Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fjäderbenstag Maptun vs Speedparts? NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Fjäderbenstag Maptun vs Speedparts? NG9-3

    Tjena!
    Tänkte att ja skulle inhandla mig ett fjäderbenstag till min 9-3:a.Satt och kollade runt på nätet och det var bara dessa som jag kunde hitta,finns det fler som säljer fjäderbenstag till 9-3? Någon som vet hur passformen är på dem här 2? vilket är att föredra? skiljer bara 100 kr i pris på dem.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    418
    Medlem#
    8398

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Vilken årsmodell gäller det? Kör själv med Maptuns stag i min 9-3 -08 och är ruskigt nöjd. Dels är bilen mycket mer stabil både vid inspirerad körning, men även vid vardagskörning. Bilen spårar knappt någonting längre, något som var ett bekymmer innan staget monterades. Sen gillar jag utseendet på just Maptuns stag. Mattsvart, rundat stag som smälter snyggt in i motorrummet, kontra speedparts som på bild ser olackat och kantigt ut.
    Passformen är klockren, och monteras på några minuter.
    Helt klart en prisvärd investering som gör stor skillnad.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Hejsan
    Tack för ditt svar,bilen i fråga är en 9-3 Aero SS 2004,sitter redan ett KW Coilovers sats på den,själv tycker jag att det är grym väghållining i den.Sitter även 225/35-19 på den så det är inget som kränger direkt.Då får det bli ett stag ifrån maptun.

    Mvh Roger

  4. #4

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Har förmig att jag läst en tråd av EXD där det framkom att ett stag inte gör mera nytta än just för utseendet på nya 9-3an.

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Har förmig att jag läst en tråd av EXD där det framkom att ett stag inte gör mera nytta än just för utseendet på nya 9-3an.
    Detta pga av att fjädertornen sitter så nära torpedväggen så flexet obefintligt..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 069
    Medlem#
    1941

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Oavsett om det nu behövs eller ej så ser det ju lite häftigt ut. Men var kan man hitta ett som passar till de i motorrummet trånga V6:orna? MapTuns finns inte kvar längre, GenuineSaab håller på att utveckla & testa. Men finns det någon annan?

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 213
    Medlem#
    8541

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Fjäderbensstag vara eller icke vara är ju en svår fråga tydligen, då vissa säger att det inte spelar någon roll medans andra säger sig märka skillnad (inte bara Realtid).

    Det var så billigt hos StreetPower att jag beställde ett nu.
    Låter det sitta omonterat till nästa helg så kör jag några varv på Kinnekulle och monterar det när jag är där och tar några varv till så lär jag ju märka om det gör någon skillnad.

    Sedan ska jag rapportera tillbaka här med mina erfarenheter.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    418
    Medlem#
    8398

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Oavsett om det nu behövs eller ej så ser det ju lite häftigt ut. Men var kan man hitta ett som passar till de i motorrummet trånga V6:orna? MapTuns finns inte kvar längre, GenuineSaab håller på att utveckla & testa. Men finns det någon annan?
    Maptuns ska passa även till V6, men kommer då trycka något mot kylvätskebehållaren.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Oavsett om det nu behövs eller ej så ser det ju lite häftigt ut. Men var kan man hitta ett som passar till de i motorrummet trånga V6:orna? MapTuns finns inte kvar längre, GenuineSaab håller på att utveckla & testa. Men finns det någon annan?
    Hittade en lösning för V6 med ny expansionstank.
    Ser ju bra ut men blir dyrt att byta tanken.
    Kanske kan man modifiera fästet som tanken sitter i och sänka det hela något.
    Lyckas man sänka 10mm så borde det bli en spalt upp till staget.
    http://trolltuner.com/?p=1142


    Ett annat problem som även gäller 4-cyl är flärpen som håller ljudisoleringen på plats mot huven. Den sticker ned och borde slå i staget när huven stängs.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  11. #11
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Fjäderbensstag vara eller icke vara är ju en svår fråga tydligen, då vissa säger att det inte spelar någon roll medans andra säger sig märka skillnad (inte bara Realtid).

    Det var så billigt hos StreetPower att jag beställde ett nu.
    Låter det sitta omonterat till nästa helg så kör jag några varv på Kinnekulle och monterar det när jag är där och tar några varv till så lär jag ju märka om det gör någon skillnad.

    Sedan ska jag rapportera tillbaka här med mina erfarenheter.
    Ett tips: låt nån annan montera eller inte så får du se om det är placebo, det är det ärligaste sättet att märka skillnad..

    Och givet då förstås ska du inte vara i närheten, inte heller tipsas av en kollega vad som gjorts..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 069
    Medlem#
    1941

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Hittade en lösning för V6 med ny expansionstank.
    Ser ju bra ut men blir dyrt att byta tanken.
    Kanske kan man modifiera fästet som tanken sitter i och sänka det hela något.
    Lyckas man sänka 10mm så borde det bli en spalt upp till staget.
    http://trolltuner.com/?p=1142
    http://genuinesaab.com/gallery/albums/T ... rutBar.jpg

    Ett annat problem som även gäller 4-cyl är flärpen som håller ljudisoleringen på plats mot huven. Den sticker ned och borde slå i staget när huven stängs.
    Jag var i kontakt med Nick Tallaferro i våras om när han skulle släppa sitt stag & expansionstank. Då hette det att han var i slutfas av utveckling & test, så om några veckor. Men det har nu gått några månader. Får väl vänta lite till. Sen att den Svenska åf-en Racestuff inte verkar speciellt intresserade av att sälja GS produkter gör väl att det kommer ta några år Jaja, jag har ingen brådska... min 9-3 Aero V6 är ändå bara en garage queen. 0mil på 2,5månader, 283mil totalt.

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 213
    Medlem#
    8541

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Ett tips: låt nån annan montera eller inte så får du se om det är placebo, det är det ärligaste sättet att märka skillnad..

    Och givet då förstås ska du inte vara i närheten, inte heller tipsas av en kollega vad som gjorts..
    //Dunken
    Jag får ta med mig en hel race-crew som får sköta om min bil medans jag sitter under ett parasoll en bit bort och smuttar lemonade för att hålla mig distraherad under tiden som jag inte kör

    Men det stämmer det du säger att jag borde låta någon annan montera det vid tidpunkt som jag inte vet om.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Re: Fjäderbenstag maptun vs speedparts?

    Nu har jag fått dit staget,men frågan är om det gör någon skillnad? någon annan som har märkt någon större skillnad.Visserligen har inte ja eldat på så hårt ännu.

Liknande ämnen

  1. Maptun eller Speedparts Sluftfilter?
    Av J0han i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 23:19
  2. Maptun v.s Speedparts
    Av Danne*Saab i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 14:25
  3. Nordic vs speedparts vs Maptun??
    Av TaAeroMator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:32
  4. MapTun Vs Speedparts steg 1.
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •