Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ihopsättning av avgasrör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    22

    Ihopsättning av avgasrör

    Hejsan, jag ska sätta på en katalysator på mitt avgasrör nu i veckan då jag köra utan just nu.

    Jag har inte tillgång till någon svets , räcker det med att sätta fast katten med v-bandklämmor? 2 st, en på varje sida av katten. Eller kommer det inte vara tätt? om inte v-bandklämma funkar, finns de något annat sätt att få fast katten bra?

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Citat Ursprungligen postat av fr0lle
    Hejsan, jag ska sätta på en katalysator på mitt avgasrör nu i veckan då jag köra utan just nu.

    Jag har inte tillgång till någon svets , räcker det med att sätta fast katten med v-bandklämmor? 2 st, en på varje sida av katten. Eller kommer det inte vara tätt? om inte v-bandklämma funkar, finns de något annat sätt att få fast katten bra?
    V-bandsklämmor kräver att det är fastsvetsade flänsar på båda rörbitarna som klämman ska hålla ihop. Ibland har katten något större ingångshål än avgasrören så du kan trä katten utanpå. Då kan du slitsa upp ändarna något och klämma ihop katten med avgaspasta och avgasklämma. Dock inte att rekommendera på sikt. Jag gjorde så för att sen få allting svetsat en månad senare.

    Katten SKA vara svetsad och allting framför katten till turbon också, annars är risken stor för luftläckage som påverkar lambdan/lambdornas mätvärden.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    22

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Okej, det får bli avgaspasta och avgasklämma när det är besiktning då. Får försöka få tag i någon som kan svetsa då.

    Tack för tipset!

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    jag fick en katalysator svetsad på ett avgassystem idag :P köpte ett system som varit utan katt billigt, men fick med en helt ny katalysator. jag hängde på allt på bilen sen markerade noga hur katalysatorn satt sen åkte jag och fick det svetsat på en liten lokal firma, fick det svetsat direkt och det kostade mig 200 kr att få båda sidorna på katten tig-svetsade (i rostfritt). så jag tycker det är ett ganska självklart val

    Lycka till!

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    jag fick en katalysator svetsad på ett avgassystem idag :P köpte ett system som varit utan katt billigt, men fick med en helt ny katalysator. jag hängde på allt på bilen sen markerade noga hur katalysatorn satt sen åkte jag och fick det svetsat på en liten lokal firma, fick det svetsat direkt och det kostade mig 200 kr att få båda sidorna på katten tig-svetsade (i rostfritt). så jag tycker det är ett ganska självklart val

    Lycka till!
    Precis! Det är inte alls dyrt på något vis och ingen vetenskap heller.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Va ere för bil?

    Det värsta jag vet är hopsvetsade grejjer där det ska vara flänsar.

    En katalysator håller ju inte i evighet direkt och måste, tyvärr bytas ibland.
    Däremot är en sportdito lite trevligare, man kör lagligt och miljömässigt. Och tappar inte för mycket effekt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    22

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Va ere för bil?

    Det värsta jag vet är hopsvetsade grejjer där det ska vara flänsar.

    En katalysator håller ju inte i evighet direkt och måste, tyvärr bytas ibland.
    Däremot är en sportdito lite trevligare, man kör lagligt och miljömässigt. Och tappar inte för mycket effekt.

    Saab 9-3 aero 02 är det.

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Ihopsättning av avgasrör

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Va ere för bil?

    Det värsta jag vet är hopsvetsade grejjer där det ska vara flänsar.

    En katalysator håller ju inte i evighet direkt och måste, tyvärr bytas ibland.
    Däremot är en sportdito lite trevligare, man kör lagligt och miljömässigt. Och tappar inte för mycket effekt.
    Downpipe och katalysator SKA vara ihopsvetsade och är så original också. Första skarven är direkt efter katten mot mellanrör/första ljuddämparen.

    Det är enklare att bara skära bort katten när den blivit dålig och svetsa dit ny än att försöka få loss skruvar och muttrar som suttit på avgassystemet i 10.000mil
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. ***
    Av Sk0gis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 20:17
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 12:50
  3. Ihopsättning av JT halvsats [bildfråga]
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 21:27
  4. Hur får jag på avgasrör
    Av overlake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 12:55
  5. Ihopsättning bakaxel 9000...
    Av backhead i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •