Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

  1. #1
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Hej,

    Svårt att välja kategori mellan denna och "Ljud och elektricitet", men detta handlar om styrelektronik som skall ligga här om jag förstått det rätt.

    Jag håller på att lätta min 9-3SS 2003 Aero och en stor, tung klump är batteriet. Kollar man på rejsa.nu och andra sajter är det många som kör med små små lätta batterier.

    Så frågan är, hur få amperetimmar klarar man sig med?

    Har hittat en svensk sajt som säljer två vanliga varianter:
    20Ah och bara 5,4kg: http://rallyshop.se/produkt/RMD-Racing-batteri-20Ah

    Varley Red Top 25 kör många med som har 16Ah och väger 6,2kg: http://rallyshop.se/produkt/Varley-Red-Top-Racing Finns andra storlekar från Varley också.

    Den elektronik som ska orka drivas är T8 motorstyrsystem, aeromotive 340lph soppapump, kupéfläkt, vanliga halogen halvljuslampor, original stereo.

    Någon som har någon bra input?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Det är generellt sett generatorn som skall försörja förbrukarna under färd och batteriet som startar motorn så jag tror du klarar dig med vilket som av de båda du länkar till.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det är generellt sett generatorn som skall försörja förbrukarna under färd och batteriet som startar motorn så jag tror du klarar dig med vilket som av de båda du länkar till.
    Joo dom tankarna har jag också, men jag antar att det finns en anledning till att det är ett fett 70-85ah batteri i en 9-3ss/sc från fabrik?

    Går det så vill jag köpa det där RMD RACING batteriet, bra pris VS ampere och låg vikt.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Jo, bilen skall ju starta även om det är -40 och du har rumpvärmare, rutvärmare och 7 extraljus igång även om du kvällen innan stått på tomgången 45 minuter utanför ICA och väntat på mormor med allt detta igång och du då haft en förbrukning på 50A medans generatorn bara laddat 15A på tomgången .

    Alltså tyckte GM att du behövde en viss buffert för att täcka upp dessa tillfällen då generatorn laddat mindre än man förbrukar samt har haft stor belastning. Därför ansågs det behövas ett större batteri är 16-20Ah.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jo, bilen skall ju starta även om det är -40 och du har rumpvärmare, rutvärmare och 7 extraljus igång även om du kvällen innan stått på tomgången 45 minuter utanför ICA och väntat på mormor med allt detta igång och du då haft en förbrukning på 50A medans generatorn bara laddat 15A på tomgången .

    Alltså tyckte GM att du behövde en viss buffert för att täcka upp dessa tillfällen då generatorn laddat mindre än man förbrukar samt har haft stor belastning. Därför ansågs det behövas ett större batteri är 16-20Ah.
    Ok. Har läst på lite och det som verkar viktigt är starteffekten (cranking current) som batteriet kan leverera vid start. Alla små rejsbatterier har bättre starteffekt än vanliga standardbatterier så bilen i sig blir nog mer lättstartad om batteriet är fullt.

    Det här är ju en ban/rejsbil så jag får väl tänka mig för lite och inte köra alla strömförbrukare samtidigt bara. De flesta kommer ändå försvinna ju mer bilen lättas

    Låter den här tråden mogna lite och inväntar lite fler svar innan jag beställer ett batteri. Jäkligt bra sätt att spara över 10kg på!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Jag har en jobbarkompis som tävlar i rally och banracing och han använder också någon typ av litet batteri men jag vet tyvärr inte vilken sort.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jo, bilen skall ju starta även om det är -40 och du har rumpvärmare, rutvärmare och 7 extraljus igång även om du kvällen innan stått på tomgången 45 minuter utanför ICA och väntat på mormor med allt detta igång och du då haft en förbrukning på 50A medans generatorn bara laddat 15A på tomgången .

    Alltså tyckte GM att du behövde en viss buffert för att täcka upp dessa tillfällen då generatorn laddat mindre än man förbrukar samt har haft stor belastning. Därför ansågs det behövas ett större batteri är 16-20Ah.
    Hmm, detta är intressant, kan man räkna ut hur stort batteri man bör ha på nåt vis?
    Kör Ådi
    För helvete!

    A4 1.8T Quattro 1996
    MTM stage 4

  8. #8

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Det vore intressant att veta vad RMD crankar vid start .. kallat CCA osv.
    Alltså hur mycket ström batteriet lämnar under 5sec vid en viss temp.. för startmotorns skull. Borde ligga på ca 500A gissningsvis.

    Schollin, har du provtestat ditt batteri ? blev det ett RMD ??

    //Fabbe

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Det vore intressant att veta vad RMD crankar vid start .. kallat CCA osv.
    Alltså hur mycket ström batteriet lämnar under 5sec vid en viss temp.. för startmotorns skull. Borde ligga på ca 500A gissningsvis.

    Schollin, har du provtestat ditt batteri ? blev det ett RMD ??

    //Fabbe
    Tjena!

    Tror de flesta parametrarna på just RMD batteriet finns i bild nr2 på den här länken: http://rallyshop.se/produkt/RMD-Racing-batteri-20Ah

    Yes, jag har köpt exakt det där batteriet som länken går till. Mycket smidigt att köpa av rallyshop.se också har inte monterat batteriet än, det kommer till våren. Jag snackade i telefon med han som driver rallyshop.se och enligt honom lämnar det där batteriet ifrån sig ström "snabbare" än ett vanligt batteri så bilen kommer bli mer lättstartad osv. Däremot kommer det inte gå att stå och nöta för länge om bilen exempelvis är svårstartad efter att ha stått hela vintern.

    Det enda som hindrat mig egentligen är att jag tänkt lätta batterihyllan och att anslutningspoolerna på batteriet är mindre än original så måste lösa anslutningen där bara.

    EDIT: värme i stolar osv var inte rekommenderat osv, egentligen ingenting som drar kontinuerlig ström. Men kör man rensad inredning osv kommer det aldrig vara något problem. När motorn väl går håller generatorn uppe spänningen hela tiden och levererar den ström som kommer behövas och batteriet blir bara en liten buffert/ackumulatortank.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Najj står inget om startström..

    Hur snabbt är inte så intressant.. Hur mycket däremot är intressant

    Fabbe

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Najj står inget om startström..

    Hur snabbt är inte så intressant.. Hur mycket däremot är intressant

    Fabbe
    Skit i faktan! Du får väl vänta till i vår när jag monterat mitt batteri så vet vi om det duger helt enkelt
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12

    Re: Hur litet batteri kan man köra med på en 9-3SS 2003?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Najj står inget om startström..

    Hur snabbt är inte så intressant.. Hur mycket däremot är intressant

    Fabbe
    Skit i faktan! Du får väl vänta till i vår när jag monterat mitt batteri så vet vi om det duger helt enkelt
    Haha! Ja eller så får du provstarta i garaget... Inte bra att ha bilar ståendes länge ju jag tog en genomkörning med min räser i förra veckan

    Dra ett sms när du har en 20-30min kvar

    Fabbe

Liknande ämnen

  1. köra utan oljekylare ett litet tag og900
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 02:07
  2. Uppladdning av batteri - hur långt måste man köra?
    Av Packe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 00:22
  3. Köra stereo i bilen på batteri laddare?
    Av Shadowfax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 16:29
  4. litet batteri?
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •