Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Open sid i Maptunprogrammerad bil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Open sid i Maptunprogrammerad bil

    Mina funderingar kring detta är att jag har programvara från Maptun i min bil. Några ja pratat med säger att det går och andra att programmet är låst. Nån som har nån erfarenhet av detta?
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Open sid i maptun programmerad bil

    Frågade maptun om opensid i somras. Då ville de inte aktivera det. En vän har läst ut mitt program och konstaterat att det inte går att läsa rakt av eftersom maptun tagit bort taggarna/rubrikerna eller vad de kallas för respektive värden i koden. Det går att leta sig fram till vad som är vad, tror vi. Men har inte lagt mer tid på det.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Okej tack för svar! Då är programmet låst som jag misstänkte.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Att man raderat symbolerna behöver inte alls innebära "slutet". Man kan mycket väl leta reda på vilken fil programmet bygger på och så importerar man symbolerna igen. Det är ju samma sak med SAABs program efter 2007, där saknas också symbolerna, men det har ju inte hindrat folk

    Sen kan det väl vara så att de gjort andra hemilsar också, som gör att det inte går att läsa ut eller in program korrekt ur boxen.

    Mitt tips är att ändå kolla med maptun om de inte kan lägga in opensid, om det nu känns som att det är viktigt

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Det går säkert att fixa som sagt, tar lite längre tid bara

    Jag mailade med Fredrik på Maptun i maj (trodde det var i somras) angående lite andra saker och passade på att fråga om de kunde lägga in open-sid i mitt program. Jag fick svaret, exakt citerat: "OpenSID är inget vi erbjuder våra kunder i dagsläget." 2011-05-19. Jag nöjde mig med svaret och tjatade inte iofs

    Ring du och prova tjata lite och se vad du får för svar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Hej!

    Jag förstår MapTun att det är inget dom erbjuder..

    I samband med open sid så kommer det automatiskt en del frågor,skall dom ha det i varije trimmad bil så tror jag inte Fredrik hinner att göra något annat förutom att besvara frågorna som rör värdena i open sid..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Eller så vill han inte att info ska komma upp i displayen ;-) Vi lägger in Open Sid om någon tjatar om det, men vad man ska använda informationen till får man lista ut själv. Bara att säga som det är, vi svarar inte på något angående open sid. Over and out!
    Mvh, Rolf
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Swedish performance

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Hej Rolf !

    Det finns en del i det du säger.

    Jag själv bryr mig inte om trimmets information men det gör nog andra kanske.

    Vet att open sid gör att jag har en del koll på trimmet,känner mig på något sätt säkrare när man ser att värdena ser bra ut.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Hej Kemal, förstår det, open sid är ett sk. ingenjör mod. Det krävs lit hum om vad som för att tolka. Bra att ha om man förstår vad som flimrar förbi.
    Hare bra, trevlig helg.
    Mvh, Rolf
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Swedish performance

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101

    Re: Open sid i maptun programmerad bil

    Här finns det att läsa om open sid.

    http://www.datorkungen.se/T7/guide_s...en_sid_eng.pdf
    //Dennis Stendahl

  11. #11
    Trådlyft? Bara lite!

    Tråkigt att opensid skiljer sig mellan olika mjukvaror. Med biomjukvara från Maptun är opensid verkligen seriös med 6 olika undermenyer och typ "miljoner" olika parametrar där momentan bränsleförbrukning är en som jag tycker om. Med steg 2 icke bio är där endast 33 parametrar och ingen momentan förbrukning. Maptun kör in opensid endast om man uttryckligen frågar om det och har ingen som helst support på opensid på något sätt. Jag vill ha den maxade opensid som i biomjukvaran på bensinmjukvaran. Jag fick svaret på min fråga om denna snikversion av opensid jag har nu att det skiljer sig åt mellan olika mjukvaror och att de inte ger support på opensid.

    Får acceptera detta eftersom jag visste att support inte ges på opensid av Maptun. Opensid är ju mest för att det är kul. Någon egentlig nytta av den har i varje fall inte jag.

    Det går att joxa själv genom att ladda ur mjukvaran, modifiera den och ladda in den igen men det vill jag inte själv göra för det finns ju en risk med att laborera.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är inte MapTun som bestämmer antal undermenyer, utan de är hårdkodat i originalmjukvaran från Saab, och då råkar det vara så att äldre bensinmjukvaror har bara en meny, medans nyare mjukvaror, inklusive alla Biopower har alla dessa undermenyer.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Dessutom räcker 33 värden oftast. Man tar bara med de symboler som man faktiskt är intresserad av. Jag har såna saker som tryck i AC-systemet, laddspänning osv. Det finns mycket "tjafs" som man inte har någon direkt nytta av och då blir det bara drygt att sitta och bläddra mellan en massa värden som man ändå inte bryr sig om. Många värden i den "seriösa" OpenSID är ju relaterat till de nyare automatlådorna och ESP och det har du ju ändå ingen nytta av i din gamla 9-5.
    Tar man de värden som verkligen hjälper en att kontrollera att saker står "rätt" till och för felsökning så klarar man sig gott på 33 värden, dock inte de mer eller mindre slumpmässiga värden som man får om man bara "kryssar i rutan" för OpenSID.

  14. #14
    Om jag nu vill ha kul med opensid så vill jag ju helst ha hela smörgåsbordet och välja själv. Jag har inte momentan förbrukning i nuvarande opensid. Jag har inte menyn när jag startar bilen som visar tiden för start och aktuell inblandning av etanol (detta kan vara intressant att veta även om jag inte tankar etanol för att kolla inblandningen i bensinen).

    Brisse skrev varför men jag stör mig ändå!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ett program som inte har E85-funktion har ju självklart inte heller funktionen att räkna på etanolinblandningen, varför skulle det? Startbilden tröttnar man på efter ett tag eftersom man måste "kvittera" den vid varje start. I min V6 har jag faktiskt OpenSID med de 6 olika "modes", men det mesta där använder man aldrig ändå. Det som är bra med OpenSID är ju att om man väljer ut de parametrar som faktiskt ger någon värdefull information så har man nytta av det. Att sitta och titta på rattvinkelgivaren (om man har ESP) och de olika ABS-givarnas hastighetssignaler ger ju nada mer än möjligen som någon kuriosa när man vill stila för polarna.
    Det enda som är riktigt bra när man har plats för fler symboler är att man kan få plats för knackningar och misständningar.
    Nu är ju din rätt så gammal, men det är ju ingen omöjlighet att ta en BioPower-basfil och överföra det trim du nu har idag till bensindelen.
    Att "välja själv" gör man innan man lägger in programmet. Man går igenom de symboler som finns i programmet och lägger upp de olika "modesen" så man har vettig information lämpligt strukturerat.

    Sen skall man ju vara medveten om att alla symboler inte finns i alla basfiler. T.ex. så tror jag inte du har momentan förbrukning i din basfil, jag har det inte på min 00a. Däremot finns alltid förbrukad mängd sen start, det är ju det värde som används av SID för att beräkna förbrukningen och det är lättare att använda vettigt. Momentan förbrukning i rena siffror är inte lika tydligt som gamla 9000 med sin finfina stapel. Det är lite som man brukar säga om multimetrar: det är bra mycket mer "informativt" när nålen försöker böja sig runt ändpinnen än digitala siffror som leker flipperspel...

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Du glömmer nördfaktorn!

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Fast nörd förutsätter att man är insatt i det man håller på med Alltså vill nörden ha värden i sin OpenSID som faktiskt säger något, inte bara fladdrande siffror utan någon direkt funktion

  18. #18
    Nörderi kan vara att man vet att man kan bläddra genom alla parametrar bara för bläddrandets skull. Man vet att man har möjlighet att kolla alla parametrarna och det kan räcka för att göra en glad. Har man då som jag hade typ 33x6 olika ställen att kolla på så blir man ju naturligtvis besviken när man helt plötsligt bara har 33. När jag dessutom måste trampa på bromsen för att kunna gå in i opensid igen (tre varianter har jag haft och den första var broms nödvändig men inte med den andra) så är det ju bara totalt kaos. Det förstår ju alla som tänker som jag, ni andra fattar inte!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-29 klockan 20:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Men fatta vad miljoner frågor t.ex maptun och andra då får av folk som inte ens vet vad de frågar om??
    Och fatta vad tid sånt stjäl, för de måste ju svara om de vill ha rykte om sig som duktig på kundvård.

    "Mitt Amul-värde är xxx skall det va så, för kompisen säger att..."

    (Sedan har ju numera Maptun släppt sin MaptunderX med massa nörderi-jox för de som orkar bry sig som siffror hit eller dit.)

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Håller med Per där.

    Jag har haft open sid och även Maptunern och så klart Racelogic.

    Tyvärr dom 3 saker kan förändra en människa totalt.

    Det börjar alltid att det är trevligt att ha koll på saker och ting på bilen mm sen slutar det med att man kör en repa.
    När man kört en repa så börjar 1000 frågor ramla in speciellt när man märker att något är inte som det var innan.

    Trots att man ser att värdena till 99 procent ser bra ut så faller man in i något som jag skulle kalla det kontroll behov.

    Open sid är det något jag inte vill ha längre i alla fall på denna bil.
    Hade en obd Elm 327 app som jag till slut krossade med hammare då jag fick nog.

    Det jag har kvar nu är racechrono app som mäter prestanda.

    Det är det enda jag har kvar och även den är jobbig, men den säger åt mig om bilens prestanda matchar effekten mm.

    Presterar bilen rätt så vet jag att att alla open sid värde är bra.

    Rekommenderar ingen Maptunern,open sid ,obd elm327 mm.

    Alla dom leksaker kommer att få dig på att justera något ,skicka program till vänster och höger,höja/sänka moment ena och andra och hela bilens ägande kommer att gå åt justeringar.


    Kör bilen med mer effekt på samma sätt som man får den från fabrik och märks prestanda försämring så ta det då med en bil verkstad.

    Det är i alla fall vad jag tycker utifrån det jag varit med om.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. open SID
    Av Teamforsbergracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:37
  2. OpenSID OG9-5 -98/-05
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 08:54
  3. open SiD
    Av Ioneye i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •