligt vid fullt gaspådrag, försvinner enbart om man släpper av och varvar upp lungt och sansat.

    Är det turboras på g? Motorn går annars väldigt fint och bra men just vid dom hårdare instanserna så verkar den inte spela med. Turbon har gått 19500 mil och är original

    Tips på var jag kan börja felsöka?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    kolla stift o alla vacumslangar är en bra början motorlampan tänder sig inte?
    9-5 2.0t 08 biopower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av mange32
    kolla stift o alla vacumslangar är en bra början motorlampan tänder sig inte?
    Stiften nya sen ~50 mil och vakumslangar har jag förvisso inte kollat, det är väl bara o köpa nya och byta rakt av.

    Nej, motorlampan har aldrig tänts.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    kola så stiften är dragna ordentligt är tydligen ganska känsligt på dom här modellerna
    9-5 2.0t 08 biopower

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av mange32
    kola så stiften är dragna ordentligt är tydligen ganska känsligt på dom här modellerna
    Något speciellt moment du kan ge ut? Jag drog dom rätt tight enligt mig själv men kanske behövs vara mer åtdragna.

    Off-topic: vilka stift använder du? Har varit lite skilda åsikter om vilka stift man skall ha (kör enbart på BF98 och är en icke-biopower)
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    köpte stift på saab sist så kör det dom rekomenderar
    moment har jag inte koll på men låter som d dragit dom bra kanske är stiften som felas för mig oxå har steg 1 vet inte riktigt om det ska vara kallare stift då men tycker om de vore stiften skulle den gå illa hela tiden på fullskaft min altså
    9-5 2.0t 08 biopower

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av mange32
    köpte stift på saab sist så kör det dom rekomenderar
    moment har jag inte koll på men låter som d dragit dom bra kanske är stiften som felas för mig oxå har steg 1 vet inte riktigt om det ska vara kallare stift då men tycker om de vore stiften skulle den gå illa hela tiden på fullskaft min altså
    Är det däremot inte skillnad på en vanlig orig. bil och sedan trimmad som vi kör? Får ta o kolla stiften ifall dom kanske måste skruvas lite mer eller lite mindre.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    ingen aning vet ju det vart debatt här om stift men ska ju funka med orginal rek stift bara med steg 1 tycker jag har ju funkat förut
    9-5 2.0t 08 biopower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Ingen som har fler tankar om var jag kan börja felsöka?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Bumpar denna med att motorlampan började blinka igår när jag var ute o körde. Hände när jag tryckte på fullt och fortsatte även när jag släppte av gasen i ungefär 10 sekunder sedan slocknade den.

    Inget har ändrats i bilens köregenskaper, rullar på bra som vanligt.

    Testade med maptuns lilla dosa, inga felkoder - borde inte motorlampan ha genererat en felkod?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    jo nog skulle du fått felkod check engine lampantänder sig
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Är 99% säker på att tändstiften ska dras med 24 Nm.

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Bumpar denna med att motorlampan började blinka igår när jag var ute o körde. Hände när jag tryckte på fullt och fortsatte även när jag släppte av gasen i ungefär 10 sekunder sedan slocknade den.

    Inget har ändrats i bilens köregenskaper, rullar på bra som vanligt.

    Testade med maptuns lilla dosa, inga felkoder - borde inte motorlampan ha genererat en felkod?
    Det du har problem med är misständningar alternativt spikningar. Kolla upp vilka stift du kör. Jag skulle rekommendera att skippa orignal platinastift och istället köra vanliga stift: BKR7ESC-11

    Fråga din tuner vad programmet är gjort för, antagligen för just BKR7ESC-11 och inte platina. Platinastiften är teoretiskt bättre men de är ojämna i kvalité har jag märkt och är programvaran förändrad och inte anpassad för dom går det inte alls bra.

    Kontrollera som sagt att stiften är åtdragna, sen när du ändå har tändspolarna loss så kollar du samtidigt upp i tändspolen med en ficklampa så anläggningsytan mot stiften ser likadan ut på alla spolar. Inte ovanligt att något blivit skadat när man bytt stift, eller att anläggningsmojängen har fastnat i upptryckt läge. Nästa steg är att prova byta tändspolar med någon annan bil, kan vara någon som är dålig, byt då en i taget och prova sen. Även tändmodulen kan spöka.

    En felkodsläsare kommer kunna ge svar på vilken cylinder som misständer/spikar och underlätta.

    Lycka till!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Bumpar denna med att motorlampan började blinka igår när jag var ute o körde. Hände när jag tryckte på fullt och fortsatte även när jag släppte av gasen i ungefär 10 sekunder sedan slocknade den.

    Inget har ändrats i bilens köregenskaper, rullar på bra som vanligt.

    Testade med maptuns lilla dosa, inga felkoder - borde inte motorlampan ha genererat en felkod?
    Det du har problem med är misständningar alternativt spikningar. Kolla upp vilka stift du kör. Jag skulle rekommendera att skippa orignal platinastift och istället köra vanliga stift: BKR7ESC-11

    Fråga din tuner vad programmet är gjort för, antagligen för just BKR7ESC-11 och inte platina. Platinastiften är teoretiskt bättre men de är ojämna i kvalité har jag märkt och är programvaran förändrad och inte anpassad för dom går det inte alls bra.

    Kontrollera som sagt att stiften är åtdragna, sen när du ändå har tändspolarna loss så kollar du samtidigt upp i tändspolen med en ficklampa så anläggningsytan mot stiften ser likadan ut på alla spolar. Inte ovanligt att något blivit skadat när man bytt stift, eller att anläggningsmojängen har fastnat i upptryckt läge. Nästa steg är att prova byta tändspolar med någon annan bil, kan vara någon som är dålig, byt då en i taget och prova sen. Även tändmodulen kan spöka.

    En felkodsläsare kommer kunna ge svar på vilken cylinder som misständer/spikar och underlätta.

    Lycka till!
    Tack så väldigt mycket!! Hade köpt nya stift BCPR7ES-11 men ska väl köpa en omgång av stiften du rek. då har läst att många kör dom också.

    Sedan blir det välj att följa det du rek och försöka få ordning på det, finns det någon felkodläsare som du kan rekommendera?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    BCPR7ES-11 ska du inte använda på ng9-3. Dom är rekommenderade till 9000, 900, og9-3 och og9-5 men inte till ng9-3. Där ska det vara BKR-stiften eller dom platinastiften som rekommenderas i instruktionsboken. Dock inte platinastiften om man kör Biopower.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    BCPR7ES-11 ska du inte använda på ng9-3. Dom är rekommenderade till 9000, 900, og9-3 och og9-5 men inte till ng9-3. Där ska det vara BKR-stiften eller dom platinastiften som rekommenderas i instruktionsboken. Dock inte platinastiften om man kör Biopower.
    Skall höra med maptun men tar och byter stift imorgon.

    Kan motorn har tagit skada av fel stift? Nu har det varit väldigt sällan bilen väl har "studsat" men ändå.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    BCPR7ES-11 ska du inte använda på ng9-3. Dom är rekommenderade till 9000, 900, og9-3 och og9-5 men inte till ng9-3. Där ska det vara BKR-stiften eller dom platinastiften som rekommenderas i instruktionsboken. Dock inte platinastiften om man kör Biopower.
    Skall höra med maptun men tar och byter stift imorgon.

    Kan motorn har tagit skada av fel stift? Nu har det varit väldigt sällan bilen väl har "studsat" men ändå.
    Du har nog klarat dig i värsta fall är det tändspolar/tändmodul som kan ta stryk.

    De flesta universala felkodsläsare verkar bara säga "missfire" och "ignition module" som felkoder. Men inte på vilken cylinder. Bara riktig tech2 som jag vet gör det det. Alla standard odb2 och ELM327 osv verkar bara uppge feltyp inte detaljer. Kanske värt för dig att pynta några hundra till en verkstad med tech2 för att få reda på vilken cylinder du har problem?

    Min bil står bortställd i vinterförvarning en bit bort just nu, annars hade du kunnat komma förbi och testa tändspolar+tändmodul.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    varför ska inte bcpr stiften användas?
    nordic rekomenderar ju dom?
    9-5 2.0t 08 biopower

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av mange32
    varför ska inte bcpr stiften användas?
    nordic rekomenderar ju dom?
    På hemsidan eller har du pratat med nån?

    Skulle tippa på skrivfel eller att det inte framgått 100% att det var 9-3SS det gällde.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: bilen "studsar" vid fullt tryck ng 93 aero 04

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av mange32
    varför ska inte bcpr stiften användas?
    nordic rekomenderar ju dom?
    På hemsidan eller har du pratat med nån?

    Skulle tippa på skrivfel eller att det inte framgått 100% att det var 9-3SS det gällde.

    Mvh
    mail konversation med rolf skulle va han skrev fel då men det tror jag nog inte
    japp viste att det var en ss det handlade om
    9-5 2.0t 08 biopower

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 17:43
  2. "rasslande" ljud om jag laddar på fullt.
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 18:59
  3. Bilen "hackar" vid fullt rattutslag
    Av Direkta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 19:49
  4. Bilen "tjuter" vid fullt rattutslag?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:19
  5. Vad gör att framvagnen "studsar" vid hjulspinn/sta
    Av NIzmO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •