Sidan 137 av 139 FörstaFörsta ... 3787127135136137138139 SistaSista
Resultat 2 721 till 2 740 av 2771

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2721
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Att en prototyp sannolikt inte är perfekt och behöver förändras tycker jag är en så uppenbar självklarhet för alla att vi inte behöver blanda in här.

    Det jag undrar är varför är det sannolikt att det skulle finnas något kvar att göra när det kommunicerats som att Emily är färdig?
    Varför är det sannolikt att det i såfall just gäller detta:
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    det som driver användarinterfacet, saker som inte syns direkt i displayen, och just de där tre systemen (linjehållning, trötthetsvarnare och hastighetsvarnare) behöver implementeras.
    Anledningen att jag invänder är att jag inte är säker på att detta stämmer, snarare tvärtom:
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Man måste rimligen licensiera från någon för att få en väl fungerande förarmiljö
    Fast man kanske har sett vad andra inkl Tesla, gjort och redan har något bättre.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jaså ? jag tycker det kommer MYCKET skit om teslas usla förarmiljö, i synnerhet när man börjat plocka bort blinkersspakar osv.

    Visst, teslas "skärmsystem" är kanske mindre dåligt än många konkurrenter, men jag upplever det som att folk är tämligen trötta på att allt ska vara en skärm numera, även teslaägare (man får filtrera bort tesla fanboys dock.. även om dom är många)

    Exakt vad är det som skulle behöva licensieras ? ..Jag tror ärligt talat att de flesta kunderna skulle vara mer nöjda med en mer klassisk förarmiljö än teslas ganska fåniga pruttkuddar och starwarsanimationer.
    Jag är benägen att hålla med GlennB.

    När Tesla kom var de annorlunda. Så är det inte längre. Nu när Tesla dominerar elbilsmarknaden är de inte längre unika eller annorlunda. För numera är det just Tesla allt jämförs med. Att kopiera Tesla och bli "en billig kopia" är nog inte vägen att gå om man vill vara annorlunda och få framgång.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2722
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    När jag menar det som ligger bakom så menar jag inte det som syns.

    Att göra en linjehållningssystem som fungerar som det ska när det saknas linjer eller linjerna är felritade eller finns flera är väldigt mycket ett icke-trivialt problem. För att det ska fungera invändningsfritt på alla vägar behöver man i grund och botten lösa samma problem som självkörande bilar, annars kan man inte räkna ut var bilens placering på vägen bör vara - och därmed om positionen behöver justeras samt om beslutsunderlagets konfidans duger så man inte skapar en farlig situation istället. Och de enda som ligger nära en fullt fungerande lösning för generell självkörning är Tesla (*), övriga har system som saknar förutsättningar att lösa det i närtid (då de inte bara saknar den massiva mängden insamlat trafikdata som Tesla har, utan även förutsättningar för att samla in det i närtid), för problemet är sådant att man rimligen måste använda neurala nätverk och mängdträna dessa för att kunna automatisera regelskapandet. (Och jag ser det som att Tesla kommer att vara enda game-in-town när det gäller självkörning i närtid.

    Detta är ett exempel på vad jag menar med underliggande system, det har inte så mycket med hur skärmen och användarinterfacet ser ut (utöver att du troligen vill ha möjlighet att visa visualiseringen av hur bilen uppfattar omgivningen).

    (*) Dvs. för Model 3, Y, S och X, och på USA-marknaden. Det har även framkommit att det är icke-trivialt att portera lösningen för de neurala nätverket till Tesla Semi, Cybertruck och Cybercab då kamerapositionerna (och fordonsgeometrin) är annorlunda, men Tesla känner sig uppenbarligen säkra på att man kommer att lösa det problemet i någorlunda närtid. "Alla" verkar dessutom anta att Ford kommer att licensiera FSD av Tesla vilket implicerar att Tesla även har tänkt lösa portering till deras bilar. Lärdomen av detta är att om man vill slippa att bygga sin egen träningsmaskin à la Teslas Dojo (eller betala Tesla för träningen) så ser man till att ha samma kamerapositioner som någon existerande bil som har ett välfungerande neuralt nätverk. I samband med nyhetsrapporteringen rörande Teslas möjlighet att sälja FSD i Kina (och därmed anpassning av träningen till kinesiska regler och konventioner) så har det framkommit att bygga en egen Dojo har alldeles egna icke-triviala problem, läs exportrestriktioner både på data och hårdvara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #2723
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 988
    Nevs avbryter affären med Jihad Mohammad och EV Electra

    www.ttela.se

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #2724
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    506
    Chocken är total

  5. #2725

  6. #2726
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 460
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  7. #2727
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Tillbaka på ruta ett: inga pengar.
    Nu kommer vi få se ett par år med finansieringsrundor, och i slutändan har tiden sprungit ifrån projektet innan de ens pressat första plåten och så skall de försöka utveckla nått nytt men behöver mer pengar och så går det 5 år och skiten kånkar igen.
    Bara spräng hela skiten och bli klara med det nån gång. Det här är oerhört plågsamt.

  8. #2728
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    688
    Medlem#
    116
    Inte direkt oväntade nyheter

    Men då man kan ju titta på Emily och Pons 7 juni vid Nevs eller Svantes fabrik

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  9. #2729
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tillbaka på ruta ett: inga pengar.
    Nja, inte riktigt, det som har hänt senaste halvåret är att Evergrande är i likvidation, dvs. Nevs (inklusive projekten) kommer nu sannolikt att säljas i sin helhet, för godkännande av Evergrandes likvidator kommer sannolikt bara att hänga på att köparen kan betala.

    Så frågan nu är snarast vem som kommer att köpa Nevs.

    ---

    Och det framgår också att detta med andra leverantörer sannolikt bara var rent snack eftersom Hajib (enligt saabplanet-artikeln) inte hade fått ta del av tekniken.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #2730
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 984
    Medlem#
    12120
    Man önskar ju bara att nån vettig människa kunde gå in och styra upp och köpa.

    Christian von Koenigsegg.. var är du ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #2731
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nja, inte riktigt. Det som har hänt senaste halvåret är att Evergrande är i likvidation, dvs. Nevs (inklusive projekten) kommer nu sannolikt att säljas i sin helhet, för godkännande av Evergrandes likvidator kommer sannolikt bara att hänga på att köparen kan betala.
    Det är klart att Evergrandes konkursbo säljer NEVS om de kan hitta en köpare. Helt oavsett vad köparen gör med det som köps. Köpesumman är det enda viktiga. Tillverkning i Thn eller Italien spelar ingen roll. Att EV Elektra inte hade några pengar tyckte jag framgick redan i december.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Så frågan nu är snarast vem som kommer att köpa Nevs.
    Nja, inte riktigt. Frågan är snarare om NEVS går att sälja till ett pris som ger Evergrande ett bättre netto än en likvidation. Jag har mycket svårt att se att det är möjligt. Den bästa köparen NEVS hittat kunde inte betala...

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och det framgår också att detta med andra leverantörer sannolikt bara var rent snack eftersom Hajib (enligt saabplanet-artikeln) inte hade fått ta del av tekniken.
    Att det bara är rent snack från EV Elektra och Jihad Muhammad samt till stor del från NEVS och Nina Selander tycker jag varit väldigt tydligt sedan "affären" presenterades.

    Då tyckte jag oxo det var uppenbart att NEVS nya VD varken var kompetent att leda NEVS eller att sälja tillgångarna. Antar att Evergrande inte ville anställa någon ny så de tog en redan anställd och satte henne på ett jobb hon inte klarar av. Som jag ser det är en rimlig förklaring att Evergrande inte är intresserade av någon verksamhet och i ännu mindre grad av var ev produktion skall ske. Det är som att sälja en gammal beg-bil man putsar den lite, men bryr sig inte om motorn skär om en vecka.

    Det framkommer mycket i media om vad EV Elektra och Jihad Muhammad samt NEVS och Nina Selander tycker och vill. Men det är styrelsen i NEVS som bestämmer. Och det är Evergrandes konkursförvaltare som bestämmer vad NEVS styrelse skall bestämma. Vad JM & NS tycker och tänker är säkert intressant. Men de har varken pengar eller makt att besluta något. NEVS VD skall bara göra som hon blir tillsagt av Evergrandes förvaltare inget annat. När man har sålt beg-bilen bryr man sig inte om den parkeras i Thn eller i Italien.

    Det som betyder något är vad Evergrandes konkursförvaltare och vad NEVS styrelse tycker och tänker. Det jag saknar i mediabevakningen av denna cirkus är intervjuer och uttalanden från dem. Det skulle säkert kunna förklara mycket. Den totala tystnaden från ägaren tyder väl på att det helt enkelt inte finns någon framtid för NEVS att tala om.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #2732
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    132
    Medlem#
    -
    Selander fick ett svårt uppdrag; hitta köpare till resterna efter NEVS. Jag tror man har gjort sitt bästa, muhammad var sista halmstrået tänker jag. Min gissning är att det hela är osäljbart, men man gjorde en stunt, kostar ju inget.

    Jag menar se på bilbranschen idag; mängder med välfinansierade kinesiska uppstickare som utmanar och hotar de etablerade tillverkarna på både teknik, design och produktionsmetoder. De flesta blöder pengar och lever på icke-officiella bidrag från kommunistpartiet. Ett blodbad väntar de flesta. Att börja bygga upp en verksamhet som Emily idag blir som att bygga hus i en snöstorm.

    Man är nog minst 5år försent ute. Alla som vill in i elbilsleken är redan med nu. Tåget har gått, man har PONSat bort sitt "window of opportunity".
    Det år min analys.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Gullpotet den 2024-05-24 klockan 23:27.

  13. #2733
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Och det är Evergrandes konkursförvaltare som bestämmer vad NEVS styrelse skall bestämma.
    Efter att Evergrande sattes i likvidation så är det inte riktigt så enkelt.

    NEVS är inte i likvidation, och måste i så fall i praktiken sättas i likvidation av NEVS egna styrelse.

    Rent teoretiskt kan likvidatorn byta ut styrelsen om den sitter sig på tvären, men det behövs formella steg för det. Och Evergrandes likvidators uppdrag är att få ut maximalt med pengar och har inte oinskränkt makt. Evergrandes styrelse är ute ur bilden.

    Alternativt kan de (eller NEVS själva) begära NEVS i konkurs varvid svensk tingsrätt kan sätta Nevs i konkurs vilket, om konkursförvaltaren bestämmer sig för den vägen, blir en likvidation om man får överskott på slutet. Men konkursalternativet gör att Evergrandes likvidatorn helt skulle tappa kontroll över processen över lång tid vilket denne sannolikt absolut inte vill, och skulle antagligen effektivt skulle låsa in pengarna en längre tid (och kosta extra pengar).

    Men i båda dessa fall är Evergrandes likvidator ansvarig (åtminstone i teorin) för att detta ger mer pengar än att sälja bolaget.

    Så det är bara rimligt att göra detta om likvidatorn anser attt Nevs är osäljbart och Nevs styrelse håller med.

    Så NEVS är rätt självständiga på kort sikt - men likvidatorn måste godkänna köpet, men löper risken att sitta med svarte-petter om denne inte godkänner det, eller att NEVS styrelse sätter bolaget i konkurs varvid Evergrandes likvidator blir beroende av svensk konkurslagstiftning där man kan sälja bolaget baserat på delvis andra kriterier än bästa pris.

    Så därför tror jag att försäljning av Nevs är vad som kommer att ske så länge man kan hitta en köpare, eftersom övriga scenarion sannolikt skulle ge Evergrandes likvidator huvudvärk.

    Den enda komplikationen jag ser är om likvidatorn själv vill sälja bolaget, och då kanske till ett kineskt bolag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #2734
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    NEVS ägs till 100% av Evergrande vad jag vet. I styrelsen sitter 4 personer Jiang Feng, Fukui Li, Wenjun Yu och Liyong Qin. Som jag förstår det är det "Evergrandes folk". Det är styrelsen som tecknar firman. VD hanterar endast löpande förvaltningsåtgärder.

    Som jag förstår saken är inte NEVS det minsta självständiga. Som i alla AB bestämmer ägarna. Vill de avveckla och likvidera bolaget står det dem fritt att göra det precis när de vill. Det är så man lägger ner företag så aktieägarna får ut värdet i reda pengar. Vilket är precis vad Evergrandes konkursförvaltare har som uppgift. Konkurs är något helt annat. I praktiken är likvidationen redan igång i och med att NEVS lägger ner verksamheten och säljer ut sina tillgångar.

    Evergrandes konkursbo säljer tillgångarna för att få fram pengar att betala sina skulder med. Eftersom de äger NEVS vill de få ut värdet i pengar genom att likvidera eller sälja. Att sälja hela NEVS är naturligtvis enklast, om man har en vettig köpare. Men att likvidera, dvs sälja i delar är inte speciellt svårt.
    Det alternativ som ger mest pengar är det som Evergrandes konkursförvaltare måste välja. Om det tillverkas bilar i Thn eller inte har inget värde för NEVS ägare Evergrande. Evergrande behöver så mycket pengar som möjligt pengar att betala så mycket som möjligt av sina skulder.

    Vad NEVS VD Nina Selander tycker om detta personligen har ingen betydelse. Hon är anställd i ett av Evergrandes dotterbolag och skall bara göra som hon blir tillsagd. Att prata om bilproduktion i Thn i detta sammanhang blir då väldigt märkligt. Det är inget NEVS ägare har intresse av. Och tydligen inte heller den ende köparen EV Elektra...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #2735
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 301
    Kan inte Toyota som har förmycket pengar och saknar vettig elbil köpa Emily GT ?
    Men kineserna lär väl aldrig släppa något till japanerna.....

  16. #2736
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Toyotas VD menar ju att elbilar inte är något att ha och att Toyota inte har några planer på att hoppa på den trenden. De tror på hybrider.

  17. #2737
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Ägarna bestämmer genom att rösta fram styrelsen. Men Evergrande representeras av likvidatorn, Evergrande har ingen styrelse längre.

    Att NEVS säljer ut saker är inte likvidation, likvidation begär man hos bolagsverket. Evergrandes likvidator har vad jag förstått inte begärt av NEVS styrelse att de ska sätta det i likvidation. Och en likvidation tar tid, eftersom det finns en lagstadgad minimitid på 6 månader för att fordringsägare ska kunna ge sig tillkänna samt att det är ett antal formella godkännande från bolagsverket på vägen - det kan ta år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #2738
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 984
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Toyotas VD menar ju att elbilar inte är något att ha och att Toyota inte har några planer på att hoppa på den trenden. De tror på hybrider.
    Host host..

    https://www.toyota.se/bilar/bz4x

    ..Men jag tror knapapst toyota är intresserade här, toyota skulle helrle utveckla något själva eller tillsammans med en partner, inte köpa in ett färdigt koncept.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #2739
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    https://electrek.co/2023/04/07/toyot...brid-approach/
    Ah, de har bytt CEO, men inte ens nya är såld på EV

  20. #2740
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Toyota verkar inte kunna släppa sitt sänke vätgas. Vilket jag ser som rätt obegripligt - energislösande, dyrt, explosionsbenäget och saknar infrastruktur. För att inte tala om (reservdels-)pris på bränslecellerna...

    De nuvarande elbilarna bygger på teknik från BYD, och satsningen känns inte helhjärtad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •