Sen får dom köpa tält till dom resterande 20 anställda
Kan inte Koenigsegg expandera i Trollhättan.....
Sen får dom köpa tält till dom resterande 20 anställda
Kan inte Koenigsegg expandera i Trollhättan.....
Lite mer uppgifter rörande fastighets affären.
Mark och lokaler, vem/vilka som förvärvar och vad lokalerna är tänkta att användas till.
https://www.kraftstaden.se/trollhatt...-mark-av-nevs/
"Trollhättans Stad och Kraftstaden Fastigheter köper fastigheter och mark av NEVS
Dotterbolaget till kommunägda Kraftstaden Fastigheter, Propellern Fastighetsutveckling AB, har ingått avsiktsförklaring med NEVS om att förvärva del av fastigheten Propellern 8, även kallad Tekniska. Samtidigt signerar Trollhättans Stad en egen avsiktsförklaring med NEVS om att köpa intilliggande etableringsbar mark.
Genom dessa köp säkrar Trollhättans Stad och Kraftstaden Fastigheter den fortsatta utvecklingen av Stallbackaområdet och därmed också möjligheterna att erbjuda plats för företagen som vill etablera sig i Trollhättan.
Anledningen till att Kraftstaden via dotterbolag vill förvärva Tekniska (som består av en sammanlagd yta om ca 250 000 kvm, varav 65 000 kvm lokaler) beror enligt VD Anders Torslid på att bolaget vill möta det höga etableringstryck på lokaler som råder i Trollhättan.
– Vi har sökt möjliga utvecklingsområden sedan en tid tillbaka och Stallbacka med sitt gynnsamma strategiska läge är ett område med enorm utvecklingspotential som vi ser det, förklarar Anders Torslid.
– Förfrågningar från företag som vill in i Trollhättan finns redan och våra många positiva erfarenheter från vårt utvecklingsarbete med Innovatum District gör att vi går in med stort självförtroende i detta projektet, fortsätter han.
Markköpet och det samlade greppet från Trollhättans Stad förklarar Kommunstyrelsens ordförande Peter Eriksson som genomtänkt och välplanerat även om torsdagens varselbesked från NEVS skyndat på processen något.
– Möjligheten att köpa denna logistiskt välplacerade mark om ca 500 000 kvm passar väl in i vår långsiktiga strategi, att kunna säkra erbjudandet om mark över lång tid framåt. För att snabbfotat kunna möta de många etableringsförfrågningar på mark som Trollhättan löpande får, förklarar Peter Eriksson.
Ordförande i Trollhättan Stadshus AB, Paul Åkerlund instämmer i att det är viktigt att ta tillvara på detta tillfälle.
– Genom att bli delaktiga i områdets fortsatta utveckling kan vi med vår samlade erfarenhet från liknande utvecklingsprojekt bidra till en stark tillväxt, förklarar han.
NEVS VD Nina Selander ser positivt på affären och är övertygad om att Trollhättan Stads och Kraftstaden kommer att fortsätta utveckla Stallbackaområdet väl.
– För personalen, som vi tvingats varsla, hoppas vi också att det kan uppstå möjligheter till andra uppdrag och anställningar i och med detta, eftersom det finns mycket unik kompetens som vi vet är efterfrågad av många företag i närområdet. Samtidigt stärker den här försäljningen vår finansiella situation, förklarar Nina Selander.
Ambitionen är att tillträde ska ske under våren.
Vi får stan att växa.
infoBehandling av personuppgifter
infoHoitomus henkilökohtaisia tietoja
infoDataskyddsombud
infoVisselblåsning
© Copyright Kraftstaden AB 2023.
Webbplatsen använder cookies för att förbättra upplevelsen.
local_post_officeinfo@kraftstaden.se
lockLogga in / Intranät
call0520-47 45 50
format_quoteCision
buildServiceanmälan
Kraftstaden Fastigheter Trollhättan AB
Åkerssjövägen 20, Box 953, 461 29 Trollhättan
Organisationsnummer: 556008-8535
Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen."
Till mitt garage: Garaget
Efter förhandlingar är det nu 23st anställda som blir kvar på NEVS.
Åtta i "produktionen" och femton tjänstemän..
Auto motor & sport har intervjuat nya vdń Nina Selander.
"Nevs är inte i konkurs men alla projekt är stoppade. Förhoppningsvis kan två fantastiska fordonsprojekt leva vidare, om man hittar köpare till dessa. Chefredaktör Alrik Söderlind intervjuar företagets nya vd Nina Selander om framtiden och de projekt som man utvecklat. Allt är inte över...."
https://m.youtube.com/watch?v=ABbXqKD2wGo
Till mitt garage: Garaget
Hoppas att Koenigsegg kan köpa upp Emelie projektet.
https://wiki.saabveteranernatrollhat...ojektet_Emilie
Jag undrar vad det är för "projekt". Det har ju talats om eldrift, stadsmobilitet och självkörning sedan NEVS drog igång 2012, är det inom något av dessa områden? Och hur ligger projekten i så fall till relativt konkurrenterna på området?
https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4r...tan-1.97238753
Närmare sju veckor senare står det klart vilka som blir Kraftstadens första hyresgäster. Elbilstillverkaren Polestar. I sina nya lokaler, där både Saab och Nevs huserat, kommer elbilsföretaget från Göteborg testa och utveckla nya bilmodeller.
https://sverigesradio.se/artikel/kla...-gamla-lokaler
"Uppdaterat idag kl 16.12 Publicerat idag kl 15.19
Elbilstillverkaren Polestar intar Nevs och Saabs gamla lokaler på Stallbackaområdet.
Polestar har sedan tidigare ett utvecklingskontor på Innovatum och expanderar nu vidare i Trollhättan.
Det betyder också nya arbetstillfällen, enligt Dennis Nobelius, Polestars vice vd."
Till mitt garage: Garaget
Kul att det blir fortsatt verksamhet på "Tekniska"
Trist att evergrande inte vill släppa nevs, men det beror väl på att kineserna har lånat för mycket pengar med nevs som säkerhet?
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Projekt Emeliy, nu inte lika hemligt:
https://www.mestmotor.se/automotorsp...a-elbil-emily/
Det känns på något vis lite passande att gamla "SAAB" lyckades göra en bättre bil än Tesla, på rekordtid, men det sket sig "som vanligt". På något sätt väldigt passande slut, trots allt.
Synd att artikeln var bakom betalvägg, hade varit intressant.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man kan ju också se det som att det nu finns en anställbar grupp med designer som har visat att de på 10 månader kan ta fram en helt ny bil i världsklass, som antagligen inte skulle ha något emot att fortsätta att arbeta med samma sak igen i någon lämplig lokal i Trollhättan.
En fullständigt orelaterad fråga, undrar om Polestar har tänk utveckla någon lyxig sedanmodell?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Lite mer olåst info...
https://www.saabplanet.com/uncoverin...m-trollhattan/
Nevs projekt EMILY
Text, bilder och en film om man skrollar ner lite.
https://www.plnt.se/nevs/
Senast redigerat av Loffe den 2023-04-27 klockan 19:47.
Till mitt garage: Garaget
Ska man konkurrera på elbilsmarknaden måste man designa och optimera hela produktionen från battericeller, drivlina, osv. Det gamla sättet att "rita en bil", sedan köpa in elkomponenter från 185 olika underleverantörer fungerar inte. Se på Ford, de förlorar 100papp per elbil, medan tesla går i vinst ungefär lika mycket per bil.
Att bygga elbil idag är alltså ett "gigaprojekt" där du lägger mesteparten av utvecklingen på maskinerna som bygger produkten. Att konstruera bilen innan du satt upp din gigafabrik blir att jobba baklänges.
Låter kanske negativ, men det jag menar är att detta projekt bara är säljbart som supersportbil eller liknande (styckpris 2mille+). Att jämföra den med en tesla blir naivt.
Senast redigerat av Gullpotet den 2023-04-28 klockan 20:18.
gullpotet: Text koopierad direkt från teslas marknadsavdelning ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tesla har gjort mycket rätt. När de nu sänkt priserna på Tesla i kina, får xpeng/BYD etc problem; trotts slavarbetare och stöld av IP har de inte marginaler att följa efter. Det visar tycker jag med all tydlighet hur långsiktigt och smart Tesla har jobbat.
Det skiner kanske igenom att jag är investerare och över medel intresserad av marginaler och volymer.
Men att vara se på en "bil" och dess specifikationer kan vara ganska vilseledande. Ford Mach-e är en jättefin "bil", men under ytan döljer sig ett industrialiseringsfiasko.
Kineserna har på samma sätt tagit alla genvägar de kan. Det kostar dem dyrt i längden.
Tesla har gjord mycket fel också, dom har tillverkat bilar med förlust under lång tid, dom har en enbarmligt dålig kvalitet och klantat sej en hel massa. Dessutom verkar arbetsförhållandena hos tesla vara usla, men det är dom nog inte ensamna om.
Tesla är väl troligen världens mest övervärderade företag idag, och dom agerar på en marknad där deras marknadsandel är ständigt vikande pga att dom var först, men nu ska alla etablerade tillverkare in där.
Men ja, läser man typ på aktieforum så låter det ungefär sådär, mest bland folk som redan investerat mycket i teslaaktier och desperat försöker intala sej själva att det var smart, samtigt som dom försöker få andra att investera i tesla för att hålla uppe kursen typ. Det är en massa fria fantasier om hur alla andra tillverkare kommer att behöva köpa patent och teknik av tesla för att hänga med, vilket "alla" andra fattar att det aldrig kommer att hända.
Jag tror tesla får det MYCKET svårt om ett antal år när alla etablerade tillverkare har ställt om från det som funkar att sälja idag (bensin och diesel).
..Sen hjälper det ju inte att tesla styrs av en vettvilling heller..
Men vi får väl se.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01