Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bränsleoptimering 9-3

  1. #1

    Bränsleoptimering 9-3

    hur mycket kan man lite på siffrorna som bränsleoptimeringsfirmorna anger?
    vad skiljer sig exempelvis :
    http://www.tuningchip.se/sv/saab/133...-alla-saab-9-3
    mot:
    http://www.bil-motor.com/index.php?r...product_id=106

    förutom priset?
    bilen det handlar om är en 9-3 1,8t 150hk -05:a

  2. #2

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    det är alltså ingen som vet nåt om detta?

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    8541

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    Vad som skiljer sig vid en snabb koll är att jag inte för allt i världen kan förstå hur man kan skrämma upp en vanlig 9-3 2.0t 175hk (2003->) till 238hk/360nm med bara mjukvara, det låter i mina öron inte som ett hållbart koncept... (jmfr med t.ex. Maptun som byter avgas, spridare och luftboxen vid Steg3 vilket detta motsvarar).
    Eller så läser jag bara deras helt usla tabell helt fel.

    Bil&Motor verkar ju iaf ha lite mer verklighetsförankring i sina listor.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    Med tanke på valet av trådens rubrik så undrar jag om trådskaparen har räknat ut hur lång tid det tar att "tjäna in" trimmets kostnad med hänseende till förmodade nya bränsleförbrukningen? Alternativt hur många l/100km mindre bilen behöver dra för att nå "break even" på säg ett år.

    När det gäller frågan vilka siffror man kan lita på och "förutom priset" så är frågan om du ens kan lita på det. Vad innebär likvärdigt i texten: "Hittar du något likvärdigt trimchip annonserat till lägre pris hos någon av våra konkurrenter så matchar vi priset."

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Med tanke på valet av trådens rubrik så undrar jag om trådskaparen har räknat ut hur lång tid det tar att "tjäna in" trimmets kostnad med hänseende till förmodade nya bränsleförbrukningen? Alternativt hur många l/100km mindre bilen behöver dra för att nå "break even" på säg ett år.

    När det gäller frågan vilka siffror man kan lita på och "förutom priset" så är frågan om du ens kan lita på det. Vad innebär likvärdigt i texten: "Hittar du något likvärdigt trimchip annonserat till lägre pris hos någon av våra konkurrenter så matchar vi priset."

    Det tar en hel livstid. Enda sättet att spara pengar är att gå Biopower-vägen.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    Från tuningchip's hemsida:

    "Vad som skiljer TuningChip från i princip alla andra i branschen är att vi för varje enskild bil kan erbjuda en skräddarsydd 100 % perfekt programvara anpassad just för den enskilda kundens specifika motor. Fråga våra konkurrenter i branschen hur många som kan erbjuda den tjänsten.
    Det säger sig självt att det blir lite som att jämföra äpplen och päron mot att varje bil får en standardprogramvara som alla av just den motormodellen erbjuds. Det är det enklaste och vanligaste sättet att arbeta på i branschen.
    Motorer, även om de är helt original och har samma specifikationer, har olika toleranser där det är ett krav för att kunna uppnå ett perfekt resultat just att kunna skräddarsy individuella lösningar."

    Menar dom alltså att dom bänkar och mäter upp varenda motor dom mappar, och att varje mappning är individuell efter just den motorn?
    I sådana fall är deras priser helt fantastiska, och det finns inte en chans i världen att dom tjänar några pengar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Bränsleoptimering 9-3

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Från tuningchip's hemsida:

    "Vad som skiljer TuningChip från i princip alla andra i branschen är att vi för varje enskild bil kan erbjuda en skräddarsydd 100 % perfekt programvara anpassad just för den enskilda kundens specifika motor. Fråga våra konkurrenter i branschen hur många som kan erbjuda den tjänsten.
    [...]
    Menar dom alltså att dom bänkar och mäter upp varenda motor dom mappar, och att varje mappning är individuell efter just den motorn?
    I sådana fall är deras priser helt fantastiska, och det finns inte en chans i världen att dom tjänar några pengar.
    Jag har chippat en merca hos tuningchip på kungsholmen, och bakgrunden till att de skriver så där är att motronic m.fl. mjukvaror de pillar på inte är knäckta, så chippningen måste göras individuellt för varje bil. De skickar iväg din originalfil till en kille som moddar mapparna "på känn" (som jag uppfattar det) och skickar tillbaka den medan de väntar.
    Visst, mjukvaran är speciellt till just din bil, men den är inte utprovad/bänkad e. dyl. i din bil, de kör en sväng på några kilometer och gör sedan en felkodsläsning sen är det klart.
    Låter lite shady, men det funkade bra i min bil, sänkte bränsleförbrukningen några % som utlovat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •