Den har ju absolut ingenting med pumpen att göra? Googlar man lite på det så verkar det snarare som ett elfel, dåligt kablage eller liknande
Den har ju absolut ingenting med pumpen att göra? Googlar man lite på det så verkar det snarare som ett elfel, dåligt kablage eller liknande
Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Just "begränsad prestanda" kan man få av flera olika anledningar om jag minns rätt. Jag fick upp det en kall vinterkväll när dieselvärmaren hade sotat igen och inte gjorde sitt jobb och bilen försökte regenerera partikelfiltret. Har även fått upp det när jag flashade om motorstyrenheten, då nollades såklart infon om hur fullt partikelfiltret var. Så filtret hann bli knökfullt = högt mottryck och då startar en tvångs regenerering med "begränsad prestanda" som följd.
Felkoder pga EVAP kan triggas av en så simpel grej att tanklocket inte är åtskruvat, eller att man tappat bort tanklocket och sattit dit ett universal från nån mack som inte gör sitt jobb osv. Kolla det först.
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
Hej hakar på denna tråden..
Har en 93 1.9ttid 08 som jag får samma felmeddelande på men endast under körning och lättare gas pådrag
stänger av bilen en stund sen går den som den ska igen.
Får inga felkoder på detta?
Någon som har en susning?
Micke
Kolla den tjocka tryckslangen till höger om toppen. Den går från IC upp till spjället. Det hände mig och fick samma typ av fel som du. Rätt vanligt att den spricker.
Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 11:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
japp helt rätt sprucken på undersidan gick inte att se utan att montera av den.
Tackar för ett snabbt svar.
Hej igen
jag har fått tillbaka samma problem med begränsad prestanda igen
var hos en mekare och felsökte och fick till svars att antingen är det partikelfiltret som är slut eller så är det en givare som strular.
Åkte till besiktning med detta fel och hade kanon avgasvärde?
Kan man få rätt värde på avgasvärdet när partikelfiltret är kass alt strulande givare?
vad kallas en sådan givare?
Vad jag kan se så sitter där bara en givare/sensor och den sitter i partikelfiltret.
Tacksam för svar. Micke
Har du någon felkod att utgå ifrån?
Kör du mycket korta körningar?
Nej fick inte ta del av den info dom fick fram.
dom påtalade bara det som jag skrev innan, tyvärr
ja korta sträckor på 1,5 - 2 mil om dagen.
några längre ett par gånger i veckan.
Har provat att ligga på 3tusen varv för tvinga fram en generering utan framgång då.
Hur långt har bilen gått?
Är det 1,5-2mil i enkel sträcka så borde det räcka. Men är det till/från jobb och det bara är 7,5km-1mil enkel sträcka så räcker det inte för att TTiDn ska komma upp i temperatur.
Åk till en Saab-åf som har Tech2 och uppgradera ECUn till nyaste programvaran, är ett tips. Jag hade en MY2008 innan och då sades det att nyare programvaran fungerade bättre vid kortare sträckor och alla MY2008 som upplevde problem skulle man uppgradera. Om jag minns rätt är det lite skillnader på hur egr-ventilen används för att få upp DPFen i temperatur. Samt att den inte spär diesel i motoroljan lika mycket då.
Det kan även vara fel på egr-ventilen. Fungerar inte den som den ska tar det för lång tid för DPF att komma upp i rätt temperatur. Vilket inte alltid genererar någon exakt felkod märkte jag på min förra TTiD. EGR-ventilen kan man med fördel skruva loss och göra rent samt byta packing osv.
Har bilen gått över 15.000mil så är det antagligen läge att rengöra dpf med hett vatten eller något medel osv, alternativt köpa ny. Alternativet för det, eller om man har allmänt mycket strul med dpf+egr och inte får stil på det, är att ersätta egr-ventilen med en packning+plåtbit = plugga den och dpf-en tar man ner och rensar ur. Sen åker man till Nordic som ska kunna avprogrammera de funktionerna i databoxen. Dessutom borde man kunna plocka ut 215-230hk samtidigt när inte dpf-en är i vägen längre
Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 11:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
ok tack för svar
var sitter egr ventilen?
Bilen har gått 29000mil så en rengörning kan vara på sin plats.
Har en saab 9-3 1.9 ttid 180 hk som gått 12000+ mil. Köpt begagnad och kört ett par hundra mil utan problem. Sedan dess har detta hänt:
1. I slutet på en långstyrning på 30 mil fick jag fel "begränsad prestanda" och bilen kopplade ned till degraderad mod eller vad man ska kalla det. In på verkstad = felkod partikelfilter igensatt. Körde manuell regenerering vilket löste problemet tillfälligt.
2. I slutet av hemresan ca 28 mil senare får jag exakt samma fel. Lämnar in på en ny verkstad vilka bara gör en till manuell regen = löste problemet tillfälligt.
3. 27 mil senare = samma problem igen. Lämnar in till verkstad nr två igen som kontrollerar givare, rengör egrventil (som var riktigt sotig) och kör regen igen. Sedan dess har jag inte kört speciellt långt men nu väntar en långkörning och jag är orolig att samma problem skall uppstå igen.
Har läst trådar med liknande problem men det verkar ju kunna bero på en massa olika problem. Kan det verkligen lösa problemet att bara rengöra EGR-ventilen? Varför blir den så sotig? Har kollat slangar osv och kan inte se några sprickor (läst att det kan orsaka problemet).
Någon som har några tips? Bilen är ej trimmad, olja och filter ok och av rätt sort. Problemet har inte uppstått pga en massa korta körningar som ni kan läsa.
Tacksam för svar.
Hej & välkommen hit.
Vad har du för årsmodell?
09
Nu vet jag inte om det kan bero på detta i ditt fall. Men vill minnas att det finns en mjukvaruuppgradering till 08 & 09 då den ursprungliga mjukvaran fläskar på med för mycket bränsle vid regenerering så den bland annat späder ut motoroljan, men även skapar problem för DPF. Så kolla upp om du har senaste mjukvara, eller uppgradera till Hirsch 200hk/430Nm http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006481
Om du står framför motorn, så är där en tjock slang till höger om motorkåpan (trycklslang från ic tror jag) det är många som haft dina problem (inkl mig själv) då det blivit sprickor i denna.. Är ett helt kit från SAAB som kostar över 2000:- + arbete.. Men slangen kostar bara ca 700 på maptun tror jag o är lätt att byta...
Ja den är ju inte ovanlig. Men då anberliner skrev att det inte fanns några sprickor så bortsåg jag från det. Men sprickorna är ju inte alltid så lätta att se.
Bästa långtidslösningen för detta är väl att byta till silikon:
http://www.maptunparts.se/sok/Övre%2...%2016v%2008-12
http://www.maptunparts.se/sok/Slangs...%2016v%2008-12
Okej, here we go again...
Fick samma fel efter 75 mil. Lämnade till ny, seriös verkstad som gav ett mycket gott intryck. De hittade en trasig slang till insuget som byttes (de hade erfarenhet av andra med samma fel som satte igen pf). Efter bytet testade de att regenerera vilket inte gick. När de tog isär pf för manuell rengöring upptäcktes hål genom pf. Åkte på att byta till nytt pf (vilket dock försäkringsbolaget tagit på sig att ersätta) och nu skulle allt vara frid och fröjd.
Efter 20 mil till så kommer "begränsad prestanda" igen.
Behöver er hjälp nu, vad fan kan detta vara?
Behöver jag säga att jag aldrig ångrat ett köp såhär mycket? Eftersom det är privatköp av en vän så kan jag ju inte reklamera heller.
Tydligen var det så att det var tryckslangen till höger om motorn som verkstaden bytte. Nu skrev de in i bilens dator att partikelfiltret är bytt (tydligen gjorde de inte det direkt) och sedan regenerering igen.
Den gick som en klocka i 57 mil men sen fick jag begränsad prestanda igen. Körde några mil med begränsad prestanda och stannade sedan för att starta om bilen och fick då upp felmeddelande igen, dock gick bilen som vanligt och jag körde ca 9 mil utan problem. När jag sedan stannade för kvällen igen och startade om bilen fick jag inget felmeddelande.
Vad kan detta bero på? Vill poängtera än en gång att det handlar om långa sträckor på motorväg/landsväg. De här senaste 70 milen körde jag under en dag med endast två stopp. Har fortfarande kontakt med verkstaden och försäkringsärendet är öppet. Men frågan är vad som kan Var fel?
IC? EGR? Givare?
Fortsätter själv på denna tråd. Kört ca 37 mil utan bekymmer och sedan får jag begränsad prestanda igen. Hur kan det komma sig att felet självläker? Bilen skall in på verkstaden för vidare felsökning imorgon fredag. De talar om att trycktesta för att kontrollera eventuella andra läckage samt kontroll av EGR.