Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorfäste av mellan växellådan främre 9-5 2,0t -00

  1. #1

    Motorfäste av mellan växellådan främre 9-5 2,0t -00

    Hej mitt motorfäste fram är helt av i staget. Kan det göra så att bilen går hackigt/rycker när man gasar? Blir bara så i bland inte alltid. Så fort jag ger lite gas på vilken växel kvittar. Ibland känns det knappt alls? Eller är det något annat? Motorlampan har börjat lysa efter jag bytte vevaxelgivaren.

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Re: Någon kunnig?

    Nån får rätta mej om jag har fel men jag tror att med defekt vevaxelgivare startar inte bilen alls. Vare sej du bogserar eller med med hjälp av starten.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3

    Re: Någon kunnig?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Är ofta så om vevaxelgivaren är dålig, så går motorn att starta genom att man knuffar bilen istället, då snurrar motorn snabbare än med startmotorn, och kan därmed synka vevaxelläget med gnistan.

    Däremot borde din tomgång fungera, kolla så att spjällhuset inte gått i limphome. Slå på tändningen och lyssna efter 3 kraftiga tick ifrån motorutrymmet.

    Men borde den inte vara helt död om det är givaren? För den startar direkt när jag stänger av men inte om jag stänger av i 1-2 min

  4. #4

    Re: Någon kunnig?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Det beror på spridningsvärmen ifrån motorblocket och turbon. När motorn är igång så kyls blocket av kylfläkten/oljan som skvätts inneifrån, kylvattnet osv. Men när du stänger av motorn så stiger tempraturen i motorblocket då rörelsen på allt slutar.


    så du tror att felet är givaren?

  5. #5

    Re: Någon kunnig?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Japp

    En fråga bara ang vevaxelgivaren. Brukar det inte vara tvärtom? Min bil startar när den är varm men inte kall.

    Alltså knuffar vi igång den startar den alltid. Och kör ca 10 min och testar stänga av i 30 SEK och starta då funkar det. Men inte om vi väntar 2-3 min.


    Det går inte alls på nyckeln när den är kall men lite varmkörd så funkar det. Åtminstone 1 min efter sen är den död om man vöntar lite längre

  6. #6

    Re: Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    låter precis som vevaxelgivaren för jag hade samma problem på min -02 och efter att jag bytte den så funkade bilen bra.

    Men nu startar den inte alls igen. Startmotorn går runt men sen händer inget. Jag funderar på om det kan vara bränslepump eller tändkassetten? Men kan man kolla kassetten på någon smidigt sätt eller pumpen?

  7. #7

    Re: Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Citat Ursprungligen postat av spiddeer
    låter precis som vevaxelgivaren för jag hade samma problem på min -02 och efter att jag bytte den så funkade bilen bra.

    Men nu startar den inte alls igen. Startmotorn går runt men sen händer inget. Jag funderar på om det kan vara bränslepump eller tändkassetten? Men kan man kolla kassetten på någon smidigt sätt eller pumpen?
    Går pumpen när du slår på tändningen?
    Går motorn på startgas?
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Citat Ursprungligen postat av spiddeer
    Men kan man kolla kassetten på någon smidigt sätt eller pumpen?
    Lossa kassetten och sätt i ett stift i den. När du försöker starta ska du få gnista på stiftet.
    Pumpen ska surra tydligt när man vrider på tändningen. Hör du inget kan du vicka upp baksätet och lyfta på locket ovanför pumpen så hörs det lättare.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Varför skulle man få gnista när man bogserar å inte på starten? Varför skulle pumpen hoppa igång vid bogsering men inte på starten? Låter ologiskt.. Ja sätteräven min slant på vevgivaren..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Jag tror också på vevaxelgivaren men han frågade hur man kan kolla kassett och stift och då svarade jag på det.

    Nåt att tänka på är att eftersom det är hydrauliska lyftare så kan man få lov att nöta lite extra med startmotorn om bilen stått några dagar och oljan runnit ner.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Va inte så ja menade roger, sorry.. Utan menade mer till trådskaparen att de nog inte va de som va felet..

    Mvh
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Startmotorn går, men motorn startar inte, 9-5 2,0t -00

    Citat Ursprungligen postat av wuffee
    Va inte så ja menade roger, sorry.. Utan menade mer till trådskaparen att de nog inte va de som va felet..

    Mvh
    Inga problem wuffee!

  13. #13

    Vet någon vad felet är?

    Hej jag har en Saab 9-5 som inte startade först utan bara om man rulla igång den, bytte vevaxelgivare och den starta direkt. Körde med bilen i 15 timmar och nästa dag börjar motorlampan lysa. Även när bara tändningen är på. Varför blir set så? Fel på givaren? Eftersom det började efter den. Tycker bilen är lite ryckig på tomgång inte alls mycket men gör några ryck och hopp. Vilka saker gör att motorlampan lyser? Tack på förhand

  14. #14
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Vet någon vad felet är?

    Fortsätt gärna på din gamla tråd så hela historiken finns i en och samma då jag antar att detta är fortsättning på den.
    Du kan alltid ändra rubriken på första inlägget i den gamla tråden om du önskar att den skall reflektera problemets utveckling.

    viewtopic.php?f=3&t=332168
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #15

    Re: Vet någon vad felet är?

    Tredje tråden......

    Läs ut felkoder istället för att gissa.
    Signaturlös

  16. #16

    Re: Vet någon vad felet är?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Tredje tråden......

    Läs ut felkoder istället för att gissa.
    Hur tar man bort tråd? Hittar ej radera, ja men vad gör det. Du behöver inte svara eller läsa. Jag ställer bara en fråga i en tråd,

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Vet någon vad felet är?

    Citat Ursprungligen postat av erkan87
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Tredje tråden......

    Läs ut felkoder istället för att gissa.
    Hur tar man bort tråd? Hittar ej radera, ja men vad gör det. Du behöver inte svara eller läsa. Jag ställer bara en fråga i en tråd,
    När motorlampan lyser läser man ut felkoder... det går inte gissa vad felet är då det kan va en mängd olika saker...

  18. #18

    Re: Vet någon vad felet är?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av erkan87

    Hur tar man bort tråd? Hittar ej radera, ja men vad gör det. Du behöver inte svara eller läsa. Jag ställer bara en fråga i en tråd,
    När motorlampan lyser läser man ut felkoder... det går inte gissa vad felet är då det kan va en mängd olika saker...

    Okej men visst är det konstigt att den började att lysa efter jag bytte vevaxel givare.

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Vet någon vad felet är?

    Fortsätt på din gamla tråd.
    Skriv vettiga rubriker, precis som jag påtalade när jag var tvungen att ändra rubriken i din gamla tråd.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Byte främre motorfäste 9-5
    Av sku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-05-26, 17:59
  2. Polyuertan bussning främre motorfäste
    Av pihlanker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-08, 15:52
  3. Främre motorfäste og900
    Av tomas-900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 15:59
  4. Främre motorfäste klonkar OG900
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 10:51
  5. Kraftigare främre motorfäste og900
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •