Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NG900 orkeslös

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    NG900 orkeslös

    Jag har haft problem med min ng900 riktigt länge nu och skulle behöva lite hjälpa. Bilen är en ng900 -94 det sitter steg 3 i den och den tycks ladda som den ska men ändå är den riktigt trött. Bilen startar alltid lätt oavsett varm eller kall.

    Misstänkte först att den gick dåligt pga vaakumläckage så jag bytte insugspackning och kollade över vaakumslangar vid insug. Men då bilen blir varm riktigt snabbt började jag misstänka att någon givare är trasig och den dumpar tändningen.

    Grejer som är bytta nu är tändkassett, tändstift, spjällägesgivare, mapsensor, magnetventil och styrbox pga att de var de givarna m.m. jag kunde låna och prova. Har även bytt ut hela avgassystemet förutom katalysator.

    Är det någon som har haft liknade fel och har lite tips om vad jag kan testa mer?
    Kan en kass lambdasond ställa till det så här?
    Är det normalt att bilen är så varm så man inte kan sätta händerna på kylarbalken efter den vart igång i några minuter?
    tacksam för alla svar

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: NG900 orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman
    Jag har haft problem med min ng900 riktigt länge nu och skulle behöva lite hjälpa. Bilen är en ng900 -94 det sitter steg 3 i den och den tycks ladda som den ska men ändå är den riktigt trött. Bilen startar alltid lätt oavsett varm eller kall.

    Misstänkte först att den gick dåligt pga vaakumläckage så jag bytte insugspackning och kollade över vaakumslangar vid insug. Men då bilen blir varm riktigt snabbt började jag misstänka att någon givare är trasig och den dumpar tändningen.

    Grejer som är bytta nu är tändkassett, tändstift, spjällägesgivare, mapsensor, magnetventil och styrbox pga att de var de givarna m.m. jag kunde låna och prova. Har även bytt ut hela avgassystemet förutom katalysator.

    Är det någon som har haft liknade fel och har lite tips om vad jag kan testa mer?
    Kan en kass lambdasond ställa till det så här?
    Är det normalt att bilen är så varm så man inte kan sätta händerna på kylarbalken efter den vart igång i några minuter?
    tacksam för alla svar
    Värmen på kylarbalken är nog inte helt normal. Är det turbon och grenröret som blir extremt varmt? Kollade du katten när du hade ner avgassystemet? En kollapsad katalysator kan generera extremt mottryck som gör att det blir varmt och bilen går trögt. Laddtrycket säger egentligen inte så mycket, det är mängden luft som trycks in i motorn som ger effekten.

    Antingen har du ett läckage eller så är det stopp i katten eller nån ljuddämpare chansar jag på.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Re: NG900 orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman
    Jag har haft problem med min ng900 riktigt länge nu och skulle behöva lite hjälpa. Bilen är en ng900 -94 det sitter steg 3 i den och den tycks ladda som den ska men ändå är den riktigt trött. Bilen startar alltid lätt oavsett varm eller kall.

    Misstänkte först att den gick dåligt pga vaakumläckage så jag bytte insugspackning och kollade över vaakumslangar vid insug. Men då bilen blir varm riktigt snabbt började jag misstänka att någon givare är trasig och den dumpar tändningen.

    Grejer som är bytta nu är tändkassett, tändstift, spjällägesgivare, mapsensor, magnetventil och styrbox pga att de var de givarna m.m. jag kunde låna och prova. Har även bytt ut hela avgassystemet förutom katalysator.

    Är det någon som har haft liknade fel och har lite tips om vad jag kan testa mer?
    Kan en kass lambdasond ställa till det så här?
    Är det normalt att bilen är så varm så man inte kan sätta händerna på kylarbalken efter den vart igång i några minuter?
    tacksam för alla svar
    Värmen på kylarbalken är nog inte helt normal. Är det turbon och grenröret som blir extremt varmt? Kollade du katten när du hade ner avgassystemet? En kollapsad katalysator kan generera extremt mottryck som gör att det blir varmt och bilen går trögt. Laddtrycket säger egentligen inte så mycket, det är mängden luft som trycks in i motorn som ger effekten.

    Antingen har du ett läckage eller så är det stopp i katten eller nån ljuddämpare chansar jag på.
    Ja precis det är grenröret som blir varmt. kollade katalysatorn när jag hade ner avgassystemet. dock ser man ju bara bakifrån men där såg den hel och fin ut. ska försöka låna en felkodläsare till helgen och göra ett försök att provtrycka för att se om det är nåt läckage nånstans. hittar jag inget är det väl dags att börja riva i avgassystemet igen. gör alltså mottrycket i avgassystemet att det flöder mindre luft igenom motorn och man kan därmed inte alltid relatera laddtryck mot mängden luft?

    värt att nämna är att jag tycker bilen går rätt bra om man inte ger full gas. när man ger full gas börjar den låta annorlunda och gå sämre.

    behöver man göra nåt speciellt när man byter spjällägesgivare?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: NG900 orkeslös

    Katten kan vara en stor bov,när du gasar så måste avgaserna ut men det blir som en propp där. Att den går bra när du kör lugnt är att det blir mindre avgaser helt enkelt.
    Den kollar man inte bakifrån,måste kollas från båda håll.

    \M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: NG900 orkeslös

    Prova köra en runda med bara DP, kommer låta en del men då märker du ju direkt om det ens har med avgaset att göra.

    Vilket det förmodligen har då symptomen pekar däråt, men ändå
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: NG900 orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Värmen på kylarbalken är nog inte helt normal. Är det turbon och grenröret som blir extremt varmt? Kollade du katten när du hade ner avgassystemet? En kollapsad katalysator kan generera extremt mottryck som gör att det blir varmt och bilen går trögt. Laddtrycket säger egentligen inte så mycket, det är mängden luft som trycks in i motorn som ger effekten.

    Antingen har du ett läckage eller så är det stopp i katten eller nån ljuddämpare chansar jag på.
    Ja precis det är grenröret som blir varmt. kollade katalysatorn när jag hade ner avgassystemet. dock ser man ju bara bakifrån men där såg den hel och fin ut. ska försöka låna en felkodläsare till helgen och göra ett försök att provtrycka för att se om det är nåt läckage nånstans. hittar jag inget är det väl dags att börja riva i avgassystemet igen. gör alltså mottrycket i avgassystemet att det flöder mindre luft igenom motorn och man kan därmed inte alltid relatera laddtryck mot mängden luft?

    värt att nämna är att jag tycker bilen går rätt bra om man inte ger full gas. när man ger full gas börjar den låta annorlunda och gå sämre.

    behöver man göra nåt speciellt när man byter spjällägesgivare?
    Jag tror ändå på katalysatorn eller att någon dämpare längre bak på systemet ramlat ihop.

    Precis, laddtrycket säger inte så mycket mer än att turbon bygger det tryck som motorstyrningen begär. Tryck 1,5bar genom ett sugrör eller genom ett avloppsrör, det är jäkla skillnad på mängden luft som skyfflas genom då. Kan inte avgaserna evakueras pga stopp i avgassystemet så blir det trögt hela vägen bort till turbon och grenrör/turbo och toppen blir sjukt varm. Frågan är inte om något går sönder utan vad som går sönder först, i det fallet.

    EDIT: Om det inte är katten:
    Eftersom du säger att den går bättre på halvgas kanske det är något med wastegaten och tryckklockan till den. Att vid högre tryck så öppnar wg:n helt, då blir det mycket brööligare ljud också eftersom det inte är några turbin-blad som slår sönder avgaserna. Då blir det inte optimalt flöde på avgaserna och det blir lite varmare tror jag...men tror inte det kan bli så extremt varmt som du beskriver. Glöder turbo/grenrör efter att du kört en fullgasrepa och stannar och kollar?

    Har du känt på turbon om den glappar? Om inte kan det vara värt att ta ner downpipen och känna om det är något axiellt eller radiellt glapp. En original T25:a ska inte glappa nånting, möjligtvis typ en halv millimeter radiellt. Har varit med om turbo som går bra vid halvgas men med fullgas blir det obalans och kompressorbladen börjar svarva i huset.

    EDIT: lillen förklarade det lite kortare

    Citat Ursprungligen postat av boost_
    Prova köra en runda med bara DP, kommer låta en del men då märker du ju direkt om det ens har med avgaset att göra.

    Vilket det förmodligen har då symptomen pekar däråt, men ändå
    Katten sitter ju normalt svetsad i downpipen så är det katten kommer det fortfarande vara stopp.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: NG900 orkeslös

    Ja, det har du ju rätt i

    Fel av mig.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Re: NG900 orkeslös

    Hittade ett kabelbrott på signalkabeln från lambda-sond. lagade denna och bilen blir inte längre tokvarm direkt. dock drar den ordentligt mycket soppa typ 1,1-1,2 l/mil på motorväg 90km/h.

    Skulle behöva lite tips om hur man ska felsöka lambda-sonden. min bil har två lambda sonder med 4 kablar. mätte med voltmeter på första sonden mellan signal och signaljord den pendlade mellan 0 och 1V med 20 sekunders mellanrum (bilen var varm och på tomgång). ska testa en ny sond snart.

    Om man har avgas-läckage bakom diagnossonden kommer den säga att första sonden inte gör sitt jobb då och säga åt boxen att skruva upp bränslet? eller kommer den bara skicka felkod och tända check engine?
    Har också funderingar på signaljorden, hur beter sig bilen om den är kass och har ni nåt bra tips på hur man felsöker den?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Re: NG900 orkeslös

    kanske är värt att nämna att bilen har lite för hög tomgång också.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: NG900 orkeslös

    Har inte läst en rad om att du bytt termostaten. Skulle va de första jag gjort om den går varm. Om den trögar o inte släpper på fullt så bli de hett.

    Läste jag steg3 däruppe?

    Har du 3-tum hela vägen o sport/racekatt? Avgastemperaturen blir läskigt hög, typ skadligt hög o du bränner sönder avgasventilerna på nolltid.

    Steg3 behöver tyvärr öppet luftfilter också, som ja inte gillar då det alltid kommer för mycket småpartiklar igenom som slipar bladen på turbon efter ett tag.
    Kör aldrig med mer än st2 som inte kräver lika mycket.
    Där funkar det med original DP/Katt o nåt bättre bakom samt original luftfilter.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: NG900 orkeslös

    1. Steg3 kräver inte öppet filter.

    2. Sitter det en sportkat eller racekat på bilen?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Re: NG900 orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har inte läst en rad om att du bytt termostaten. Skulle va de första jag gjort om den går varm. Om den trögar o inte släpper på fullt så bli de hett.

    Läste jag steg3 däruppe?

    Har du 3-tum hela vägen o sport/racekatt? Avgastemperaturen blir läskigt hög, typ skadligt hög o du bränner sönder avgasventilerna på nolltid.

    Steg3 behöver tyvärr öppet luftfilter också, som ja inte gillar då det alltid kommer för mycket småpartiklar igenom som slipar bladen på turbon efter ett tag.
    Kör aldrig med mer än st2 som inte kräver lika mycket.
    Där funkar det med original DP/Katt o nåt bättre bakom samt original luftfilter.
    Det sitter öppetfilter och 3"kat vet ej om det är sport eller race. Inget fel på katalysator eller turbo vid inspektion. Termostat har inte bytts för den försöker reglera värmen som den ska. Några skrämmande temperaturer blev det ej heller problemet var förmodligen att den gick för snålt och därför blev varm fort. Varför jag inte fått några felkoder är ett mysterie. Nu är problemet att den går fett. Kollade tändstift och den gick fett på alla cylindrar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224

    Re: NG900 orkeslös

    Har du löst problemet? Prova annars att mäta blandningsförhållandet under körning med bredbandslambda. Jag hade fel på min lambdasond, det gav ingen felkod, men bilen gick magert och var riktigt slö.

    mvh
    Alex

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Re: NG900 orkeslös

    Problemet är löst och du har helt rätt i att lambdasonden strulade. Den var misstänkt länge och bland det första som byttes men det visade sig att signalkabeln för lambdasonden var trasig i kabelhärvan, inget fullständigt brott dock. lagade kabeln och tänkte nu måste det funka.. icke. jag fick byta till en ny lambdasond igen och sen gick bilen som skjuten ur banan igen samt nästan en l/mil mindre i bränsleförbrukning.

    Citat Ursprungligen postat av reez
    Har du löst problemet? Prova annars att mäta blandningsförhållandet under körning med bredbandslambda. Jag hade fel på min lambdasond, det gav ingen felkod, men bilen gick magert och var riktigt slö.

    mvh
    Alex

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös 9000 2,3t
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •