Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Threshold

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Threshold

    Hej!

    Bilen spottade härom dagen ut felkoden P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Threshold.

    Katalysatorn är helt ny, 100cells som jag eftermonterat på ett ett 3" JT helsystem. TK, stift mm är allt nytt. Bilen går som den skall så är det något faktiskt fel eller är det T7 systemet som är överkänsligt?

    Skulle vara spännande att rulla in till bilprovningen men katten för att se om den får nedslag. Då blir det garanterat ett reklamationsärende på KL racing där jag köpte dritten.

    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Du är inte den enda som råkar ut för detta. Det har inget att göra med att T7 är överkänsligt utan det är helt enkelt att många eftermarknadskatalysatorer inte håller måttet. Bilen kommer inte gå igenom bilprovningen med den felkoden.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Du är inte den enda som råkar ut för detta. Det har inget att göra med att T7 är överkänsligt utan det är helt enkelt att många eftermarknadskatalysatorer inte håller måttet. Bilen kommer inte gå igenom bilprovningen med den felkoden.
    Det går ju att åtgärda i programmet om inte annat så... Helt uteslutet att den skulle gå igenom besiktning är de inte
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Sorry för dubbelsvar men jag kollade på KL's hemsida. Inga av deras katalysatorer marknadsförs som "godkänd hos svenska bilprovningen" så du kan nog få det svårt med dendär reklamationen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Det är inte katten det är fel på, det är bakre lambdasonden som registrerar för högt flöde helt enkelt. Bakre lambdans uppgift är att kolla kattens funktion.
    Avgasvärdena kommer det inte att vara ngt fel på. Men som tidigare nömnt så går inte moderna bilar igenom besiktningen med en felkod.

    Antingen går man in i mjukvaran och ändrar info om flödet där, eller så lurar man systemet genom att med en adapter flytta ut bakre lambdasonden några cm.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Det är inte katten det är fel på, det är bakre lambdasonden som registrerar för högt flöde helt enkelt. Bakre lambdans uppgift är att kolla kattens funktion.
    Avgasvärdena kommer det inte att vara ngt fel på.

    Antingen går man in i mjukvaran och ändrar info om flödet där, eller så lurar man systemet genom att med en adapter flytta ut bakre lambdasonden några cm.

    Mvh
    Lars
    Det låter vettigt

    Finns det någon med den kompetensen får de gärna säga till!



    Jag mailade KL i samband med köpet, jag var tydlig med att poängtera att den måste gå igenom bes trots att den är 100 cells. Jag fick som svar att det var självklart, de får inte sälja katalysatorer som inte renar som de skall, i värsta fall får jag väl använda det mailet.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Finns många här på forumet med den kompetensen och utrustningen.

    Katten är det som sagt inget fel på, det är ditt fel som ändrat på hårdvaran som fabrikanten gjort mjukvaran till

    Fick exakt samma felkod på min A3 2,0 TFSI 2006, där är det inte så lätt att ändra mjukvaran som det är i Saaben inte. Så där flyttade jag bara ut bakre lambdan med en sådan här.

    http://www.ebay.co.uk/itm/304-Stainless ... 500wt_1288

    Nollställde felkoden, sedan var problemet ur världen, med utmärkta avgasvärden.
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Ledsen alltså, men jag köper inte din förklaring xoxzzj.

    En Lambda-givare bryr sig inte om flöde. Det enda den bryr sig om är syremättnad.
    Dessutom ändras inte flödet när man byter katalysator. Flödet bestäms av gasspjällets läge samt trycket på båda sidor om gasspjället och hur mycket bränsle som skickas in.

    Vissa eftermarknadskatalysatorer når inte upp till dom gränsvärden som är satta i Trionic7.

    Däremot har ni helt rätt i att den går igenom besiktningen om man stänger av katalysatordiagnostiken i Trionic. Bilprovningens avgastest är inte tillräckligt avancerat för att avslöja på egen hand att katalysatorn är bytt.

  9. #9
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Hoppar in lite....är det inte så att felkoder läses endast ut på bilar från 2002 och nyare....så din bil i signaturen är ju en 2001 så då borde det väl gå....eller har dom ändrat igen dom där bp-folket???
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Tyvärr brisse du har totalt fel, och jag har totalt rätt här.
    Läs Drboost tidiga inlägg här.

    viewtopic.php?f=3&t=240906&view=previous

    Dock bör ts gå fri, eftersom det tydligen är från årsm 2002 man får nedslag på felkod
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Hahahaha skulle inte flödet ändras av byte till racekat så vet jag inte varför man sätter på en sådan överhuvudtaget
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Tyvärr brisse du har totalt fel, och jag har totalt rätt här.
    Läs Drboost tidiga inlägg här.

    viewtopic.php?f=3&t=240906&view=previous

    Dock bör ts gå fri, eftersom det tydligen är från årsm 2002 man får nedslag på felkod
    När du nämner DrBoost så trodde jag att jag skulle få smäll på fingrarna men efter att ha läst vad han skrev så tycker jag endast det stärker mitt påstående

    Jag citerar DrBoost:
    "De som har "racekattar" o andra skitprodukter kan få problem med "nyare bilar" eftersom katalysatordiagnosen är strängare. En racekatalysator har helt enkelt för liten aktiv yta för att kunna göra en fullgott jobb."

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Hahahaha skulle inte flödet ändras av byte till racekat så vet jag inte varför man sätter på en sådan överhuvudtaget
    Man byter för att sänka mottrycket, vilket leder till högre differentialtryck över turbinen och lägre avgastemperaturer. Detta är en förutsättning för att kunna öka effekten över en viss nivå när man mappar bilen. Ju högre effekt, desto mer avgaser måste evakueras, alltså ökat flöde. Vid vanlig vardagskörning, när inte effekten utnyttjas fullt kommer flödet vara precis som innan bilen trimmades.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Bla bla bla, om vi håller oss till ts fråga ang hans felkod så gav jag ett korrekt svar. THATS`S IT

    Så ett lägre mottryck på avgas sidan föregås inte av ett ökat flöde då eller???
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Tyvärr brisse du har totalt fel, och jag har totalt rätt här.
    Läs Drboost tidiga inlägg här.

    viewtopic.php?f=3&t=240906&view=previous

    Dock bör ts gå fri, eftersom det tydligen är från årsm 2002 man får nedslag på felkod
    När du nämner DrBoost så trodde jag att jag skulle få smäll på fingrarna men efter att ha läst vad han skrev så tycker jag endast det stärker mitt påstående

    Jag citerar DrBoost:
    "De som har "racekattar" o andra skitprodukter kan få problem med "nyare bilar" eftersom katalysatordiagnosen är strängare. En racekatalysator har helt enkelt för liten aktiv yta för att kunna göra en fullgott jobb."
    Läs stycket över detta igen, ang vad bakre sonden har för funktion
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Hahahaha skulle inte flödet ändras av byte till racekat så vet jag inte varför man sätter på en sådan överhuvudtaget
    Man byter för att sänka mottrycket, vilket leder till högre differentialtryck över turbinen och lägre avgastemperaturer. Detta är en förutsättning för att kunna öka effekten över en viss nivå när man mappar bilen. Ju högre effekt, desto mer avgaser måste evakueras, alltså ökat flöde. Vid vanlig vardagskörning, när inte effekten utnyttjas fullt kommer flödet vara precis som innan bilen trimmades.
    Och man sänker mottrycket genom att man får ett högre flöde genom katten...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Hej!

    Bilen spottade härom dagen ut felkoden P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Threshold.

    Katalysatorn är helt ny, 100cells som jag eftermonterat på ett ett 3" JT helsystem. TK, stift mm är allt nytt. Bilen går som den skall så är det något faktiskt fel eller är det T7 systemet som är överkänsligt?
    .
    Såg i din projekt tråd att du har steg 1 programvara vilket betyder att din mjukvara inte är anpassad för eftermarknads DP med en kat utan original med 2 eller har jag fel?
    Vilket för mig betyder lysande CE lampa som föjld. Uppdatera mjukvaran till steg 3 och du kommer inte ha problem med denna felkod igen.

    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Ledsen för off topic men om vi säger att man kör på en rak väg med konstant fart och konstant vridmoment så uppstår ett visst flöde. Det flödet kommer vara samma både före och efter katalysatorbytet om man pratar massflöde. Flödet varierar inte med mottrycket i avgassystemet. Flödet bestäms endast av hur mycket luft och bränsle som skickas in i motorn.

    Jag vill inte på något sätt trycka ner er Manick och xoxzzj. Ni har båda bidragit med mycket bra inlägg på detta forumet men denna gången tror jag ni har fel.

    Har ni inte läst hydrodynamik och Bernoulli's lag?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ledsen för off topic men om vi säger att man kör på en rak väg med konstant fart och konstant vridmoment så uppstår ett visst flöde. Det flödet kommer vara samma både före och efter katalysatorbytet vare sig om man pratar om volymflöde eller massflöde. Flödet varierar inte med mottrycket i avgassystemet. Flödet bestäms endast av hur mycket luft och bränsle som skickas in i motorn.

    Jag vill inte på något sätt trycka ner er Manick och xoxzzj. Ni har båda bidragit med mycket bra inlägg på detta forumet men denna gången tror jag ni har fel.
    Så om det inte är bättre flöde genom en racekatt, vad är det då som gör att mottrycket sjunker? Avgaserna måste ju ta vägen nånstans?

    Tror faktiskt det är du som får bita i det sura snart, flödet ökar genom en racekatt, därav det sänkta mottrycket.

    Punkt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: P0420 Error Code: Catalyst System Efficiency Below Thres

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Så om det inte är bättre flöde genom en racekatt, vad är det då som gör att mottrycket sjunker? Avgaserna måste ju ta vägen nånstans?

    Tror faktiskt det är du som får bita i det sura snart, flödet ökar genom en racekatt, därav det sänkta mottrycket.

    Punkt.
    Ni verkar anta att flöde och tryck är statiska storheter. Tänkte ta fram min formelsamling men jag kom på att det räcker kanske med lite Wikipedia-länkar.

    https://secure.wikimedia.org/wikiped...Fluid_dynamics

    Läs om hydrodynamik, Bernoullis lag och termodynamik, sen kommer ni förstå hur allt hänger ihop

Liknande ämnen

  1. Cd error i org 6 skivors CD
    Av MickeKr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 21:26
  2. General Error SQL ERROR [ mysqli ].......................
    Av Mr Aero i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 16:24
  3. Saab 9-5 CD Error 11
    Av master2.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 21:55
  4. JT 3" Downpipe with race catalyst SAAB 9-5 -98års 2.3lt
    Av göken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •