Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Cutoffs vid 180 kmh

  1. #1

    Cutoffs vid 180 kmh

    Har precis köpt en 9-3 som har rullat ca 600mil efter allt var vigjörd på den,bilen har följande spec
    Je-kolvar
    Verdi stakar
    Siemens Deka 630 spridare
    Garret GT3071
    Stålomspunda slangar till turbo
    Forge avlastningsventil
    Saab insugningsrör(06ans)
    Taliaferro växellådsfäste
    Taliaferro motorfäste
    Getrag F28(6växlad)
    Spec 3 Koppling
    3tums twinpipe med sportkatt
    Henko 275LPH Bränslepump
    Kamkedja + alla packningar nya
    Ny Intercooler
    Mappad hos Nordic

    Första 4 växlar går fint att varva ur men kommer man vid 5 eller tom 6an so slar in varvspärren vid ca 180-190kmh laddtrycket ligger där vid 1,8 .
    nån som har nåt ide?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Cutoffs vid 180 kmh

    Prata med din mjukvaruleverantör är ett bra tips. Då bilen varvar ur på de 4 första växlarna och inte de två sista så känns det sw relaterat.
    Finns det några felkoder?
    Varit så här hela tiden el kom det plötsligt?
    Säker på att det är varvspärren?
    1,8 bar låter rätt högt i min värld men är dåligt insatt.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Prata med din mjukvaruleverantör är ett bra tips. Då bilen varvar ur på de 4 första växlarna och inte de två sista så känns det sw relaterat.
    Finns det några felkoder?
    Varit så här hela tiden el kom det plötsligt?
    Säker på att det är varvspärren?
    1,8 bar låter rätt högt i min värld men är dåligt insatt.


    //B
    TapaTalk
    Instämmer... Gear ration i programmet är förmodligen fel för den 6-petade lådan

    Editerade mitt inlägg lite då jag tydligen hade kass attityd i det jag skrev innan, dock med samma innebörd...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Jo jag märkte att mätaren visa 10kmh för lite,men jag ringde precis Nordic där bilen mappades och han sa att det kan ev.var läckage i trycksidan eller lågt bränsletryck?

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av kowalski75
    ev.var läckage i trycksidan eller lågt bränsletryck?
    Som bara visar sig på 5/6 växel?



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Trådskaparen verkar ha fått prata med en receptionist eller liknande.
    Jag tar tag i problemet så det blir ordning på bilen.
    Givetvis är det inte lågt bränsletryck eller något luftläckage det handlar om.
    Snarare är det luftmasserelaterat, att det är något som slår ifrån i höga hastigheter när det går tungt.
    Känns inte som symtomen är tillräckligt nogrannt förklarad.

  7. #7

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Tack för alla svar! Ok,det är ju så att jag har haft bilen i en vecka nu och kör till jobbet med,den går hur fint och jämt som helst,det lilla jag har provat iaf,först imorse blir jag lite hetsad åv en seat cupra och började gasa lite mer ,körde 3an vid varvstoppet,4an kort innan (ca 6800) och 5an började dra rätt duktig med tills plötsigt motor reglerade åv känns det som.puffade rätt bra på avgassystem iaf och kändes som varvstoppet har slagit i! där var jag på runt 4800varv,jag lugna ner mig tar 6an ist och börja gassa igen och whoops samma sak,båda gånger vid 180kmh,sakta ner och prova 4an,inga problem att dra till varvstoppet.

    Mvh

    UHR_JR jag kan pma reg nr. om det hjälpar dig!

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Nu när vi pratat över telefon lite klarnar det upp.

    Som du själv sa så hade du väldigt lite bränsle i tanken. Och uppe i så höga hastigheter som 180-190 på 5an och 6an så går det tungt som attan, och då krävs mycket bränsle.
    Finns det inte bränsle så går den ju magrare och magrare, vilket kan resultera i det höga laddtrycket. Det hela resulterar i att bilen går in i någon luftmassespärr elelr helt enkelt slår av för att den går för magert.
    Detta tror jag garanterat är vad som händer.

    Påstår man att det är för att någon "failat" med utväxlingsförhållandet i programmet (vilket resulterar i noll laddtryck, och det är ju verkligen inte fallet) så borde man sätta sig in i situationen lite nogrannare innana man sätter igång med sitt jagande.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Jag personligen tycker i alla fall det låter högst otroligt utav vad trådskaparen berättat här att soppan ska räcka upp till varvstopp på 1-4'ans växel men sen plötsligt ta stopp vid 180 på dom två sista... Nog för att det är lite soppa i tanken men den borde klippa i närheten av varvstoppet på växlarna innan med i så fall...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Det går åt mycket bränsle på högre växlar i hög fart, väldigt mycket.
    Men det är klart att det alltid är mjukvarurelaterat när det gäller en Nordicbil. Och alltid är det något fel.
    Till och med när det inte är något fel, så är det ändå något fel. Bara det att det inte uppdagats än

    Men tillbaks, OM det ligger i mjukvaran tror jag som sagt det är någon luftmassespärr den går i.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    Det går åt mycket bränsle på högre växlar i hög fart, väldigt mycket.
    Men det är klart att det alltid är mjukvarurelaterat när det gäller en Nordicbil. Och alltid är det något fel.
    Till och med när det inte är något fel, så är det ändå något fel. Bara det att det inte uppdagats än

    Men tillbaks, OM det ligger i mjukvaran tror jag som sagt det är någon luftmassespärr den går i.
    Det är väl tämligen lätt att se om det är soppan som är problemet om inte annat... Tanka?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Det har han gjort och problemet fanns inte kvar. Jag bad herrn köra ett tag och se om det uppkommer igen.

    Allt som står skrivet är inte hela sanningen. Precis som att en hel del saker kan utelämnas.
    Tänk vad lätt många bekymmer lösts bara man tar reda på all fakta.

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    Nu när vi pratat över telefon lite klarnar det upp.
    ......
    Påstår man att det är för att någon "failat" med utväxlingsförhållandet i programmet (vilket resulterar i noll laddtryck, och det är ju verkligen inte fallet) så borde man sätta sig in i situationen lite nogrannare innana man sätter igång med sitt jagande.
    Japp, någon av medlemmarna här på forumet som försökte komma med konstruktiva förslag till vad som kunde vara fel utifrån den information de hade fått här i tråden borde istället ringt TS för att sätta sig in i det hela mera exakt.

    Om man stänger av sarkasm-läget nu då så tycker jag inte att det "jagades" så mycket, men jag såg inte vad för hemskheter Manick skrev innan han redigerade sitt inlägg med "dålig attityd".

    Nåväl, gött att TS bil går bra igen, och bra om det var så lätt avhjälpt som att tanka bilen.
    Kör så det ryker!
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #14
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Det behöver inte vara något jätte hemskt.
    Det räcker med små små "under ytan" nyp flera gånger, av flera användare för att man ska bli irriterad.
    Men istället för att skriva det öppet så PMade jag och ifrågasatte attityden. Detta var ju givetvis tvunget att bli en grej av.
    Nu när problemet med bilen verkar löst måste vi ju kunna klämma till de där Uhrarna på nått sätt

    Manick som är så fruktansvärt påläst borde ju tänkt till i 2 sekunder innan han lät fingrarna gå lösa på tangentbordet. Men eftersom det är så fruktansvärt kul att ge sig in i varenda tråd där orden "Nordic" och "nått fel på bilen" hänger ihop, så orkade han inte det.
    Nu i efterhand vill han inte ta tillbaka sitt påstående utan lägger tyngd på det jag skrev istället.

    Den här tråden är ett utmärkt exempel på hur det ser ut på det här forumet idag.
    Jämför med tråden från 13e juni om den trimmade 9-5an med 9-3 program från en forumtunare alla respekterar. Bilen spottar och fräser och vill inte gå.
    I slutändan kommer man fram till att det var programmet hela tiden. Den enda som från början påpekade att det kunde vara detta vad Gazer, med inställning att alla kan göra fel. I vårat fall så verkar Manick med flera vilja få fram att vi inte bara KAN göra fel, utan vi GÖR fel, hela tiden. På alla bilar.
    Gud, ni skulle bara veta hur mycket skoj information man har på alla andra.
    Men ingen vinner på att trashtalka andra, det ger bara en fruktansvärt oseriös bild.

  15. #15

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Oj oj vad det går till Jag maste bara säga att efter vi har pratat i tel,bättre service får man letar efter!!!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    Manick som är så fruktansvärt påläst borde ju tänkt till i 2 sekunder innan han lät fingrarna gå lösa på tangentbordet. Men eftersom det är så fruktansvärt kul att ge sig in i varenda tråd där orden "Nordic" och "nått fel på bilen" hänger ihop, så orkade han inte det.
    Nu i efterhand vill han inte ta tillbaka sitt påstående utan lägger tyngd på det jag skrev istället.
    Påläst och påläst.... Mig veterligen var det inte en kotte som sa något innan jag skrev mitt svar om att det nästan var tomt i tanken?

    Jag gick på den info jag hade: Trimmad bil, 6 petad låda i en bil där det egentligen är en 5 petad och vetskapen om att gear ratio i programmet spelar in. Tror fler än jag skulle dra samma slutsats att detta faktiskt KAN vara felet.

    Hur som helst, bilen går som den ska, det är huvudsaken, dock vill jag påpeka att det knappast är jag som har attitydproblemen i denna tråd... Vad mer kan man göra än att gå på den lilla fakta som gavs av TS?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Nu var det med fel med ,glömde att skriva att tankmätaren visade strax under 1/4 tank .Fundera på att öppna och titta hur pumpen/pick-up är monterat + alla slangar är åv rätt sort.

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540

    Re: Cutoffs vid 180 kmh







    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av kowalski75
    Nu var det med fel med ,glömde att skriva att tankmätaren visade strax under 1/4 tank .Fundera på att öppna och titta hur pumpen/pick-up är monterat + alla slangar är åv rätt sort.
    Strax under kvarts tank BORDE inte vara några problem såvida tankmätaren är rätt monterad och pump/armatur sitter som det ska. Men har du löst problemet genom att tanka så lyft armaturen som du tänker och kika så allt står rätt till... Jag kan ligga och pressa i över 200km/h med E85 när bensinlampan lyser utan problem, dock känns det inte så jättebra måste jag erkänna... Men sitter allt som det ska så borde det inte vara några problem en liten bit i alla fall
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541

    Re: Cutoffs vid 180 kmh

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    Men ingen vinner på att trashtalka andra, det ger bara en fruktansvärt oseriös bild.
    Det är just det här som är problemet. Trigga inte så jäkla hårt på minsta lilla sak så blir det lättare för Nordic att behålla sitt goda rykte.
    I ärlighetens namn så såg jag ingenting som var en antydan till att trycka dit just Nordic här men de inläggen du skrev gav inte så himla bra intryck, det ger lite dåliga vibbar framförallt för att du är en företagsrepresentant och DET gagnar inte er på något vis är jag rädd.

    Du vet säkert vad man säger: "Arguing on the internet......."
    (Dessutom är det säkert inte lika roligt att antyda det ena eller det andra om du inte triggar så hårt på det, inte för att jag säger att någon gjorde det i denna tråden)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •