Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Slö 9-3 2.0t 2003:a

  1. #1

    Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Hej!

    Jag är nybliven saabägare, lite impulsköp blev det. Det gäller en 9-3 2.0t SS 2003 som gått 17500 mil.

    Jag hade inte provkört saab innan jag for iväg och köpte bilen så jag hade inte några referenser.( Jo jag vet...dumt av mig) men hursom så har jag då köpt denna bil.

    Det jag undrar om är om det finns tips på hur man kan få den piggare. Alltså den går ju fort osv men den har ju inte sånt ax som man kanske förväntar sig av en 175 hk. Om det är turobon, vad är det som går sönder då så att den blir slö? Kan det vara något annat som gör detta...någon slang eller nå skit som man kan fixa själv. Har provkört en 1.8t, fast nyare, och den kändes lite rappare och det ska den väl inte?

    Så något tips på vanlig fel och hur jag själv kan kolla?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Citat Ursprungligen postat av Anfo20
    Hej!

    Jag är nybliven saabägare, lite impulsköp blev det. Det gäller en 9-3 2.0t SS 2003 som gått 17500 mil.

    Jag hade inte provkört saab innan jag for iväg och köpte bilen så jag hade inte några referenser.( Jo jag vet...dumt av mig) men hursom så har jag då köpt denna bil.

    Det jag undrar om är om det finns tips på hur man kan få den piggare. Alltså den går ju fort osv men den har ju inte sånt ax som man kanske förväntar sig av en 175 hk. Om det är turobon, vad är det som går sönder då så att den blir slö? Kan det vara något annat som gör detta...någon slang eller nå skit som man kan fixa själv. Har provkört en 1.8t, fast nyare, och den kändes lite rappare och det ska den väl inte?

    Så något tips på vanlig fel och hur jag själv kan kolla?

    Tack på förhand!
    Hej,

    Liten input kan jag ge. Har du kört en 1.8t biopower innan? Den har 180hk på e85 samt att den har en td04 11T turbo som jag tror känns rappare än den garret turbo som sitter på din nya bil. Men en 2.0t 175hk tycker ändå jag känns betydligt piggare än 175hk, iaf gör min det. 1:an och 2:an är den riktigt rapp på tack vare frikostiga momentbegränsningar, men i motorvägsfart är den riktigt trött om man är van vid motorstarkare bilar.

    Tror inte den där turbon är slut redan vid 17500mil. Kolla över alla tunna vakumslangar, byt tändstift och kolla över allmänt så inget ser löst eller fel ut.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Tyckte frugans dito va riktigt trög jmf min 9000. Men de e ju ingen riktig saabmotor iden heller.

    Inte alls samma klipp som B204/205.

    Men de va okej segdragning i opelmotorn iaf.

    De ska vara sådär iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Ett st1 och den vaknar...

    min var tråkigt slö innan steg1.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Tyckte frugans dito va riktigt trög jmf min 9000. Men de e ju ingen riktig saabmotor iden heller.

    Inte alls samma klipp som B204/205.

    Men de va okej segdragning i opelmotorn iaf.

    De ska vara sådär iaf.
    Jag upplevde tjejens 175hk 2003:a som snabbare än min dåvarande 900 steg3 på 1:an, vilket störde mig otroligt och jag trodde hennes var något påställd. Men det är nog mindre laddtrycksbegränsning på T8 original VS det steg3 programmet jag hade.
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Ett st1 och den vaknar...

    min var tråkigt slö innan steg1.
    Steg1 brukar förvandla som sagt
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Jag hittade felet efter att ha mutat han på verkstan på lite fikabröd Felkoden var P2228 Atmosfärstrycksgivare avbrott. Hem och leta redan på detta givare. Tre kablar går till denna givare och en av dessa var helt av. Lödde tillbaka kabeln på kontakten och vips så kändes bilen som en helt ny bil! Billigt å kanonbra resultat, jag är nöjd

    Jag tyckte väl att man skulle ha betydligt bättre drag i denna motor.

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Citat Ursprungligen postat av Anfo20
    Jag hittade felet efter att ha mutat han på verkstan på lite fikabröd Felkoden var P2228 Atmosfärstrycksgivare avbrott. Hem och leta redan på detta givare. Tre kablar går till denna givare och en av dessa var helt av. Lödde tillbaka kabeln på kontakten och vips så kändes bilen som en helt ny bil! Billigt å kanonbra resultat, jag är nöjd

    Jag tyckte väl att man skulle ha betydligt bättre drag i denna motor.
    Härligt!! bra att du inte gav med dig utan felsökte vidare och hittade felet!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Slö 9-3 2.0t 2003:a

    Citat Ursprungligen postat av Anfo20
    Jag hittade felet efter att ha mutat han på verkstan på lite fikabröd Felkoden var P2228 Atmosfärstrycksgivare avbrott. Hem och leta redan på detta givare. Tre kablar går till denna givare och en av dessa var helt av. Lödde tillbaka kabeln på kontakten och vips så kändes bilen som en helt ny bil! Billigt å kanonbra resultat, jag är nöjd

    Jag tyckte väl att man skulle ha betydligt bättre drag i denna motor.

    Då borde väl ändå motorlampan ha lyst ?
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. 9-5 2003 missljud ACC
    Av tummen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 11:24
  2. Möjligt att uppgradera till ESP från TCS OG9-5
    Av bjolester i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 23:45
  3. 9-5 2003 2,0
    Av BO NIELSEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •