Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Olje lampan lyser. Brådskande problem

  1. #1

    Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Saab 9-3 aero -02 som oljelampan har börjat lysa på 3ggr samma dag. Inget missljud från motor och när man startar om efter den panikartade avstängningen så slocknar lampan. Perfekt oljenivå på stickan. Pratade med verkstan och de sa att man kunde börja med att byta oljetryckskontakten. Detta låter väl rimligt, att det är glapp?

    Var sitter den? Knepigt att komma åt?
    Vilka verktyg behöver jag?

    Sitter här 40 mil från alla verktyg där hemma så jag har inte lust att köpa upp allt som finns i butikerna utan bara det nödvändigaste

    Är väldigt beroende av bilen så detta måste lösas i helgen..

    Tacksam för svar. Leve Turbo Club!
    9-3 Aero Salomon Edition. Etanolkonverterad. 250-260hk, 400-430Nm beroende på bränsle

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av Simon-Erlandsson
    Var sitter den? Knepigt att komma åt?
    Vilka verktyg behöver jag?
    Den sitter på baksidan utav motorn mot torpedvägen(under insuget).
    Lite halvtrångt men envishet så löser du det, tror det är storlek 24.
    Men jag är ytterst tveksam till att det är givaren som är trasig.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Tyvärr tror jag som ovanstående att det inte på något vis är oljetryckskontakten som är boven, snarare en fullt utvecklad oil-sludge med lågt oljetryck som följd.
    Silen är säkert igenkorkad och kedjan slits nu fort ner.

  4. #4

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Nu gissar jag bara om trådskaparens bil

    1.Bilen har varit fullservad sen den var ny.

    2.Mellan servicarna har det gjorts extra oljebyten.

    3.Uppgraderad vv på bilen.

    4.Bilen går mest långkörningar,motorn kommer upp i arbetstemperatur.


    Kan motorn utveckla denna oil-sludge ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tyvärr tror jag som ovanstående att det inte på något vis är oljetryckskontakten som är boven, snarare en fullt utvecklad oil-sludge med lågt oljetryck som följd.
    Silen är säkert igenkorkad och kedjan slits nu fort ner.
    Varför slits kedjan mer av lågt oljetryck?
    9000 Aero
    400hk E85

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Hupp hupp!! Kör wd-40 på kontakten först! Kan vara fukt pga snö och slask eller korrosion. Annars kan det tyvärr vara oil-sludge eller oljepump som börjar ge upp
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Härligt med så snabb respons!
    Vad christer97 säger stämmer ganska bra. Vevhusventen är av senaste modellen, men den satte jag dit för drygt ett år sendan. skadan kanske redan hade skett?

    Jag servar bilen själv med rekommenderad olja va 1000 mil istället för 2000. tidigare ägare har fullservat inne på saab. Bilen åker varje dag 2X2 mil.

    Var och köpte en ny givare på saab nyss. De trodde att detta var felet. men ni kanske har rätt.. Kanske lika bra att åka tillbaka till saab i morgon och köpa trågpackning? Lite nervöst om det nu inte är givaren och vipps så står jag där på E18 med skuren motor..
    9-3 Aero Salomon Edition. Etanolkonverterad. 250-260hk, 400-430Nm beroende på bränsle

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    535

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Ingen trågpackning, flytande packning som finns i tub på SAAB skall brukas.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    399

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Hej!
    En idé är även att nämna vart du är, kanske finns någon vänlig själ i närheten som har gott om verktyg & kanske plats för en kvick åtgärd

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  10. #10

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Skulle försöka sätta dit den nya kontakten men trots att jag fick låna verktyg så sket det sig. Gjorde ett försök att byta kontakten men det går inte med de verktyg jag fick låna. Lämnar in bilen på måndag.

    Men om vi säger att jag trots allt sitter med oli-sludge, kan man hälla i motorrengörning från tex CRC? finns det nån chans att silen blir så pass ren att jag kan köra en komplett rengöring om 2 veck när jag har tillgång till mina verktyg hemma?
    9-3 Aero Salomon Edition. Etanolkonverterad. 250-260hk, 400-430Nm beroende på bränsle

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av Simon-Erlandsson
    Skulle försöka sätta dit den nya kontakten men trots att jag fick låna verktyg så sket det sig. Gjorde ett försök att byta kontakten men det går inte med de verktyg jag fick låna. Lämnar in bilen på måndag.

    Men om vi säger att jag trots allt sitter med oli-sludge, kan man hälla i motorrengörning från tex CRC? finns det nån chans att silen blir så pass ren att jag kan köra en komplett rengöring om 2 veck när jag har tillgång till mina verktyg hemma?
    Du får nog inte rent silen med några "mirakelmedel". Det brukar sitta så hårt att det till och med är svårt att rengöra lösa delar. Jag skulle inte köra bilen innan jag var säker på vad felet är.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  12. #12

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Ok, nej lika bra att verkstan får titta på det
    9-3 Aero Salomon Edition. Etanolkonverterad. 250-260hk, 400-430Nm beroende på bränsle

  13. #13

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Åk inte mer än till verkstad helst bärgare om du har någon sådan försäkring.
    Bara så du inte råkar ut för mer skit med motorn.Nu går det nog och rädda det mesta med en ordentlig rengöring om det nu är sludge i motorn

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Be någon lossa oljatryckontakt åt dig är den rätta vägen att felsöka,..man bygger inte hus från taket, säger man.
    Har haft samma fel på en annan bil och kontakten läckte rätt i genom, då blir som du har.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Nej har tyvärr ingen sån försäkring. men en vän hjälper mig bärga till verkstanden. Den ligger 300 meter från där bilen står nu.

    George; Jag såg på min kontakt att den hade pyst ut olja, man får väl hoppas att det bara är den då.

    Läste i guide här på forumet att man måste lossa höger motorfäste för att ta bort tråget inför ev. rengörning men det handlade om en 9-5. vet ni om detta gäller 9-3 med?

    Hur som kommer jag göra detta, men bilen måste går 2 veckor till! sen är jag på hemmaplan igen
    9-3 Aero Salomon Edition. Etanolkonverterad. 250-260hk, 400-430Nm beroende på bränsle

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av Simon-Erlandsson
    George; Jag såg på min kontakt att den hade pyst ut olja, man får väl hoppas att det bara är den då.
    Du har inte mycket att välja , man börjar med kontakten och sluta oroa dig om felet är hittat just där. Som de skrevs av andra, innan, kan vara bra att göra i senare skede eller inte göra alls, ingen vet vad du har i tråget. Koncentrera dig för ett sak i taget.

    PS! Kan inte din motor(plenum) men på mina Saabar lossar jag den på par minuter.
    Använd spegel om du inte ser tydligt och lossa kabel till den(flatstift). In med ringnyckel eller hylsa så blir de gjort.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Det är inget flatstift på oljetryckskontakten på trådskaparens bil, sitter en större kontakt så man får inte på en ringnyckel. Men om man är säker på att givaren är sönder kan man ju klippa av kontakten för att komma intill lättare.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Nu gissar jag bara om trådskaparens bil

    1.Bilen har varit fullservad sen den var ny.

    2.Mellan servicarna har det gjorts extra oljebyten.

    3.Uppgraderad vv på bilen.

    4.Bilen går mest långkörningar,motorn kommer upp i arbetstemperatur.


    Kan motorn utveckla denna oil-sludge ?

    Hänger på här... När man läser i detta forum så verkar det som det står en SAAB med motorhaveri pga oil-sludge i varenda buske och korsning i hela konungariket. Riktigt så illa är det inte.

    Jag har en 9-5 från 02 som rullar 25 000 mil i varav 18 000 mil i min ägo. Min bror ha en 01:a som rullat 25 000 mil i hans ägo. Normalt underhåll med oljebyten var tusende mil. Uppdaterade vevhusventilationer. Inga haverier hittills. Bara för att jag skriver så här så sitter väl jag med ett totalhaveri på halsen i morgon... Men visst, vevhusventilationen var inte en höjdarkonstruktion. Men kraven på längre serviceintervaller i kombination med ägare som inte kollar oljan när de ändå står med händerna i fickorna medans de tankar är minst lika stora källor till problemen.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Det är inget flatstift på oljetryckskontakten på trådskaparens bil, sitter en större kontakt så man får inte på en ringnyckel. Men om man är säker på att givaren är sönder kan man ju klippa av kontakten för att komma intill lättare.
    Bra upplysning men du kan säga hur man lossar upp kontakt så blir ditt svar relevant och du hjälper honom,.. jag pratar från den synvinkel som jag har erfarenhet dvs mina 9000- Saabar.

    PS! hur ser ut den kontakt kunde vara bra att veta?
    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Re: Olje lampan lyser. Brådskande problem

    Även om det inte är så många som rasat så skulle jag vilja påstå att varenda bil med T7 för 2004 är ett potentiellt ras på hjul. Till viss del på grund av SAABs konstruktion, men i lika stor utsträckning på grund av förarna/ägarna. De har helt enkelt inte brytt sig i instruktionen att byta olja oftare om bilen körs kortsträckor.
    Med tanke på att dagens bilar har betydligt längre serviceintervall än de gamla SAABarna och att folk kör kortare och kortare sträckor då det börjar bli dyrt att köra bil så skulle det inte förvåna mig om livslängden på bilar i allmänhet kommer förkortas avsevärt när de bara rullar 1 mil eller mindre i taget och servas vart tredje år eller nått sånt eftersom ingen verkar tänka på det här med "3000mil eller en gång per år".

    Vad skall man göra med sin SAAB då?
    Mitt tips:
    Om man har GT17-turbo, kolla den, om minsta tveksamhet, byt den
    Rengör silen i tråget, och tråget.
    Byt till senaste vevhusvent
    Om sliten, byt kedja, det är rätt billigt!
    Serva minst en gång om år med kvalitetsolja.

Liknande ämnen

  1. Olje trycks lampan lyser ej.!
    Av aero s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 12:50
  2. Olje lampan lyser när man tar kurvor i hög hastighet
    Av dizzy_dan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 22:05
  3. [LÖST] Problem med tutan och SRS-lampan lyser! NG900
    Av mikael.ekström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 03:49
  4. problem med olje lampan
    Av roffe-thn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •