Föreslaget ackord är på 50%: http://ttela.se/ekonomi/ttekonomi/1....va-ner-skulder
Frågan är hur man tänkt behålla leverantörerna.
Föreslaget ackord är på 50%: http://ttela.se/ekonomi/ttekonomi/1....va-ner-skulder
Frågan är hur man tänkt behålla leverantörerna.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Skulle säga att deras enda möjlighet är att gå samman med en OEM som har en sund och vinstdrivande relation med sina underleverantörer och därigenom tvinga dessa till samarbete även med NEVS. Att på egen hand få igång en produktion igen är mycket osannolikt. Man ska tänka på att NEVs i många fall har bytt till nya leverantörer inför omstarten då de gamla inte trodde på projektet. Interiör t.ex. Där har ju NEVS nya leverantör nu ansökt om konkurs. Konkursförvaltaren där är kanske inte så intresserad av ett ackord...
Fredrik J
Det kan bli problem att hitta nya leverantörer.
För att ett 50 %-igt ackord ska gå igenom behövs det ett visst antal röster. Dels i mängd, antal borgenärer, men även i fordringar, summan av skulden i kronor.
Har för mig att 3/4 av antalet borgenärer och fordringsbeloppet måste rösta för ett ackord på 50 % ska accepteras.
Så om någon/några röstar nej till ett ackord så kan det ändå accepteras, det betyder ju inte att befintliga
leverantör behöver fortsätta att leverera.
Till mitt garage: Garaget
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Både ttelas egna artikel och TT-artikeln på ttela.se har uppdaterats flera gånger under kvällen. Detta tror jag har tillkommit i TT-artikeln, vill minnas att det inte stod från början:
Rekonstruktionen skulle egentligen ha varit klar den 29 november, men det behövs mer tid.
- Det kommer att bli nödvändigt med en förlängning, men för att kunna begära det måste vi kunna ange skäl. Då krävs någon form av avtal, antingen med nya ägare eller med tillskott från de gamla ägarna, säger Gustafsson till TT.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Rekonstruktioner förlängs med 3 månader i taget, skälen för att få förlänga skärps. Maximalt 12 månader.
Däremot så finns det inga kostnadslättnader med en förlängning.
I början betalas lönen av lönegarantin men det görs i max tre månader, därefter måste företaget själv
stå för alla kostnader.
Det man kan "köpa" sig är mer tid men det måste finnas pengar.
Material, hyra, löner mm allt måste företaget betala själv, ofta även i förskott eftersom många leverantörer
säkert begär förskottsbetalning.
Om en leverantör ger kredit så blir en sådan sk. superförmånstagare men detta ger ingen garanti om att
få betalt vid en eventuell senare konkurs. Däremot hamnar en superförmånstagares skulder högst upp
av de skulder som finns.
Till mitt garage: Garaget
Inget beslut om Nevs ackord
http://m.ttela.se/Default.aspx?pagei...link=1.3586146
Till mitt garage: Garaget
Från tidningen SvD "Nevs förhandlingar har strandat"
http://www.svd.se/naringsliv/2-minut...at_4141059.svd
Till mitt garage: Garaget
Man ansöker om ytterligare tre månaders rekonstruktionstid.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...om-forlangning
Känns inte så stabilt just nu. Lika instabilt verkar Saabsunited vara. Sidan är nere titt som tätt. De verkar satsa mer och mer på sin BMW-blogg istället som är uppe och funkar. Dessutom skriver man nästan lika mycket om BMW på SU som om Saab. Trist! Känns som de som driver sidan börjar ge upp. Gissar att den släcker ner inom kort.
Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-11-28 klockan 13:51.
Jag skulle gissa att läget är känsligt och det verkar komma olika budskap från personer som deltar i processen, så det är rätt oklart hur landet ligger, alternativt beror det på betraktarens synvinkel. Jag anar att ingen enskild person har full koll på läget, Swade konstaterade att han inte får ihop budskapen från rekonstruktören och NEVS ledning. Jag tror vi har en rörig December framför oss, oavsett om förlängd rekonstruktion beviljas eller inte - men för att bevilja en förlängd rekonstuktion krävs att någon tillskjuter pengar, och på måndag kommer det att avlöjas vem denna någon är. Antar jag?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Finns det ingen saabfantast där ute med för mycket pengar som kan hjälpa till lite?
Näh men så enkelt kanske det inte är men hade jag varit onödigt rik just nu så hade nevs fått pengar av mig utan avbetalningskrav..
Senast redigerat av SaabHenke den 2014-11-28 klockan 20:38.
http://www.automotorsport.se/artikla...onen-kan-havas
Klockan tickar för Nevs rekonstruktionen kan hävas
Till mitt garage: Garaget
Det här artikeln har lite mer substans: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...om-forlangning
Enligt denna så har NEVS kommunikationschef Mikael Östlund sagt att en begäran om förlängning ska lämnas in på måndag, och de ska då kommentera detta. Eftersom en begäran om förlängning även ska innehålla någon form av finansiering så betyder det att någon måste tillföra pengar, så rimligen betyder det att något nytt kommer att hända på måndag.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ny artikel på ttela.se: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.36106...vs-behover-nu-
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja vi får väl se vad som händer på måndag.
Tror inte att dom kan presentera en namnteckning på en finansiär på måndag.
Men det är väl inte omöjligt att det krävs något säkrare och mer trovärdig underlag
än deras egna prognoser för att få en förlängning beviljad.
Till mitt garage: Garaget
National Electric Vehicle Sweden, Nevs, inger idag en ansökan till tingsrätten i Vänersborg om att företagsrekonstruktionen ska tillåtas fortsätta i ytterligare tre månader.
I bifogat yttrande från rekonstruktören Lars Eric Gustafsson redogörs för skälen till varför Nevs bör beviljas en förlängd rekonstruktion.
Ansökan
Tack för den informationen! Jag må vara naiv men kan ändå inte låta bli att känna ett svagt spirande hopp.. Ny huvudägare känns viktigast och tycks ju ha kommit längst.
Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)