Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    jag skall snart besikta bilen för efterkontroll då jag fick nerslag på avgasvärdet, jag har nu bytt termostaten i min bil se tidigare tråd här men öppnar en ny då det är en ny fråga. För att minimera risken att åka på en till ombesiktning, är det nån fara risk med min motor om jag tankar enbart E85 inför besiktningen kör max 4 mil och sen då jag kommer ut där så tankar jag opp med 95 o åker hem. Tar min saab900turbo skada av det? Kan tilläggas den är chippad också. Som sagt det gäller en kort sträcka bara o lite hårdare körning innan jag kommer fram.

  2. #2

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Vad har termostaten med avgasvärdena att göra? Så kallt kan den väl inte ha gått?

    Om du tankar 100% E85 kommer bilen att gå skit, och du riskerar att få nedslag på för högt lambdavärde.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Har du inte program för E85 så kommer den som sagt gå skit, om den ens startar.
    Du kan däremot köra i runt 30% e85 om du har problem med avgasvärdena. Dock bör du ju fixa grundproblemet istället kör försiktigt innan du fått ur all e85. Du behöver inte blåköra för att katten ska bli varm. Kör bara en lång sträcka innan besiktningen och stäng inte av bilen när du väntar på din tur utanför BP
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vad har termostaten med avgasvärdena att göra? Så kallt kan den väl inte ha gått?

    Om du tankar 100% E85 kommer bilen att gå skit, och du riskerar att få nedslag på för högt lambdavärde.
    se tidigare tråd om detta, alla säger byt termostat för jag har en temp som inte går högre än till halv8 på mätaren o tar enklaste först o byter termostaten. Värme har jag i bilen no problemas men om inte den går riktigt i temp som den skall så skickar den på massa extra bränsle och avgasvärdena blir kasst. Är HC bara men senaste besiktningen som gjordes dom körde den inte ens extra varv som dom brukar göra på dom flesta ställena o jag glömde säga det.... Jag tankade ca 10 liter bensin och 6-7 liter e85 sist o fick ner alla värden till godkänt utaom Hc men sänkte hc från 375 ner till 145. Men behöver ner lite mer juh.... Annars kanske man skall kossta på sig akrylatbensin istället 2 dunkar då....

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vad har termostaten med avgasvärdena att göra? Så kallt kan den väl inte ha gått?

    Om du tankar 100% E85 kommer bilen att gå skit, och du riskerar att få nedslag på för högt lambdavärde.
    se tidigare tråd om detta, alla säger byt termostat för jag har en temp som inte går högre än till halv8 på mätaren o tar enklaste först o byter termostaten. Värme har jag i bilen no problemas men om inte den går riktigt i temp som den skall så skickar den på massa extra bränsle och avgasvärdena blir kasst. Är HC bara men senaste besiktningen som gjordes dom körde den inte ens extra varv som dom brukar göra på dom flesta ställena o jag glömde säga det.... Jag tankade ca 10 liter bensin och 6-7 liter e85 sist o fick ner alla värden till godkänt utaom Hc men sänkte hc från 375 ner till 145. Men behöver ner lite mer juh.... Annars kanske man skall kossta på sig akrylatbensin istället 2 dunkar då....
    Eller så fixar du grundproblemet till att värdena suger? Du kan få en 900ng DP+katt gratis av mig om du kommer och hämtar den

    EDIT: Låter ju iofs som att du borde få igenom den med ny termostat och samma soppablandning som sist...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vad har termostaten med avgasvärdena att göra? Så kallt kan den väl inte ha gått?

    Om du tankar 100% E85 kommer bilen att gå skit, och du riskerar att få nedslag på för högt lambdavärde.
    se tidigare tråd om detta, alla säger byt termostat
    Varför en ny tråd då, och sen hänvisa till den gamla utan att ens länka? Jag tänker inte leta efter den.

    Jag säger inte termostat utan katalysator. Men visst, du kan ju lyckas få ner värdena genom att muta den med en hemmagjord cocktail.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    7113

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Fear43

    se tidigare tråd om detta, alla säger byt termostat
    Varför en ny tråd då, och sen hänvisa till den gamla utan att ens länka? Jag tänker inte leta efter den.

    Jag säger inte termostat utan katalysator. Men visst, du kan ju lyckas få ner värdena genom att muta den med en hemmagjord cocktail.
    Han har en poäng i att det blir helt fel avgasvärden om motortemperaturen är helt off. MEN, min svarta 900ng hade tidigare ägare plockat bort termostaten på och den besiktigade jag 2 år i rad utan anmärkningar på besiktningen (innan jag plockade ner motorn och upptäckte att det saknades termostat).

    ps. jag skojade inte om DP:n. du får den gratis och då kan du passa på att köpa på dig några andra bra 900ng delar från mitt lik
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    frippe64: sorry för det jag som var för slö kanske men här är den http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=316700

    Schollin: Jo skulle såklart velat ha det riktigt men får kolla det efter besiktningen e lite ute i sista minuterna nu bara, sen e det så himmla svårt o bara börja byta grejjer som man inte vet om är då man har lite task ekonomi mellanåt. Så försöker ta billigaste alternativ först och enklaste. Du har pm

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    När bytte du olja senast? Gammal skitig olja ger högt HC.
    Gone country....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    När bytte du olja senast? Gammal skitig olja ger högt HC.
    service gjord för 100 mil sen kanske ungefär, ja alltså hösten 2010 men den har stått mest o varmkörd bara från förra ägaren så 80 mil av mig sen jag köpte den.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Jag kanske oxå skall säga så här så alla får veta, jag köpte bilen nyligen och enda felet var just avgasvärdena på besiktningen från förra ägaren men den besiktades då 2010 sen ställde han undan bilen. Men service e gjort som sagt förra året. Bilen är importerad och kom hit 2006 och räknade ut att bilen har rullat endast 800 mil i sverige sen 2006 (endast sommarkörda lugna mil) Och den har ju som sagt stått stilla senaste 2 åren bara varmkört den nån km par gånger i månaden. Kollade sen bakåt i tiden på besiktningarna och 2007 var det oxå höga avgasvärden som underkändes men sen blev godkända efter obesiktning 2008. Men när jag köpte den så fick den rulla 5 mil hem på sommardäck sen besiktade jag den en vecka senare utan nån körning mellan där på grund av inga vinterdäck. Men nu sista månaden har jag kört strax över 100 mil. Kan detta oxå bidra till att jag besiktade lite för snabbt utan att ha kört den så mycket?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Jaha så då har man gjort ombesiktningen i fredags och GODKÄND med råge. Jag bytte temostat och fick tempen riktig och sen tankade jag Vpower och sen körde den riktigt varm och fick nu värdena mycket bra. Sååå skööönt *ler*

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004

    Re: Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

    Gött!
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. Frågor inför besiktning
    Av Kaukula i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 14:39
  2. E85-konverterad 9-3 SS - Hur tanka inför besiktning?
    Av Prodigal_Son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 07:58
  3. Etanol konvertering och besiktning
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:12
  4. Inför besiktning (og 9-3)
    Av AeroTired i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 21:17
  5. Tanka etanol.
    Av Stekarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •