V12:a från Scania samt gasturbin från Volvo Aero...Ursprungligen postat av tompathepilot
V12:a från Scania samt gasturbin från Volvo Aero...Ursprungligen postat av tompathepilot
Volvo Aero finns inte längre. De blev sålda och heter numera GKN Aerospace Sweden AB.Ursprungligen postat av Roger #2378
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
[quote=Göran Larsson]Volvo Aero finns inte längre. De blev sålda och heter numera GKN Aerospace Sweden AB.[/quote:2q0nbjvx]Ursprungligen postat av "Roger #2378":2q0nbjvx
Fast jag menade en gammal sunkig gasturbin från förra året då det fortfarande var Volvo Aero...
Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
Okey, kul att BMW fortfarande har intresse av att leverera motorer om ryktet nu stämmer!
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
Får hoppas vi slipper BMW 1.6 T iaf!
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Ursprungligen postat av Weggen
Ja detta verkar ju vara en skitmotor så att säga.
Sitter ju tydligen i Peugeot också, dricker olja och drar bensin.
Hinner inte med allt.....
Borde väl gå att ärva motorn från tex 335i Dubbelturbo... 306hk.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
| Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95
Visst. Jag körde förbi tekniska igår kväll och det var en liten kö utanför grinden med alla världens biltillverkare som tagit med den bästa och modernaste av drivlinorna man har och alla hoppas dom på att NEVS väljer just deras för detta mycket spännande projekt.
Fredrik J
Surt att inte vara med i rejset längre...?Ursprungligen postat av Fredrik J
Anar jag lite ironi i din ton?Ursprungligen postat av Fredrik J
Tror tyvärr du har rätt, NEVS kommer inte att få det lätt att hitta någon passande drivlina som är något att ha.
Dom få som möjligtvis har något som kan vara intressant är antingen totalt ointresserade av att sälja den eller så kommer dom att kräva förskottsbetalt på varenda enhet innan något levereras.
Om, och det är ett väldigt stort om, NEVS överhuvudtaget får igång produktionen igen och uppnår sina mål, så kommer dom ändå att vara en liten nisch-spelare som dom stora koncernerna är helt ointresserade av.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
[quote=Roger #2378]Surt att inte vara med i rejset längre...? [/quote:2r681qtb]Ursprungligen postat av "Fredrik J":2r681qtb
Jag är fortfarande med i rejset fast på Volvo.
Efter nästan 20år med Saab fanns det en spännande framtid med Saabs i särklass bästa bilar någonsin, 9-5 SS och SC i produktion med ny 9-3 på gång.
Efter det sista året är jag rätt less på Saab. Jag har arbetat med Saab 9-3 sedan den var en förstudie. Tycker inte det känns så spännande och 9-3 som ren elbil tror jag helt enkelt inte på. Fungerar inte att jobba med något man inte tror på.
Jag trivs på Volvo och blir nog kvar här ett tag.
Kanske Saab blir intressant när man kommit igång och man ser att det rullar.
Fredrik J
Precis. Man pratar om gamla 9-3 som om både kunder och leverantörer står på kö och kräver produktion.Ursprungligen postat av rcy
Fredrik J
Självklart kommer inte en ansiktslyft 9-3 med ny motor vara nåt som säljer som glass i solen men NEVS behöver få igång underleverantörer, produktionslina och återförsäljarnät mm så varför inte börja med nåt som är enkelt och billigt. Sen är ju inte 9-3 nån dålig bil ens med dagens mått mätt. Exteriört är den ju snyggare än det mesta som produceras idag. Interiört behöver den kanske fräschas till lite och få lite nya gimmicks såsom USB till stereon, backkamera och lite annan lullull elektronik men utvecklingen har ju inte direkt tagit några jättesprång. En trifuel 9-3:a får gärna stå min uppfart redan imorrn.
Vad hände med motorn med variabel kompression som Saab utvecklade ?Ursprungligen postat av fredde1
Blev väldigt tyst om den när GM tog över skutan.
Tycker T5 motorn verkar vara modern man behöver ju inte
tanka olja i den och att kör med E85 funkar ju klockrent.
Om jag minns rätt så läckte den en del och pengarna för utvecklingen tog slut men nån som vet säkert kan ju svara.Ursprungligen postat av Timpa2
Ursprungligen postat av Fredrik J
Ja BMW lär vara intresserade av att det försvinner 100st motorer till
Swadesnubben tycker jag lyfter fram en del vettiga frågetecken kring upplägget.
http://www.swadeology.com/2013/01/saabs-gordian-knot/
När motorkontraktet är signat, Var ska tiden hittas t ex? Men vem vet, NEVS är hemliga och har kanske kokat ihop nåt vi inte vet om?
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Kändes som han sparkade in redan öppna dörrar där. Alla, särskilt ägarna till NEVS vet såklart mycket väl att det kommer krävas tonvis med pengar, tid och tålamod innan det börjar regna pengar från försäljningen av nya Saabar.Ursprungligen postat av axelsson
100st? Är det byggplanen? 4 timmars produktion?Ursprungligen postat av axelsson
Fredrik J
Nej Saab fick förra vändan ett antal motorer för att testa ut att hamna i 9-3 Phoenix. Enligt uppgift* har de aldrig återfunnits i konkursboet utan ska vara försvunna.Ursprungligen postat av Fredrik J
Min poäng var inte att leta försvunna motorer utan bara gissa mig till att BMW nog kan vara lite svårflörtade som motorleverantör.
*har läst detta någonstans och googlade ett tag men gick bet, källan får därför anses osäker. Stämningen mot Saab Parts handlar väl till viss del om detta?
EDIT: 54st motorer
http://www.saabsunited.com/2012/04/cont ... eting.html
http://www.dagensps.se/artiklar/2012/04 ... /index.xml
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Jaha du menar så. Stämmer säkert.
Ärligt talat tror jag leverantörerna ser på NEVS 9-3 planer som Saab 2.0.
D.v.s. gammal historia hänger kvar.
Fredrik J