När du ändå är ute o far med jobbet - du har inte vägarna förbi Dalarna? Jag har lite jobb åt dig
När du ändå är ute o far med jobbet - du har inte vägarna förbi Dalarna? Jag har lite jobb åt dig
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Njae, inte så mycket, mest Ronneby och Stockholm ^^, men ja kanske ska på nån roadtrip nån gång, vem vet?
- - - Uppdaterad - - -
Såja, vann auktionen på Ebay http://www.ebay.com/itm/VW-Passat-3b-3bg-5-Gang-Schaltknauf-Schaltsack-schwarz-ALU-KPN-/191411331088?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2047675.l2557&nma=true&si=rEMddyzjfXelbqaLOPVOvy r%252FZeM%253D&orig_cvip=true&rt=nc
hela 32euro med frakt ^^, som småkul å shoppa till dessa bilar, allt finns ju å allt är svinbilligt. men då är ju bilarna skräp å andra sidan :P
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Så, då har jag sträckläst denna fantastiska tråd, beundrar starkt din energi och din kunskap. En av dom bästa trådarna på detta forum om inte det är den bästa! Makalös jobb du lägger ned!
Förresten så jobbar jag på firman som förser era flygplan med motorer, dock är jag inte på den avdelningen. Vad var felet på din 9-5 1,9a? Kanske missat det.. Blev det löst?
Vet inte om ja skrivit det, men felet var en av kolvarna i commonrail-pumpen som kärvade, ju varmare den blev, ju mer kärvade den. Så nu sitter det en helrenoverad pump där
Älskar att läsa dina inlägg! Mycket bilder och många projekt, härligt!
Mvh/ E. Sjöqvist, medlemsnr. 4125
Projekt nr 1 http://forum.saabturboclub.com/showt...91-(14005-mil)
Projekt nr 2 http://forum.saabturboclub.com/showt...-380-hk-500-nm
Härligt att se att du är igång igen med updates! Gott med ljus på 9-5an, säten o ratt på 99an, Passaten som får nytt liv, och tråk med katten på Herman!!
9-5 2,3t vector - 02
Konrad du har pm (förhoppningsvis, om jag nu gjorde rätt )
borde släppa loss dig i minn aero och rensa kablar,,,,,,,,, fantastiskt jobb!!
Okej, Jag har tydligen svårt att uppdatera kontinuerligt, så nu blir det en några större uppdates framöver ><,
Vi börjar raskt med det tristaste projektet: Passatjäveln från helvetet!
Kort efter att jag gjorde förra updaten så stod den ute på parkeringen nån vecka. när jag skulle ha den så var en låst. med nyckeln i tändningslåset. F. U. C. K...
Visste ni att Bosch tillverkar reservnycklarna till passat?
Inte jag heller, men nu vet jag det
en ny nyckel utan fjärrkontroll eller annat bjäffs kostar 1900:- med programmering. inte aktuellt...
Så eftersom dörren ändå skulle bytas, så blev detta klart billigast.
Men jag skulle inte hinna byta dörren innan besiktning, så jag fick lösa det på detta viset, väckte lite muntra miner på bilprovningen :P (det gjorde det iofs hos mina kollegor som tittade på medans jag satte rondellen i dörren från första början )
EN pop-låda monterades. Alpine. Good shit! och en massa trasiga lampor byttes.
Nya(re) vinterdäck skodda på de ursprungliga sommarfälgarna, samt de nya blinkerserna.
Att fixa skyltbelysningen kvällen innan bes. var tydligen inte helt enkelt. alla former av kontaktstift hade förvandlats till grönt pulver... så den enklaste/bästa lösningen blev att löda fast kablar direkt på lamporna. det fungerar. men det är ju inte rätt. alls på nån fläck...
Skitbil... samma morgon som besiktningen skall ske så börjar denna lysa... skitbil...
Så påväg till besiktningen så svängdes det förbi en verkstad som släckte lampan, den höll sig släkt hela vägen till bilprovningen...
...Och se på fan, genom hela besiktningen. När jag svängde in på parkeringen på jobbet lyste den så glatt igen. skitbil...
Det felet är nu fixat, glapp i kontakten under förarstolen till sidoairbagen.
Famla tycker att husse borde ägna mer tid åt den platta bollen än på bilen.
När den nya dörren satt på så uppenbarade sig nått spännande elfel, C-låset funkade inte, rutan i högerdörren gick att köra oavsett tändning på eller av, men bara från knappen i dörren, den gick inte alls att köra från förardörren...
Bomba isär allt igen, och börja leta elfel...
...detta hittades, CAN-H och CAN-L var av! all kommunikation mellan dörr och resten av bilen går på CAN-bus...
Nåväl, ner det var fixat så gav jag mig på bakdörren och bakskärmen, då bilen inte har nått större värde så kom jag fram till att jag inte har igen att lacka om dörr och bakskärm, så reporna skulle bättras i, stenskottsplasten skulle bytas, ny plastbit skulle monteras å lacken skulle poleras.
Blev ganska bra till slut tycker jag
Lite mer lacksläpp har fyllts i.
Och i jakten på varför skitbilen låser sig själv, så byttes låskistan mot en begagnad.
...Som var lika kass som den som satt där... skitbil...
Å han som sålde den svarade inte på telefon nå mer...
Så jag tröttnade och beställde två nya låskistor från polen via eBay, kan inte va sämre än skiten som sitter original. men jag har inte hunnit byta dessa ännu.
Så kvar att åtgärda är ovan nämnda lås, Byta Kamrem och vattenpump samt fixa tutan, därefter ska den säljas.
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Jamen dedär va ju jääääääääääävligt onödigt....
Jag fick moddplaning när jag skulle köra upp på E4 en kväll, de hade plogat, så det var en hög moddsträng, håller väll 60-70 (110-väg) när jag ska vika in i filen, får kast, åker ut i trafiken på tvärsan, häver första kastet med får returkast in i mitträcket... Jag hade sån OTROLIG tur att ingen mer gick sönder å att inga andra bilar körde på mig, det var nära... egentligen enda sura var att jag fortfarande inte fått tummen ur å fixa helförsäkring....
Så det var bara att börja bryta till den själv... Stöttans infästning fixad.
Dörren bättre (men inte bra)
Skitig å jävlig blir dom i saltslasket ><
Med trasig innerskärm blir dom ännu skitigare...
Bort med den gamla, tvätta, torka, rostskydda.
Dit med ny saab original
Den sidan är ju iaf fin när den är ren...
Så åkte jag hem till Bästerbotten över julledigheten
Vi kommer närmare
Tennspackling is the shit! the good shit!
Nära nu
Sen mitt i alltihop kom jag på att jag skulle kapa sönder stötfångaren och avgassystemet...
Hoppsan.... Pimp my ride har visst varit i farten :P
Passade på att slipa ytrosten som gärna blir innanför innerskärmarna på 9-5.
Här åtgärdas backjobb nr1 från plåtverkstan som fixade den för en viltkollision för nått/några år sen.
Backjobb nr.2... hade ju varit fint om skärmen faktiskt passade mot resten av bilen... numera gör den det, tog säkert 45sekunder att justera till passformen så den faktiskt linjerade med resten.
Backjobb nr3 är ännu ej fixat, nämligen att få motorhuven att sitta mitt på bilen.... Jävla klappträn...
Färdigt för slipgrund.
Å där var den lämnad på lack. På min gamla gymnasieskola. det får ta den tid det tar. enligt hörsägen så ska det iaf ha börjats slipas på den :P
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
För kring ett år sen så köpte min lillebror men scarabégröna 9-5, i samband med det så var jag snäll, för snäll skulle det visa sig, jag tog hans 9000 i inbyte.
Ser ju inte så illa ut.
Murket till höger byts mot rostfritt till vänster.
Sommarhjul på.
Tillsnyggade bromsar.
Det var ju dedär lilla "men'et"....
Jag hittade "toppen av ett isberg"...
En bra att veta från förra besiktningen visade sig vara lite större när jag började skrapa...
Mer å mer å mer å mer...
En normalt funtad människa hade ju gett upp å tagit förlusten. inte denna dummskallen...
Höger sida klar.
Reservhjulsbaljan klar.
Vänster sida var ännu sämre än höger... här var jag ordentligt less... då gick det upp ett liljeholmens!
"Den som spar han har" en fabriksny originalbalk! legat på mitt eget lager de senaste 14 åren ^^,
Glad i hågen började jag skrota bort den rostiga balken, det tog sin lilla tid. när jag sen ska börja mäta ut vart jag ska kapa den nya insr jag att den är till höger sida. Ridå...
Så det var bara att böja måtta av den nya och tillverka en egen i spegelvänt utförande.
Fick laga golvet för att ha nått å fästa balken i.
Vackert så man blir tårögd!
Tre dagar tog det. jävligt drygt.
Vad lär man av detta? jo! är inte snäll mot småbröder, låt dom själva sälja sina gamla slitna bilar!
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Jag fortsätter raskt med 99an
Dubbel-nian är numera besiktad, med enda anmärkningen att skyltbelysningen inte lyste, så i samband med det så togs lite bilder för att påvisa vilken oslipad diamant den är
Ett försök att sälja den gjordes, men tydligen är det lättare å sälja sand i sahara än att sälja en bajsbrun 99a... möjligtvis för att det är vinter, möjligtvis för att jag bor i norrbotten, å allt nårr om hallandsåsen är för långt för en skåning, möjligtvis för att den är bajsbrun. Tänk om hon vore opalgrön! eller Indisk gul! eller vad som helst men inte brun...
Ett irriterande fel som den hade var att tankmätarn låg i botten å lampan lyste konstant. men i vissa kurvor kunde lampan slockan å nålen stiga, troligtvis bensinfylld flottör alltså....
Mycket riktigt hade flottören spruckit å fyllts med bensin, här har sprickan limmats med 2K-epoxilim.
Medans limmet torkade så gav jag mig p åatt montera dessa värstingar! kostade en pizza en kollega som hade på sin hylla
Det är MYCKET roligare å skruva när det ser ut såhär, suttit på bilen sen -79
Original sen -79
Ännu ett fynd från ovan nämnda kollega, original-kapslar. Blev kanske inte så vackert... men men, nu sitter de där, vid tillfälle ska fälgarna få bli silver, då kanske det ser lite mindre illa ut ^^,
Limmet ville inte riktigt härda, så en backup-plan klurades ut. Nämligen en SOAP-flaska som visade sig sitta som en smäck! ( SOAP = http://en.wikipedia.org/wiki/Spectro...alysis_Program ) alltså en lite plastflaska avsedd för oljeprov.
enda som jag behövde göra var att bocka armen något för att kompensera för den något större diametern (för att undvika glädjemätning vid låg soppa-nivå.)
Sepåfan! de funkar
Den körs ibland när humöret faller på, till affärn, till jobbet, eller bara en ren nöjestur (men den är fortfarande till salu, ifall nån är sugen )
//Konrad S
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Jag letar sällan själv aktivt efter bilar. det gör mina vänner och kollegor så bra åt mig....
M.Broberg är ganska bra på't.
Så när jag satt å hade tråkigt på ett hotellrum i värtahamnen plingade till å en annons om en 900S -90 dök upp, skickad av Mattias. det var en pansionärskörd norrlandsbil med ett mystiskt elfel. Nu satt jag ju i stockholm, men jag ringde på'n, å det lät ju bra, fick världens längsta utläggning från Eivor om vad elfelet kunde tänkas vara (nått med släpvagnskontakten, lyssnade inte så noga på den punkten ^^, ) jag skickar därefter en kollega, nästan lika skadad som jag, att kolla på'n. han köper den helt sonika åt mig, ("Du skulle u ändå ha den, så jag sa att du tar den" ><, så så gick det till när jag blev med en 900S -90...
den stog sen hos min kollega typ 2 månader innan jag han börja rot i'n.
Fina oskrapade Aero-fälgar med nästan nya gislaved sommardäck.
Det är inte rost, det är rostskydd
Jag kommer nog komma ganska långt med rengöring å puts
Den hade en sak som drog ner intrycket en hel del. dörren.
Vilken tur att jag i samma veva fick(!) en 900i -86 med just en frisk dörr. Den tar vi sa polisen!
lite lite brun, men bara på ytan, snart så
På norrlandbilar så är det stensprut som är det stora bekymret, så stenskotten slipades, undersidan målades med Hagmans CA-primer, därefter body å slutligen 2K-billack, cirrusvit
Det lilla bruna på insidan fixades samtidigt.
"Viss" skillnad. Det blev ganska mycket pill ändå, då -86 hade otonad ruta, kromlister, kromat handtag, inget C-lås, så allt detta fick flyttas över.
Elfelet då? jag upptäckte rätt snabbt att laddningslampan inte lyste. hmmm....
"Ska det inte sitta en kabel i den kabelskon?"
Kabelbrott...
"Nudå?"
"Bazinga!"
så stackars Eivor hade råkat ut för nån mindre kunnig som hade en teori om att ett överslag i släpvagnskontakten drog ur batteriet... (nu körde Eivor den knappt alls sista året, då hon har dålig höft, och därför hade svårt att komma in i bilen)
.
Jag gillar skicket
Lite info om bilen då: årsmodell -90.
Tillverkad i Nystad i Finland, Såld ny i Trollhättan (verkar vara å gå över ån efter vatten, men men, vad vet jag?)
Bilen köptes av Eivor -93 via ANA. den har sen dess aldrig haft Radio. alltid rullat i norrbotten. den har gått en bit över 19k mil (194xx tror jag)
Utrustad med Aerofälgar, Dragkrok, motor och kupévärmare, C-lås, that's it.
mina planer då:
Putsa upp den så gott jag kan, kommer troligtvis att säljas till våren, då jag inte riktigt vet vad jag ska ha den till, jag har som "lite för mycket" nu...
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
En av de mest om inte den mest inspirerande projekttråden på forumet. Alltid grym läsning och bra bilder. Keep it up!!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Riktigt gött att se dina uppdateringar!
/Mattias
9-3 Aero 02
9-5 Aero 06
Fy på dig - nu kommer jag i säng alldeles för sent - är ju bara tvungen att läsa alla nya uppdateringar i projektavdelningens kungatråd!!
Som sagt du har en stående inbjudan till att komma och svinga dit trollspö över mina bilar också
Eller man kanske skulle lägga ut en annons på blocket så kanske du köper en av dem...hehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Helt underbar läsning! Man blir glad på riktigt. Önskar att jag hade plats samt fick tag på dessa underbara Norrlandskörda bilar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Kan du skall väl jag klara av att få en bil ur garaget...
Skön motiverande tråd
Jag som trodde det va Gunde som hade patent på "Inget e' omöjligt"
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Bästa tråden på bästa forumet! Du är sanslös! Keep up the good work!