Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopower?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopower?

    Hej

    Sedan köpet av min 9-5 2.3t Biopower i oktober 2011 har jag endast tankat E75/E85 på dom 600-700mil vi kört. Så därför tänkte jag att det var dags att tanka i BF98 när vi skulle till Göteborg i lördags. Körde bilen så tom som möjligt och tankades i Jönköping med BF98 och jag tippade i en flaska STP (röda varianten). När sedan resan skulle fortsätta på riksväg 40 med tillhörande uppförsbackar och varannanväg så gick bilen på grundladdtryck (?) och var väldigt kraftlös. Automatlådan växlade ner hela tiden pga avsaknaden av kraft. Ingen motorlämpa tändes eller likande. Bilen gick också märkbart tystare och jämnare. Någonstans mellan Ulricehamn och Borås rättade allt till sig och bilen gick bra igen.

    Nu till min fråga. Det kändes inte helt smärtfritt att byta bränsle, vilket all reklam och instruktionsbok menar att det skall vara. Hur upplever ni andra att det fungerar. Vet att jag har läst här på formumet att det tar upp till 20mil (?) att adaptera till nytt bränsle. Tänker på bilägare som blandar typ varannan var tredje tankning. Kan det vara så att mina spridare var kraftigt "igenslammade" och bensinen löste dessa problem?

    Nu har jag tänkte tanka E85 igen när min andra tank BF98 är slut och köra på E85 fram till en eventuell avställning i slutet av oktober då den skall ställas undan på BF98 över vintern. Kommer jag lida av samma motorstörningar igen? Är det STP flaskan som ställt till allt? Har fått rådet att peta en sån från flera håll.

    Råd och tips?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Jag känner inte alls igen de problem du nämner, jag blandar bränsle lite nu och då och har inte märkt av några adaptionsproblem.

    Med E85 så får jag också en märkbart hårdare gång på motorn men det skall vara så har jag förstått.

    De övriga funderingarna har jag inga svar på.

    Har manuell vxl på min.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Jag har aldrig haft några problem de gånger jag bytt bränsle, så något skumt verkar det vara med din bil. Sen kan du säkert spara en liten slant på att tanka 95 istället för 98 när du vill köra på bensin.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    STP kan du strunta i, räcker utmärkt med vanlig bensin.
    Adaption på landsväg brukar ta ca 5-10 minuter.
    Har du bytt bränslefilter och pump sedan du konverterat?

    De bilar jag bytt bränsle på har inte märkts något annat än att motorgången ändras.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Uppfattar jag rätt av din signatur att din bil är en "fabriks Biopower". Alltså inte en bensinare som är konverterad i efterhand.

    Jag har fått rådet av flera av mina vänner som fortfarande jobbar på Saabverkstad att tanka bensin var 4:e eller 5:e tank. Spridarna kan annars ta stryk, men även annat jäkelskap kan uppstå. - Det är deras erfarenheter, vet inte om det gått ut servicemeddelanden från Saab om detta, men jag chansar inte utan gör som dom råder mig.

    Edit: Jag märker ingen skillnad på bilen då jag tankar bensin, ja den blir naturligtvis tröttare då det "fattas" 30 Hk.

    Sedan kollade jag i instruktionsboken, sidan 153, där det står följande:
    "OBSERVERA
    Vissa tillsatser i bensin kan i kombination med etanol, orsaka försämrad körbarhet.
    Tanka därför en full tank med bensin (RON 95) var 10 000:e km. Förbruka merparten av denna innan bilen tankas igen."
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Hej igen

    Bilen är min Saab 9-5 2,3t Biopower M/09 (original). Tankade BF98 med flit eftersom den skall vara fri från etanol Jag har läst här på forumet att många tankar bensin var 5:e tank. Dock går jag på instruktionsboken och känd expertis men är villig att ompröva detta framöver. Kommer att åka upp till dalarna i helgen så på vägen hem blir det E85 igen. Får se hur bilen fungerar då

    Ska lämna in bilen för service i början av september och då byts stift osv (6000mil). Promotor får kolla med Tech2 om det är någon cylinder som misständer mer är någon annan. I så fall får man väl byta spridare(n) antar jag?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    STP kan du strunta i, räcker utmärkt med vanlig bensin.
    Adaption på landsväg brukar ta ca 5-10 minuter.
    Har du bytt bränslefilter och pump sedan du konverterat?

    De bilar jag bytt bränsle på har inte märkts något annat än att motorgången ändras.
    min bil visar adoptionen som klar efter exakt 5km. ingenting händer om den står på tomgång...

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Jag har märkt problem vid bränslebyte med min konverterade Aero, men det löser sig hyffsat snabbt, faktum är att jag också tankade BF98. På min andra 9-5a med E85-program så kör jag BF95 när jag skall köra bensintank och där har jag aldrig märkt något problem vid byte. Kan det vara den totala avsaknaden av etanol i BF98 som gör det?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Hej

    Idag tankades bilen med E85 för 9.94kr/l i Enköping och bilen gick bra direkt. Tänkte fortsätta köra vidare på E85 fram till oktober när det förhoppningsvios är dags för avställning.

    STP-flaskan hoppar jag över nästa gång men eftersom det var BF98 jag fyllde tanken med så instruktionsbokens banningar borde inte gälla Återkommer med rapport om det skulle vara så att någon av spridarna är paj.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Är den original så kan det vara så och det gör inget.
    Är den trimmad så är trimmaren en klåpare som ska hålla på med annat.

    Källa: en laddtrycksreglerande läkare på STCS.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Ska bilen gå så dåligt vid byte av bränsle i 9-5 Biopowe

    Sasse->
    Bilen har original s/w. Ska kika på trim nästa vår och om det är så att det är fel på någon av spridarna så blir det ett trim med nya spridare Vinterbil står dock högre upp på listan just nu.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Adapterar fel och drar mycket bränsle OG9-5 BioPower
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-09-05, 15:13
  2. Olika avgasljud beroende på bränsle i biopower?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 14:11
  3. Bränsle förbrukning 9-5 2,3t biopower.
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 21:10
  4. SAAB 9-5/9-3 BioPower, vilken bränsle pump?
    Av orvid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •