Sidan 2 av 38 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 754

Ämne: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition -> Goes 500hk XWD!

  1. #21
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Vad blir det för bromsar då? Aero+ oken med 314mm är ju ett vinnande koncept och det har du ju redan, men har du funtat nåt på belägg etc?

    Ofta stirrar man ju sig blind på storleken på skivor och ok, men ett riktigt bra belägg gör fan helt sjuk skillnad. Jag trodde det inte förrän jag provade.
    Det blir inget pill på bromsarna mer än uppfräschning. Ska dit nya skivor i fram och ny bättre bromsvätska. Har inte kollat på bakbromsarna än i vilket skick dom är, eventuellt lite uppfräschning där också, nya belägg blir det iaf. Funderar på om man ska slitsa skivorna eller inte. Sen ska jag konsultera Pean om belägg men troligtvis minst XP10:or fram

    Om bromsarna mot förmodan skulle gå varma i sommar eller bromsverkan inte räcka till så tror jag mer på alternativa kreativa lösningar än att förändra storleken på skiva eller byta ok.

    (vid bankörning, behööver man ens bromsa när man har under 300hk? )
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  2. #22
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin

    (vid bankörning, behööver man ens bromsa när man har under 300hk? )
    ja tyvärr

    Låter vettigt tycker jag. Jag beställde slitsade och borrade 314mm skivor från ebay förra året till jävligt bra pris har jag för mig.

    Du kommer ju köra 17" på bana med så det lär bli hyffsat med luft runt bromsarna. Det ihop med 314mm borde klara värmen rätt bra givet att du bromsar rätt och inte gör som jag och fisbromsa första gången innan Mjölbykurvan - Då blir det varmt

    Fan är nästan avis på det här projektet asså, kommer bli bra! Kanske ska byta bil?

  3. #23
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Schollin

    (vid bankörning, behööver man ens bromsa när man har under 300hk? )
    ja tyvärr

    Låter vettigt tycker jag. Jag beställde slitsade och borrade 314mm skivor från ebay förra året till jävligt bra pris har jag för mig.

    Du kommer ju köra 17" på bana med så det lär bli hyffsat med luft runt bromsarna. Det ihop med 314mm borde klara värmen rätt bra givet att du bromsar rätt och inte gör som jag och fisbromsa första gången innan Mjölbykurvan - Då blir det varmt

    Fan är nästan avis på det här projektet asså, kommer bli bra! Kanske ska byta bil?
    Skivor har jag redan... så frågan är om jag sabbar hållbarheten genom att slitsa dom?

    Jepp kommer köra 17" både, bana, sommardäck och vinterdäck (om den nu kommer gå nån mer vinter). Glömde skriva det i specen, jag impulsade ett par Yokohama R-däck i höstas som ska användas till den här bilen.. måste hitta ett par 17"fälgar med rätt ET bara.

    Min tredje bromsning i mjölbykurvan 2010 med cabben var nära att sluta ute i gruset. Var uppe i 230-240km/h nånstanns och full bromsade precis på gränsen att det var möjligt. Bara det att beläggen tog slut precis där så det vart metall mot metall och slog grinstor och hammarlacken på oken började brinna medan jag sakta gled rakt fram. I sista sekund kom jag på att jag inte ville åka rakt ut i gruset så jag gjorde en kamikaze sväng... så jag kan meddela att det går att ta mjölbykurvan i cirka ~140km/h ingångsfart med en 900ng cab om man har bytt precis allting i chassit finns inget som bromsar farten så bra som däcktjut

    Dom tråkiga flaggvakterna viftade som faaan med flaggorna och jag fick sen smeknamnet hellfire resten av dagen....förstår inte vad som var så märkvärdigt.

    Blir inge bilbyte här inte! Nu när jag äntligen är på G att bygga en riktig bil
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #24
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det är ett Ferritta system inte JT-catback

    Dunken: Tvåla till han, han är bara kaxig för att bilen är bra balanserad nu, han måste kunna köra också
    Ändrat!

    Jag har inte sagt att jag kan köra tvärtom! Men övning borde ge färdighet så jag ska köra så mycket som möjligt i år innan jag petar i massa effekt som jag inte kommer kunna hantera
    Den är väldigt snäll att köra, jag har förvisso inte låtit någon annan pressa den, men man kan iprincip köra hur fort som helst i kurvor utan att den säger ifrån eller att man känner sig nervös. På med vettiga däck så är allt tiptop

  5. #25
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Ändrat!

    Jag har inte sagt att jag kan köra tvärtom! Men övning borde ge färdighet så jag ska köra så mycket som möjligt i år innan jag petar i massa effekt som jag inte kommer kunna hantera
    Den är väldigt snäll att köra, jag har förvisso inte låtit någon annan pressa den, men man kan iprincip köra hur fort som helst i kurvor utan att den säger ifrån eller att man känner sig nervös. På med vettiga däck så är allt tiptop
    Cool! Ska kolla vad mina r-däck heter och fotta och lägga upp ikväll, bara för att visa upp lite mer bilporr.

    Lingua tipsade mig nu om att Nordic fått ut 300hk på e85 med ett 14T agg. Det måste vi ju matcha!

    Ska beställa ny T8 box och IDM/joniseringsmodul nu under eftermiddagen. Letade upp artikelnummer under lunchen så när jag får tid ska jag beställa från någon skrot!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #26
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Den är väldigt snäll att köra, jag har förvisso inte låtit någon annan pressa den, men man kan iprincip köra hur fort som helst i kurvor utan att den säger ifrån eller att man känner sig nervös. På med vettiga däck så är allt tiptop
    Cool! Ska kolla vad mina r-däck heter och fotta och lägga upp ikväll, bara för att visa upp lite mer bilporr.

    Lingua tipsade mig nu om att Nordic fått ut 300hk på e85 med ett 14T agg. Det måste vi ju matcha!

    Ska beställa ny T8 box och IDM/joniseringsmodul nu under eftermiddagen. Letade upp artikelnummer under lunchen så när jag får tid ska jag beställa från någon skrot!
    Sen hur bra den mår/går får du fråga Bengi på garaget.

    http://www.garaget.org/?car=217639
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  7. #27
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Sen hur bra den mår/går får du fråga Bengi på garaget.

    http://www.garaget.org/?car=217639
    Ögnade igenom hans projekttråd och den upplevda effekten verkade han nöjd med iaf. Jag orkar inte fråga ut honom just nu.

    När jag får tillbaka bilen med nya kopplingen och kört in den korrekt (ingen som visste hur detta görs?) så ska jag köra många RL-repor med det Maptun steg1 program jag har i så vi har en utgångspunkt. Sen börjar vi med att få flashning av ny box att funka och bilen att starta osv, sen ökar vi på lite hela tiden och mäter mot RL och slutar inte tills vi har stressat upp allt så långt det går. Förhoppningsvis kommer vi över 300hk då Då kommer jag antagligen vara riktigt nöjd ganska länge och kan plocka ihop nya motorn i lugn och ro utan stress och samtidigt fokusera på att lära mig bilen, kurvtagning osv.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #28
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Ska kolla vad mina r-däck heter och fotta och lägga upp ikväll, bara för att visa upp lite mer bilporr.
    Dom heter Yokohama A048 och är MH-blandning. Har bestämt för mig att nån handlade dom framför snoken på mig

  9. #29
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Ska kolla vad mina r-däck heter och fotta och lägga upp ikväll, bara för att visa upp lite mer bilporr.
    Dom heter Yokohama A048 och är MH-blandning. Har bestämt för mig att nån handlade dom framför snoken på mig
    tack! ja jag var snabb som satan! kastade mig ut i bilen och rejsade iväg ganska långt bort för att hämta dom. Ska fixa en bild ikväll så du vet vad du missade
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #30

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Hej, trevligt koncept!! Blev sugen på många saker som du visade upp på bilden ..

    Är ute efter är spec 3+ koppling+tryckplatta, vart finns dom att köpa?

    Nu vill jag inte smutskasta någon, men är illa tvungen att säga EXDs laddluftkylare inte presterar så "bra", har en logg där jag drar en testrepa från 100-200km/h ute temp runt 3 grader, slutet på repan ligger insugsluften strax över 30c, alltså över 25graders ökning,vid hög fartvind? vill inte tänka på vad som händer en varm sommar dag då tempen är 25c, illa eller bra, det får ni avgöra ?
    Visserligen får man vad man betalar för..
    känns surt att behöva byta ut den till maptuns värsting intercooler..
    /Emil

  11. #31
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Hej, trevligt koncept!! Blev sugen på många saker som du visade upp på bilden ..

    Är ute efter är spec 3+ koppling+tryckplatta, vart finns dom att köpa?

    Nu vill jag inte smutskasta någon, men är tvungen att säga EXDs laddluftkylare inte presterar så "bra", har en logg där jag drar en testrepa från 100-200km/h ute temp runt 3 grader, slutet på repan ligger insugsluften strax över 30c, alltså över 25graders ökning,vid hög fartvind? illa eller bra, det får ni avgöra ? känns surt att behöva byta ut den till maptuns värsting intercooler..
    /Emil
    Väldigt dålig grund att generalisera att just laddluftkylaren är dålig. Mycket beror ju på storleken på ditt avgashus, om du kör på bensin eller etanol och bilens effekt. Gör om samma test med flera olika ICs så kan det ju börja likna något.

    En generalisering som dock brukar fungera bättre på saker och ting är ju att man brukar få vad man betalar för...

  12. #32

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Väldigt dålig grund att generalisera att just laddluftkylaren är dålig. Mycket beror ju på storleken på ditt avgashus, om du kör på bensin eller etanol och bilens effekt. Gör om samma test med flera olika ICs så kan det ju börja likna något.
    En generalisering som dock brukar fungera överlag på allt är ju att man brukar få vad man betalar för...
    Att "enbart" jag som grund går ut med detta är ju felaktigt, det finns flertalet "tester" som pekar att kylaren inte presterar på "topp"

  13. #33
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS

    Att "enbart" jag som grund går ut med detta är ju felaktigt, det finns flertalet "tester" som pekar att kylaren inte presterar på "topp"
    Det är möjligt, vet inte så mycket om det. Men det jag menar är att bara säga att den "inte presterar så bra" är lite missvisande. Samma repa med original-IC och trimmad bil hade ju garanterat varit sämre.

    Hur den presterar beror ju helt på bilens övriga hårdvara är min poäng . Nu vet jag inte hur specen ser ut för den och vad den "ska" klara att kyla luft för, men återigen så får man ju vad man betalar för och motsvarande Forge eller Abbott-racing är ju "en aning" dyrare.

  14. #34
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    STOPP! Vi stannar diskussionen där tack!

    Jag har en saab 9000 IC, inte den modellanpassade. Vad den duger till kommer testas senare med canperf eller liknande!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det är ett Ferritta system inte JT-catback

    Dunken: Tvåla till han, han är bara kaxig för att bilen är bra balanserad nu, han måste kunna köra också
    Jag har ett foto på den där bilen när den är långt utanför asfalten på Gelleråsen, berodde det på balanseringen eller föraren
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  16. #36
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det är ett Ferritta system inte JT-catback

    Dunken: Tvåla till han, han är bara kaxig för att bilen är bra balanserad nu, han måste kunna köra också
    Jag har ett foto på den där bilen när den är långt utanför asfalten på Gelleråsen, berodde det på balanseringen eller föraren
    testning av gränsen antagligen? Eller bara teknikmiss jag lär väl tyvärr också hamna där förr eller senare...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #37
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det är ett Ferritta system inte JT-catback

    Dunken: Tvåla till han, han är bara kaxig för att bilen är bra balanserad nu, han måste kunna köra också
    Jag har ett foto på den där bilen när den är långt utanför asfalten på Gelleråsen, berodde det på balanseringen eller föraren
    Glykol på banan från en silvrig 9000 med hänglås på bakluckan.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Kul med fler trimmade SS, "kör bah"

  19. #39
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    ...Just nu är den hos farbror Dahlhjelm
    Ingen som reagerade på det ovan. Kan meddela att bilen lämnades hos Biljouren i söndags för montering av spec alusvänghjul och spec steg3+kopplingen. Original slirade alldeles för mycket redan med steg1. Bilen hämtas senare i veckan.

    EXD kanske kan svara på hur jag bör köra in den här kopplingen?

    Beställde ny T8databox och IDM enhet också så vi har något att labba med och så vi kan köra e85
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #40
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: 9-3SS Aero -> Schollins Sväng Edition

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    ...Just nu är den hos farbror Dahlhjelm
    Ingen som reagerade på det ovan. Kan meddela att bilen lämnades hos Biljouren i söndags för montering av spec alusvänghjul och spec steg3+kopplingen. Original slirade alldeles för mycket redan med steg1. Bilen hämtas senare i veckan.

    EXD kanske kan svara på hur jag bör köra in den här kopplingen?

    Beställde ny T8databox och IDM enhet också så vi har något att labba med och så vi kan köra e85

    "Stadskörning" mycket kopplande, men inte mycket pådrag är det som rekommenderas första 80-100milen.

Liknande ämnen

  1. *9000 Aero 500hk edt* Nedlagt.
    Av Hedley i forum Projekt
    Svar: 518
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:19
  2. NG 900 Aero Limited Edition ???
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •