Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

  1. #1

    Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    Hej!
    För några en dryg månad sen passade jag på att tvätta bilen på en tvättstation då jag fick låna ett varmgarage att ställa den på tork i över natten. Dagen därpå när jag startade bilen började motorlampan lysa. Jag åkte till verkstaden som koppla upp den men hitta inga fel och släckte den.

    I Lördags kom jag hem från en veckas lång semester där bilen stått under tak. När jag starta bilen började motorlampan lysa igen. Värt att notera är att det hade gått till tögrader där jag bor. Nu idag, måndag, slocknade lampan mitt under en tur i stan.

    Vid båda fallen har motorn låtit jämn, inte dragit mer bensin än vanligt. Egentligen bara en gul lampa som irriterat.

    Till frågan då. Är detta ett vanligt och känt problem att lampan börjar lysa såhär efter tvätt eller när det går från minus till plus ute? Kan man göra något åt det?
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    Vad var det för felkod/er verkstaden läste ur?

  3. #3

    Re: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    Tyvärr var det sambon som hämtade den så jag vet faktiskt inget om koder, det enda de sa till henne var att datorn inte hade hittat några fel.

  4. #4

    Re: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    En tredje gång var lampan igång och den här gången fick jag en felkod: P0411. Han pratade om något med flöde men förstod inte exakt, någon som vet får gärna beskriva. Är det samma fel som spökat alla tre gånger eller kan det vara något annat också?

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av champswe
    En tredje gång var lampan igång och den här gången fick jag en felkod: P0411. Han pratade om något med flöde men förstod inte exakt, någon som vet får gärna beskriva. Är det samma fel som spökat alla tre gånger eller kan det vara något annat också?
    En snabb googling gav mig nedanstående. Hinner inte översätta det, hoppas det hjälper lite:

    The P0411 code you are getting with that SAAB is the SECONDARY AIR INJECTION CHECKVALVE 95% of the time. This sometimes will allow condensation to build up in the air lines
    that run to the air pump and air filter. Its part of the emmisions BS that they put on these cars. The check valve is costly, its usually about $100 or more depending on where you live I guess but its
    much cheaper than $600+ dollars plus labor for a new air pump.

    In some uncommon instances this may not be the problem, but this is a known issue with the SAAB Q93 and some other models. Once replaced it should be ok for another 100,000 miles
    Ps. Min 9-3ss aero 2003 har borttagen och bortprogrammerad SAI
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Motorlampa på 9-3SS -03 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av champswe
    En tredje gång var lampan igång och den här gången fick jag en felkod: P0411. Han pratade om något med flöde men förstod inte exakt, någon som vet får gärna beskriva. Är det samma fel som spökat alla tre gånger eller kan det vara något annat också?
    Kan det här hjälpa http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=120477 ?

    Edit: eller viewtopic.php?t=279406
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Motorlampa 9-5 -01
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 20:19
  2. Motorlampa 9-5 2.3t -02
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 19:16
  3. Motorlampa
    Av Johan F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 15:35
  4. motorlampa
    Av sami85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 16:51
  5. Motorlampa 9-5
    Av maax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •