Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Hur mycket håller automat-lådorna verkligen ?

    Jag mailade Maptun om det här och fick svar att dom begränsar Lådan till 400Nm istället för 440Nm som Manuella skulle få?
    Någon som vet varför, är det för att den inte tål mer eller andra orsaker?

    Sen ännu en fråga, A4 eller A5? Vilken av dom är bäst?

    mvh Wigge
    Ride- 9-5 Aero 2001

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Ingen som har en idé? Vore grymt om man hittar mer information om dehär lådorna..Har kollat runt men utan något
    Ride- 9-5 Aero 2001

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 445

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Det här har varit uppe förut och blivit ganska långa och förvirrade trådar. Jag hävdar dock ändå att det största vridmomentet som SAAB själva utsatte den 4-växlade lådan för var 340Nm. Nu vet jag inte om den 4-växlade lådan är identisk fösta året och det sista, och det lär vara svårt att få veta detta, men ett visst riktmärke lär det ändå vara...

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 520
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Hirsch 305hk släpper på 420Nm, detta på den 5-växlade lådan, det kan nog tas som ett bra riktmärke...
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Mjo får köra på 4-stegarn med Steg1 Håller det så gör det ju inget, blir till att byta till 5-steg annars
    Ride- 9-5 Aero 2001

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Detta har nog med at Saab WIS uppger 310 nm max moment för den fyrväxlade lådan oavsett motoralternativ.
    Den femväxlade lådan uppges til 280 nm för 2.0t (B205E)/2.2D (D223), 310 nm för 2.3 (B235E)/3.0 V6 (B308E) och 350 nm för 2.3 Aero (B235R).
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  7. #7
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Jag tycker dom funkar bra, håller man bara efter dom med oljebyten så funkar det.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Många oljebyten ofta så håller en 4-stegad för 400-420nm under ganska lång tid som jag förstått det.

    5-stegade däremot verkar klara betydligt mer!

    Jag tror inte att det bara är att hinka i en 5-stegs i en bil som från början haft 4-stegs utan vissa problem!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av little_e
    Detta har nog med at Saab WIS uppger 310 nm max moment för den fyrväxlade lådan oavsett motoralternativ.
    Den femväxlade lådan uppges til 280 nm för 2.0t (B205E)/2.2D (D223), 310 nm för 2.3 (B235E)/3.0 V6 (B308E) och 350 nm för 2.3 Aero (B235R).
    4växlade = 330nm i Aero.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Mjo ett flertal oljebyten är självklart , ägaren innan mig sa att han bytt olja samtidigt som han böt i motorn. Dvs ca 1gång per år

    Frågan är då om man skulle ta och byta till en manuell om man ändå vill trimma på lite ?
    Ride- 9-5 Aero 2001

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag tror inte att det bara är att hinka i en 5-stegs i en bil som från början haft 4-stegs utan vissa problem!
    Nja, jag tror den 5-växlade lådan kommer se ut så här: När TCM för 4-växlad skall försöka snacka med den. Det kommer nog krävas en hel del mer pillande innan det lirar

  12. #12
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag tror inte att det bara är att hinka i en 5-stegs i en bil som från början haft 4-stegs utan vissa problem!
    Nja, jag tror den 5-växlade lådan kommer se ut så här: När TCM för 4-växlad skall försöka snacka med den. Det kommer nog krävas en hel del mer pillande innan det lirar
    Ja det var ju det jag menade med "vissa problem"
    Citat Ursprungligen postat av flygplans-wigge
    Mjo ett flertal oljebyten är självklart , ägaren innan mig sa att han bytt olja samtidigt som han böt i motorn. Dvs ca 1gång per år

    Frågan är då om man skulle ta och byta till en manuell om man ändå vill trimma på lite ?
    Ja att byta till manuell låter mycket mer vettigt! Antingen kör du sönder automaten först, eller så byter du direkt och säljer automaten. Man bör iaf få 2000-4000kr för en 4stegs när man säljer privat.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Problemet är att jag har dåligt med garage utrymme just nu att hålla på med ett växellådsbyte :P

    Aja jag gör så att jag kör med Steg1 från Maptun så får vi se hur det blir
    Inte för att effekten är dålig men. Man vill ju ha det där extra skjutet
    Ride- 9-5 Aero 2001

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av flygplans-wigge
    Problemet är att jag har dåligt med garage utrymme just nu att hålla på med ett växellådsbyte :P

    Aja jag gör så att jag kör med Steg1 från Maptun så får vi se hur det blir
    Inte för att effekten är dålig men. Man vill ju ha det där extra skjutet
    Börja lite smått med de lätta sakerna då. Typ 3" downpipe och övriga avgassystemet. Hitta en lämplig turbo och spridare och sen ber du bara maptun skicka nytt program till din maptuner.

    Jag har ett Maptun steg4 program i min 9-5:a, anpassat till min GT28:a och nerställt till cirka 300hk 425nm. Där har automaten hållit bra länge. Tidigare ägare körde som en idiot och tillslut gick topplockspackningen. Sen köpt jag den och hinkade i ny b234 botten. Oljan i automaten var riktigt brun och äcklig men efter jag bytt några gånger med korta mellanrum så ser oljan nu bra ut och växlingarna går hur bra som helst
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Okej :P

    Kör du också med 4-stegs automat ? Verkar ju som att det fungerar för dig , då lär det nog fungera för mig också om man inte snålar på olja och byter det lite oftare
    Ride- 9-5 Aero 2001

  16. #16
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av flygplans-wigge
    Okej :P

    Kör du också med 4-stegs automat ? Verkar ju som att det fungerar för dig , då lär det nog fungera för mig också om man inte snålar på olja och byter det lite oftare
    Jag har 4-stegs ja. Har inte hittat källan till vart mitt laddtryck försvinner just nu. Har bara 0,8bar så inga 300hk senaste halvåret.

    Min bil trimmades ursprungligen av för förra ägaren som kom ifrån småland eller skåne där jag antar att den fick sträcka ut ibland. Sen köpte en kille i södertälje bilen och körde totalt sönder den. Sen köpte jag den billigt och byggde ny motor och har bytt massvis med saker. Oljan i min automat var bajsbrun och vattnig, trots det växlade automaten helt okej. Men efter 3 oljebyten nu känns automaten riktigt bra nu. Vi får väl se hur den går när jag väl hittar mina ~50hk som är på rymmen Men jag tror inte alls det är något problem.

    Börja med att byta automatoljan en gång, är oljan inte hallonröd och fin så bör du byta och köra ~100mil och sen byta igen och sen hålla på så tills oljan förblir hallonröd. Sen räcker det troligtvis med byte en gång per år i samband med oljebyte
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Okej :P

    Jo jag har kollat oljan och den är hallonröd, han som ägde den innan mig har kostat på den Märks när man fick en fet bunt med kvitton och annat som är bytt och fixxat ^^
    Ride- 9-5 Aero 2001

  18. #18
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Citat Ursprungligen postat av flygplans-wigge
    Okej :P

    Jo jag har kollat oljan och den är hallonröd, han som ägde den innan mig har kostat på den Märks när man fick en fet bunt med kvitton och annat som är bytt och fixxat ^^
    Dåså! Bara trimma på När du ska förbi 440nm någonstans så bör du fixa en manuell låda+spakställ+växellådsfästen osv så du har det liggandes och antingen byter i förebyggande eller vid ras. Beroende på vad dina effektmål egentligen ligger på dom tenderar ju till att öka hela tiden...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 445

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Tycker det verkar synd att gå över till manuell. Aut är ju såå skönt och dessutom så ser man hur de med manuell tappar i varje växling.

    "Det man tappar i vrid vinner man i växlingarna." är mitt talesätt.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    24

    Re: Saab 9-5 Aero -01 Automat 4-steg

    Återigen , har kört hela sommaren Steg1 nu.

    Dock med BSR Programvara, ska ju ge "273hk 441nm"...

    Funderar nu på att byta upp mig till värre turbo? Eller ska man införskaffa sig en Manuell och börja bygga där istället? Så tråkigt för man vill ju ha automat med krääm i

    Redigerar lite: Automaten går fortfarande lika bra som när jag köpte den, inga problem alls. Går nästan bättre t.om hehe Då har jag kört runt 1000mil
    Ride- 9-5 Aero 2001

Liknande ämnen

  1. BSR steg 1 och 9-5 aero automat.
    Av trifler-6880 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 00:56
  2. SP steg 1 vs. automat låda
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 23:26
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 10:56
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •