Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Hej, är helt ny här och testar med en första fråga.

    Köpte i våras en Saab 9-3 SS Biopower (2009), bästa bil jag någonsin kört och är supernöjd. Men i maj tänker man inte så mycket på vinterväglag.

    På bilen satt redan odubbade "allrounddäck" (Good Year UltraGrip 7 Plus - 205/55R16) på BM Racing-fälg. När nu hösten börjar närma sig väcks tankarna på att trots allt köra dubbat i vinter, men det känns surt att lägga pengar på något som trots allt funkar.

    Samtidigt vill man ju inte hamna i diket i vinter. Kör mest i stan, men några resor till fjällen blir det varje vinter.

    Hur skulle ni gjort?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    En viktig faktor i debömningen är var du bor någonstans. Skriv gärna in det i profilen så slipper du tänka mer på det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Välkommen hit till STCS forum!

    Detta med vinterdäck verkar vara lika svårt varje år och trådarna brukar bli ganska långa med tiden. Ska man sammanfatta samtliga trådar med en mening så blir det: Alla har själva rätt och alla andra har fel.

    Skämt å sido. Beroende på var du bor, hur du brukar bilen, om den måste användas oavsett väderlek med mera så är det lättare att få fram svar. Jag personligen bor i mellansverige, använder inte bilen i jobbet och skulle aldrig få för mig att köra dubbfritt igen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Läste utredning förra året om att på bilar med framhjulsdrift och antisladd så är det ingen påvisbar skillnad mellan dubb/odubbat i olycksstatistiken. Kör själv odubbat numer o mkt nöjd med det. Aldrig fastnat och njuter av ljudnivån - med dubb är det en pina att köra saab. Ditt omdöme o körstil är av större vikt om du bara ser till att köra på riktiga vinterdäck av vettigt märke och dimension.
    Jag har lagt snökedjor i skuffen i händelse av väglag som inte går att ta sig fram med vanliga vinterdäck, haft sedan snökaoset här i sthlm nov-06, då spelade dubbat lr odubbat ingen roll.
    Lycka till.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Ah, tack för tips!

    Borde skrivit att jag bor i Stockholms innerstad, så till vardags är det ju bara bra med odubbat. Dock finns föräldrar i Dalarna (numera), i liten by. Men det där med snökedjor i bakluckan ska jag nog börja köra med.

    Ja, det är just det där med att antisladden är så bra som gör att jag nog skulle våga mig utan på vinterväg utan dubb. Får väl kanske testa lite första isdagen och i värsta fall rusa till första bästa däckfirma ifall fästet vore för dåligt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Jag var inte nöjd med odubbat, visst funkar det för det allra mesta om kör på normala plogade vägar men vid de tillfällen man ska upp till fjällen eller köra på någon dåligt plogad väg är det en stor trygghet att ha dom där dubbarna.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    All-round-däck känns väl aldrig bra. Varken bra på sommaren eller vintern. De däck du har på nu, är inte det vinterdäck av kontinental typ?

    Själv kör jag en liknande bil och kör på odubbat. Bor i Stockholm och det funkar bra med de odubbade jag kör på nu. Vi kör till fjällen varje år och upp till tjejens mamma som bor ute på landet. Jag minns inte på rak arm vilka däck jag köpte förra året, men de funkar bra. Jag hade några odubbade Kuhmo däck som säljaren hade monterat när jag hämtade bilen i Göteborg (Han frågade inte ens om jag ville ha vinterdäck, fast jag skulle hämta en ny bil i slutet på december... Jag fick säga till själv, annars hade jag fått bilen på sommardäck). Med Kuhmo-däcken var det inte alls lika tryggt.

    Dubben hjälper på is. På plogade vägar har de ingen effekt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Tack, Fairlane!

    Jäklar, kollade nu, här har man alltså åkt runt 1500 mil en hel sommar (inklusive 500 mil atuobahn) på... vinterdäck. Där fick man för säljarens snack om "perfekta åretruntdäck".

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Året runt däck??? Det finns inga sådana.
    Det finns sommardäck med mönster och gummiblandning avsedd för körning under den varma årstiden. Mönster passar inte för vinter/is och gummiblandningen blir alltför hård vid minusgrader för att ge ett bra grepp.

    Det finns odubbade vinterdäck, märkt M/S, med mönster och gummiblandning avsedd för körning under den kalla årstiden. Mönster fungerar på sommaren, MEN gummiblandningen blir mjuk under den varma årstiden. Alltför mjuk, så sido och bromsgrepp blir markant sämre sommartid.
    Dock är det tillåtet att köra dessa däck året runt.

    Slutligen dubbade vinterdäck, märkt M/S, mönster och gummiblandning avsedd för körning under den kalla årstiden. Dessa däck är förstärkta med dubbar och får inte köras under den varma årstiden.

    Dock finns det ytterligare en typ av däck, det är s.k terrängbilsdäck som ibland sitter på SUV'ar, men det hör ju inte hemma på vårat Saabforum då Saab ju inte har ngn SUV. Ja frånsett 9-7 då.
    Dessa däck kan se ut som något mer grovmönstrat sommardäck men märkt M/S och dessa är också godkända året runt.

    M/S står för Mud and Snow, alltså jord/lera och snö.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    All-round-däck känns väl aldrig bra. Varken bra på sommaren eller vintern.
    Precis så är det. Det knasbollar i Sverige som använder ordet "allrounddäck" syftar på dubbfria vinterdäck som är lagliga året om, dock inte lämpliga året om. De blir som sagt för mjuka på sommaren med kasst fäste som följd, något man ser tydligt på de tester som gjorts i motortidningar. Dessutom slits de fort på sommaren så det blir dyrt i längden.

    Sommardäck på sommaren, nordiska vinterdäck (dubbade eller odubbade) på vintern är det enda som funkar.

    Ska du ha dubbfria vinterdäck ska de vara gjorda för nordiska förhållanden. "Kontinentala" vinterdäck har annat mönster och gummiblandning även om de är märkta "M+S" och funkar inget bra på våra vintervägar utan lämpar sig bättre på blöta vägar med några plusgrader. Även det ser man i däcktester. Kolla däcktillverkarnas hemsidor så ser du vilka modeller som är gjorda för nordiska förhållanden.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter från körning i vinterväglag med mina föräldrars V70. När de köpte bilen fick de med några vinterdäck från Continental. De var inte gamla, men helt usla i vinterväglag. Det släppte vid varje gaspådrag och man fick sladd för ingenting.
    Så förra vintern så köpte de nya Michelin (minns ej modell), men också odubbade. Jag har nog bara fått det att släppa några få gånger. Men en resa från Kalmar till Funäsdalen gick utan problem. Skulle knappast gjort någon skillnad om det satt dubb i.

    Min poäng är, man ska vara medveten om att allround-däck inte är något att ha alls i vinterväglag. Det fungerar ju, men det är inte att jämföra med dubbdäck. Och ska man ha riktiga odubbade vinterdäck så ska det väl vara något av lite bättre kvalité om det ska vara jämförbart med dubb.

  12. #12

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Innan jag köpte vinterdäck lade jag mycket tid på att läsa tester. Till slut valde jag odubbade continental viking som jag varit helnöjd med. De är nordiska odubbade - se upp för europeiska!

    Har man bra nordiska friktionsdäck så är de minst lika bra som dubbade förutom på blankis
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  13. #13
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Länk till ett test Teknikens värld gjorde 2011:

    http://www.teknikensvarld.se/Handler....ashx?id=24457

    Som redan nämnts, viktiga frågor:

    Vilket klimat har du där du bor/kör?
    Kan du låta bilen stå om vädret ej tillåter säker körning?

    Sedan finns miljöaspekten också - att köra med dubb på asfalt lösgör farliga partiklar. Jag bor i Stockholm och här är det ofta barmark eller slask (på vägarna) under vinterdäcksperioden. Men ibland blir det rejäl vinter några dagar. Men jag kör inte bilen varje dag. Jag valde därför dubbfritt, och dessutom mellaneuropeer. Jag tror dom kommer passa mig bra. Jag rekommenderar testet ovan som jmr alla 3 vinterdäckstyper grundligt.


    Och sedan - anpassa farten efter underlaget.

  14. #14

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Du ska ha dubbade vinterdäck.

  15. #15
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Jag kör odubbat och det fungerade fint förra vintern här nere på västkusten, samt några turer till Sälen, en sväng till Åre och en och annan avstickare upp i de dalsländska skogarna.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Detta var min första fråga här på forumet. Lärde mig enormt mycket av era svar (bland annat att jag ehh, alltså kört med vinterdäck hela sommaren...). Verkar inte en helt lätt fråga detta, men jag tror det blir odubbat i vinter. Tack!

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Citat Ursprungligen postat av Nimoy
    men jag tror det blir odubbat i vinter. Tack!
    Många på avdelningen kör odubbat och trivs med det. Har en kamrat som kör 7000 mil om året som säljare. Han har kört dubbfritt sedan 2005 och har hela Sverige som distrikt. Åker man större vägar är det bara några tillfällen på vintern där man kanske hade önskat sig dubb. Man får helt enkelt slå av lite på farten då. Jag åker dubbfria Hakka R på min 320d. Det fungerar faktiskt riktigt bra. Fördelen är att det går tyst och fint.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Hej

    Jag har kört dubbfritt sen 2000. Kör inte bil till och från jobbet men har och andra sidan aldrig haft problem på oplogade vägar med snö uppe i Dalarna. Däremot om det töar och sen fryser på så är dubbdäcken bättre. Dom gångerna slår jag av på takten, resten av tiden är det inget jag behöver fundera på. Har kört både OG9-3 utan ESP och 9-5 med ESP. Kommer i vinter köra min nyinköpta OG9-3 med Nordman (Nokian RSi) på. Tänk på att det är skillnad på "snabba" dubbfria och mina ovan.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Polar Edition heter ju inte Polar Edition bara för skojs skull ;-)


    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Jag har kört dubbfritt sen 2000. Kör inte bil till och från jobbet men har och andra sidan aldrig haft problem på oplogade vägar med snö uppe i Dalarna. Däremot om det töar och sen fryser på så är dubbdäcken bättre. Dom gångerna slår jag av på takten, resten av tiden är det inget jag behöver fundera på. Har kört både OG9-3 utan ESP och 9-5 med ESP. Kommer i vinter köra min nyinköpta OG9-3 med Nordman (Nokian RSi) på. Tänk på att det är skillnad på "snabba" dubbfria och mina ovan.

    //Jesper #1873

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vågar man köra odubbat på sin Saab 9-3 SS (2009)?

    Jag kollade upp vilka däck jag köpte förra vintern: Goodyear UltraGrip Ice +
    De däcken har fungerat ypperligt för mig.

    Ytterligare en anledning att välja dubbfritt om man bor i Stockholm är dubbdäcksförbudet på Hornsgatan, som eventuellt kommer utvidgas till fler gator. Är det gator man åker på så är det kanske inte så kul att köpa nya vinterdäck om ett år igen.

    Man kan ju iofs köra med dubbdäck ändå på dessa gator om man vill. När jag går till tunnelbanan på morgonen så ser jag dagligen ett antal bilar med dubbdäck på hela sommaren (så sent som i fredags såg jag 3 bilar med dubbdäck) och de är inte långtidsparkerade...

Liknande ämnen

  1. Vågar ni köra på E85
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 23:16
  2. Härliga vägar att köra
    Av Trekmeister i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 22:03
  3. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43
  4. Vågar man köra 5/112 bultcirkel på en Saab med 5/110????
    Av HP i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 16:08
  5. vågar jag köra
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •