Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Trionic 5 i NG900 2.3i

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Trionic 5 i NG900 2.3i

    Nu har hjärncellerna gått varma ett tag, men efter mycket googlande så blir det till att fråga och får ordning på det hela!

    Jag kör som sagt på sprit genom att egentligen bara bytt spridare, men för att få till tändningen ordentligt så behöver jag någon som kan skriva om min motronic-box. Lättare sagt än gjort att hitta någon som kan ordna ett E85 program till ovan nämnda box. Då flög fan i mig att man kanske skulle smälla i T5 i bilen istället och på så vis lättare kunna ändra diverse parametrar, och dessutom finns det ju en bredare kunskapsbas kring mappning i T5.

    En donatorbil (NG900 2.0T) ska inte vara några problem att få tag i, men vad är det jag måste plocka från donatorbilen? Stapla gärna upp så att det blir lättöverskådligt
    Hur går det inne i kupén? Vilka problem kan man tänkas stöta på med elen?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Jag börjar på en lista så får folk fylla på

    Det här kommer jag på att du behöver plocka från b204L motorn:

    - T5 databox
    - T5 Tändkassett
    - Mapsensor
    - Komplett insug med alla givare. Alternativet är ju om det går att borra och gänga in givarna i det befintliga. Men eftersom du har donatorbil tillhands är det nog lättare att bara byta.
    - Kabelhärvan/Motorhärvan
    - Om fuelrailen skiljer sig mellan 2.3i och 2.0T? Då behövs fuelrail+btr


    Första rörstumpen på insuget är ju vinklat åt motsatt håll på en turbomotor så där får man komma på något kreativt. Det kanske går vända och montera den alurörstumpen utan allt för mycket modifikationer. Sitter en givare i den delen, därför man vill behålla den.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag börjar på en lista så får folk fylla på

    Det här kommer jag på att du behöver plocka från b204L motorn:

    - T5 databox
    - T5 Tändkassett
    - Mapsensor
    - Komplett insug med alla givare. Alternativet är ju om det går att borra och gänga in givarna i det befintliga. Men eftersom du har donatorbil tillhands är det nog lättare att bara byta.
    - Kabelhärvan/Motorhärvan
    - Om fuelrailen skiljer sig mellan 2.3i och 2.0T? Då behövs fuelrail+btr


    Första rörstumpen på insuget är ju vinklat åt motsatt håll på en turbomotor så där får man komma på något kreativt. Det kanske går vända och montera den alurörstumpen utan allt för mycket modifikationer. Sitter en givare i den delen, därför man vill behålla den.

    Kanon!

    Fuelrailen bör inte skilja vad jag förstått, varken i anslutningar eller utformning. Jag kör ju dessutom med dina spridare på befintliga skenan

    Det känns som att det är minst bök att ta det nya insuget rakt av så minimeras risken för problem. Vilka sensorer sitter i insuget förutom vattentemp?

    Vad gäller "rörstumpen" så beror det ju på om jag ska ha tempgivaren för insugsluft. För mellan luftburken och tempgivaren sitter ju i princip bara getingboet och annat tillhörande turbon. Hur gör jag med LMM? LMM sköter väl beräkningen av insugsluften så tempgivaren borde väl bli överflödig? Eller hur funkar det på 9000 med sugmotor och T5?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Fuelrailen bör inte skilja vad jag förstått, varken i anslutningar eller utformning. Jag kör ju dessutom med dina spridare på befintliga skenan

    Det känns som att det är minst bök att ta det nya insuget rakt av så minimeras risken för problem. Vilka sensorer sitter i insuget förutom vattentemp?

    Vad gäller "rörstumpen" så beror det ju på om jag ska ha tempgivaren för insugsluft. För mellan luftburken och tempgivaren sitter ju i princip bara getingboet och annat tillhörande turbon. Hur gör jag med LMM? LMM sköter väl beräkningen av insugsluften så tempgivaren borde väl bli överflödig? Eller hur funkar det på 9000 med sugmotor och T5?
    Med fuelrailen tänkte jag att det kanske är annorlunda montering i insuget mellan 2.3i/2.0T inte anslutningarna mot spridarna.

    Även om en givares funktion säkert inte behövs utan turbo som värmer upp så får du säkert felkod/CE om den inte är inkopplad. Kom precis på att en givare är snodd på donatorbilen, tror det var den givaren.

    LMM??? Finns nog inte stöd för det i T5 tror jag, finns det LMM på motronic? Tycker du kastar den över axeln PM:a in Andreas Plars som säkert har koll på 9000 T5 sugis
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Fuelrailen bör inte skilja vad jag förstått, varken i anslutningar eller utformning. Jag kör ju dessutom med dina spridare på befintliga skenan

    Det känns som att det är minst bök att ta det nya insuget rakt av så minimeras risken för problem. Vilka sensorer sitter i insuget förutom vattentemp?

    Vad gäller "rörstumpen" så beror det ju på om jag ska ha tempgivaren för insugsluft. För mellan luftburken och tempgivaren sitter ju i princip bara getingboet och annat tillhörande turbon. Hur gör jag med LMM? LMM sköter väl beräkningen av insugsluften så tempgivaren borde väl bli överflödig? Eller hur funkar det på 9000 med sugmotor och T5?
    Med fuelrailen tänkte jag att det kanske är annorlunda montering i insuget mellan 2.3i/2.0T inte anslutningarna mot spridarna.

    Även om en givares funktion säkert inte behövs utan turbo som värmer upp så får du säkert felkod/CE om den inte är inkopplad. Kom precis på att en givare är snodd på donatorbilen, tror det var den givaren.

    LMM??? Finns nog inte stöd för det i T5 tror jag, finns det LMM på motronic? Tycker du kastar den över axeln PM:a in Andreas Plars som säkert har koll på 9000 T5 sugis

    Just ja, tänkte inte alls på positionen i sidled, my bad!

    Då blir frågan var man skall kunna placera tempgivaren. Själva snorkeln som viker av från spjällhuset går ju ej att vända (tror inte skruvarna mot spjällhuset passar då) så skall man behålla den så måste jag dra luftslangar runt hela motorn för att komma bort till befintlig luftburk. Det man kanske skulle kunna göra är att borra hål i kåpan över insuget, sätta en mutter på insidan och på så vis dra fast tempgivaren i befintliga luftkanaler? Givetvis får man täta med silikon i anslutningen. Att din givare redan är plockad är väl skit samma...returbilen lär ju inte vara så dyr

    Jajjamen, LMM finns på motronic Men som du säger lär ju inte den behövas iom att mapsensor och tempgivare lär göra samma jobb? Och finns det dessutom inget stöd för den så....


    Edit: Det här med att demontera kabelhärvan, åt vilket håll ska man gå? Schollins 900 har dessutom inte ACC vilket min har, hur löser man detta? Är det något annat som kan bli problem vad gäller elen mellan boxen och motorn?

    Om man kollar på kopplingsschemat för Motronic-boxen så är följande saker anslutna:

    • Batteri
      Tändningslås
      Maxi säkringsdosa
      Passagerarutrymmets säkringsdosa (huh? )
      Central elektronisk styrenhet
      Huvudrelä
      Bränslepumprelä
      Bränslepump
      Tändspole
      Fördelare
      Tändstift
      LMM
      Lambda
      Vevaxelgivare
      Kamaxellägesgivare
      Gasspjällägesgivare
      Kylvätsketemperaturgivare
      Knacksensor
      Bränsleinsprutare
      Tomgångsstyrventil
      Kolfiltrets solenoidventil
      OBD-uttag

      ABS
      Luftkonditionering
      Varvräknare
      Varningslampa motorstyrning


    Allt som går in i samma kabelstam mellan ECU och motorrummet bör alltså vara samma? Men det är just detta med ACC som jag är lite bekymrad över...


    Edit 2: Eller är själva motorhärvan separerat från övriga systemet?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Hur är det med lambdan, behöver jag byta även den eller funkar befintlig med t5?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    behöver jag någon som kan skriva om min motronic-box. Lättare sagt än gjort att hitta någon som kan ordna ett E85 program till ovan nämnda box.
    Tror jag skulle kunna hjälpa de få till en goare tändmapp, men då snackar vi ju iofs "skrivbordsmappning".....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    behöver jag någon som kan skriva om min motronic-box. Lättare sagt än gjort att hitta någon som kan ordna ett E85 program till ovan nämnda box.
    Tror jag skulle kunna hjälpa de få till en goare tändmapp, men då snackar vi ju iofs "skrivbordsmappning".....

    MVH

    Nu har jag allt på "hyllan" vad gäller att bygga om till T5 så då får det bli det spåret. Är bara tempgivaren för insugsluft jag saknar nu, och ev lambdan då om den nuvarande med 3 trådar inte vill lira med t5-systemet.

    Btw, jag flyttar till Filipstad i höst så du kanske får tillfälle att pilla på motronic-boxen då om du får sug efter det

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Men nu en fråga till er bättre vetande.

    Hur skall jag klippa ihop en vettig mjukvara till detta bygge? Jag kommer att leja bort detta på någon som pysslat med T5 suite förut, men det vore intressant att veta hur man bäst komponerar en mjukvara för detta Tänd och bränslemapp från 9k 2.3i eller blir det knasigt pga annorlunda insug och spjällhus?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Tänd och bränslemapp från en 2,3 sug från 9000 måste ju om inte annat vara bra att utgå från, även om nu inte det kanske är helt optimalt.

    Jag hade provat med den programvaran rakt av och testat om bilen gick, på bensin först då kanske för säkerhets skull (med orginalspridare).

    Som jämförelse så åker jag runt i en 900 med B201 (8v) insprut som jag har monterat LH 2.4 med lambdareglering från B202 (16v) insprut, har fungerat klockrent hela vintern, t om trots att jag inte har fått tag på rätt banjo för att koppla in kallstartsventilen.

    Går billigare och blev piggare (ca 2dl/milen) så det tycker jag inte man kan klaga på.

    Kör dock inte E85 utan vanlig bensin i denna.

    MVH

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Efter att ha monterat alla delar, samt en ny 4-trådig lambda och en T5-vevaxelgivare så går det hela mycket bra! Bilen rullar och har bra mycket bättre vrid!

    Vad återstår nu då?
    Jo på vid 4300 rpm så spikar aset. Motorn tvekar i en kort stund innan den fortsätter. Dessa små tvekningar kommer sedan vid flera tillfällen efter 4300 rpm. Antingen är det knas i SW eller så är det nog pumpen som inte riktigt orkar

    Bränslefiltret byttes för ca 1 månad sedan så det bör ju inte vara boven i dramat.

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Sådär ja, nu var allt löst!

    Resultatet av konvertering till T5 och sedan E85 följer nedan:

    - Vridet når sitt maximum vid 2500 rpm i stället för vid 4300 rpm.
    - Effekten har ökat med ca 11 %
    - Oändliga möjligheter att experimentera med mjukvaran

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Om varvtalet för max vrid har flyttats så där mycket så var någonting galet innan om det inte blev det nu.. tvivlar på det första.

    Max vrid hänger ju väldigt mycket ihop med vid vilket varvtal som motorn är avstämd för (motor med fast kamfasning).
    Motorns lufttillgång kan man ju inte ändra på i mjukvaran på en sugis så det låter ju anmärkningsvärt att man på en sugmotor lyckas att flytta maxmomentpunkten dryga 1500rpm bara sådär.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Om varvtalet för max vrid har flyttats så där mycket så var någonting galet innan om det inte blev det nu.. tvivlar på det första.

    Max vrid hänger ju väldigt mycket ihop med vid vilket varvtal som motorn är avstämd för (motor med fast kamfasning).
    Motorns lufttillgång kan man ju inte ändra på i mjukvaran på en sugis så det låter ju anmärkningsvärt att man på en sugmotor lyckas att flytta maxmomentpunkten dryga 1500rpm bara sådär.


    M.V.H.
    Ja det låter onekligen skumt. Och det skall tilläggas att värdet för bensin är vad SAAB uppgett och de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.

    Men jag säger det igen, jag håller fullständigt med om att det låter underligt!

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Om varvtalet för max vrid har flyttats så där mycket så var någonting galet innan om det inte blev det nu.. tvivlar på det första.

    Max vrid hänger ju väldigt mycket ihop med vid vilket varvtal som motorn är avstämd för (motor med fast kamfasning).
    Motorns lufttillgång kan man ju inte ändra på i mjukvaran på en sugis så det låter ju anmärkningsvärt att man på en sugmotor lyckas att flytta maxmomentpunkten dryga 1500rpm bara sådär.


    M.V.H.
    Ja det låter onekligen skumt. Och det skall tilläggas att värdet för bensin är vad SAAB uppgett och de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.

    Men jag säger det igen, jag håller fullständigt med om att det låter underligt!
    Men vaddå, är det inte så lätt att du nu med T5 går på lite hårdare med tändningen än vad original styrsystem gör? Det bör ju ge mer vrid?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Ja det låter onekligen skumt. Och det skall tilläggas att värdet för bensin är vad SAAB uppgett och de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.

    Men jag säger det igen, jag håller fullständigt med om att det låter underligt!
    Men vaddå, är det inte så lätt att du nu med T5 går på lite hårdare med tändningen än vad original styrsystem gör? Det bör ju ge mer vrid?
    Mer vrid ja, men det bör inte flytta punkten för när maxvrid uppnås.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Ja det låter onekligen skumt. Och det skall tilläggas att värdet för bensin är vad SAAB uppgett och de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.

    Men jag säger det igen, jag håller fullständigt med om att det låter underligt!
    Men vaddå, är det inte så lätt att du nu med T5 går på lite hårdare med tändningen än vad original styrsystem gör? Det bör ju ge mer vrid?
    Den går på ordentligt hårdare med tändningen men jag blev ordentligt paff att det skulle ha flyttat sig så pass mycket.
    Det man kan konstatera när man kör är att den känns stark "där ikring", men den starka biten i registret kan lika gärna nå peak vid 4000rpm.... Hur pass kan man lita på att T5 mäter rätt? För att SAAB skulle ha uppgett fel känns ju inte troligt. Hur uppskattar T5 vridet och effekten rent tekniskt?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.
    That explanes it...
    Har själv fått ur riktigt skumma värden där för sugisar he he

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 348
    Medlem#
    8644

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    de nya värdena både för effekt och vrid är tagna ut loggarna från T5suite.
    That explanes it...
    Har själv fått ur riktigt skumma värden där för sugisar he he

    M.V.H.
    Då fick vi klarhet i det också


    Men frågan är som sagt (för min del) hur T5suite mäter vridmomentet?

    Saab 9³ Aero Coupé -01

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Trionic 5 i NG900 2.3i

    T5 suite går på hur mycket luft och bränsle som gått in i förbränningsrummen och teoretiskt sett förbränts. Den faktiska verkningsgraden vet den naturligtvis inget om, då den beror på många olika faktorer som programmet inte har en aning om.

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Snälla snabb hjälp, ng900 utan trionic. Trimma?
    Av roxxfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 20:43
  3. trionic 5.2
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 11:02
  4. Styrbox Trionic programvara ng900 2,0T -97
    Av sandbergs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •