Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Har en Saab 9-3 1.8t Vector SC BioPower -08a

    Den 16/4 så lät jag MapTun installera 630cc Spridare och steg 3 i bilen när jag ändå bytte koppling hos dom . Och nu så startar bilen knappt på morgonen. Jag fick ett nytt program av fredrik som var annan startkurva på, men problemet kvarstår ändå dock lite mini bättre ibland.

    I måndas starta den inte överhuvudtaget. Fick tag i maptuner o ladda in programmet på nytt då hoppa den igång, men nästa gång jag vred på nyckeln så hacka den igång och om man belastar bilen så dör den. Tvungen att stå på tomgång i 1-3min innan man kan lägga i en växel o åka. Ute på vägen sen när man väl kommit iväg så går den som den ska göra.

    Har sökt dom på maptun flertal gånger dessa dagar utan att blivit uppringd eller fått något direkt svar. Dom kanske har mycket att göra just nu......
    Har alltid annars varit bra service hos dom men kanske är fulltryck däruppe nu.


    Någon som har råkat ut för något liknande och vet något man kan göra för att bli av med problemet?


    //Robban

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Vad hade du för trim innan de la i BP steget med nya spridarna?


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Vad hade du för trim innan de la i BP steget med nya spridarna?


    //B
    TapaTalk
    Jag hade deras Steg 2 då med 225hk o 345Nm Bilen är en Biopower från fabrik hade glömt skriva de såg jag.

    Med deras steg2 gick den felfritt som en bil ska göra.

    //Osse

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    94

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Det är ju alltid jobbigt att behöva vänta på service :/

    Får hoppas dom tar sig tid snart så du kan använda bilen!

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Med deras steg2 gick den felfritt som en bil ska göra.

    //Osse

    Hej!
    Tror att biopower har något problem vid starter,om jag förståd rätt kunde spridarna ställa till det,men nu har du bytt spridarna så det är annat..
    Om det gick felfritt med steg 2 ,och kom i samband med nuvarande program då borde det vara mjukvaran som ställer till till det ? Har du kört på e85 enbart ?

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Har sökt dom på maptun flertal gånger dessa dagar utan att blivit uppringd eller fått något direkt svar. Dom kanske har mycket att göra just nu......
    Tråkigt,oavsett om det är mycket så bör du tas så fort så möjligt som har problem att starta bilen,det är om inget annat akut fall.
    Bara försätta ringa dom..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "MRC Osse":2ygi0zb0
    Med deras steg2 gick den felfritt som en bil ska göra.

    //Osse

    Hej!
    Tror att biopower har något problem vid starter,om jag förståd rätt kunde spridarna ställa till det,men nu har du bytt spridarna så det är annat..
    Om det gick felfritt med steg 2 ,och kom i samband med nuvarande program då borde det vara mjukvaran som ställer till till det ? Har du kört på e85 enbart ?

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Har sökt dom på maptun flertal gånger dessa dagar utan att blivit uppringd eller fått något direkt svar. Dom kanske har mycket att göra just nu......
    Tråkigt,oavsett om det är mycket så bör du tas så fort så möjligt som har problem att starta bilen,det är om inget annat akut fall.
    Bara försätta ringa dom..

    Mvh[/quote:2ygi0zb0]


    Jo jag har haft funderingar på om det är dom nya spridarna som är problemet eller annars som du säger så är de programvaran som är fel..

    Jajemen kör enbart på E85 OCH det har jag gjort sen jag köpte bilen och det har aldrig varit några problem, så tänker inte börja tanka bensin . Eller i vintras körde jag på 95oktan under Dec, Jan för de var så överdrivet kallt vissa perioder.

    Jo jag får väl göra det, men tråkigt när dom vidarbefodrar lapp och säger att dom ska ringa upp och inte gör de. Som i måndas fick jag gå hem till mina föräldrar och hämta en av deras bilar, + att man kom försent till jobbet. Inte roligt att inte veta om bilen ska starta eller ej varje gång man vrider på nyckeln.. Men men får fortsätta ringa när jag kan imorgon igen ..

    Dom brukar ju ha bra service så förstår inte vad som skett nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Det är ju alltid jobbigt att behöva vänta på service :/

    Får hoppas dom tar sig tid snart så du kan använda bilen!
    Jo jag hoppas också på detta. Får väl se imorgon vad som sker......

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Har samma bekymmer med min, fast det hade jag även innan jag trimmade.
    Även jag har fått program med moddad startmapp, men ingen förbättring.
    Håller just nu på att "försöka" tömma tanken på allt bränsle, för att kunna testa en grej:
    Min bil går ruskigt dåligt på etanol, men inte helt bra på bf98 heller. Fick tipset att rengöra spjällhuset, alternativt byta det. Jag testade att rengöra med t-röd och tandborste. När jag lossade klämman till tryckröret som leder in till spjällhuset satt klämman väldigt löst. Efter jag rengjort och dragit åt klämman rejält så går bilen mycket renare. Startar klockrent och känns mer stabil när man kör iväg med kall motor.
    Nu hade jag iofs några liter bf98 i tanken innan jag tankade fullt med etanol. Kan vara därför den startar så lätt. Men som sagt, ska köra slut på allt och fylla med etanol och se hur den beter sig.
    Demontera, rengöra och montera tillbaka spjällhuset tog runt 30min, och då är jag en halvkass mek som aldrig gjort det förr. Kan ju vara värt att kolla hur spjället ser ut iaf. Bildas en del sot på spjället, samt väggarna runt.
    Mvh
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Jo, återkoppling från fredriks sida är inte den bästa just nu
    Kanske beror på hög belstning, men vissa fall måste ju priotiteras allra helst om en kundbil inte startar!!!

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Det är lite samma sak med min. Det är ju dock inte en biopower original, utan fick detta när jag la i Maptuns program. Så därmed har jag inget biopower originalprogram att jämföra med. Kör också med 630-spridare.

    Bilen är lite knepig att starta ibland på vintern på E85. Förra vintern fick jag ibland försöka säkert 20ggr. Bara korta startförsök. Den försöker starta och tänder till, men fortsätter inte gå. Nytt försök så tänder den till igen o.s.v. Efter ett antal försök så går den slutligen igång riktigt. Nu fick jag ett uppdaterat program från Fredrik i höstas, och sedan har det inte varit så stora problem. Bara det "vanliga" att den knappt orkar någonting alls första minuten/minuterna efter start. Det kompliceras av att jag har automat. Då går det inte ens att lägga i D utan att den dör. Tricket är att snabbt lägga i D eller R och sedan ta den till N igen innan den riktigt hunnit dö. Sedan så funkar det att omedelbart lägga i D igen och köra iväg. Fast dock hostande och spottande första hundra meterna.

    Jag kör nästan enbart E85. Bara var 5:e tank bensin. På bensin är den inte alls knepig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hmm, intressant läsning...
    Är i startgropen att beställa ett steg4 från Maptun men börjar bli lite osäker.
    Har hört två som haft detta problem med 630 spridare på ng9-3 utanför detta forum, och nu ytterligare fyra som har samma problem.
    Jag har inget intresse att stå på tomgång i 2min utan att kunna åka till jobbet med en hostande och spottande bil
    Hoppas att ni håller tråden levande!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Hmm, intressant läsning...
    Är i startgropen att beställa ett steg4 från Maptun men börjar bli lite osäker.
    Jag har inget intresse att stå på tomgång i 2min utan att kunna åka till jobbet med en hostande och spottande bil
    Håller med dig..

    Min bror tänkte trimma sin oxå med steg 1 9-3 Aero biopower 09 men bestämde sig för att köra orginal..

    När man läser dessa problem med e85,börjar tro att han har gjort rätt val..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Håller med dig..

    Min bror tänkte trimma sin oxå med steg 1 9-3 Aero biopower 09 men bestämde sig för att köra orginal..

    När man läser dessa problem med e85,börjar tro att han har gjort rätt val..

    Mvh
    Jag har inte hört någon som fått problem med originalspridare, tvärt om.
    Det är just 630-spridare + E85 som har varit problemet. På Bensin så har det inte varit något problem.
    Tvivlar inte på att Fredrik löser problemet.
    Men kommer vänta med beställningen tills problemen verkar vara lösta.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Hmm, intressant läsning...
    Är i startgropen att beställa ett steg4 från Maptun men börjar bli lite osäker.
    Jag har inget intresse att stå på tomgång i 2min utan att kunna åka till jobbet med en hostande och spottande bil
    Håller med dig..

    Min bror tänkte trimma sin oxå med steg 1 9-3 Aero biopower 09 men bestämde sig för att köra orginal..

    När man läser dessa problem med e85,börjar tro att han har gjort rätt val..

    Mvh
    Här känner vi att vi gjorde rätt val med att göra om båda bilarna till BioPower med 630-spridare.

    Hirschen och en 9-5 Aero -04.

    Båda 2 går klockrent hela tiden.

    Vet att Fredrik har sjukt mycket att göra, skall över dit imorgon och kolla läget.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Min Steg1+ (630-spridare) har jag inte upplevt några som helst startproblem med sedan jag konverterade för ungefär 500 mil sedan (endast kört etanol sedan dess).
    Det har dock inte varit riktigt kallt heller under den perioden jag haft etanol i den (som lägst runt -5 när jag var i Åre samma vecka som jag konverterade)

    Nu har dock soppa-pumpen kastat in handduken så nu startar den ju inte alls, men det är inget jag tänker beskylla varken spridare eller program för. Bilen har gått 17500 mil.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Här känner vi att vi gjorde rätt val med att göra om båda bilarna till BioPower med 630-spridare.

    Hirschen och en 9-5 Aero -04.

    Båda 2 går klockrent hela tiden.

    Vet att Fredrik har sjukt mycket att göra, skall över dit imorgon och kolla läget.
    Det är ingen som nämnt 9-5 och problem med 630-spridare i denna tråd.
    Utan just 630 spridare + E85 och ng9-3/T8.

    Lyssna gärna med Fredrik och återkom
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    30

    MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hadde akkurat samme bil og problem, få Fredrik på Maptun til å gi deg et problem hvor bilen får mer full på kaldstart, og bruk motorvarmer. Forøvrig fungerte det fint med 95/98 oktan, bare e85 som var problem for meg.
    2008 9-3 1.8t Biopower

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    30

    MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Fuel skulle det være...
    2008 9-3 1.8t Biopower

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    En taskig kallstartmapp kan ställa till det rätt bra om det är lite kallt på morgonen.

    Hade själv stooora problem när ja körde med xxxxxx biopowermjukvara den startade men fick nöta bra mkt på starten. Byte program med en bra kallstartmapp och det var borta, startar kalas även vid -20

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Här känner vi att vi gjorde rätt val med att göra om båda bilarna till BioPower med 630-spridare. Hirschen och en 9-5 Aero -04. Båda 2 går klockrent hela tiden. Vet att Fredrik har sjukt mycket att göra, skall över dit imorgon och kolla läget.
    Som Dave79 nämnde handlar det om 9-3 or
    Förövrigt så handlar det om starter inte hur klockrent dom går.. Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •