Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Bildator saab 900ng

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Sv: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Rattknappar är rätt enkelt att fixa om man kan lite uC. Har byggt en adapter till min vanliga bilstereo en gång. Till denna dator skulle jag nog använt en Arduino, då blir det lätt att koppla till datorn via USB. Skulle även använda en USB-ansluten GPS, då slipper man ladda batteriet som med en BT-ansluten.
    förmodligen så kommer det bli en arduino nångång jag har redan några stycken så de handlar bara om att hitta en användning för en av dom i bilen.

    ja jag har nog hällre en usb-ansluten gps, typ: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelekt ... anslutning
    och montera typ vid ljussensorn i framrutan.


    har förövrigt wifi i bilen nu, och den har tillräcklig räckvidd för att nå till min parkering från lägenheten (3 trappor upp och ett rum bort, från handskfacket).

  2. #22
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    tänkte att det kanske skulle vara intressant för andra som vill bygga hur jag hanterar kabeldragningen. det jag gjort är en "kabelstam" alltså alla kablar till och från datorn samlade, med buntband i mitt fall, kabelstammen går sedan till utrymmet bakom skärmen, för där finns det gott om utrymme att sedan dra alla kablar till där de behöver gå.

    detta är bland annat för att kunna enkelt lyfta ut och i datorn.

    här är kabelstammen än så länge, fortfarande mycket som skall till.


    här syns också hur stort hål jag gjort till datorn.


    en annan förbättring jag gjort är drivningen av skärmen, jag vill ha möjligheten att använda datorn när bilen är av, vilket betyder att skärmen måste ha ström då, innan kopplade jag in den på tändningen. så det första jag gjorde var att koppla in skärmen på konstantspänning, sen mätte jag viloströmmen för hela paketet, 60 mA! inte axeptabelt. och vill inte ha en separat brytare för skärmen.

    så det jag gjorde var att driva skärmen från datorns strömförsörjning (klippte av diskettkontakten och tog ström från den), så när datorn är på är skärmen på, detta fick även fördelen att skärmen numer klarar av att vara på när man kör startmotorn och så gick viloströmmen ner till 0,6 mA igen.

    liten ny exempelvideo om man är intresserad
    fortfarande inget ljud från datorn dock, och insåg att det låter som jag bankar på skärmen ibland :P men micken verkar plocka upp det väldigt tydligt bara.
    http://www.youtube.com/watch?v=E-v1BnxvcrQ

  3. #23
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Bildator saab 900ng



    Det här kan bli riktigt snyggt!
    Kan nån bara lista ut hur man får rattknapparna att funka kommer jag garanterat att göra likadant i min.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #24
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    rattknapparna är egentligen inte så svårt att lösa, kan man programmera är det snabbt ordnat med en arduino.

    för vad jag förstått så är knapparna väldigt korkade och att det inte behövs mycket för att lista ut dom.

    jag har dock inga rattknappar :P

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bildator saab 900ng

    Angående rattstyrning så tog jag kontakt med en snubbe idag från http://www.rcjoycon.com, här får ni emailet:

    Frågade om det går att köra can-bus direkt i en pc.

    "Hello

    CaPC JoyCon converts resistive(voltage) signal into the signal of USB keyboard and HID remote controller.

    If you want to converts CAN signal, you need a stalk adaptor that converts the CAN signal into resistive(voltage) signal.

    Thank is to say.
    CAN signal -> [Stalk adaptor] -> resisgive signal -> [CarPC JoyCon Exr] -> signal of USB keyboard and HID remote controller.

    You can use the stalk adaptor for Sony(or Pioneer) to convert CAN signal into resistive(voltage) signal.

    There is many kind of stalk adaptor for each vehicle.
    Search on ebay with the keyword "stalk adaptor sony + your vehicle model".

    Thank you
    HoRyong Kang"

  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Angående rattstyrning så tog jag kontakt med en snubbe idag från http://www.rcjoycon.com, här får ni emailet:

    Frågade om det går att köra can-bus direkt i en pc.

    "Hello

    CaPC JoyCon converts resistive(voltage) signal into the signal of USB keyboard and HID remote controller.

    If you want to converts CAN signal, you need a stalk adaptor that converts the CAN signal into resistive(voltage) signal.

    Thank is to say.
    CAN signal -> [Stalk adaptor] -> resisgive signal -> [CarPC JoyCon Exr] -> signal of USB keyboard and HID remote controller.

    You can use the stalk adaptor for Sony(or Pioneer) to convert CAN signal into resistive(voltage) signal.

    There is many kind of stalk adaptor for each vehicle.
    Search on ebay with the keyword "stalk adaptor sony + your vehicle model".

    Thank you
    HoRyong Kang"
    exakt det man kan göra enkelt med en arduino, är det bara en enkel krets då en rattknapp har ett visst motstånd så är det snabbt fixat med en arduino. och det verkar ju finnas lite färdiga lösningar med


    har även hittat lite pinout på slutsteget, så i morgon tänkte jag åka och köpa en 8-pin iso-kontakt. sen skall jag koppla in slutsteget så man får lite ljud tillslut.


    och eftersom detta slutsteget bara driver två högtalare endå så tänker jag bara mata det med två kanaler, rear och front kommer få samma signal.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Bildator saab 900ng

    På äldre bilar behöver man inte krångla med Canbus. I min -99a sitter det bara ett gäng motstånd i ratten. Mäter man på en av kablarna bakom den översta displayen får man olika spänningar beroende på vilken knapp som trycks in. Med en Arduino kan man mäta denna spänning, och skicka olika tecken till PC:n beroende på mätvärdet. Blir inte många rader kod.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    På äldre bilar behöver man inte krångla med Canbus. I min -99a sitter det bara ett gäng motstånd i ratten. Mäter man på en av kablarna bakom den översta displayen får man olika spänningar beroende på vilken knapp som trycks in. Med en Arduino kan man mäta denna spänning, och skicka olika tecken till PC:n beroende på mätvärdet. Blir inte många rader kod.
    finns säkert färdiga sketchar med liknande kod med


    nu har jag även ljud i bilen

    testade först med orginalsteget. men mitt visade sig vara väldigt dåligt på en kanal, samt att det var ett lågpassfilter inbyggt i steget så allt man hörde var bas.

    så jag bytte till ett annat steg jag hade liggandes, lyckades få in det i utrymmet där orginalsteget satt, och sen tog jag kontakterna från orginalsteget och lödde in i mitt nya steg. så har inte rört det fasta orginalkablaget alls

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Bildator saab 900ng

    Snyggt. Jag har själv haft dator i några bilar. Har nu övergett det dock och har köpt en Nexus 7, Androidplatta som jag ska montera i bilen. Vill inte hålla på med kabeldragning, strömförsörjning mm. Blir smidigare med en tablet.
    Jag ska kika på en 9-5 Aero imorgon som jag ska montera den i om jag köper den. Har en gammal instrumentpanel som ska modifieras till att passa plattan. Har tänkt mig att skadda en bluetoothstereo så jag kan streama ljudet till.
    Jag har en usb gps-mottagare liggande om du är intresserad (bu 353). Har en pekskärm med som inte är så fin i ramen för jag har sågat ut den ur den förra panelen den var monterad i.
    Själv provde jag många frontends men körde mest centrafuse i slutet.
    Kul o se såna här projekt! !
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Snyggt. Jag har själv haft dator i några bilar. Har nu övergett det dock och har köpt en Nexus 7, Androidplatta som jag ska montera i bilen. Vill inte hålla på med kabeldragning, strömförsörjning mm. Blir smidigare med en tablet.
    Jag ska kika på en 9-5 Aero imorgon som jag ska montera den i om jag köper den. Har en gammal instrumentpanel som ska modifieras till att passa plattan. Har tänkt mig att skadda en bluetoothstereo så jag kan streama ljudet till.
    Jag har en usb gps-mottagare liggande om du är intresserad (bu 353). Har en pekskärm med som inte är så fin i ramen för jag har sågat ut den ur den förra panelen den var monterad i.
    Själv provde jag många frontends men körde mest centrafuse i slutet.
    Kul o se såna här projekt! !
    jo klart tablets är lite enklare att integrera, men vill ha de funktioner som en dator medför

    dehär är guld värt: http://www.youtube.com/watch?v=_s8dzCR12ok

    hur fungerar den gps-mottagaren? tar det lång tid för den att låsa in positionen och vad körde du med för navigeringsprogram?

    har inte hunnit göra så mycket mer med min dator, men nu sitter det en ssd i den istället för den mekaniska disken, canbus inkopplat, och så kör jag win 7 istället för 8

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 264

    Re: Bildator saab 900ng

    Hur har det gått med projektet ?

  12. #32
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Hur har det gått med projektet ?
    har inte hänt mycket alls, den fungerar lite för bra kanske :P

    enda problemet jag har haft är att en av fläktarna i datorn inte verkar gilla minusgrader, så den låter ungefär en minut när man först startar bilen, men den är iaf inte lika irriterande som kupétempsensorn ^^, byter nog ut fläkten mot en kullagrad, den som sitter där nu använder sig av "hydraulic bearings". detta är enligt mig ganska imponerande eftersom inga av datordelarna är egentligen gjorda för att klara massa minusgrader.

    Jag har satt en liten switch så jag kan sätta igång och av datorn när jag vill, monterade en liten treläges-brytare, där ett läge är tändningsstyrt, ett läge är på och ett läge är av, väldigt simpelt men fungerar väldigt bra.

    och så kör jag centrafuse frontend nu med, ganska nöjd med det men det är inte helt 100.

    så det har inte direkt hänt något som är kul att titta på eller speciellt intressant, skärmen sitter fortfarande bara intryckt i panelen och har fortfarande samma icke-matchande look.

    har massvis med idéer men alldeles för lite tid att verkligställa dom.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bildator saab 900ng

    Vart köpte du skärmen? Fick du med nätaggregat till chassit och hur ser det ut när du stänger av bilen?

    Mvh j

  14. #34
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Bildator saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Jdar
    Vart köpte du skärmen? Fick du med nätaggregat till chassit och hur ser det ut när du stänger av bilen?

    Mvh j
    både skärm och chassi och nätdel är köpta på mini-itx.se

    det var inget nätagg med chassit utan köpte det separat, se till att köpa ett som är gjort för fordon.

    när jag stänger av bilen så går datorn i viloläge.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Bildator saab 900ng

    Tack för svaret, jag var inne på att beställa delar från england men detta var ju bättre.

Liknande ämnen

  1. köpråd angående "bildator"
    Av mathiasO_1985 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 00:32
  2. Bygga BILLIG bildator / CarPC vad behövs??
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 08:58
  3. 900ng OK + 900ng belägg + 9-3 skivor + 9-3sköldar = SANT ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 00:00
  4. Problem med el + bildator - transformator förvarm
    Av zsh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •