9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Utbudet av "Fullsmetade" 9-5'or var ganska begränsat då majoriteten får man anta gick som leasingbilar och då innefattades
av begränsningar i vad som kunde stoppas in i bilen utan att förmånsvärdet skulle gå över en viss gräns. Den 9-5 Aero jag
hade var en fd. chefsbil som någon GM-höjdare kört i Thn, därav fullsmetningen. Söker man på "fullsmetade" bilar finns ett
betydligt större urval av Tyskar; MB, BMW, Audi, etc. Då handlar det om bilar för en mille eller däromkring.
Det är litet konstigt att tidningarna alltid avråder från att köpa fullsmetade bilar eftersom man inte får betalt
för vad man lagt ut. De gånger jag letat på Bytbil eller Blocket scrollar jag förbi snikversionerna direkt.
En handlare på västkusten som för ett antal år sedan tagit in en snikutrustad Mercedes 560
från Tyskland och som tänkt sig att göra en hacka på den, utbrast (okontrollerat i telefonen)
efter att ett stort antal intresenter ringt och avböjt då bilen saknade taklucka
och ytterligare en potentiell kund tackade nej i luren var "Taklucka Taklucka Taklucka
dessa j-a Takluckor". Handlaren lär inte ha gått med vinst på den bilen.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Kollar man specifikationerna på Saabar utomlands utanför norden har de ofta en helt annan utrustningsnivå.
Jag tror sedan inte det är ovanligt att bilmärken tenderar att ha en aning avvikande köpare i sitt hemland jämfört med resten av världen.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Dessa är dock påfallande ofta importbilar, det är sällan dessa säljs fullsmetade här heller.
Sen är ju tyskarna mycket "bättre" på att erbjuda mer utrustning.. tar man dom lite vöärre bilarna, tex BMW 7-serie så existerar det ju i princip
inte fullutrustade bilar, det finns så mycket extra tillval att ingen kryssar hela listan.. att kryssa hela listan på en 9-5 var betydligt enklare.
Fast det är två HELT olika saker, man brukar ju säga att utrustningen gör lite på priset men gör bilen mycket mer lättsåld.Det är litet konstigt att tidningarna alltid avråder från att köpa fullsmetade bilar eftersom man inte får betalt
för vad man lagt ut. De gånger jag letat på Bytbil eller Blocket scrollar jag förbi snikversionerna direkt.
Begbilsköparna är dock inte beredda att lägga motsvarande mycket mer pengar för utrustningens om den kostade när bilen var ny.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag är litet "avis" på USA. Dom gånger jag varit där och strosat in i en bilaffär
har det gått till så att Medelamerikanen går in, pekar ut en bil och säger "Den köper jag".
Därefter fixar handlaren pappren direkt och en stund senare kör han/hon iväg.
Inte tal om en - tre månaders leveranstid. Därför är de flesta bilarna fullutrustade,
möjligen med valet mellan soltak ja/nej och kanske om man envisas manuell låda.
Noterade att dom NG 9-5'or jag sett där varit fullutrustade med exvis träpanel
vilket jag inte sett på någon begbil på Blocket i Sverige.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
uky: så var det väl här också en gång i tiden.. alltså att man gick in till bilhandlaren och köpte en bil dom hade..
Numera fungerar det ju inte så av många anledningar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Marknaden är väl större i USA. Man har råd att ha fler bilar i lager med varierande grad av utrustning och färg.
Asiatiska bilar har väl haft det så i Europa länge, typ två utrustningsalternativ, några olika lacker och en färg på inredningen -Svart.
Jag gillar mera "bygg din bil", individualist som jag är.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Alla borde vara fullutrustade sen får man väl strunta i att pilla på det som man inte behöver/vill ha
Automat/Manuell som undantag.
Då skulle man sälja färre bilar helt enkelt, exempelvis taklucka kan ju lätt kosta 20k extra och många tycker det är helt onödigt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Verkar ju enklast, som jag ser det. Ev tacklucka som option. Om man kan bygga en bra välutrustad bil, verkar det meningslöst att sälja något sämre. Det är väl dessa snikvarianter alla som har ägt förmåns-saabar hade som referens när de bytte till annat märke. En medelmåttig bil på de flesta sätt. Inte underligt att man gärna byter till något välutrustat japanskt eller koreanskt då. När man tror sig få "extra allt" redan i grundpriset...
225hk-motorn kom väl i början av 90-talet, då skulle Saab slutat med "i" och "lättryck" osv och bara sålt de bästa bilarna med full utrustning såklart. Tja man borde nog skippat allt annat redan när 99Turbo kom, förresten! Bilarna vi på detta forum har som referens och startpunkt när vi förbättrar och uppgraderar är ju de bästa Saab hade. Toppmodellerna. Då skulle Saab vara något alla tyckte var bra och exklusivt, precis som utomlands.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
jag är övertygad om saabs ledning struntade fullständigt i vad vi så kallade entusiaster och/eller nördar skulle komma att tycka 20-30 senare.
Däremot så hade de koll på förmånsvärden/skatteeffekter samt regler i olika länder mm.
Jag tror även utan att veta att man sannolikt gjorde sin läxa (marknadsundersökningar o dyl ) när man prissatte utrustningsnivåer och options.
Det är ju dessutom historia nu och förtjänas egentligen inte att diskuteras.
Så tycker lilla jag.
Saab 9-5 05, Saab 9-5 07, Saab 9-3 02, Ford Escort Cabbe -88, trädgårdstraktor å ett antal gräsklippare samt en hustru :-)
Jaså.
GMs mål var aldrig att "rädda Saab" utan att "tjäna pengar". Så det verkar rimligt, ja.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Många struntar totalt i utrustning och massa hästkrafter.
En kompis mamma (läkare) som gång efter gång plockade ut en ny Saab valde sällan till mer än ACC och nöjde sig med näst svagaste motorn.
Hon gillade Saab och hur de var att köra, äga, utseende, säkerhet, familjevänlig osv.
En annan kompis mamma, chefsekonom plockade också ut en Saab år efter år. 99, 900i 16v, 9000i CC, 9000CS 2,0t, 9-5 2,0t.
Min Pappas enda nya Saab var en snikutrustad 9000CS med ACC och 2,0t motorn. Plastratt och växelspak i plast, alla väldigt nöjd med bilarna.
Jag bryr mig inte heller lika mycket om hästkrafter idag som för 20år sedan när jag var 20år. Min favoritmotor idag är B234E 170hk.
Tycker inte det är värt de extra pengarna det kostar i inköp och försäkring för at få 50 extra hk och fler och fler resonerar som mig i min umgängeskrets.
Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-07-01 klockan 22:41.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Jo så är det.
Jag vet en som var en av de sista som hade en röd Saab 95 (ja "95") som bruksbil. Bilen blev allt skruttigare och var till slut skrot. Så en dag hade han bytt bil. Till vad för bil undrade alla. "En blå" blev det korta svaret. "En blå bil" det långa. Det var en välutrustad blå 9000CD. Visar att inte alla fokuserar på märken och prestanda...
Men om det bara hade funnits "fullutrustad" hade ju personerna i dessa exempel fått välja mellan en bra Saab och en snikvariant av tex Volvo (dvs en sämre bil). Antalet hk är inte det viktigaste, men bilen med flest hk brukar ha mest finesser/bekvämligheter och vara ännu bättre helt enkelt. tex Linear-Vector-Aero. Det hade gott räckt med Aero för mig. Priskillnaden mellan max och min utrustad motsvarar ofta inte produktionskostnaden eller för den delen upplevelsen, det tycker jag är en god poäng.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Förstår jag det här rätt om dom har kommit igång med produktionen nu.
https://www.saabplanet.com/officiall...X-GI15tnGsquAE
Till mitt garage: Garaget
Det verkar ju så!
Mängden höjdare imponerar
Evergrande-NEVS-production-line.jpgOn Saturday, June 29, an official Launching ceremony of production Vehicle NEVS 93 was held at NEVS’s Tianjin factory. As reported by the Chinese media, this festive gathering was attended by a large number of local officials and representatives of Evergrande and NEVS; Secretary of Tianjin High-tech Zone Working Committee Shan Zefeng, Vice Chairman and President of Evergrande Group Xia Haijun, Vice Chairman of Evergrande Group and Chairman of Evergrande New Energy Automobile Group Jiang Dalong, Chairman of Sweden Koenigsegg Christian von Koenigsegg, Stefan Tilk – President of NEVS, Sweden, Yu Yong – Chairman of Hegang Group, Shawn, President of Evergrande New Energy Automotive Group, Steven Hsieh, CEO of Dutch e-Traction, Peter van der Wal, Chief Technology Officer, Kwok Yin Chan, CEO of Protean, UK Leading guests such as President Andrew Whitehead and Chief Technology Officer Chris Hilton attended the event.
Målsättningen är ju inte speciellt blygsam heller
Men det verkar som bilen inte är riktigt klar. Eller varför försöker alla få en lift?the goal of “becoming the world’s largest and most powerful new energy vehicle group in 3-5 years”.
nevs93-1.jpg
Senast redigerat av Mr.O den 2019-07-02 klockan 22:08.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Kul hoppas det går bra nu.
Så här skriver byt bil.
https://www.bytbil.com/nyheter/kines...XfEUmInHIG8EAs
Till mitt garage: Garaget
Det är helt sant, väldigt många bilköpare ser dessutom bilen som ett rent transportredskap.
Det är ju en otroligt trevlig motor, men jag skulle nog säga att jag personligen bryr mej MER om effekt i motorn nu idag än för 20-25 år sedan.Jag bryr mig inte heller lika mycket om hästkrafter idag som för 20år sedan när jag var 20år. Min favoritmotor idag är B234E 170hk.
För 25 år sedan såg jag bil mer som ett transportredskap och skulle jag köra för det var roligt körde jag MC.. Idag tycker jag det är säkrare och
belkämare att köra bil och ser då till att köpa roligare bilar.
Det är iofs en viss skillnad mellan tex 9-5 2.0t och 9-5 Aero som jag har, nämligen 100hk skillnad.. ändå skiljer inte försäkringen nämnvärt, tror Aeron kostar 50kr mer i månadenTycker inte det är värt de extra pengarna det kostar i inköp och försäkring för at få 50 extra hk och fler och fler resonerar som mig i min umgängeskrets.
(helförsäkring på båda) och då är den dessutom 6 år nyare. Skatten är samma och övriga kostnader med.
Men alla gör ju sina egna val. "toppmodeller" används dessutom av handlarna för att locka till sej kunder.. ..som sen antagligen köper en billigare bil ändå.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7260104
"Elbilstillverkaren Nevs bygger nu en tredje bilfabrik i Kina och startar nu också serieproduktionen av företagets första elbil."
Fakta Nevs:
•Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo 2012.
•Företaget har över 700 anställda i Trollhättan och ett par tusen anställda totalt i Kina.
•Nevs första elbil baseras på Saab 9-3-modellen och börjar nu tillverkas i Tianjin i Kina.
•Företaget har byggt klart en fabrik i Tianjin och bygger nu ytterligare två fabriker. I Shanghai och i Guangzhou.
•Fabriken i Tianjin har nu en produktionskapacitet på 50 000 bilar per år.
•Fabrikerna i Shanghai och Guangzhou kommer att kunna tillverka runt 200 000 bilar årligen vardera.
•Fabriken i Shanghai väntas bli hösten 2020 och den i Guangzhou några månader därefter.
Till mitt garage: Garaget