Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta kolvar Saab 9-5..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    21

    Byta kolvar Saab 9-5..

    Hej!

    Har stött på lite problem. Är inte så kunnig vad det gäller Saab heller, följer Haynes just nu, men det går dessvärre inte så bra.
    Ska kolla kolvarna, tror det är de som har gått. Men har fastnat vid oljetråget..Ska ta bort det, har lossat allt runtomkring men får fortfarande inte bort det.
    Skulle någon vänlig själ kunna förklara för en tjej på ett språk jag förstår (alltså inte bilspråk) hur man kommer åt kolvarna? Hur får man bort oljetråget? Vad ska jag plocka bort och finns det något jag bör tänka på?
    Och jag bör väl tillägga att jag gör allt med motorn i då jag inte har tillgång till lyft. Håller mig till den gamla hederliga domkraften och pallbockar.

    Som sagt, kan låta lite dumt, men är inte så kunnig om just Saab. :P
    Skruvar mest för att sambon tröttnade.

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Beror lite på, vilken årsmodell?

    Jag har gjort ungefär samma operation på min, har en guide i signaturen.
    Dock gäller det på en 1998:a, har för mig att tråget är ändrat på någon årsmodell. I.a.f. på Aeron.

  3. #3

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Tror det sitter nå dolda skruvar mot växellådan. Man lär knacka bort ett par metallbitar eller nått sånt. Mer vet jag inte, har bara låst lite om det för ett tag sedan. Dessutom kan ju saker ha en förmåga att sitta ihop ordentligt även fast man tagit ur skruvarna, de liksom klibbar fast. Då får man ta till lite rätt applicerat våld. :P
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    21

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Beror lite på, vilken årsmodell?

    Jag har gjort ungefär samma operation på min, har en guide i signaturen.
    Dock gäller det på en 1998:a, har för mig att tråget är ändrat på någon årsmodell. I.a.f. på Aeron.
    Okej, detta är en -99 och ingen aero en vanlig 2,0 t med steg 4 från maptun

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    21

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Tror det sitter nå dolda skruvar mot växellådan. Man lär knacka bort ett par metallbitar eller nått sånt. Mer vet jag inte, har bara låst lite om det för ett tag sedan. Dessutom kan ju saker ha en förmåga att sitta ihop ordentligt även fast man tagit ur skruvarna, de liksom klibbar fast. Då får man ta till lite rätt applicerat våld. :P

    Hehe, okej Jadu, våld är redan använt, det hjälpte inte. :P Enligt det jag såg ser det ut som tråget ligger över en ram eller något sådant, lite där sen sitter fast :P

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Har tråget släppt från motorblocket eller sitter det fortfarande fast? Om problemet är att du inte får ner tråget förbi det du kallar ram så kan man bända lite försiktigt mellan karossen och remhjulet på sidan av motorn för att få förbi tråget. Antar att du har lossat främre delen av avgassystemet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    21

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Har tråget släppt från motorblocket eller sitter det fortfarande fast? Om problemet är att du inte får ner tråget förbi det du kallar ram så kan man bända lite försiktigt mellan karossen och remhjulet på sidan av motorn för att få förbi tråget. Antar att du har lossat främre delen av avgassystemet.
    Jag har lossat främre avgassystemet, lossat alla bultar på tråget. Det har släppt på ena sidan men får inte loss det på den sidan där den så kallade ramen är. :P
    Okej, får testa det då

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    46

    Re: Byta kolvar Saab 9-5..

    Bryt å bänd,
    Kan hjälpa att lossa övre motorfästet(vänster sida sett under huven) och hissa motorn lite under växellådan(träkloss emellan såklart).
    Skiter det sig får du lossa växellådsfäste under batteriboxen, Och kanske bakre..
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

Liknande ämnen

  1. När ska man byta kolvar+stakar 9-3 SS?
    Av Emulen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 21:29
  2. Byta kolvar, kostnad?
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 23:05
  3. Byta ut T7 kolvar till T5?
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •