Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 150

Ämne: B235R koppling på NG9-3 med solidsvänghjul

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    B235R koppling på NG9-3 med solidsvänghjul

    Hej!

    Är det någon som provat att montera tryckplatta och lamell från 9-5 Aero på ng9-3SS/SC med solidsvänghjul och 5-växladlåda?

    Båda har en F35 låda med 14splines lamellaxel.
    Genom att visuellt studera svänghjulen ser de ganska så lika ut.
    Tryckplattans bultdelning passar mot svänghjulet och tryckplattan kan monteras utan problem.

    Visuellt ser även lamellerna från ng9-3 och og9-5 Aero lika ut.
    Tyvärr så har jag inte varken svänghjul eller lameller att ta mått på…

    Detta skulle vara en mkt prisvärd lösning som känns alldeles för enkel.
    För varför har ingen gjort detta tidigare om det går…

    Är det någon som har dessa delar liggande som kan ta några mått?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Även jag har bytt till 9-5 aero-koppling och tryckplatta. Det stämmer att den tar närmre golvet. Men det är inget jag har haft ont av eller egentligen reflekterat över. Inga bekymmer med dragläge eller snabba växlingar. Kör rätt mycket stadskörning och kört endel banträffar. Även varit mycket provkörningar 100-200 km/h, absolut inga bekymmer att växla fort. Sen är den lika lätt-trampad som originalkopplingen också.
    Helt klart ett prisvärt alternativ. Kör med ca 320hk i min bil och det fungerar galant!

    Mvh Marcus

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack båda för svaren

    Marcus, du säger att den är lika lätt-trampad som originalkopplingen. Har du behövt byta huvudcylindern för att åstadkomma det eller kör du med ursprungliga huvudcylindern?
    Antar att Aeron och vanliga 9-3 SS har samma huvudcylinder...

    Tror nog att jag kommer sen ändå att installera 9-5 aero-koplingen i min bil (den måste ju fungera!)
    9-3 SS 1.8t 2005 (stage3)

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Jag har inte bytt något mer än svänghjul, lamell och tryckplatta. Fortfarande barnsligt lättrampad.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Funderar på att göra detta i Sommar/Vår, någon som kört så här ett tag nu som kan berätta hur det fungerat?

    läste att någon skrev att den knappt kopplade ur ens när pedalen var i "botten", något fler upplevt? Kan leva med att den kopplar ur 1-2cm från botten i början (lär ju bli bättre när den slits och mjukar upp lite).

    Stor operation? Viktigt att få subframen tillbaka precis rätt? Någon som har några "Genvägar" jämfört med WIS-instruktionerna för hur man ska göra? Kanske finns något lättare sätt?

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Mackan har väl gjort detta på två bilar nu har jag för mig, han tyckte det blev bättre på #2 och tänkte att det kunde ha att göra med att då även bytte slavcylindern till skillnad från på första bilen

    Har du aldrig gjort det förut så räkna med att spendera några timmar i garaget, jag som bara mekat bil i 2-3 år gjorde det första gången förra våren och då fick bilen stå på lyften i två dagar.

    Några tips:
    1) Gör som det står i WIS, jag har lärt mig den hårda vägen att det mesta som står i WIS står där av en bra anledning och eventuella genvägar brukar sluta med att man ändå får göra som det stod från början.
    2) Jag har inte varit överdrivet nogrann med subframen, men är man allt för slarvig kommer nog inte ratten stå rakt efteråt. Kanske är dags för en hjulinställning ändå?
    3) Ha gärna en medhjälpare, lådan väger ju ändå ungefär 45kg och är inte skitrolig att få på plats igen på egen hand... jag har dock gjort det två gånger och det har gått bra men varit otroligt frustrerande.
    4) Byt slavcylindern, snåla inte, köp original.
    5) Byt packboxen till vevaxeln när du ändå har nere grejorna, så slipper du ta isär det igen en månad senare (som jag fick göra).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Hej,

    Far är gammal bilmek så jag tar honom till hjälp Men vill gärna göra större delen av jobbet s.a.s. själv. Får ta den tid det tar

    Tackar för förslagen, ska kolla packboxen på en gång och lägga en beställning blir till att byta annat på en gång också som kan vara "bra att byta"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Mackan har väl gjort detta på två bilar nu har jag för mig, han tyckte det blev bättre på #2 och tänkte att det kunde ha att göra med att då även bytte slavcylindern till skillnad från på första bilen
    Vilken slavcylinder bör man byta till?
    Original 9-3 1,8t eller 9-5 Aero?

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Alltid org 9-3 slav!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Finns det någon huvudcylinder till 9-3NG med större volym (slag eller diameter) så att man får ut lite mer vätska = säkrare frikoppling? Jag tror att så lite som 10-15% mer hade räckt, faktiskt.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Har du problem att frikoppla?
    Luftat systemet ordentligt?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Har aldrig fått känslan av att behöva en annan cylinder när jag utfört det här jobbet. Blir lika bra varje gång.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack för svar.
    Jag är utbildad och erfaren bilmekaniker men arbetar i annan bransch nu och kan inte göra sådana jobb själv = bortlämnat till liten, oberoende verkstad. ´Direkt efter byte var bilen nästan okörbar eftersom kopplingen tog allra längst ner, trots flera luftningar.
    Efter ca 1000 mil funkar kopplingen acceptabelt, men den frikopplar inte 100%, vilket märks tydligt under vissa körförhållanden. Den som inte har så bra "motorkänsla" skulle aldrig märka det.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    När jag bytte senast använde vi en ny org slav och den tar halvvägs upp nu. Kan hända att det är lite toleranser i tillverkningen?
    Jag har oavsett inte hört talas om någon annan slav som passar, kanske kan modifiera på hederligt gammalt 9000 vis och modifiera huvudcylindern en aning?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Slender använde slang, 6mm insida och 8mm utsida.
    Går även bra att vrida svänghjulet så det tar emot stiften, då de är rundade och centrerade kommer svänghjulet hamna i mitten.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Blev inget byte???
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Mekanikern som ska göra bytet (Nordling i Sparsör) var inte så intresserad av att göra jobbet med medtaget material. Bilen är föräldrarnas och i det läget var det smidigast att låta meken ta hand om allt
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    På lördag händer det till slut, samtidigt blir det att byta slavcylinder, huvudcylinder, packbox mot vevaxeln (Vevaxeln? den bakom bakom svänghjulet iallafall) turbo, styrväxel och lite motorfästen.

    Kommer bli intressant

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Nu sitter kopplingen där inkl. ny slavcylinder och lite annat (blev inge styrväxel eller turbobyte den här gången).

    Kopplingskänsla? Lite tyngre än original (knappt märkbart), annars tycker jag den tar lagom, absolut inge "Tar i botten av golvet", utan tycker den känns som en koppling i en fabriksny bil ungefär... Tar långt ner men inte för långt, har en bit kvar till golvet, absolut inga problem att koppla ur. Absolut inget jag kommer behöva "vänja mig vid", körde de 6km:arna hem från mor och fars garage där jag och far höll till och hem (tre rödljuskorsningar, en rondell, lite obevakade t-korsningar med väjningsplikt o.s.v.). Tänkte inte ens på att kopplingen kändes något speciellt.
    Senast redigerat av bogg den 2015-06-14 klockan 16:37.

  20. #20
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Dags att vrida på lite mer nu då?
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Hur mycket Nm klarar koppling/växellåda b235E/B235R
    Av Trailer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 10:35
  2. Viggen B235R vs OG9-5 B235R i en OG9-3 Aero -01
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •