Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Körde på skrot på E6an

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Körde på skrot på E6an

    Såg för sent att det låg något på vägbanan och körde in i något metallskrot med höger bakhjul. Det sa bara pang och däcket blev helt förstört. Lyckades sen inte lossa hjulbultarna med SAABs minimala nyckel (fastnitat av Vianor). Så det blev assistans och ett nytt däck (det söndertrasade Michelindäcket var en månad gammalt).

    Har hög självrisk (4000 kr) på vagnskada, så försäkringen är inte värd något. Antar att det är bara att betala? Jävligt surt när någon annan har släppt skrot på vägen. Bör jag kolla om något mer gått sönder i smällen?

    Fråga två: skall inte ett nytt kvalitetdäck klara av rätt mycket utan att gå fullständigt i bitar?

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Körde på skrot på E6an

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Fråga två: skall inte ett nytt kvalitetdäck klara av rätt mycket utan att gå fullständigt i bitar?
    inget däck tål hur mycket som helst

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Körde på skrot på E6an

    Det är klart... 140 knyck rätt in i ett sylvass kant. Otroligt att jag kunde ha full kontroll på bilen (tack SAAB). Skall kanske vara glad att jag lever och har en hel bil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Körde på skrot på E6an

    Saabar är ju inte direkt kända för sin väghållning, iaf inte ng900 og9-3. Såg på nyheterna att en ng900 hade brakat in i en betongvägg på en raksträcka av okänd anledning i hög fart.

    "Okänd anledning" han höll väl inte stenhårt i ratten när den började spåra
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Körde på skrot på E6an

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Saabar är ju inte direkt kända för sin väghållning, iaf inte ng900 og9-3. Såg på nyheterna att en ng900 hade brakat in i en betongvägg på en raksträcka av okänd anledning i hög fart.

    "Okänd anledning" han höll väl inte stenhårt i ratten när den började spåra
    Väldigt många oförklarliga singelolyckor med dödlig utgång är självmord. Nu säger jag inte på något sätt att detta var självmord, men det finns en markant gråzon utöver de 5 % av alla trafikolyckor som man har konstaterat faktiskt är självmord.

    Dock, oavsett anledning är det tragiskt..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Körde på skrot på E6an

    Att försöka ta livet av sig i en bilolycka tycker jag verkar väldigt dumt, iaf om man har en såpass säker bil som en SAAB. Möjligtvis en Nissan Micra eller liknande från tidigt 90-tal skulle öka oddsen att få en dödlig utgång, men å andra sidan får man väl ha en rejäl utförsbacke för att komma upp i någon sorts hastighet som man kan räkna med ha dödlig utgång.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Körde på skrot på E6an

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Att försöka ta livet av sig i en bilolycka tycker jag verkar väldigt dumt, iaf om man har en såpass säker bil som en SAAB. Möjligtvis en Nissan Micra eller liknande från tidigt 90-tal skulle öka oddsen att få en dödlig utgång, men å andra sidan får man väl ha en rejäl utförsbacke för att komma upp i någon sorts hastighet som man kan räkna med ha dödlig utgång.
    Vill man så går det givetvis, även i en Saab.
    Glid snabbt över i mötande körfält på valfri riksväg när du möter en långtradare tex. Snabbt och smärtfritt.
    Personligen anser jag dock den typen av självmord vara en rent vidrig handling med tanke på att den stackare som kör långtradaren tvingas leva med det resten av livet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Körde på skrot på E6an

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Att försöka ta livet av sig i en bilolycka tycker jag verkar väldigt dumt, iaf om man har en såpass säker bil som en SAAB. Möjligtvis en Nissan Micra eller liknande från tidigt 90-tal skulle öka oddsen att få en dödlig utgång, men å andra sidan får man väl ha en rejäl utförsbacke för att komma upp i någon sorts hastighet som man kan räkna med ha dödlig utgång.
    Vill man så går det givetvis, även i en Saab.
    Glid snabbt över i mötande körfält på valfri riksväg när du möter en långtradare tex. Snabbt och smärtfritt.
    Personligen anser jag dock den typen av självmord vara en rent vidrig handling med tanke på att den stackare som kör långtradaren tvingas leva med det resten av livet.
    Vidrigt absolut, men en Nissan Micra (nu förutsatte du dessutom att personen använder säkerhetsbälte, vilket kanske är tveksamt om en som vill köra ihjäl sig faktiskt gör?) krävs absolut inte. Fasta föremål som bergväggar, träd och hus är ju "bättre" än en långtradare. Som sagt vet man inte riktigt hur stor del av de märkliga singelolyckorna som är självmord, men som jag skrev ovan så är 5% av alla bilolyckor självmord. Finns en anledning till att försäkringsbolagen utreder singelolyckor så noggrant...
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Körde på skrot på E6an

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Såg för sent att det låg något på vägbanan och körde in i något metallskrot med höger bakhjul. Det sa bara pang och däcket blev helt förstört. Lyckades sen inte lossa hjulbultarna med SAABs minimala nyckel (fastnitat av Vianor). Så det blev assistans och ett nytt däck (det söndertrasade Michelindäcket var en månad gammalt).

    Har hög självrisk (4000 kr) på vagnskada, så försäkringen är inte värd något. Antar att det är bara att betala? Jävligt surt när någon annan har släppt skrot på vägen. Bör jag kolla om något mer gått sönder i smällen?

    Fråga två: skall inte ett nytt kvalitetdäck klara av rätt mycket utan att gå fullständigt i bitar?
    Gammal tråd men ändå värt att kolla..

    Har du ringt Trafikverket? Det ligger på deras underentreprenör att hålla väggrenen ren från skrot och kan därför bli något dom ersätter dig för..
    Saab 9-3 2,0t -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Körde på skrot på E6an

    Har läst en del andra trådar där folk har kört i djupa hål i vägbanan, där Trafikverket ändå har lyckats svära sej fria från ansvar. Därför har jag inte ens försökt att dra det den vägen... Skrot som släppt från en estnisk långtradare (gissning) lät vara helt omöjligt att få igenom.

    Däckfirman visade i alla fall stor medkänsla och sålde ett nytt däck med montering för 1000 spänn.

Liknande ämnen

  1. Körde hem med turboras!
    Av Henka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 22:07
  2. VOLVO körde över SAAB!!!
    Av Micke Turbo i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 13:27
  3. Nån som körde på kinnekulle?
    Av Per i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:16
  4. Körde på en sten
    Av Mizider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 18:24
  5. Körde av vägen
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •