Sidan 45 av 136 FörstaFörsta ... 3543444546475595 ... SistaSista
Resultat 881 till 900 av 2702

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #881
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    >>Långmilare, efter att ha läst den länken så känns det ju lite bättre.

    Ja vad säger man. Som SvD vinklade det så blev man lite kall längs ryggraden men att det inte pågår några förhandlingar
    kan faktiskt även betyda att de är färdiga men inte officiella.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #882
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Jag personligen vill inte va negativ men hur ska de klara att gå från 0 bilar till så många bilar så pengarna börjar rulla in. Vad jag menar är att de kanske borde försöka att minska ner deras storlagna planer. Visst de låter ju bra, men de flesta andra företag måste ju växa långsamt. Jag tycker att man ska göra som AX3L skrev plocka ihop bra originalkomponenter och bygga en kul bil. är de annat än entusiaster som köper de 9-3or som byggts av NEVS? GRIFFIN har alltid varit saabiskt fast stått i skuggan av AERO och VIGGEN.
    Det enda sättet som jag ser det för NEVS eller någon annan tillverkare att rädda Saab är om de fort kommer ut med något riktigt revolutionerande som får alla andra tillverkare att undra "varför har vi inte tänkt på det här" och som lockar helt nya kundgrupper till märket. Jag menar något lika stort som Saab turbo var för motorerna i familjebilar, som Mazdas MX-5 Miata var för billiga familjesportbilar, eller som Tesla har varit för elbranschen.

    Att bara göra en Miata kopia och kalla den för Sonett räcker kanske för att locka någon enstaka redan Saab frälst men inte för att locka kunder från andra märken.

  3. #883
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic Visa inlägg
    Det enda sättet som jag ser det för NEVS eller någon annan tillverkare att rädda Saab är om de fort kommer ut med något riktigt revolutionerande som får alla andra tillverkare att undra "varför har vi inte tänkt på det här" och som lockar helt nya kundgrupper till märket. Jag menar något lika stort som Saab turbo var för motorerna i familjebilar, som Mazdas MX-5 Miata var för billiga familjesportbilar, eller som Tesla har varit för elbranschen.

    Att bara göra en Miata kopia och kalla den för Sonett räcker kanske för att locka någon enstaka redan Saab frälst men inte för att locka kunder från andra märken.
    Det viktiga är att produkten är något som folk är villiga att betala för. Som jag ser det är just den underliggande idén att komma med något som de andra inte tänkt på (eller åtminstone inte satsat på), däremot kanske just snabbt inte gäller (fast det är svårt att veta, de har jobbar åratals i långsam takt så det är svårt att veta var utvecklingsarbetet befinner sig - vissa saker mår bra av att tas i långsam takt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #884
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det viktiga är att produkten är något som folk är villiga att betala för. Som jag ser det är just den underliggande idén att komma med något som de andra inte tänkt på (eller åtminstone inte satsat på), däremot kanske just snabbt inte gäller (fast det är svårt att veta, de har jobbar åratals i långsam takt så det är svårt att veta var utvecklingsarbetet befinner sig - vissa saker mår bra av att tas i långsam takt).
    Det räcker ju inte att jag tillverkar en produkt som är lika bra som den största konkurrenten, och som säljs till samma pris som hos den största konkurrenten. Då kan jag ju kunderna lika gärna fortsätta köpa konkurrentens produkt som bevisligen fungerar bra till det priset.

    För att locka kunder från konkurrenten så måste min produkt antingen vara betydligt bättre eller betydligt billigare än den som konkurrenten tillverkar.

  5. #885
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 263
    Pheonix koncept bilen kan väl vara bra att börja med......

  6. #886
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    "Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by the traffic from both sides" som Thatcher sa. Man kunde uppenbarligen inte konkurrera med varken de tyska premiumvagnarna eller familjebilarna eftersom man försökte vara något mellanting, så gå tillbaka till rötterna och anspela 100% på flygplansarvet. Växelväljare till tomatlådan i form av samma typ av reglage som till gasen på ett plan, runda mätare för klocka/temp osv med klar anknytning till flygen och fortfarande en rolig körglad bil. Flygintresset är ju som bekant rätt stort runtom i världen, och kan man få dessa att köpa en bil tror jag framtiden är säkrad. I alla fall om man har en produktion anpassad för försäljningen.

  7. #887
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    http://mobil.dn.se/ekonomi/nevs-fram...gors-i-ratten/

    23e mars blir det besked om eventuell förlängning av ackordet.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #888
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    "Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by the traffic from both sides" som Thatcher sa. Man kunde uppenbarligen inte konkurrera med varken de tyska premiumvagnarna eller familjebilarna eftersom man försökte vara något mellanting, så gå tillbaka till rötterna och anspela 100% på flygplansarvet. Växelväljare till tomatlådan i form av samma typ av reglage som till gasen på ett plan, runda mätare för klocka/temp osv med klar anknytning till flygen och fortfarande en rolig körglad bil. Flygintresset är ju som bekant rätt stort runtom i världen, och kan man få dessa att köpa en bil tror jag framtiden är säkrad. I alla fall om man har en produktion anpassad för försäljningen.
    Nja, jag skulle säga att periodvis har man konkurrerat lyckosamt med de tyska premiummärkena, 900 Cab har sopat banan med tyskarna på vissa marknader under vissa tidpunkter. Vad som alltid varit ett problem är marknadsföringen, med en gentemot tyskarna matchande marknadsföring så bör Saab klassiska recept (med finurlig teknik och inget bling) definitivt kunna hålla. Saabs stora problem har varit att överhuvudtaget få in potentiella kunder i bilarna...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #889
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nja, jag skulle säga att periodvis har man konkurrerat lyckosamt med de tyska premiummärkena, 900 Cab har sopat banan med tyskarna på vissa marknader under vissa tidpunkter. Vad som alltid varit ett problem är marknadsföringen, med en gentemot tyskarna matchande marknadsföring så bör Saab klassiska recept (med finurlig teknik och inget bling) definitivt kunna hålla. Saabs stora problem har varit att överhuvudtaget få in potentiella kunder i bilarna...
    Ja visst är det så att marknadsföringen var ett stort problem, inget snack om saken. Men jag tror också att man haft lite samma identitetskris som Volvo länge haft där man försöker vara en folkbil och premium samtidigt. Och visst kan det funka, men jag tror personligen att det vore bättre att satsa på ett spår ordentligt. Speciellt när man är så liten som Saab ändå är har man inte råd att vara bäst på allt, de utvecklingskostnaderna skulle bli på tok för stora per såld bil.

  10. #890
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ja visst är det så att marknadsföringen var ett stort problem, inget snack om saken. Men jag tror också att man haft lite samma identitetskris som Volvo länge haft där man försöker vara en folkbil och premium samtidigt. Och visst kan det funka, men jag tror personligen att det vore bättre att satsa på ett spår ordentligt. Speciellt när man är så liten som Saab ändå är har man inte råd att vara bäst på allt, de utvecklingskostnaderna skulle bli på tok för stora per såld bil.
    Saab är en premiumbil i den bemärkelsen att kundkretsen är beredd att betala extra för att det är en Saab. Sedan har Saab aldrig varit en premiumbil på det tyska sättet, en Saab är (ska vara?) inre skönhet och inte yta, eller som Saab uttryckte det förr i tiden "Rätt tänkt och riktigt konstruerad". Som en liten tillverkare så behöver man inte göra som alla andra, och kan hålla sig till att göra de bilar man kan vara stolt över, för att få fullbelagd fabrik.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #891
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tesla har verkligen slagit igenom, tänk om NEVS kunde få fram en ren elbil, hitta de kunder som inte riktigt har råd med en Tesla.

    Jag tror många av saabs gamla kunder på marknader som England, USA mm mycket väl kunde tänkas satsa på en elbil.

    Teslan är ju verkligen skitsnygg (tycker jag) utanpå, men inuti känns den inte alls premium eller genomarbetad.

    De 9-3 bilder som kom ut tycker jag mycket väl skulle kunna funka för en elbil, möjligen är "rumpan" lite för mycket "saab 900" för att kännas modern... Tesla, audi A5, passat CC, BMW 3-serie GT har alla tycker jag lyckats med snyggt bakparti i halvkombimodell/cupe-stil utan att se klumpiga ut...




    Att göra nån bil som säljs i pytteupplaga tror jag inte går. Saabs volymer var redan för små för att driva en bilfabrik och utveckling på. Med en bra elbil i några olika modulbaserade utföranden där grundbilen är samma, kanske skulle kunna funka?

    Synd tesla inte köpte fabriken...

    Volvo PV visar ju vad jag förstår jättebra siffror från att varit nära katastrof. Även många andra märken, GM också, har gått från konkursmässiga till bra lönsamhet. Kanske finns någon som är villig att investera och faktiskt använda varumärke och teknologi och bygga nåt riktigt bra. Men det ser ju onekligen väldigt tufft (osannolikt) ut.
    Senast redigerat av risig9000 den 2015-03-03 klockan 00:29.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #892
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Från tidningen ttela.se och från 18é januari, så inte en pinfärsk artikel men någon kan ha missat den.

    http://ttela.se/ekonomi/1.3710427--f...jattetrevligt-

    EDIT: Såg att den var länkad tidigare, i inlägg #781 av jonascdt.
    Låter länken vara kvar ändå.
    Till mitt garage: Garaget

  13. #893
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    "Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by the traffic from both sides" som Thatcher sa. Man kunde uppenbarligen inte konkurrera med varken de tyska premiumvagnarna eller familjebilarna eftersom man försökte vara något mellanting, så gå tillbaka till rötterna och anspela 100% på flygplansarvet. Växelväljare till tomatlådan i form av samma typ av reglage som till gasen på ett plan, runda mätare för klocka/temp osv med klar anknytning till flygen och fortfarande en rolig körglad bil. Flygintresset är ju som bekant rätt stort runtom i världen, och kan man få dessa att köpa en bil tror jag framtiden är säkrad. I alla fall om man har en produktion anpassad för försäljningen.
    Det tycker jag låter precis som Spykers sportbilar. De har ju en flygplansinspirerad inredning.

    I så fall så tror jag mer på att börja nytillverka gamla 2-takt Saabar i en något mer modern tappning. Tänk dig en ny Saab 92 med en 2 takts motor från en snöskoter, det tror jag att det kan finnas marknad för. Men då kanske hundra handbyggda bilar om året i ett litet källarföretag, och inte hundra tusen bilar om året i en stor fabrik.

  14. #894
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Saab skulle behöva en bil som säljer i 200000 exemplar från dag 1. För att göra det måste man vara ganska mainstream men med en egen tusch. Sen kan man eventuellt bygga specialbilar i låg serie för entusiaster men det kan inte utgöra basen i affärsplanen. Alla biltillverkare som tillverkar special i låga serier har eller har haft ekonomiska problem och antingen blir dom räddade av någon som bygger den där mainstreambilen jag pratade ovan och som betalar för kalaset eller så går man i konkurs och hankar sig fram på finansieringspaket en gång i halvåret. Spyker är ett bra exempel.
    Fredrik J

  15. #895
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Saab skulle behöva en bil som säljer i 200000 exemplar från dag 1.
    Tycker inte det borde vara omöjligt om man har tillgång till upparbetade distributionskanaler i Indien och/eller i Kina. Förutom de gamla vanliga marknaderna, de som det går att skaka liv i. Det blir ca 550 bilar per dag, om man räknar med alla 365 dagarna. En något lägre säljtakt under de första dagarna kanske är OK Om nuläget löser sig på ett bra sätt och fortsättningen sköts skickligt, tror jag det finns stora framtidsmöjligheter
    3 x ng 9-3

  16. #896
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    De 9-3 bilder som kom ut tycker jag mycket väl skulle kunna funka för en elbil, möjligen är "rumpan" lite för mycket "saab 900" för att kännas modern...
    Jag gillar allt på den där bilen utom just "rumpan". Den ser liksom ut som om den håller på att tappa brallorna. Tror det går att fixa till den så att den blir grym överallt! Den ser dessutom ut att ha utrymme för det där typiskt "SAAB-praktiska". Om den finns tillgänglig, tror jag också på den för en nystart!
    3 x ng 9-3

  17. #897
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Tänk om saab kunde komma igång så att dom kan producera den 2-sitsiga sportbilen med dörrar som typ Königsegg har,
    Såg 3 st bilder på den idag via en god vän som jobbar inne på nevs.

    Bakifrån så är den nya Königsegg REGERA ruskigt lik saab sporten ,kompisen trodde att det varit samma designer som gjort bägge bilarna , saab sporten har stått där ett bra tag nu och vore kul om omvärlden kunde få se den.

    Själv tycker jag den liknar mycket konceptbilen inne på saab museet med den långa huven bla.

    Jag ska fråga om jag kan få några bilder på bilen så kanske man kan lägga upp dom här

    J

  18. #898
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Såg Indigo 3000 för första gången i somras och undrade vad det var för vrålåk!!! Den ser verkligen maffig ut och mullrar grymt (med en V6:a om jag inte minns fel). Fick möjlighet att stanna och prata med en mycket stolt ägare och ta del av historien. Ni som inte har sett den: den är helt klart värd en googling!

    Googlade just själv och det verkar som det nu ska byggas 10 bilar till!
    http://www.expressen.se/motor/ny-sve...rsta-bilderna/

    Oops, misslyckades litet här - detta var menat som en uppföljning av AX3L:s inlägg på föregående sida!
    Senast redigerat av JLSAAB den 2015-03-04 klockan 14:16. Anledning: Sjabbel
    3 x ng 9-3

  19. #899
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Jag har en Indigo 3000 ratt med snap-off liggandes hemma.

  20. #900
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har en Indigo 3000 ratt med snap-off liggandes hemma.
    Grymt, det är något speciellt med fina bildelar! Nu när de dammar av INDIGO-verktygen igen, kanske du kan komma över delarna som fattas Har själv den nya 9-3-grillen i hallen och blir så glad varje gång jag ser den att jag tror den får ligga kvar där!

    Jag blev faktiskt SÅ imponerad av att ett litet företag någonstans i Sverige lyckats ta fram den där kärran, även om några slags kontakter med Hisingen uppenbarligen har funnits. Var själv ute i min favoritSAAB, en superfin lagom sänkt och genom-Hirschad arctic white 9-3 cab Aero -08 med V6, när jag träffade på Indigon, men jag fick kämpa hårt med mindervärdeskomplex-känslorna. Min bil, som jag annars tycker överträffar det mesta, hamnade helt klart i skuggan där... Indigon har ett så j-kla dominant uttryck, både i utseende och ljud.
    Senast redigerat av JLSAAB den 2015-03-04 klockan 15:13. Anledning: Onödig upprepning avlägsnad
    3 x ng 9-3

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •