Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta främre bromssköld NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Byta främre bromssköld NG9-3

    Tänkte ge mig på att byta bromssköldar fram då jag har monterat Turbo X bromsar och har ett par frågor om bytet då det verkar vara lite småkrångligt...

    - Måste man demontera hela spindeln för att komma åt?
    - Hur får man ut drivaxeln ur navet, måste man ha specialverktyg?
    - Om hela spindeln måste demonteras, behöver jag göra en hjulinställning efteråt?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    421

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Ingen som har några erfarenheter?

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Jag är också intresserad av detta förfarande. När jag ställde en liknande fråga tidigare så blev jag hänvisad till WIS, så det svaret var tyvärr inte mycket hjälp, förutom att det framkom att man behöver en 32mm långhylsa till navmuttern. Har man inte tillgång till WIS så blir det svårt & de är då man tar hjälp av kompetensen på detta forum.

    Så, är det verkligen ingen som har koll på tillvägagångssätt samt vad man bör tänka på gällandes detta?

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Byta bromssköldar 9-3ss

    Jag har precis bytt nav på tjejens 9-3ss TTID Aero 2008 med 314mm bromsar original och bromsskölden sitter fastklämd ihop med navet. Så en press för att få loss navet behövs.

    För drivaxeln rekomenderas brännare och värma på som satan och sen stor tre-armad avdragare. Ska man montera tillbaka samma nav kanske värmen kan skada hjullager och/eller abs-givaren av plast om man har otur.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Ingen som har några erfarenheter?
    Jag har bytt bromssköldar, men då mitt garage inte har lyft mm ids jag inte göra denna typ av jobb. Min lokala Saab-verkstad fick därför som vanligt lite mer att göra.

    Någon hjulinställning ska inte behövas. Hur det är med specialverktyg vet jag inte, men du behöver en ny navmutter då den gamla inte ska återanvändas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Förfarandet är ju precis detsamma som att byta hjullager. Står inte detta i WIS?

    Schollin>>
    Jag har bytt hjullager/nav på SS 1.8t utan en press. Gick fint på den.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Förfarandet är ju precis detsamma som att byta hjullager.
    Det ska det vara. När Saab-verkstaden bytte till Turbo X-bromsar på min tog de inte betalt för byte av bromsar pga att de samtidigt fick byta sköldarna. De tog betalt för samma jobb som att byta hjullagret, fast i stället för nytt lager blev det ny bromssköld och det var andra bromsdelar som monterades tillbaks. Jobbet skulle vada exakt samma.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    ..Jag har bytt hjullager/nav på SS 1.8t utan en press. Gick fint på den.
    Jag pressade ur lagret med att spänna fast en domkraft i marken och navet ovanpå den och sen hoppa på pinnen

    Men jag kommer nog inte göra om det... rekommenderar press som sagt. Lätt värt att ta navet och åka till lokala meckverkstaden och pynta 100kr/en påse bullar Sen hade den här bilen gått långt med dåligt hjullager som antagligen har genererat värme och fastnat rejält eller liknande. En vanlig tre-armad avdragare funkar säkert också i vissa fall.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    332

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    För byte av sköldar använder jag trearmad avdragare, ingen värme, ingen press.

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    För att få loss hjullagret så använder man de 3 st bultarna som håller det på plats. Dock så får man köpa 3 nya när man skall montera tillbaka lagret. Då man slår på de gamla bultarna för att få loss lagret.

    Så för att svara på Trådskaparens 3 frågor
    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    - Måste man demontera hela spindeln för att komma åt?
    - Hur får man ut drivaxeln ur navet, måste man ha specialverktyg?
    - Om hela spindeln måste demonteras, behöver jag göra en hjulinställning efteråt?
    1: Du lossar de 2 bultarna som håller styrspindelhuset på plats i fjäderbenet. Samt p-änden på styrväxeln. Koppla loss kontakten för abs-sensorn, samt lossa bromsslangen som sitter fast på stötdämparen, Lossar navmuttern. Antingen så tar du ett drivdorn och sätter i hålet på drivknuten och slår loss den. Eller så använder du en avdragare. Nu demonterar du de 2 bultarna som håller spindelledshuset på stötdämparen. Viker ut stryrspindelhuset. Trycker ut drivknuten ur spindelhuset. Vinkla styrspindelhuset lite så du lättare får ut drivknuten. Sen så lossar du på de tre bultarna som håller hjullagret inte helt. Sen tar du hammaren och klappar till på bultarna sen när lagret är ur så tar du bort alla tre bultar och byter sköldarna. Montering i omvänd ordning.

    2: Har jag svarat på i fråga 1.

    3: Så fort man har loss stryrspindelhuset så skall det helst göras en hjulinställning.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Byta bromssköldar 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    För att få loss hjullagret så använder man de 3 st bultarna som håller det på plats. Dock så får man köpa 3 nya när man skall montera tillbaka lagret. Då man slår på de gamla bultarna för att få loss lagret.

    Så för att svara på Trådskaparens 3 frågor
    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    - Måste man demontera hela spindeln för att komma åt?
    - Hur får man ut drivaxeln ur navet, måste man ha specialverktyg?
    - Om hela spindeln måste demonteras, behöver jag göra en hjulinställning efteråt?
    1: Du lossar de 2 bultarna som håller styrspindelhuset på plats i fjäderbenet. Samt p-änden på styrväxeln. Koppla loss kontakten för abs-sensorn, samt lossa bromsslangen som sitter fast på stötdämparen, Lossar navmuttern. Antingen så tar du ett drivdorn och sätter i hålet på drivknuten och slår loss den. Eller så använder du en avdragare. Nu demonterar du de 2 bultarna som håller spindelledshuset på stötdämparen. Viker ut stryrspindelhuset. Trycker ut drivknuten ur spindelhuset. Vinkla styrspindelhuset lite så du lättare får ut drivknuten. Sen så lossar du på de tre bultarna som håller hjullagret inte helt. Sen tar du hammaren och klappar till på bultarna sen när lagret är ur så tar du bort alla tre bultar och byter sköldarna. Montering i omvänd ordning.

    2: Har jag svarat på i fråga 1.

    3: Så fort man har loss stryrspindelhuset så skall det helst göras en hjulinställning.

    Mvh Mr_Lööf
    Smart!! Irriterande att jag inte tänkte på att slå på bultarna till navet! Man får alltid med nya bultar till nyköpta navet.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta främre dimljuslampa NG9-3 -06
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-04-28, 17:55
  2. [LÖST] Byta främre parkeringsljuslampa OG9-3
    Av Joels i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 13:56
  3. [LÖST] Främre bromssköld OG9-5 98-01 - SAAB original utgått
    Av Fredrik J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-03-16, 04:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •