Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tändstift till 9-5 aero 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    39

    Tändstift till 9-5 aero 2001

    passar dom stiftena till en 9-5 aero 2001? eller vilka ska jag köpa ifrån speedparts?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... /tandning/

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Zebsvard
    passar dom stiftena till en 9-5 aero 2001? eller vilka ska jag köpa ifrån speedparts?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... /tandning/
    Du har inte länkat till vilka du tänkte dig. Har du en aero under 300hk så är väl dessa standard:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... es-11.html
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    39

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... cr8es.html

    dom skulle vart länkade har chippad på ca270 hk

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7113

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Zebsvard
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/elektriskt/tandning/tandstift/bcr8es.html

    dom skulle vart länkade har chippad på ca270 hk
    Tror inte du behöver 8:or, men det är nog bara bra om du bara har steg1 med original avgassystem och turbo. Det är ju ganska höga förbrännings-/cylindertryck då på b235R motorerna har jag hört.

    Vi får väl se om någon mer dyker in med en synpunkt. Men annars kan du köra på både 7:or eller 8:or. Det handlar ju inte om enorma summor så kör 8:or du

    EDIT: har du ett biopower/e85 program ska du nog köra 8:or.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Att köra kallare stift (högre värmetal) innebär att du får byta stift oftare.
    Att köra för varma stift (lågt värmetal) innebär att din motor kommer knacka när du belastar hårt.

    Sju eller åtta låter rimligt för din bil.

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Att köra kallare stift (högre värmetal) innebär att du får byta stift oftare.
    Att köra för varma stift (lågt värmetal) innebär att din motor kommer knacka när du belastar hårt.

    Sju eller åtta låter rimligt för din bil.
    Nja, jämför du 7 med 9 så håller 9 längre i de bilar jag testat...

    Bensin Aero har i vanliga fall platina stift, NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Att köra kallare stift (högre värmetal) innebär att du får byta stift oftare.
    Att köra för varma stift (lågt värmetal) innebär att din motor kommer knacka när du belastar hårt.

    Sju eller åtta låter rimligt för din bil.
    Nja, jämför du 7 med 9 så håller 9 längre i de bilar jag testat...

    Bensin Aero har i vanliga fall platina stift, NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10
    Trimmade bilar antar jag?
    Rent teoretiskt så ska elektroderna uppnå en viss temperatur för att det inte ska bildas ett ytskikt av sot på elektroderna. Kalla stift kan leda till att sotpartiklarna får fäste. Det är möjligt att i ditt fall får du bättre resultat med kallare stift pga trim och/eller tung gasfot.

    Vilket värmetal ska man då ha? Det är en avvägning. Biltillverkarna brukar väl sätta dit så varma stift som möjligt med viss marginal mot knackningar därför att stiften inte ska sota igen innan bilen ska in på service, oavsett körstil. De vill ju även ha långa serviceintervall, något som vi på detta forumet kanske inte bryr oss så mycket om

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Tändstift till 9-5 aero 2001

    Att stift skulle sota igen på en bil med di kassett och modernt styrsystem lär inte hända ofta. Kallstarterna kan dock bli lite sämre.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Att stift skulle sota igen på en bil med di kassett och modernt styrsystem lär inte hända ofta. Kallstarterna kan dock bli lite sämre.


    _
    Ja, där kan jag hålla med. Märks mycket bättre om man kör gammal förgasarmotor t.ex.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Standard är platina-stiften. Sen säger många att andra stift fungerar lika bra, men standard blir de inte för det.
    Nu är motorn trimmad och då rekommenderas de tändstift som trimmaren har utformat programmet efter och testat med. Vilka det är vet väl trimmaren?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    39

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    kan nån länka på vilka stift jag ska köpa så jag köper rätt tack för svaren!

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Tändstift till 9-5 aero 2001

    Citat Ursprungligen postat av Zebsvard
    kan nån länka på vilka stift jag ska köpa så jag köper rätt tack för svaren!
    Så länge dom heter NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10 så blir det rätt.

    Skruvat.se:
    http://www.skruvat.se/Tandstift-P13610.aspx

    Ebay:
    http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-plu ... 1244wt_890
    ///Mackanized
    Tillbaka

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •