"– Ett tag trodde jag själv att det inte skulle gå", säger Stefan Tilk.
Varför säger han så?
Höll man masken utåt. Gör underverk för trovärdigheten framåt...
"– Ett tag trodde jag själv att det inte skulle gå", säger Stefan Tilk.
Varför säger han så?
Höll man masken utåt. Gör underverk för trovärdigheten framåt...
Fredrik J
Här, man får läsa några enstaka gånger innan den protesterar: https://www.pressreader.com/sweden/t...81496456677572
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Från en annan tråd men passar bättre här, den här filmen högst intresseväckande - speciellt intressant är implikationerna på andrahandsvärdet på bränslebilar på några få års sikt. Även med hänsyn taget till att det är en optimistisk syn på elbilar, så även om bara hälften slår in så är effekterna enorma (speciellt för etablerade biltillverkare):
"Fully Charged: Barriers to EV adoption" https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8
Några riktigt intressanta bilder (extraherade ur videon för bilkvalitén skull), denna hur fort utvecklingen gått på batterisidan:
Och denna, hur adaptionen av el-bilar kan tänkas bli, tänk övergång till elektriska räknare och Facit-krisen:
---
Alla presentationsbilder här, men inte lika bra kvalité som i videon: https://www.slideshare.net/PodPoint/...hicle-adoption
5-barriers-to-electric-vehicle-adoption-6_scaled.png 5-barriers-to-electric-vehicle-adoption-14_scaled.png
Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-17 klockan 18:46.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Om man ska vara lite kritisk så har den största nedgången redan hänt. Och fram till 2036,nästan tjugo år, kommer priset bara halveras.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inga NEVS-bilar i grafen med befintliga och framtida elbilar.
Fredrik J
Intressant, men källkritisk som man är så kan jag inte låta bli att tänka på att videon är gjord av ett företag som säljer laddstationer till elbilar. Partisk? Kanske lite.
Men dock, som du säger, även om bara hälften stämmer så är det ändå väldigt intressant.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag jobbar med produktionsekonomi och fick frågan om att jobba för/åt NEVS, kunde tyvärr inte då jag hade annat åtagande. Hade dock varit ett spännande och intressant projekt.
Här är en intressant kurva från Wikipedia på hur utvecklingen av bilförsäljningen ser ut i Norge, kurvan har klara likheter med laddstationsföretagets prognos. Nevs är sena till partyt i Norge, får hoppas att de startar försäljningen i Sverige i tid:
---
http://forum.saabturboclub.com/attac...9&d=1516272512
ATTACH=CONFIG]9089[/ATTACH]
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Norge har ju haft stora subventioner (störst i hela världen) för elbilar under flera år och trots det utgör nästan 50% av försäljningen av fossildrivna bilar. Slutsats?
Fredrik J
Dom är ivilketfall långsiktiga. Sen att norrmän är lite tröga kan ju förklara att kurvorna inte pekar rakt upp eller rakt ner ;-)
Bilar är svindyrt i Norge, bränsle likaså, och som någon redan påpekade så har dom kraftiga subventioner på elbilar så jag tror inte dom är ett bra exempel att titta på om man vill ha en bra bild av normalfallet.
Kan berätta en liten anekdot om bilar och norrmän. Jag jobbade tidigare på ett callcenter här i Sverige där en tredjedel av personalen bestod av norrmän. Vi märkte rätt snart att väldigt många norrmän jobbade ganska precis ett år, sen slutade dom och flyttade tillbaks till Norge. Vi såg inte samma mönster hos dom danskar och finnar vi också hade anställde, utan det var bara hos norrmännen.
Det visade sig att det fanns något kryphål i lagen som sade att om man jobbade 12 månader utomlands så kunde man ta med sig en bil tillbaks och räkna den som flyttgods. Norrmännen jobbade alltså ett år i Sverige, köpte typ en ny Volvo eller liknande för 350.000 och körde den över gränsen och sålde den för 1 miljon norska. Ingen dålig förtjänst på ett år.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Att inte köpa tidiga prototyper för sina surt förvärvade pengar kallar inte jag trögt. Jag föredrar att avvakta mogna produkter och undvika merparten av barnsjukdomarna.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ja, det var ju ett sätt att tjäna pengar.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Om man tittar på den gula kurvan, vilket troligen är mest rättvisande (en hel del har nog köpt plug-in-hybrid i brist på passande elbil), så ser man att försäljningen dubblades varje år till 2014, sedan stigit med 10% per år. Subventionerna kan tänkas spegla den extrakostnad som elbilar har nu som kommer att försvinna på sikt, så subventionerna bör i stora drag bara bli en tidsförskjutning av kurvan, så kurvan förebådar vad som kommer att ske i andra länder.
Det är ju också så att försäljningen av elbilar har drivit på infrastruktur i form av installation av laddstationer, vilket förenklat livet för nya elbilsägare. Ju större adaption, ju enklare blir övergången till elbilar. Och omvänt, en kris för konventionella bensinmackar kommer, efterfrågan på drivmedel sjunker ju som en sten, och om 20 år så kan det börja bli problem att hitta en konventionell bensinmack.
- - - Uppdaterad - - -
Håller med. Det är precis samma problem som med solceller, när ger det bäst utdelning att investera i en produkt som blir bättre och billigare snabbare än man hinner skriva av? Tidpunkten kommer garanterat, frågan är bara när.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Norge är ett extremt exempel där konventionella bilar ju varit mycket dyra.
Vi leker med tanken att någon bilmodell på Svenska marknaden plötsligt skulle subventioneras och kosta hälften än andra bilar kostar. Naturligtvis hade den blivit populär.
Det intressanta är ju som sagt varför så många trots allt betalar så mycket mer för att få köra en fossildriven bil.
Tesla är ju symbolen för en elbil men det är ju inte såna som norrmännen köper mest utan betydligt billigare elbilar. En eGolf t.ex.
Fredrik J
Norge är intressant för det förebådar vad som kommer att ske när batterikostnaden kommit ner så långt att elbilar blir billigare än bensinbilar. Det är några år dit utan subventioner.
Från https://www.motor.no/artikler/2018/j...ilsalg-i-2017/ total försäljning på modell-nivå. 3:an, 6:an och 10:an är vanliga hybrider, inga rena bensin- eller dieselbilar alls bland de 10 mest säljande, och Tesla dominerar fortfarande den norska elbilsmarknaden även om deras bilar inte är i absolut majoritet längre.
Här är f.ö. en artikel om begagnade dieselbilar, samma diskussion kan förväntas i Sverge om drygt 5 år: https://www.motor.no/artikler/2017/d...eselbilen-min/Kod:De 10 mest solgte nye, enkeltmodellene (brutt ned på drivlinjer) 1 VW e-Golf El 6639 2 BMW i3 El 5035 3 Toyota Rav4 Hybrid 4805 4 Tesla Model X El 4748 5 Mitsubishi Outlander Plug-in 4067 6 Toyota Yaris Hybrid 4026 7 Tesla Model S El 3712 8 Nissan Leaf El 3374 9 VW Passat Plug-in 3247 10 Toyota Auris Hybrid 3197
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Man måste sen äga den i ett år eller nånting i norge också för att få sälja den utan skatt, en kollega flyttade till norge för att jobba, och tänkte egentligen sälja sin "gamla" (typ 5-6 år) volvo 740 (detta var ett tag sen) och sen köpa en annan bil i norge för att slippa krångla med omregsitrering, sen insåg han att bilen som var värd kanske 40k i sverige var värd en halv miljon i norge (typ) så han tog in den som flyttgods. (osäker på siffrona, men nåt åt det hållet)
..Sen kom han och hälsade på (på jobbet) efter ett halvår och hade enbart dåligt att säga om norge, och skulle flytta "hem" igen, han var bara tvungen att bo kvar ett tag så han kunde sälja bilen där först
Ja, det klart att något som är billigare än allt annat blir populärt ? ..Det är ju som sagt rent teoretiskt, men det skulle förstås slå stenhårt mot nyförsäljningen av andra bilmärken, men inte lika hårt på begmarknaden.
Sen skulle det justeras via skatter osv så det inte blev billigt längre.. men nu blandar vi ju in verkligheten i exemplet som var helt teoretiskt och aldrig kommer att inträffa.
Hur menar du ? alla vettiga kalkyer säger ju att en elbil är DYRARE.Det intressanta är ju som sagt varför så många trots allt betalar så mycket mer för att få köra en fossildriven bil.
..och då menar jag en motsvarande bil, inte en tung premiumvagn jämfört med nån papplåde-elbil. Tesla gör ju en del bilar som tveklöst klassar in som premium och dessutom har rejäl prestanda (även om den inte är riktigt lika häftig i praktiken som på apppret så är det inte dålig prestanda), tyvärr kostar dessa bilar MYCKET mer än en bensin/dieselbil också, och har dessutom räckviddsproblemet.
Elbilarna har ju traditionellt sett haft väldigt dålig aktionsradie, även om det börjar bli bättre.
Det beror väl mer på att även dessa bilar är DYRT i norge, så man köper ju så billigt man kan, i vilka andra länder hade man kunnat sälja den mängden pajasbilar typ think än just norge ?Tesla är ju symbolen för en elbil men det är ju inte såna som norrmännen köper mest utan betydligt billigare elbilar. En eGolf t.ex.
tesla sålde ju för att det var det som fanns ungefär.
Norge är nog världens sämsta U-land när det gäller att vara bilentusiast f.ö.. jag skulle kunna kalla det för ett stort skitland över huvud taget men skippar det då jag både har släkt och bekanta där
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Dels har Tesla smällt upp en stor mängd Superchargers, dels verkar kraftbolagen sätta upp betalstolpar lite överallt, som Fortums Charge & Drive. De senare kanske är subventionerade, jag vet inte.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kollar man finn.no verkar inte bilpriserna särskilt annorlunda mot sverige? 10 år gammal v70, 20kmil, ca 70000 nok