Det hade kanske varit bättre för Saab att gått på Mahindra-spåret 2012
Ha det gött, Sven
Det hade kanske varit bättre för Saab att gått på Mahindra-spåret 2012
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Det finns dock en positiv sak nu, EmilyGT-projektet och folk som kan jobba är inte längre hårt inlåsta längre, så det finns realistiska möjligheter att köpa ut detta om Elektra skulle misslyckas - det bör inte längre finnas några ägare som ställer betungande krav på köparen. Dock så går tiden.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Svajigt värre.
Rykten men undrar om de är sanna.
Litet filmklipp med Alrik Söderlind från bilmässan i Beijing.
https://alltomelbil.se/alrik-soderli...WmSgKSIRo12II8
Till mitt garage: Garaget
Det kommer att ge sig, dock så finns det många elbilsprojekt som det sänks pengar i.
Lucid gick med $2.8 miljarder USD i förlust förra året men saudierna fortsätter pumpa in pengar i projektet - i den jämförelsen måste EV Electra se ut som rena fyndet...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Igår var det presskonferens med Jihad på youtube.
Hemlig fabrik och bolag: ”Gör allt utomlands” | Carup.se
Men jag tror på det när jag ser det.
NEVS ska visst visa Emily vid fabriken under festivalen sägs det.
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Ny Teknik skriver om samma sak i en artikel
Inga klara besked om hur elbilen Emily GT ska tillverkas
Verkar som Erno Reuvekamp, Saab Club Nederland fått en intervju till med Jihad Mohammad om Emily. CarUp kallar det en presskonferens. Det verkar snarare vara en intervju CarUp hittat på nätet. Men det har knappast någon betydelse vad man kallar det. Det är intressant med info direkt från JM.
Man kan se den på denna YouTube-direktlänk https://youtu.be/YeuXow8aUP0?si=_saMozP-0j5n_zuq
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Intressant. Kommentaren på slutet tolkar jag som att det har skurit sig fullständigt med Alrik på AMS, och det låter också som det skurit sig med en del andra personer.
Sedan låter det hela väldigt optimistiskt, och undrar vad ersättningsmotorerna för Protean som de ska ha hittat är för något.
Han har dock ett plausibelt skäl för att man inte annonserat de olika affärerna som är på gång, det rör börsnoterade bolag så man måste förhålla sig till reglerna för kurspåverkande information.
Det låter också som att utvecklingsavdelning drivs virtuellt, men han namndroppade att designers kommer från en del andra biltillverkare såsom Tesla, men frågan är vad det betyder.
Med tanke på priset han nämner, $60k (vilket rimligen är pris innan skatter och avgifter), så låter det som att det kommer att användas en hel del saker från kinesiska leverantörer.
Om jag förstått det hela rätt så ska de också sälja en Kinestillverkad SUV billigt ($30k före skatter och avgifter), som man kan gissa är någon anpassning av något som redan tillverkas. Så det är inte orealistisk att en sådan bil kan komma i närtid.
Och planen är att börja tillverkning innan hösten i liten skala. Så det ger sig ganska snart om han är en lysande entreprenör eller något annat.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kinesiska Taycan utmanare finns det ju redan mängder av, de flesta sämre och dyrare än originalet, men ändå.
Ser inte helt vitsen med att köpa Emily, det måste väl vara smartare att bygga upp detta själv med egen kompetens och egna leverantörer och partners? Om man är seriös då.
Skippar dom Protean hjulen då blir det bara en i mängden EVs ....
Och dom får börja om från början med konstruktionen....man blir trött....
Det beror väl på om det är hjulmotorer, och i princip inte på om det är Protean, dvs. om man bara bytt leverantör (för Protean är inte det enda företaget som gör sådana, även om det är den dominerande) eller om man bytt designidé.
Dock så kan man antagligen få samma beteende med motorer som inte sitter i hjulen men ändå driver enskilda hjul. Både Tesla och Rivian har ju gjort sådana lösningar som verkar fungera bra, det som jag ser som problematiskt om man gör så är det blir än rätt omfattande designändring som kan ge dominoeffekt, lär ta tid att införa och testa. Men kostnadsmässigt och om man vill undvika barnsjukdomar så är det inte nödvändigtvis fel att göra så - men tidsplanen för det kommer att vara hopplös - möjligen undantaget om Frank Smit & Co började jobba på det redan i december och/eller man licensierat något från t.ex. Tesla...
(Och den riktigt smarta idén skulle antagligen vara att licensiera delar, speciellt mjukvarusystem, från Tesla, det skulle troligen kunna ge både teknikhjälp och marknadsföringshjälp. Speciellt med tanke på dels de nya lagkraven på hjälpsystem, dels att självkörning nu ser ut att slutligen gjort genombrott, Tesla FSD (Supervised) - dvs. formellt bara Level 2 - har de senaste månaderna börjat få rätt många riktiga kunder som prenumererar på och faktiskt använder systemet i annat än testsyfte, och några av de första riktiga användarna av detta har nu börjat rapportera avvänjningssymptom om man behöver köra utan självkörning - dvs. inlåsningseffekter)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Att bli "en i mängden EVs" är väl det bästa Emily kan bli, men det troligaste är väl att det fortsätter vara "en i mängden misslyckanden". Jag har inte sett något som tyder på motsatsen sedan projektet presenterades. Att det släpptes till Jihad Mohammad verkar bara vara ett bevis på att Emily är ett misslyckande.
Fast det är väl vad som krävs om man skall lyckas. Bygga på en idé/projekt ingen seriös biltillverkare är intresserad av kan rimligen inte lyckas för någon. Speciellt inte för någon person utan erfarenhet av biltillverkning.
- - - Uppdaterad - - -
Vad är det smarta med det? Smart för vem?
Tesla har rimligen inget att vinna på att samarbeta med EV Elektra. Om inte priset är mycket högt. Och då har EV Elektra knappast råd är min gissning.
Om man nu rent hypotetiskt tänker sig ett scenario där EV Elektra planerar att och har kompetens att tillverka Emily. Vilket jag hittills inte sett något som tyder på kommer att hända.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Man måste rimligen licensiera från någon för att få en väl fungerande förarmiljö, och om man tittar på recensioner av olika elbilar så konstaterar man att Tesla-användare (även sådana som inte är fan-boys) är långt mer nöjda med mjukvarusystemen i Tesla än konkurrenternas.
Sedan har Tesla byggt sitt mjukvarusystem på ett ganska unikt sätt, man har byggt det runt ett högprestanda redundant processorkluster så att man kunnat lägga det mesta av funktionalitet där utan att behöva göra en massa separat HW. Liknande samma sorts genombrott som när Trionic kom som plötsligt kunde känna av och reglera all i samma system.
På CyberTruck och i kommande Gen 3 så har man dessutom allt på en dubblerad Gigbit Ethernet-ring och kan därmed köra all typ av kommunikation, både strömmande video och säkerhetskritiska saker på samma buss. Samt att om man väljer rätt kamerapositioner kan köra Teslas varianter av de numera lagstadgade säkerhetsfunktionerna som linjehållning, trötthetsvarnare och hastighetsvarnare (även om man kan ha lite synpunkter på just den senare). Och i förlängningen FSD (Supervised eller autonom är öppet), som troligen kommer att bli industristandard på de övre prissegmenten inom 5-10 år - för den har definitivt nått eller är nära genombrott i USA nu, en betydande mängd folk har börjat betala för $99/månad efter provperioderna. (FSD finns ännu inte till Cybertruck eller Robocab eftersom kamerapositionerna skiljer, men det är bara en tidsfråga.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jaså ? jag tycker det kommer MYCKET skit om teslas usla förarmiljö, i synnerhet när man börjat plocka bort blinkersspakar osv.
Visst, teslas "skärmsystem" är kanske mindre dåligt än många konkurrenter, men jag upplever det som att folk är tämligen trötta på att allt ska vara en skärm numera, även teslaägare (man får filtrera bort tesla fanboys dock.. även om dom är många)
Exakt vad är det som skulle behöva licensieras ? ..Jag tror ärligt talat att de flesta kunderna skulle vara mer nöjda med en mer klassisk förarmiljö än teslas ganska fåniga pruttkuddar och starwarsanimationer.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Emily blir pris och volymmässigt ingen massmarknads-ev som dem Tesla, Porsche, BYD, MG, Xpeng etc bygger.
Det blir en nisch GT bil i stil med RUF och brabus, fast mer unik.
Att de inte får på plats självkörning och avancerade kamera och infotainment ser jag som en självklarhet. Inget vettigt bilföretag vil sälja ut detta, tanken att de skulle plöja ned de pengar och tiden att bygga upp och kalibrera detta själva är helt orealistisk.
Infotainment och självkörning blir anno 2010, kanske med lite snyggare animationer och bätte skärmar.
Tänk mera königsegg en porsche/mercedes.
(Om den faktiskt byggs, vi får se..).
Tesla är på G att licensiera FSD.
EU-reglerna år tvingande för säkerhetsfunktionerna, så man kommer inte undan kamera och mjukvaran som behövs för detta.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det brukar vara undantag för både säkerhetskrav och avgaskrav för tillverkare av småserier.
Det är först när man kommer upp i ca 20- 50k bilar per år som regelverket ställer till det.
Senast redigerat av Moderator den 2024-05-20 klockan 07:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Varför det?
Nu har jag inte stenkoll på förarmiljön i Emily. Men vad jag förstått av den info som visas vid t.ex. provkörningar skall prototypens förarmiljö vara klar. Precis som resten av bilen. EV Elektra köpte en färdig bil/projekt klar att starta tillverkningen. Av vad som jag har hört saken beskrivas alltså.
Så av vilken anledning skall det vara någon poäng att byta ut och betala en gång till för det man redan har i Emily istället för att fokusera på produktion. Varför är det just förarmiljön och inte chassit eller hjulmotorerna eller något annat som i så fall skall licensieras. Det är liksom försent att byta ut fungerande delar av bilen.
Senast redigerat av Mr.O den 2024-05-20 klockan 15:19. Anledning: tyrkfle fiskats
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
När jag provsatt så kändes förarmiljön mer eller mindre klar, större pekskärm än tesla m.m. det som saknas är en del lagstadgade system som till exempel airbags.
Det skulle tydligen behövas upp till 18 månaders utveckling för att få en produktionsklar bil.
Vet man om Jihad har betalt än?
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
OK, det är så jag har uppfattat saken.
Fast vad som är lagstadgat i Sverige kanske inte krävs i lämpligt valt annat land...
I december sade ju Jihad Muhammad att produktionen skulle vara igång i typ augusti. Den tidplanen kan inte inkludera 18månaders utveckling. Något går inte ihop här. Å andra sidan har jag mycket svårt att tro att Jihad Muhammed klarar leda utvecklingen av en bil oavsett hur lång tid han har på sig. Och ännu har han väl inte visat upp ett design/utvecklings-team. Om vi leker med tanken att EV Elektra licensierar det som krävs av Tesla eller någon annan slipper de en del av jobbet. Men allt skall integreras i Emily av någon. Så jag har svårt att se någon skillnad. Dvs EV Elekrta/JM saknar kompetensen och resurserna, främst personalen, oavsett.
Det är som att köpa en fotbollsklubb som t.ex. FC Barcelona eller Manchester City utan personal och spelare och tro att man kan köra på och bli mästare med egna eller lånade spelare och Jihad Muhammad som direktör/tränare. Det går helt enkelt inte.
Det tror jag inte man vet.
Mitt antagande är att det var viktigast för Evergrande att bli av med hela åtagandet och ansvaret inkl risk för ytterligare kostnader. Om de får betalt eller inte gissar jag är prio 2. Att driva en process för att få betalt av EV Elektra kostar tid och pengar. Tveksamt om de anser det vara värt det. Det är vad jag tror, men det är ren spekulation.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Sannolikt finns det delar kvar att göra i det som driver användarinterfacet, saker som inte syns direkt i displayen, och just de där tre systemen (linjehållning, trötthetsvarnare och hastighetsvarnare) behöver implementeras. För 3 år sedan behövdes de inte. Samt navigering som har kännedom om snabbladdare, helst i med realtidsstatus.
Och så ska man få det anständigt "buggfritt", vilket rätt många tillverkare verkar ha misslyckats med.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96