Vad fick han info om att det var tusentals anställda ?
Sälja 100k bilar första året ?? Vi får väl se i sommar ur det gått....
Finns Valmet fabriken kvar kan man hoppas att dom får jobbet.
Vad fick han info om att det var tusentals anställda ?
Sälja 100k bilar första året ?? Vi får väl se i sommar ur det gått....
Finns Valmet fabriken kvar kan man hoppas att dom får jobbet.
Valmet är väl kvar? De tillverkar Mercedes numer.
Det är nog mest prat allting..........Många drömmar precis som många har. Att dra igång en biltillverkning nuförtiden är det nog få som ror hem fullt ut. Särskilt i vår del av världen. Elon Musk med Tesla får nog ses som ett undantag. Det hade lika gärna kunnat gått åt pipan.......
Att tillverka bilar är ju inte samma sak som att sälja dem och få lönsamhet på det och komma igång. Jämför detta med Saab själva som alltid har sålt för lite bilar för att stå på sina egna ben finansiellt. Det fungerar liksom inte.......
Och GM som sålde rekordantal med bilar/fordon och konkade.
Fast att GM konkade hade ju flera orsaker. En var väl antagligen att de var paraply åt åtskilliga mindre tillverkare som de agerat skyddsnät åt. Många av dessa är ju borta idag av given anledning. I ett så stort företag så är det gjort på en sekund typ att hamna i ett läge där utgifterna helt plötsligt är större än inkomsterna och då går det fort hur många bilar man än säljer.
Reservera en EMILY GT.
Ej ekonomiskt bindande.
https://www.evelectra.com/sv/emily-g...cJHIm6J8As7_o0
Till mitt garage: Garaget
Vettefan om jag hade vågat asså...
Han beter sig som sterotypiska Libanes, dvs mycket prat, pratar stort för att få sig själv att se bra men kommer inte leverera eller aggera på de. Säger de som hans landsman...
Vettefan, känns lite som Fermenta-aktier i nuläget
Ja, fast Fermenta och Reefat el-Sayed verkade seriösa till en början. Jihad Muhammad lär knappast ha en chans att utses till "årets svensk"Den hemska sanningen visar sig allt tydligare Investor-Submission-Form
(Uppdatering 4 dagar senare: Nu fungerar inte länken längre...)
Senast redigerat av Mr.O den 2024-01-24 klockan 22:12.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Kanske inte samma sak då jag inte vet vad din länk gick till men nu finns den här länken: https://evelectra.com/invest
Tja, innebörden är väl samma även i detta deras tredje försök. Att man ber investerare att bidra med pengar.
Av vilket man kan dra några slutsatser
- Jihad Muhammad har inte pengar att genomföra det han lovade i Trollhättan
- Hans kontakter vill inte investera i EV Electra, eller så har inte de några pengar heller, eller så finns de inte ens
- Det går inte att tjäna pengar på att tillverka och sälja Emily GT. Vilket rimligen är anledningen till att ingen annan ville köpa eller ens investera i projektet. Evergrande har helt enkelt insett detta och har likviderat projektet. Dvs sålt det som går att sälja och lagt ner verksamheten.
- Till motsatsen har bevisats tyder allt på att det hela är en bluff från JM & EV Electra
Det är tråkigt om det slutar så här för Emily GT. Alltså som en prototyp med enda användningar att lura köpare att betala för en bil och att lura investerare att finansiera ett företag som aldrig kommer att gå med vinst eller leverera några serietillverkade bilar.
Om man skrapar på ytan och följer länken och försöker se helheten inklusive en slarvigt hopkommen hemsida ser man en idé så undermålig att den sannolikt inte skulle få godkänt som ett UF-företag på gymnasiet. Möjligen med undantag för kravet att UF-företaget skall startas och avvecklas inom ett läsår då...
T.ex. 1
https://evelectra.com/business-plan
Picture1.png
Bild som visar EV Electras marknadsplaner. Bilden med rubriken "ELECTRIC VEHICLE MARKET HIGHLIGHTS WORLDWIDE" är minst 15år gammal och är "hämtad" från Oliver Wyman
T.ex. 2
https://evelectra.com/business-planIn an era defined by innovation and sustainability, EV ELECTRA venture stands as a beacon of transformative progress. Our business envisions the future of mobility, fusing cutting-edge technology with eco-conscious design to create vehicles that redefine the driving experience. With a steadfast commitment to sustainability, we aim to revolutionize the auto industry by producing electric vehicles that not only reduce our carbon footprint but also provide consumers with a seamless transition to a greener future. Investors in our venture will not only contribute to the evolution of transportation but also align themselves with a company that values environmental responsibility and forward-thinking solutions. By investing in EV ELECTRA, you're not just supporting a business; you're investing in a vision that harmonizes technological advancement, environmental stewardship, and a commitment to shaping the future of mobility. Join us on this journey as we drive innovation, redefine sustainability, and pave the way for a smarter, greener tomorrow.
Tja, vad skall man säga? En samling innehållslösa floskler för att övertyga någon att investera pengar utan att minsta antydan om hur mycket pengar man kan förväntas tjäna på sin investering. Och ett ord om att man riskerar förlora hela det satsade kapitalet.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
https://carup.se/apples-nederlag-lag...-tesla-dodare/
När dom kunde köpt NEVS
Men alla ska väl uppfinna hjulet ett antal gånger.....
De har nog gjort sin due dilligence.
Skulle jag starta ett elbilsföretag idag, vete fasen om jag inte hellre hade startat med blanka ark än att köpa en massa problem med uppköp av tex NEVS eller Opel.
För amerikaner skrämmer nog facket här också, se bara på Tesla.
Det skulle säkert både kosta mindre i utveckling och dessutom slippa en massa problem.
Utvecklingen går fort, väldigt fort. Emily kan nog anses vara föråldrad redan nu och ännu mera så i en framtid när den skulle kunna massproduceras.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Kontrakt med bilfabrik ska nu vara påskrivet: https://carup.se/klart-med-tillverkn...-gt-utomlands/
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
”Kontrakt med någon italiensk tillverkare”, det är tydligt att fortsättningen på den här f d Saab fabrik storyn går på samma sätt som den började med alla kineser som lovat och kommit och gått.
Synd på den innovativa bilen Emily där resultatet av utvecklingsarbetet imponerar stort på mig.
Vi fortsätter:
24/4 "kontrakt om tillverkning i Italien påskrivet"
25/4 "Inget är klart"
26/4 Ingen är väl förvånad längre? Eller?
Artikeln i carup innehåller nya påståenden från JH
- "– Ingenjörerna sitter i Trollhättan. Men tillverkningen hamnar i Italien, det är redan påskrivet, säger Jihad Mohammad som inte vill ge några mer exakta detaljer än så. Några tidsplaner eller närmare detaljer om hur och var bilen ska tillverkas vill Jihad Mohammad inte uppge."
- "Jag lovade mitt team att inte ge fler detaljer. eftersom våra investerare behöver veta före alla andra. sedan löser ett officiellt pressmeddelande alla frågor, skriver Jihad Mohammad. "
Och till sist- "Vi har inte beslutat vilka bilar vi ska göra i Italien."
Rimligen för att det inte finns andra planer än att locka finansiärer att betala in pengar.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
25/5 skriver Ny Teknik
Ursprungligen postat av NyTeknik
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är ju uppenbart att det som Jihad Muhammad sagt till Carup har tolkats av Carup, eftersom han inte pratar svenska. Skulle vara intressant att veta exakt vad han sagt.
Den här artikeln ser ut att vara en ganska neutral sammanställning av situationen: https://www.ttela.se/asikt/ledare/ma...5-827c2b455d06
Av den artikeln ser det dels ut som att något faktiskt har blivit något som med lite god vilja skulle kunna betraktas som påskrivet (men troligen snarare en förhandling som kommit i mål), men inte alls av den digniteten som den ursprungliga Carup-artkeln fick en att tro. Det antyds att det mycket väl skulle kunna komma ut italienska statliga stödpengar ur detta. Kanske är man ute efter ett upplägg som liknar vad DeLorean gjorde i Belfast 1978.
Vad som också är hänt är att Evergrande gick i likvidation 2024-01-29: https://www.ttela.se/jobb-affarer/ne...0-5d761faa2de3 Det bör ha betytt att Nevs mer eller mindre styrts av kinesisk advokat, och man kan gissa att man kommer försöka sälja bolaget Nevs (helt eller i delar), alternativet lägger ner det.
Gissningsvis är det detta som resulterat i att EmilyGT-gänget nu slutat på Nevs, men jag kan inte läsa artikeln
https://www.ttela.se/jobb-affarer/fr...e-5f272ab2e11d
De två sista artiklarna är dock låsta,har inte läst mer än inledningen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja det är en intressant historia detta med NEVS, EV Electra och JH. Trots att man kunde gissa slutet redan på sida 1.
Inte alls otroligt. Med reservation för att inte veta hur duktig JH är på engelska kanske inte uttryckt sig 100% klart/korrekt. Så kommunikationsfel är inte otroligt.
JH verkar fortsatt ha fokus att få in pengar. Trots att han påstått att han själv klarar att finansiera produktion och att han inte behöver mer pengar. Agerandet tyder snarare på motsatsen.
Tja, med total statlig kontroll har väl Kinas Kommunist Parti (KKP) alltid styrt. Exakt vilken person som verkställer orderna från KKP gör nog ingen skillnad mot innan när det gäller NEVS.
Ja ett biltillverkningsbolag (NEVS) som varken har rätt till någon bil eller äger någon fabrik och har sparkat nödvändig personal, samt saknar både kapital och intäkter har väl inget som helst värde annat än som en förlustpost i någon kreativ bokföring.
Lyckas inte heller läsa.
Men vad jag förstår har NEVS ingen verksamhet, inga intäkter och håller nu på att göra sig av med den sista kostnaden, alltså personalen. Ett jobb som vd Nina Selander (fd HR-chef) är som klippt och skuren för. Och rimligen oxo främst anställdes för.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2