Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
Hur menar du ? alla vettiga kalkyer säger ju att en elbil är DYRARE.

..och då menar jag en motsvarande bil, inte en tung premiumvagn jämfört med nån papplåde-elbil. Tesla gör ju en del bilar som tveklöst klassar in som premium och dessutom har rejäl prestanda (även om den inte är riktigt lika häftig i praktiken som på apppret så är det inte dålig prestanda), tyvärr kostar dessa bilar MYCKET mer än en bensin/dieselbil också, och har dessutom räckviddsproblemet.

Elbilarna har ju traditionellt sett haft väldigt dålig aktionsradie, även om det börjar bli bättre.
Jag vet inte vad du ser som konkurrent till Tesla S men jag tycker det är A8, 7-serie och S-klass. Dessa tre blir ju otroligt dyra I norge eftersom skatterna är procent på priset.

Jag tycker bara det är tråkigt att norge ses som ett fregångsland och förebild med deras mycket bilfientliga politik. Jag tanker då på deras höga punktskatter på nya bilar.
Systemet är helt omöjligt att efterapa någon annanstans eftersom det ju är orimligt att höja fossilbilarnas pris så den norska skillnaden åstakoms. Bonus/malus systemet baseras ju på att det fortfarande säljs fossilbilar. Annars blir det ju inga pengar till bonus.