Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Internet via parabol eller 3g modem?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Unhappy Internet via parabol eller 3g modem?

    Vad är bäst efter min spec?

    10 i hastighet räcker
    Skall kunna köra flera enheter via wifi i huset
    Stabilt

    Parabolen kommer ju ändå finnas där för tv-kanalerna.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Nu är inte jag alls uppdaterad vad gäller parabollänkarna, men jag antar att du i såfall planerar att använda ett satellitmodem även för uppströms? För några år sedan kostade detta multum, antar att priserna är humanare nu?

    Rent spontant hade jag satsat på 3G, eller 4G om det är möjligt?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Nu är inte jag alls uppdaterad vad gäller parabollänkarna, men jag antar att du i såfall planerar att använda ett satellitmodem även för uppströms? För några år sedan kostade detta multum, antar att priserna är humanare nu?

    Rent spontant hade jag satsat på 3G, eller 4G om det är möjligt?
    Japp, parabol även för uppströms. Har ingen koll på priserna ännu.

    Klarar ett 3G modem att driva flera enheter? Jag tycker det är lite si o sådär när man har en 3G dongel till en laptop, att den skall "försörja" 2-3 enheter till känns långt borta?

    Eller det kanske finns någon bra 3G router?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Internet via parabol eller 3g modem?

    3G skulle jag inte kört flera på som permanent lösning, men finns 4g i ditt område skulle ja satsat på det
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Åja, allt beror ju på vad man skall ha det till. Både 3G och satellit har ju problem med latency, dvs svarstid. På grund av sin konstruktion så är det långa tider från man skickar en fråga tills man får ett svar. När väl kommunikationen är igång och information flödar så upplever man oftast inget problem (detta är en effekt av TCP/IPs konstruktion).
    Om svarstid inte är kritiskt (det är det vid ljud/bild-kommunikation, 2-vägs, alltså typ skype) så klarar man sig oftast bra på 3G, tills man kräver att ladda ner en massa, då brukar det gå långsamt, oftast, men det kan vara helt ok också, allt beror ju på din täckning. Där är väl satellit bättre eftersom du har bättre kontroll på mottagningen, men jag tror latencyn är sjukligt mycket högre i satellitkommunikation än via 3G. Alla vet vi ju hur det låter när någon rapporterar från någon krigshärd via satellittelefon;
    -Hur är det?
    5 sekunders tystnad
    -Det är hårda strider här!
    -Oj! Berätta mer
    5 sekunders tystnad
    -De skjuter överallt!
    osv...

    Av vilken anledning är DSL inte en möjlig lösning? Och, om du bor där det inte är tekniskt möjligt så är jag tveksam till att du har 4G, och din 3G kommer nog inte upp i "Turbo 3G".

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    3G skulle jag inte kört flera på som permanent lösning, men finns 4g i ditt område skulle ja satsat på det
    Tror inte det finns 4G där, det finns väl bara centralt i storstäder än så länge? "typ"
    Har ju inte ens 3g överallt, mummel....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Åja, allt beror ju på vad man skall ha det till. Både 3G och satellit har ju problem med latency, dvs svarstid. På grund av sin konstruktion så är det långa tider från man skickar en fråga tills man får ett svar. När väl kommunikationen är igång och information flödar så upplever man oftast inget problem (detta är en effekt av TCP/IPs konstruktion).
    Om svarstid inte är kritiskt (det är det vid ljud/bild-kommunikation, 2-vägs, alltså typ skype) så klarar man sig oftast bra på 3G, tills man kräver att ladda ner en massa, då brukar det gå långsamt, oftast, men det kan vara helt ok också, allt beror ju på din täckning. Där är väl satellit bättre eftersom du har bättre kontroll på mottagningen, men jag tror latencyn är sjukligt mycket högre i satellitkommunikation än via 3G. Alla vet vi ju hur det låter när någon rapporterar från någon krigshärd via satellittelefon;
    -Hur är det?
    5 sekunders tystnad
    -Det är hårda strider här!
    -Oj! Berätta mer
    5 sekunders tystnad
    -De skjuter överallt!
    osv...

    Av vilken anledning är DSL inte en möjlig lösning? Och, om du bor där det inte är tekniskt möjligt så är jag tveksam till att du har 4G, och din 3G kommer nog inte upp i "Turbo 3G".
    Då låter ju inte parabol som någon hit. Vill kunna surfa samt hyra filmer

    DSL? Det kan man väl enbart ha om man har ett telejack?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Ja, jo, men då är ju frågan varför du inte har telejack?

    Både 3G och satellit duger ju utmärkt till att tanka hem saker och titta på strömmar, problemet är tiden det tar innan man får "svar" från andra sidan. Om du inte har något emot att det tar en sekund varje gång du klickar på en länk tills något händer så gör det inget, själva datahastigheten när det väl kommer igång är oftast inget problem.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ja, jo, men då är ju frågan varför du inte har telejack?

    Både 3G och satellit duger ju utmärkt till att tanka hem saker och titta på strömmar, problemet är tiden det tar innan man får "svar" från andra sidan. Om du inte har något emot att det tar en sekund varje gång du klickar på en länk tills något händer så gör det inget, själva datahastigheten när det väl kommer igång är oftast inget problem.
    Bygger nytt hus och är inte så sugen på att pröjsa telia att dra massa dyra kablar o inkopping till tomt o hus Idag har jag telefon, tv, internet, allt via bredbandet o vill gärna fortsätta så även i ett hus utan att telia behöver vara där o ta betalt

    Telejacket håller väl på att bli omodernt?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Något speciellt man skall tänka på när det gäller 3G router? Märke etc?

    Körde för några år sedan trådlös router från D-link och jag tyckte den inte gjorde annat än att strula.

    Edit: Kollade precis täckningen för tele2 och där jag bygger kan jag få 4G upp till 25 i hastighet (om det nu stämmer)

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Beroende på vart ni bygger o.s.v. så kanske ni kan få fiber in i huset?
    Fortfarande förmodligen Telia du måste ha att göra med tyvärr, men det har funnits duktigt bra priser på sånt här senaste året, och det är ju alltid praktiskt att gräva och ha sig när man ändå bygger.

    (ja detta var snudd på OT, men hade jag byggt hus idag hade jag kollat upp det iaf)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Kolla även upp hur det är med begränsningar på bandbredd om du kikar på 3/4G, surt att komma upp i begränsningen för att sen surfa i 50kb resten av månaden.

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Personligen anser jag att 3G/4G är väldigt outvecklat. Så det KAN funka men det kan också vara en fullständig katastrof.

    Dels KRÄVER det en bra mottagning för att fungera någorlunda. Är mottagningen dålig så går ju den ner och växlar mellan 3G och Edge eller liknande = Blir lika uselt långsamt som ett gammaldags uppringt modem.

    Så kolla upp hur mottagningen är i området innan du ens funderar på 3G/4G. 3G finns ju inte ens efter europavägarna i närheten av huvudstaden i den omfattning att det går att använda smart-telefoner till annat än att ringa med..

    Dels har vi ju den begränsning som många leverantörer har som mostling nämner. Titta på nån timme av någon film eller serie hög kvalitet på SVT play eller nått så har du kanske förbrukat din kvot = superlångsamt igen.

    En till sak som jag inte sett nämnts tidigare trots att svarstider diskuterats men som är väldigt beroende av svarstider är ju spel.

    Tänker någon i familjen spela spel online så är det inte ens säkert att det går att spela ö.h.t (servrarna tillåter oftast inte allt för höga svarstider) med 3G modem.

    Håller helt med cactuz. Kolla först upp vilka möjligheter som finns inom området. (Grannar, Kommun, olika internetleverantörer etc) men om det är möjligt så försök få in fiber i huset och förbered för det så gott det går. Det är den enda teknik som både är framtidssäkrad, fungerar stabilt och inte har en massa tekniska begränsningar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Nu antar jag att du inte har några planer på att sälja huset inom en snar framtid, men tänk på att fiber i fastigheten är ett stort plus när du ska sälja.
    En enda fiberkabel ger tillgång till telefoni, tv och internet på ett mycket bättre sätt än någon annan teknik klarar idag.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Som sagt kolla möjligheten till fiber är inte speciellt dyrt att dra in idag (speciellt inte om man har råd att bygga hus), annars är 4G sjukt smutt grymma hastigheter (som mest vart uppe på 92.4mbit/s enligt bredbandkollen) och bra svarstider, men där blir problemet hur du tänker smurfar och mängden data du tänkt förbruka.

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Får kolla upp alla alternativ

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Internet via parabol eller 3g modem?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Något speciellt man skall tänka på när det gäller 3G router? Märke etc?

    Körde för några år sedan trådlös router från D-link och jag tyckte den inte gjorde annat än att strula.

    Edit: Kollade precis täckningen för tele2 och där jag bygger kan jag få 4G upp till 25 i hastighet (om det nu stämmer)
    Dovado Tiny skall vara en bra router.

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Bygger nytt hus och är inte så sugen på att pröjsa telia att dra massa dyra kablar o inkopping till tomt o hus Idag har jag telefon, tv, internet, allt via bredbandet o vill gärna fortsätta så även i ett hus utan att telia behöver vara där o ta betalt

    Telejacket håller väl på att bli omodernt?
    Tror inte du kan köra TV genom trådlöst bredband, inte sett någon leverantör för det iaf.

Liknande ämnen

  1. Ny Mobil med surf och som modem?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 10:43
  2. BBC via parabol
    Av mammon i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •