passar dom stiftena till en 9-5 aero 2001? eller vilka ska jag köpa ifrån speedparts?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... /tandning/
passar dom stiftena till en 9-5 aero 2001? eller vilka ska jag köpa ifrån speedparts?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... /tandning/
Du har inte länkat till vilka du tänkte dig. Har du en aero under 300hk så är väl dessa standard:Ursprungligen postat av Zebsvard
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... es-11.html
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... cr8es.html
dom skulle vart länkade har chippad på ca270 hk
Tror inte du behöver 8:or, men det är nog bara bra om du bara har steg1 med original avgassystem och turbo. Det är ju ganska höga förbrännings-/cylindertryck då på b235R motorerna har jag hört.Ursprungligen postat av Zebsvard
Vi får väl se om någon mer dyker in med en synpunkt. Men annars kan du köra på både 7:or eller 8:or. Det handlar ju inte om enorma summor så kör 8:or du
EDIT: har du ett biopower/e85 program ska du nog köra 8:or.
Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero
Att köra kallare stift (högre värmetal) innebär att du får byta stift oftare.
Att köra för varma stift (lågt värmetal) innebär att din motor kommer knacka när du belastar hårt.
Sju eller åtta låter rimligt för din bil.
Nja, jämför du 7 med 9 så håller 9 längre i de bilar jag testat...Ursprungligen postat av Brisse
Bensin Aero har i vanliga fall platina stift, NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10
///Mackanized
Tillbaka
Trimmade bilar antar jag?Ursprungligen postat av Mackan
Rent teoretiskt så ska elektroderna uppnå en viss temperatur för att det inte ska bildas ett ytskikt av sot på elektroderna. Kalla stift kan leda till att sotpartiklarna får fäste. Det är möjligt att i ditt fall får du bättre resultat med kallare stift pga trim och/eller tung gasfot.
Vilket värmetal ska man då ha? Det är en avvägning. Biltillverkarna brukar väl sätta dit så varma stift som möjligt med viss marginal mot knackningar därför att stiften inte ska sota igen innan bilen ska in på service, oavsett körstil. De vill ju även ha långa serviceintervall, något som vi på detta forumet kanske inte bryr oss så mycket om![]()
Att stift skulle sota igen på en bil med di kassett och modernt styrsystem lär inte hända ofta. Kallstarterna kan dock bli lite sämre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
///Mackanized
Tillbaka
Ja, där kan jag hålla med. Märks mycket bättre om man kör gammal förgasarmotor t.ex.Ursprungligen postat av Mackan
Standard är platina-stiften. Sen säger många att andra stift fungerar lika bra, men standard blir de inte för det.
Nu är motorn trimmad och då rekommenderas de tändstift som trimmaren har utformat programmet efter och testat med. Vilka det är vet väl trimmaren?
kan nån länka på vilka stift jag ska köpa så jag köper rätttack för svaren!
Så länge dom heter NGK PFR6H-10 eller NGK PFR7H-10 så blir det rätt.Ursprungligen postat av Zebsvard
Skruvat.se:
http://www.skruvat.se/Tandstift-P13610.aspx
Ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/NGK-spark-plu ... 1244wt_890
///Mackanized
Tillbaka