Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: hur avesta turbo behandlar sina kunder

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    4

    hur avesta turbo behandlar sina kunder

    hej gott folk,jag skrev tidigare att jag skulle berätta lite om avesta turbo i örebro..

    jag köpte ett turbo aggregat av dom till min saab, min mekaniker som är en erfaren utbildad bilreparatör med förflutet i rallysporten och kört med turbo bilar, monterade det efter alla tänkbara försiktighetsåtgärder med olja filter osv,allt enligt avesta turbos anvisningar,efter ca 200mils körning börjar det att vina i den nya turbon,stannar bilen genast och bogserar hem,efter demontering visade det sej att axeln till insugs inpellern har gått rakt av,kontaktar avesta turbo som nu begär in den skadade turbon,skickar in den och efterpåstötningar från mej orkar dom till slut hämta ut den på posten i örebro,vid undersökning av deras verkstad kunde dom inte tala om varför den gått sönder då jag inte av viktbesparing skickat med wastgaten,jag tar då och skickar in waste gaten till dom,hör inget från dom så efter ca 2veckor mailar jag igen skickar med kollinummret oxå,
    återigen hör jag inget av dom,efter 2 veckor kommer wastegaten tillbaks i retur,dom hade inte ens orkat att hämta ut den hos posten.
    sen kommer nya bortförklarningar ca 4-5 st är det uppe i nu varför dom inte tänker ersätta den rasade turbon,när jag säjjer att jag vill ha tillbaks min gamla trasiga turbo får jag inte det heller,den är borta enligt dom,har tagit fotografier på den så det är förjävligt men inte livsviktigt.
    har nu pratat med konsumentombudsmannen i kommunen,dom tyckte firman i fråga uppfört sej mkt konstigt,så dom rådde mej att anmäla till allmännareklamationsnämden,
    så nu är det gjort.
    har kontaktat avesta turbo igen och sagt att dom har 5st dagar att ersätta den trasiga turbon,sen skickar jag in hela mailkonversationen till arn,där avesta turbo erbjuder flera lösningar på detta problem som dom sen inte håller,jag återkommer,om dom är rakryggade och tar sitt ansvar kommer jag att skriva det här,och om dom fortsätter som dom gjort hittills kommer jag även då att skriva det på detta forum och alla andra jag kommer åt.
    Till saken hör att det tjaffs började redan i augusti 2010
    kan verkligen inte rekomendera denna firma

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... 73-4339604

    Verkar finnas på Biva?
    http://www.avestaturbo.se/om-butiken

    Vad heter personerna som har firman?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Låter förjävligt :-/

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Hej

    Den firman verkar lite skum minst sagt.

    Att säga att de flesta turbo aggregat havererar vid 20 000mil låter i mina öron som rent skitsnack. Och dom rekomenderar byte i förebyggande syfte för att spara bränsle, visst men nää tror inte de va.

    Bara jobbet för att garantin ska gälla låter lite i över kant.

    Kopierat från deras hemsida:

    För att vår garanti på turbo ska gälla läs detta innan byte av turbo Innan byte av turbo. Byt olja och filter till GM Dexos2 5w30 och kör motorn på tomgång i ett par minuter detta görs för att ny olja skall finnas i motorns alla kanaler innan byte till ny turbo sker. Ta bort och rengör oljetråg samt byte oljesil Ta bort och rengör ventilkåpa Kolla och byt om osäkerhet råder till för bilmodellen förekriven vevhusventilation. Kolla så alla anslutningar till turbo är fria från avlagringar och gammal olja innan byte sker.

    Tappa ur olja och byt oljefilter Fyll på med GM Dexos2 5w30 montera Saab oljefilter."


    Finns mer att läsa på deras hemsida. Kan fördriva en stund i deras idéer för att det är bara så kul läsning

    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Ja bara anmäla tråkigt ätt det blir såhär ibland!! Hoppas det löser sig för dig.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hej

    Den firman verkar lite skum minst sagt.

    Att säga att de flesta turbo aggregat havererar vid 20 000mil låter i mina öron som rent skitsnack. Och dom rekomenderar byte i förebyggande syfte för att spara bränsle, visst men nää tror inte de va.

    Bara jobbet för att garantin ska gälla låter lite i över kant.

    Kopierat från deras hemsida:

    För att vår garanti på turbo ska gälla läs detta innan byte av turbo Innan byte av turbo. Byt olja och filter till GM Dexos2 5w30 och kör motorn på tomgång i ett par minuter detta görs för att ny olja skall finnas i motorns alla kanaler innan byte till ny turbo sker. Ta bort och rengör oljetråg samt byte oljesil Ta bort och rengör ventilkåpa Kolla och byt om osäkerhet råder till för bilmodellen förekriven vevhusventilation. Kolla så alla anslutningar till turbo är fria från avlagringar och gammal olja innan byte sker.

    Tappa ur olja och byt oljefilter Fyll på med GM Dexos2 5w30 montera Saab oljefilter."


    Finns mer att läsa på deras hemsida. Kan fördriva en stund i deras idéer för att det är bara så kul läsning

    MVH Christian A
    Overkill kanske, men om bilen råkat ut för ett turbohaveri innan så var det väl inget större fel på instruktionerna? Bör ju sortera bort en del "tråkiga" reklamationer där en ny turbon egentligen gått sönder för att kunden inte tagit bort "gammalt skräp" i oljerör och dylikt. Jag har sett betydligt värre...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Hej

    Då hade jag nog tur som avbeställde min turbo där ifrån. För ca 3 veckor sedan beställde jag en ny turbo från Avesta turbo. Det verkade seriöst. Eftersom turbon jag hade rasdade så började jag plocka ner den. Detta var på en tisdag. Blev lovad att få den innan helgen. Kanon tänkte jag. Men den kom inte. När jag försökte ringa dom på måndagen kom jag inte fram. Lite senare den veckan fick jag tag i dom och den skulle tydligen bara monteras ihop och skickas dagen efter. Men ingen turbo kom. efter det fick jag inte tag i dom alls. Efter två veckor tröttnade jag och skickade ett mail och avbeställde den.
    Tog kontakt med Speedparts och kunde åka och hämta en dagen efter. Mattias tror jag han heter som jobbar där fixade och trixade lite med klubbrabatter så det blev inte så farligt dyrt heller. Väldigt trevlig och serviceinriktad kille. Med facit i hand så skulle jag givetvis åkt dit direkt.

    Mvh

    Jonas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    46

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Beställde en TD04 kopia ifrån dom,
    Efter 3 veckor ringde dom och sade att vi bara var typ 9 som hade beställt och
    då kunde dom inte göra ett inköp ifrån kina??

    ändå stod TD04an som lagervara i deras webshop...

    Någon borde varsko dom att dessa trådan existerar så kanske de skärper till sig??
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Citat Ursprungligen postat av Bjorn_Karlstad
    Beställde en TD04 kopia ifrån dom,
    Efter 3 veckor ringde dom och sade att vi bara var typ 9 som hade beställt och
    då kunde dom inte göra ett inköp ifrån kina??

    ändå stod TD04an som lagervara i deras webshop...

    Någon borde varsko dom att dessa trådan existerar så kanske de skärper till sig??


    Hehehehehe! Skämtar dom eller? Riktigt pinsamt att säga så till kunden. Firman verkar ju inte ha fattat det där med import! Hehehehe
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Man bör nog tänka till både en och två gånger innan man ger sig på att köpa billiga turbos från Kina eller liknande.

    Tyvärr är det idag svårt att lyckas hitta en äkta då bland annat klubbsponsorer som Speedparts gör sitt bästa för att dölja att det är billiga kopior man köper in för några hundra i Kina.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Fyfan vad tråkigt....


    Kan bara beklaga och samtidigt tacka er som skriver sånt här och lägger upp. Bra för oss andra som nu håller oss borta från den fallgropen!

    Sent from my Galaxy tab using Tapatalk
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Renoverade en 9-5 motor till en kille för ett år sedan o köpte då en Td04 från dom då killen inte ville ha en orginal Td04.
    Va skeptisk mot detta.
    Turbon kom dagen efter o den fungerar kanon även idag..

    Men visst e det tråkigt att det ska bli på detta viset o tycker självklart att dom borde ta sitt ansvar.
    Att köpa kina turbo behöver inte bara vara skit då det finns både bra o dåliga tillverkare i kina.
    Men att få tag i dom bra e ju ett lotteri om man inte vet vart man ska köpa..

    Mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Renoverade en 9-5 motor till en kille för ett år sedan o köpte då en Td04 från dom då killen inte ville ha en orginal Td04.
    Va skeptisk mot detta.
    Turbon kom dagen efter o den fungerar kanon även idag..

    Men visst e det tråkigt att det ska bli på detta viset o tycker självklart att dom borde ta sitt ansvar.
    Att köpa kina turbo behöver inte bara vara skit då det finns både bra o dåliga tillverkare i kina.
    Men att få tag i dom bra e ju ett lotteri om man inte vet vart man ska köpa..

    Mvh
    Det finns inte så många tillverkare av dessa TD04 som man gör gällande i Kina, mesta är från en och samma fabrik. Det handlar mer om att du ska ha tur med det exemplar du får, verkar som man inte är så noga med toleranserna.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Renoverade en 9-5 motor till en kille för ett år sedan o köpte då en Td04 från dom då killen inte ville ha en orginal Td04.
    Va skeptisk mot detta.
    Turbon kom dagen efter o den fungerar kanon även idag..

    Men visst e det tråkigt att det ska bli på detta viset o tycker självklart att dom borde ta sitt ansvar.
    Att köpa kina turbo behöver inte bara vara skit då det finns både bra o dåliga tillverkare i kina.
    Men att få tag i dom bra e ju ett lotteri om man inte vet vart man ska köpa..

    Mvh
    Det finns inte så många tillverkare av dessa TD04 som man gör gällande i Kina, mesta är från en och samma fabrik. Det handlar mer om att du ska ha tur med det exemplar du får, verkar som man inte är så noga med toleranserna.
    Tja, man får vad man betalar för,også i Kina. Skal man ha dom så billigt som möjligt, så vil kvaliten variera mycket. Är man beredd at betala för lite bättre kvalite, bättre balansering ol, så är dom bättre.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: hur avesta turbo behandlar sina kunder

    Citat Ursprungligen postat av yellow car

    Tja, man får vad man betalar för,også i Kina. Skal man ha dom så billigt som möjligt, så vil kvaliten variera mycket. Är man beredd at betala för lite bättre kvalite, bättre balansering ol, så är dom bättre.
    Vilka har då satsat på kvalité och betalt lite mer? Vill du ha kvalité på dessa agg, köp original. Jag har inte sett en enda kopia som jag skulle vilja montera på min bil.

    (Då har jag ändå tagit hem några sample från olika leverantörer i Kina som alla hävdat att det är det bästa man kan tillverka, skitprylar för några hundra som dessa herrar lurar på er)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Avesta Turbo
    Av putteb i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 22:23
  2. Avesta turbo örebro
    Av gw59 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 02:04
  3. Hur skyddar man sina dimljusglas i fortsättningen?
    Av Iceman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 15:54
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 18:36
  5. Vad göra då SAAB Försäkrings behandlar mig på detta vis??
    Av Speedo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-05-08, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •