Hej.
Jag har en saab 9-5 från 2009 och det börjar bli dags att byta sommardäck.
Orginal satt 215-55-R16 tror jag.
Får man gå ner i bredd till 205-55-R16 ?
Hej.
Jag har en saab 9-5 från 2009 och det börjar bli dags att byta sommardäck.
Orginal satt 215-55-R16 tror jag.
Får man gå ner i bredd till 205-55-R16 ?
Det får du, men originaldimension är ju det bästa om du kan få tag på sådana däck.
Förresten trodde jag 205-55-R16 var originaldimension. Det var det iallafall förr i tiden på tidiga niofemmor.
Ok. Är det stor skillnad i egenskaper med bredare sulor?
Dvs är det förbaskat idiotiskt att vara dumsnål?
Skiljer en hel del i pris och utbudet verkar vara mindre hos de flesta när
det gäller 215 i bredd.
Nja, 205/65-15 resp. 215/55-16 är original, i alla fall på äldre 9-5.
205/55-16 är tillåtet och fungerar utmärkt. Mindre spårkänslighet och billigare.
Jag har själv den dimensionen, och kommer inte köpa bredare däck igen.
Signaturlös
Aa, det stämmer. Jag var förvirradUrsprungligen postat av frippe64
Belastningsindex ska vara 94 också enligt instruktionsboken.
Tror många gummiverkstäder fuskar att monterar däck med index 91 eftersom de är något billigare. Det är bilen egentligen lite för tung för. Snabbare slitage och i värsta fall lite simmigare väguppträdande blir resultatet.
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Märkligt... Det är 93 på de däcken som satt på när jag köpte den sproilans ny.....Ursprungligen postat av Anders_SAAB
Okej, inga eftermarknadsfälgar?Ursprungligen postat av MangeH
Har du sedan eller kombi?
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
När det är orginalfälgar. Har en 9-5 2.0 biopower sportcombi årsmodell 2009Ursprungligen postat av Anders_SAAB
Okej, var tvungen att plocka fram instruktionsboken. Vill bestämt minnas att jag läst att 9-5:an ska ha däck med belastningsindex 94.Ursprungligen postat av MangeH
I min instruktionsbok nämns ingenting rörande belastningsindex i däcktabellen, däremot exemplifierars det i ett avsnitt och där anges belastningsindex 94. Vet inte riktigt hur man ska tolka det. Tänkte annars att kanske har kombin något högre krav, speciellt bak.
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Bipowern jag har står det 215 55 R16 93V i instruktionsboken men alla andra dimensioner ska ha 94Ursprungligen postat av Anders_SAAB
SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1
En seriös gummiverkstad ska kunna ge dig alla dessa svar rakt över disk.
På min filial (tillhörande europeisk däckkedja) så tar vi alltid regnr för att se vad bilen är inregistrerad med. Det anger LÄGSTA godkända belastningsindex. Min 9-5 jag kör privat är tex inte inregistrerad med belastningskod alls. 215/55R16 är det enda som framgår.
Jag skulle rekommendera minst "V" som hastighetskategori och 94 i belastningsindex.
Att däckverkstäder "fuskar" med belastningsindex kan vara av flera orsaker.
Min 9-5 som inte är inregistrerad med något alls är lite klurig. Normalt tar man totalvikten på bilen (i mitt fall 2130kg) och slår ut det på varje hjul. Det ger 532,5kg/hjul. Det innebär ett belastningsindex på 87 (545kg). Därefter ska man "ta höjd" för att inte ligga på gränsen (bilen kan ju vara tyngre fram eller bak) och då går man uppåt i belastningskoderna. 91 betyder 615kg/hjul, 93=650kg/hjul och 94=670kg/hjul.
Med andra ord behöver man inte göra "fel" om man sätter 91V på en 9-5, det handlar i så fall snarare om bristande kunskap hos däckverkstaden eller otillräcklig information från bilregistret.
Ang. dimension så får du sätta nästan vad sjutton för däck på din bil du vill, bara du uppfyller kraven i regbeviset som lägst och att rullomkretsen inte är mer än 5% från original. Att byta från 215/55-16 till 205/55-16 innebär en rullomkrets som minskar med 1,53%. Med andra helt ok. Dessutom är ju 205/55-16 en sk. volymdimension och alltså också billigare och det finns ett större utbud.
Lycka till.
Mvh Johan
Garaget: SAAB 9-3 SC 2,8T V6 Aero -06 och SAAB 9-5 Aero -00
Projekttråd: SAAB 9-3 Aero - Kolfiber
Projekttråd: SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
Så pragmatiskt är det inte. Bilar är godkända enligt ett helbilsgodkännande och då inkluderas lägsta belastningsindex. Bara för den uppgiften inte finns i TS register på nätet så kan man inte "höfta" ett lagom BI.
Bilar må vara helbilsgodkända, men ibland följer inte BI med som information till registreringsbeviset.
Då får man gå på totaltvikt och sedan göra som jag skrev ovanför. Jag kallar inte de att höfta. Vi kollar för övrigt inte upp bilar "på nätet" som du gärna vill förenkla det till.
Nu är förvisso SAAB 9-5 sedan/kombi en vanlig bil så de flesta av oss seriösa aktörer borde veta i skallen vad de ska vara för BI, men HUR hade du tänkt att man ska gå till väga om de handlar om en mer ovanlig bil som INTE är inregistrerad med ett belastningsindex?
Mvh Johan
Garaget: SAAB 9-3 SC 2,8T V6 Aero -06 och SAAB 9-5 Aero -00
Projekttråd: SAAB 9-3 Aero - Kolfiber
Projekttråd: SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
Det är ju bara läsa trådar om däck så inser man ju att det i första hand inte är däckverkstäderna som "fuskar"..............de erbjuder nog det som ska vara men det är alltid för dyrt och det ska vara så billigt som möjligt och man går gärna ner i storlek "för det spelar ju ingen roll"..............
Ursprungligen postat av StefanM
Om du bara visste hur mycket sådant man hör om dagarna...
Garaget: SAAB 9-3 SC 2,8T V6 Aero -06 och SAAB 9-5 Aero -00
Projekttråd: SAAB 9-3 Aero - Kolfiber
Projekttråd: SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
jag har jobbat på däckverkstad själv så jag vet precis hur det är.......Ursprungligen postat av Soundcorp