Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hirsch motoruppgradering senare årsmodeller NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Hirsch motoruppgradering senare årsmodeller NG9-3

    Nu är detta förvisso en fråga som man sannolikt kan få svar från en ÅF, serviceverkstad, som har god vana av att jobba med Hirsch, eller direkt från Hirsch, men då det verkar finnas många här som har erfarenheter av olika Hirschuppgraderingar och det inte är en akut fråga så passar jag på att vända mig till forumet. Det kanske även kan vidga en ev. diskussion till olika Hirsch-uppgraderingar, även om frågan främst gäller bensin- och etanol-motorerna i 9-3 2010-2012. (För diesel finns, nämnt på deras sidor; t.ex. 2011 och 2012.)

    Följande årsmodeller, av 9-3, verkar sakna uppgraderingar för bensinvarianter och BP, om man använder deras sökmotor.
    http://extranet.hirsch-performance.ch/data/
    2010: Blandat; 1.8t finns; men inte 2.0t BioPower, manuell? För 2.0T verkar det som att BP endast kom med XWD. Kommer inte i håg riktigt hur det var med den årsmodellen. Se dock längst ned.
    2011: B207
    2012: A20NFT

    Och som vi ska se, kanske inte allt stämmer i deras tabeller.

    Såg häromdagen av en slump en sida för en trafikskola i Trollhättan (sökte eg. något annat Saab-relaterat) som använder Saabar (enastående trevligt val). Nåväl, i den relativt ovanliga fordonsparken ingår även en cabriolet. Under en bild som förmodas visa leveransen står följande:
    Saab 9-3 Cab Griffin 2012 163hk Biopower (Hirsch uppgraderad till 260hk) en av de sista bilarna av linan från fabriken
    http://www.elmbys.se/index.php?p=25&fordon

    Så, en 9-3 biopower av årsmodell 2012 som Hirsch säger sig kunna uppgradera. Hur vore det då om Hirsch uppdaterade sina sidor på nätet, eller om t.ex. ANA uppdaterade sina.

    Att A20NFT i 9-5 är möjlig att uppgradera från 220 till 260 hk, det visste jag; men för Griffin så nämns bara TTID, om jag inte har sett alldeles galet. Det är ju i och för sig fullt möjligt att arbetet med 9-5:an påbörjades tidigare, tillsammans med uppgraderingar för andra motoralternativ, då den kom tidigare. När Griffin släpptes så var det med helt nya motorer i den bilen (som till allt elände inte blev producerad i särskilt många exemplar).

    Petar jag sedan in ett VIN för något så trivialt vanligt som en 9-3 SS Aero BioPower, 2010, d.v.s. 175/200 hk, för svenska marknaden så får jag som svar: Not available in your market.
    Jaha? På samlingssidan för motoruppgraderingar har de förvisso en länk för
    "220 HP Performance Upgrade 2.0t BioPower '08-".
    ---
    Något off-topic, då om 9-5, men relaterat till nya motorn i 9-3 Griffin:
    Jag noterar att Hirsch skriver:
    För den andra generationen av Saab 9-5 har den beprövade 2-litersmotorn från Saab 9-3 vidareutvecklats och försetts med direktinsprutning och en modern twinscrollturbo.
    Jaha? Att det är den "beprövade 2-litersmotorn" är jag med på, men var det inte så att 9-3 Griffin fick A20NFT (Ecotec Gen II) från 9-5, inte tvärtom?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    164

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Nu vet jag inte riktigt om jag hängde med men. Here goes.

    Angående cabben. Dem påstår att den är Hirsch-uppgraderad till 260hk. Det trimmet finns dock inte tillgängligt för den svenska marknaden - Precis som du skriver och som går att utläsa på Hirschs hemsida.
    Tittar man däremot för tex taiwanesiska marknaden så finns trimmet tillgängligt. Alltså kan det ju vara så att bilen egentligen inte var anpassad för vår marknad. Men i krisens tecken blev bilen kvar här i Sverige.
    Kollar man sen också upp regnummret hos VV så är bilen inte registrerad med den nya effekten - antagligen för att bilen inte klarar utsläppskraven ( eller något ) här i Sverige och bilen kan därför inte godkännas. Därför är inte heller trimmet tillgängligt för oss svenskar.

    Bara lite tankar från min sida.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Tack för kommentaren. Ja, jag formulerade inte en direkt fråga, i ett lite långrandigt resonemang; men den skulle kunna vara:

    Vad finns tillgängligt för 9-3 BioPower 2010-2012?

    Jag följde inte upp spåret med regnummret för cabben. Som du säger så skiljer det en del mellan olika marknader. Vi har sett enstaka reportage, testkörningar, med t.ex. 9-3 Griffin 260 hk utomlands.

    Nu är i och för sig de nya, sista, i 9-3 ganska trevliga från fabrik (inklusive nya diesel); snålare än innan och med effekt & vridmoment som motsvarar många uppgraderingar (eller steg 1) verkar det som, men det vore tråkigt om inget kan göras.

    Då är det bra enklare att skaffa en äldre och kanske t.o.m. få en rabatterad uppgradering.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Kontentan är att en manuell 9-3:a BioPower, årsmodell 2009, kan komma upp från 175/200 hk, 265/300 Nm, till 200/220 hk, 310/330 Nm, att jämföras med t.ex. 2012 års "stora motor" på 220 hk, 350 Nm. Däremot kan man inget göra med en årsmodell 2010; och för 2011 spelar det ingen roll om det är 1.8t, 2.0t eller 2.0T, ej heller för 2012 års modell.

    För Griffin, i Sverige, om ovanstående är korrekt, kommer man att tänka på uttrycket "lame duck", men jag trodde inte det inkluderade årsmodellerna 2010-2011.

    Trodde Hirsch var aktiva med uppgraderingar för de senare bilarna; i och för sig har Saab ändrat en del på senare år.

  5. #5

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    För Griffin, i Sverige, om ovanstående är korrekt, kommer man att tänka på uttrycket "lame duck", men jag trodde inte det inkluderade årsmodellerna 2010-2011.

    Trodde Hirsch var aktiva med uppgraderingar för de senare bilarna; i och för sig har Saab ändrat en del på senare år.
    Det kan vara GM som syns bakom kulissen. De senaste motorerna var inte BioPower och kunde inte köpas konverterade till gas. Anledningen var att GM inte gav Saab tillåtelse att göra några ändringar i dessa motorer. Samma krav kan ha satt krokben för Hirsch.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 166

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller



    Uppgraderingen med 260hk till 9-3 Griffin var redan framtagen, men saknade typgodkännande för Sverige, då Hirsch inte hann genomföra emissionsmätningarna innan produktionen stoppades.
    ESP

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Det går oftast bra att köpa även de Hirsch-program som inte är typgodkända i Sverige. Men det går såklart då inte att regga bilen med detta, utan det blir som "vilket annat eftermarknadsprogram som helst", men med den fördelen att det ändå är Hirsch kvalitet samt att garantierna gäller.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det kan vara GM som syns bakom kulissen. [...]
    Det är möjligt. Jag har läst en del om att det ska ha förekommit begränsningar för olika motorer; hur mycket som är sant vet jag ej.

    Det kan mycket väl vara så som ESP säger; att det bara var en tidsfråga. Att uppgraderingen redan var framtagen det visste jag; så man kan tänka sig att det handlade om olika mätresultat som krävdes för ett godkännande.

    Vad gäller min kommentar till deras beskrivning av motorn i nya 9-5, så var det lite feltänkt. Vet inte vad jag tänkte, men det var säkert för att de nämnde 9-3. Uppföljaren till den generation som B207 tillhörde blev bl.a. A20NFT och denna hamnade först i nya 9-5.

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det går oftast bra att köpa även de Hirsch-program som inte är typgodkända i Sverige. Men det går såklart då inte att regga bilen med detta, utan det blir som "vilket annat eftermarknadsprogram som helst", men med den fördelen att det ändå är Hirsch kvalitet samt att garantierna gäller.
    Till vem vänder man sig om man isåfall vill köpa ett sådant program? ANA eller direkt till Hirsch och sedan åka på lång roadtrip neråt kontinenten för att få det inlagt?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det går oftast bra att köpa även de Hirsch-program som inte är typgodkända i Sverige. Men det går såklart då inte att regga bilen med detta, utan det blir som "vilket annat eftermarknadsprogram som helst", men med den fördelen att det ändå är Hirsch kvalitet samt att garantierna gäller.
    Till vem vänder man sig om man isåfall vill köpa ett sådant program? ANA eller direkt till Hirsch och sedan åka på lång roadtrip neråt kontinenten för att få det inlagt?
    Det kanske går via vilken IPRO SAAB åf som helst om man frågar & vet vad man vill ha, men kolla annars med Stefan Danielsson hos ANA. För att få exakta upplysningar om vad som finns tillgängligt, så kan man ta kontakt med t.ex. Erik hos Hirsch.

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 203
    Medlem#
    8541

    Re: Hirsch motoruppgradering 9-3 senare årsmodeller

    Tack!
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Hur mycket höjer Hirsch motoruppgradering bilensvärde ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 23:02
  2. Motoruppgradering 9-3 1.8t
    Av djanas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 17:24
  3. Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!
    Av Bilköparen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 18:37
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 19:55
  5. Hjälp med motoruppgradering 9-5:a
    Av JO68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 01:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •