Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med CD, 9-3ss -03

  1. #1

    Problem med CD, 9-3ss -03

    Har problem med CDspelaren i min 9-3ss, -03. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få det att fungera igen, jobbigt om man byter någon del och att det var något annat som var fel.

    Felet har varit sedan jag köpte bilen men upptäckte det långt efter köptet :/ Och nu har det blivit ännu sämre.

    Jag har varit tvungen att ha en skiva i CDn hela tiden för om jag inte hade det så hoppade stereon till CDläget från radio och sökte efter en CD, den hoppade sedan tillbaka till radion när den inte hittade någon, men mycket störande.

    Sedan så har det varit problem med att få in en skiva i spelaren, den känner inte av att man matar in en skiva utan man får istället vänta tills den själv söker efter en CD och då skynda sig med att stoppa in den och då funkade det. Tills nyligen, nu är det stora problem med att få in CDn i läsaren och nu har den tydligen börjat med att spotta ut CDn av sig själv om man lyckas att få in skivan.

    Det här sista började den med efter att jag hade kopplat loss batteriet för att fixa fjärrlåsningen som inte fungerade efter att jag hade haft bilen ståendes i 2 veckor. Fjärrlåset började dock att fungera efter den manövern.

    Har tidigare haft problem med att när bilen har stått i någon vecka att stereon inte har fungerat utan då har jag fått dra ur och sätta i säkringen för stereon och då har den fungerat igen.

    Något mystiskt med elsystemet verkar det som. Kan allt detta ha något med varandra att göra? Vill åtminstone få CDn att funka, tror ni att det skulle hjälpa med att bara köpa en beg CD och få den ingift (om det behövs?) hos någon verkstad?
    Som denna CD delen: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... elkod=7816

    Eller måste man byta både CD och den andra "klumpen" som finns på denna delen: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=23648386

    Ignorera priserna vill bara veta vad som ska göras Svårt att beskriva felet men gjorde ett försök, säg till om något är oklart

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Problem med CD, 9-3ss -03

    Krånglande CD är ju tyvärr inte helt ovanligt på våra bilar. Just det problemet som du beskriver har jag dock inte hört talas om förut.

    Klumpen ovanpå CD-spelaren är ju radio/förstärkare, det kan såklart vara något fel i den, men det är ganska troligt att det är just CD-spelaren som muppar sig då du säger att den inte vill ta skivor på kommando eller inte alls.

    När du köper en cd-spelare på skroten så tror jag det är viktigt att den är urgift ur den gamla bilen dessutom, så det bör du kolla upp först att den verkligen är isåfall.

    Tyvärr har jag väl inga svar du blir så mycket klokare av så jag kanske bara ska vara tyst
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3

    Re: Problem med CD, 9-3ss -03

    Ska ta och testa med en ny CD-spelare. Vad kan det ungefär kosta om man går till en saabverkstad för att få den ingift tro?

    Undrar om det är ok att stoppa i den nya och sen låta dom gifta in den eller om man ska låta dom göra det jobbet också, om dom måste gifta ur den gamla innan den plockas ur för att det ska rätt till?

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Problem med CD, 9-3ss -03

    Jag plockade ur min gamla och stoppade i min nya innan jag åkte till verkstaden. Sedan fick de gifta in den. (den gamla behöver alltså inte giftas ur)
    Hos Mechanum gick det på 400 spänn ungefär men då passade jag även på att programmera in en ny nyckel också, vet inte om det gjorde skillnad på priset.
    Vad det kostar på den verkstad du besöker kan inte sägas i förväg, ring runt till några olika först och få prisuppgift, det kan säkert skilja flera hundralappar mellan olika verkstäder.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5

    Re: Problem med CD, 9-3ss -03

    Hej, jag har fel på min CD också. Men mitt problem är att den inte vill spotta ut CDn. Har 6vxlad spelare som sitter där fram. Varje gång jag låser upp bilen så börjar CDn att tugga , precis som om den försöker mata ut CDn men inte lyckas. Tips på det?

    Och även, hur får man ut hela CD växlaren? Är det bara verkstäder som har speciella verktyg för det?

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Problem med CD, 9-3ss -03

    Så här plockar du ur den själv:
    http://dl.dropbox.com/u/2964462/SAAB/cd.pdf
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •