Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd SAAB 9-3 Aero

  1. #1

    Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Hej!

    Var och kollade på en SAAB 9-3 Aero (210 hk) 2005:a idag.

    Har aldrig körd någon tidigare och blev imponerad av draget i den och hur den betedde sig.

    Men det finns lite grejer som inte är så bra:

    - Det är en del rost vid främre hjulhusen (vilken säljaren informerade om) och såg också att är rost på någon balk eller nåt under bilen (hade den ej upphissad så kan ju finnas mer förstås).

    - Sedan är framläppen även sprucken och repig.

    - Nåt konstigt vit defekt vid ena backspegelfästet, även sett det på en annan Saab.


    Foton på rosten och skada på läpp+backspegel:

    https://plus.google.com/photos/10770...JOb3_TgqvOj2gE

    Den har nu gått drygt 9600 mil, fullservad till och med 6000 mil. De som haft den sista har bytt olja+filter och dämpare fram senaste året (det är vad de säger iaf).

    Tyckte även att den var kanska hård i gupp, men det är väl förmodligen så Aeron är?

    Det jag undrar är vad ni råder mig till. Är denna rost osv så allvarliga tecken att jag bör avstå köp? Går det fixa till och hur mycket skulle det i så fall kosta i runda slängar?

    Det finns inte något överflöd av dessa bilar som gått under 10k mil, speciellt inte i norrland där jag bor. Så är sugen, men magen säger väl att borde titta vidare.

    Den är utsatt för ca 75 000 kr. Tänkte avstå eller pruta hårt pga det ovan.

    Jag är ingen bilkille så skall nåt göras så är det verkstad som gäller.

    Kom gärna med råd, åsikter varningar

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av trotte
    Hej!

    Var och kollade på en SAAB 9-3 Aero (210 hk) 2005:a idag.

    Har aldrig körd någon tidigare och blev imponerad av draget i den och hur den betedde sig.

    Men det finns lite grejer som inte är så bra:

    - Det är en del rost vid främre hjulhusen (vilken säljaren informerade om) och såg också att är rost på någon balk eller nåt under bilen (hade den ej upphissad så kan ju finnas mer förstås).

    - Sedan är framläppen även sprucken och repig.

    - Nåt konstigt vit defekt vid ena backspegelfästet, även sett det på en annan Saab.


    Foton på rosten och skada på läpp+backspegel:

    https://plus.google.com/photos/10770...JOb3_TgqvOj2gE

    Den har nu gått drygt 9600 mil, fullservad till och med 6000 mil. De som haft den sista har bytt olja+filter och dämpare fram senaste året (det är vad de säger iaf).

    Tyckte även att den var kanska hård i gupp, men det är väl förmodligen så Aeron är?

    Det jag undrar är vad ni råder mig till. Är denna rost osv så allvarliga tecken att jag bör avstå köp? Går det fixa till och hur mycket skulle det i så fall kosta i runda slängar?

    Det finns inte något överflöd av dessa bilar som gått under 10k mil, speciellt inte i norrland där jag bor. Så är sugen, men magen säger väl att borde titta vidare.

    Den är utsatt för ca 75 000 kr. Tänkte avstå eller pruta hårt pga det ovan.

    Jag är ingen bilkille så skall nåt göras så är det verkstad som gäller.

    Kom gärna med råd, åsikter varningar
    Ujuj, vad har de gjort med den stackars bilen?
    Nåväl, Aero ska gå hårt i gupp med mera.

    Läppen är tråkig, sånt som händer. Backspeglarna är mer regel än undantag tyvärr.

    Men rosten?
    Köpte min Vector @ 11.500mil (54.000:-) utan rost alls, och är fortfarande ingen @ 13k och jag tänker då inte skaffa någon heller.

    Slutsats: Aldrig för det priset, Aero och mil, det är för mycket rost om man inte kan fixa själv eller har kontakter som kan fixa.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    MALMÖ
    Inlägg
    31

    Sv: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Gå alltid på magkänslan!

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
    SAAB 9-3 SS Aero -03
    Performance: More is more.
    Appearance: Less is more.

  4. #4

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Japp, tittar nog vidare. Tack för feedbacken.

  5. #5

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Tittar nu på lite olika Aeros årsmodell 2003-2005.

    Har det skett någon uppgradering mellan dessa årsmodeller? Finns några kända problemgrejer på 2003 mot 2005:an?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Jag hade kört på en -03a. Dem är inte lika "stympade" som dem senare modellerna, bla större bromsar.
    En -03 lär ju dessutom vara billigare eftersom det är en äldre bil. Dock fanns det ju en del barnsjukdomar bland dem tidiga modellerna. Nu så här 10 år senare är nog dem åtgärdade på 9 av 10 bilar.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero

    Håller i princip med Motch. Generellt så fanns det väl lite små barnsjukdomar på första årsmodellen 2003, som fixades till på senare modeller. Det finns mycket skriver om du söker, men jag tror att en del elprylar strulade lite, fjäderbenslagringarna fram har väl knakat och en del fjädrar pajat, men det har skett även på senare modeller, samt att mycket är åtgärdat vid det här laget. En fördel på 2003 ska väl vara att de har de sk 16"+bromsarna, dvs 314 mm skivor fram, vilket även innebär andra ok än övriga modeller.
    Vad som är stympat/bortbantat på senare modeller vet jag inte. Jo, kanske instegslisterna... men mer?
    Annars är det väl att gå på känslan, och provköra och satsa på en som känns fräsch i förhållande till milen, med den utrustning du gillar, oavsett årsmodell mellan de du säger. Hellre än schysst 2003 än en sliten 2005.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-5 Aero -03
    Av zogramislath i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 18:52
  2. Köpråd Saab 95 Aero -08
    Av Peee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 14:41
  3. Köpråd: Saab 9-5 Aero
    Av Schön_90 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 22:16
  4. Köpråd SAAB 9-5 Aero
    Av TFK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •