Den ser verkligen jättekonstig ut bak, kan det vara utprovning av nåt nytt chassi - maskerad med 9-3-kaross ?
Den ser verkligen jättekonstig ut bak, kan det vara utprovning av nåt nytt chassi - maskerad med 9-3-kaross ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det ser onekligen u som man satt 9-3-karossen på ett lastbilschassie.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är kanske Scanias nya som dom testar
Det är väl ganska uppenbart ett helt nytt chassi/plattform som man behövde ha någon kaross på för att få ut den på vägarna och då tog man vad man hade. Resultatet ser lite frankenstein ut...
Här står lite, det man förstår.
Översatt med Google, som kan ändras till önskat språk i överkant.
https://sv.saabblog.net/2020/09/08/e...mNGp0njJoWPFkY
Till mitt garage: Garaget
Undrar om det finns något kvar ifrån NEVS i bilarna.
Arv ifrån SAAB är ju effektivt bortsopat.
Jag var hos en VW-handlare igår, och till min milda förvåning så finns den att köpa med 8 veckors leveranstid för 434k innan subventioner med mellanstorleken på batteriet (58 kWh). Och den finns vad jag förstår hos i princip alla VW-handlare nu,
Så, 0,5-1 år försenad och 50% högre pris, men VW verkar faktiskt klara att levera i stora drag den utlovade produkten i volym ungefär nu.
Så,jag tror fortfarande på min förutsägelse på 2022-2023 för 50% av nybilsförsäljning varande elbilar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Och enligt skatteverkets bilförmånsberäknkngsverktyg kostar id3 med minsta batteriet om 45kWh 349000kr i listpris (vilket rimmar med Volkswagens tidigare uttalande om "under 350kkr").
60kkr i miljöbonus på det så...
Fast den säljs inte än.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Såg detta nu. Daterat 1/10...
How the NEVS Sango could resurrect an old Saab plant
Trollhättan factory owners NEVS are trialling a short run of a new autonomous pod, and is bullish about its production future
https://www.autocar.co.uk/car-news/i...old-saab-plant
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det kan ju vara positivt om de bara får igång någon produktion någon gång.
Tyvärr stod det ju också, som jag förstod, att 9-3EV inte kommer att tillverkas vilket jag hade missat innan. Då kan man ju bara hoppas att det blir någon Saab-liknande bil alls i framtiden. Jag har fått intrycket att Thn har varit inblandade i utvecklingen av Evergrandes nya bilmärke (som jag inte kommer ihåg vad det heter). Kanske är det så att det inte blir några Nevs-bilar...
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Å Sion produktionen blev skjuten ca ett år på framtiden...
https://sonomotors.com/
https://www.vibilagare.se/nyheter/ne...-i-trollhattan
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbi...ljoner-6984748
"The first Sion will roll off the production line in Trollhättan in September 2021. These vehicles are used for type approval and process assurance in production. The delivery of the customer vehicles will then start at the beginning of 2022."
Vad tror vi?
Jag har varit en optimist men börjar tro att det inte blir fler bilar från Thn. Vad har hänt med samarbetet med Koenigsegg? Blir det ens något där måntro?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Det är väl antagligen förseningar där med. Covid-19 påverkan?
https://teknikensvarld.se/koenigsegg...l-kommer-2020/
"Svenska Koenigsegg har en billigare modell på agendan... ...bilen ska stå klar under första halvan av 2020 och komma i produktion strax därpå."
Ja, det kan ju vara så att mycket ligger sent pga Covid-19.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Att Sono inte blir av pga bristande ekonomi var ju ingen nyhet. De höll ju på med insamlingsbössor för att kunna rulla på några månader förut. Det finns ingen förutsättning att den där iden blir av. Känns mest som att det är projektarbetet med iden som skapar jobb tills vidare åt några personer och inte tillverkning av fordonet i sig.
Ja, det känns som om tiden rann ifrån Sono, jag var rätt intresserad men snart tror jag inte den prislappen är så unik och då väljer man nog hellre en etablerad tillverkare, synd.
Saab 9-3, 2.0t, 2005
Saab generna verkar bortsopade och beträffande bilar så verkar det vara en inriktning mot bilpooler och "skåp" bilar, eller vad man ska kolla de självkörande bilarna.
Bilar där man sitter typ 4, sittande vända mot varandra som kring ett bord.
Ja vore intressant med en sportbil i lite större volym, vi får hoppas på det för att behålla bilbyggande i Sverige samt kunskap som behövs runt omkring i form av personal och underleverantörer.
Vet inte vilken typ av utrustning som finns kvar och hur den skulle fungera att dra igång idag.
Någon som känner till vad som finns idag i utrustnings väg?
Till mitt garage: Garaget
Jo, här finns NEVS egen bild på PONS som dessutom förklarar axelavståndet på 9-3 mulan: https://www.nevs.com/en/pons/
Verkar vara fullständig mismatch mot tidigare Saabar - och Trollhättan. "Making cities flow" - förstår inte heller hur man tänkt sig göra pengar på det där inom en rimlig framtid, om man inte tänker statsfinansierade projekt (i Kina då, antagligen).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Lite om häktning, Kristina Geers.
https://www.expressen.se/gt/kristina...ar-ren-tortyr/
"Chefsjuristen Kristina Geers tog plats i offentligen i samband med Saab-härvan där hon var en av de som stod åtalade för ekonomisk brottslighet.
Hon friades i tingsrätten 2017 – och nu berättar hon i en intervju med*Bohusläningen*om den turbulenta tiden och hur den har påverkat henne.*
– Att bli frihetsberövad och sväva i total ovisshet, det är ren tortyr, säger hon till tidningen."
Till mitt garage: Garaget