Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bussningsbyte framvagn OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Bussningsbyte framvagn OG9-3

    Är tänkt att jag ska byta bussningarna i framvagnen på min og9-3a imorgon men när jag kika på länkarmarna och bärarmarna så sitter dom ju ihop med en genomgående torxskruv av modell väldigt stor :/.

    Så min fråga är vart får man tag i ett sådant stort torxbits eller fins det något annat sätt att få isär dom?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    T55 är det som gäller. Bytte länkarmar och krängarstag på min og9-3 idag. Köpte torx-hylsan hos Jula.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Jag köpte denna torxhylsa (1/4") på biltema igår (ett set med olika storlekar) kosta runt hundringen för 7st eller vad det var. Hittade dock inte det set:et på deras webb när jag sökte.

    Gick dock bet på att få av spindelleden, får nog flytta lite på drivlinan så man kommer åt att vålda med rätt verktyg.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Använder du brytgaffel? Lossa spindelledsmuttern några varv utan att ta bort den sedan slår du in brytgaffeln runt spindelleden med hammare. Var inga problem att komma åt på min og9-3 på pallbockar men visst satt det hårt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Använder du brytgaffel? Lossa spindelledsmuttern några varv utan att ta bort den sedan slår du in brytgaffeln runt spindelleden med hammare. Var inga problem att komma åt på min og9-3 på pallbockar men visst satt det hårt.
    Hade en brytgaffel som var för smal, kom bara åt med ena benet på gaffeln, så ska skaffa en med lite bredare öppning. Är det risk för att packningen går sönder till spindelleden? Funderade även på en avdragare som kanske är lite snällare då jag ska återanvända den.

    PS. Förlåt för inkräktande i din tråd Gulingen DS.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Är inte säker på hur det ser ut på 9-5, som jag antar att du mekar på, men är det inte så att om du har införskaffat en ny spindelled så sitter alla gummidetaljer du behöver på den nya så det gör inget om du förstör de gamla grejerna? Usch vilken lång mening det blev, hoppas den går att läsa

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Näe det är på 900an som det mekas för tillfället, så det är ju samma som på 9-3an. Har inte sett att det finns några utbytesdelar till den spindeln iaf. Men pajar det är det ju bara kila till skroten
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Jaha okej, då får du byta hela länkarmen med andra ord. Inte ska du väl återanvända gummi från den gamla? Mina länkarmar levererades med alla gummidetaljer och nya muttrar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Tanken var att slänga i nya bussningar (Kunde se genom gummidelen på den gamla bussningen innan jag börjat skära ur den ) och krängningstag bara då den börjat dunka och knarra lite, så jag har inga nya/begagnade länkarmar :P Men jag hoppas på att inget går sönder under processen med den jag har, så jag slipper köpa en ny sån med. Än så länge verkar den hel och fin trots försök att få bort härket. Tackar för förslagen och det blir nya tag nästa helg.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Ja, okej! Var lite förvirrad där ett tag.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Tog värmepistolen (600') och körde med ett par minuter och bankade sedan till med brytgaffeln, då for allt ned iaf. Dock så sket sig skyddet för kulleden. Blir till att skaffa nytt.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    214
    Medlem#
    6799

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Hej

    Finns att köpa nya gummiskydd för kulleden på saab, 130-140 tror jag att jag betalade styck för nya till min att ha om i fall att man skadar de gamla.


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Tackar för tipset, ska kolla upp detta.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    214
    Medlem#
    6799

    Re: Bussningsbyte og9-3.

    Hej

    Hittade mina och Art nr: 8993867


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -

    Bussningsbyte OG9-3

    Hej! Undrar om de kan vara mina bussningar i bilen som gör att den känns ganska svajigt att köra med den speciellt i motorvägsfart? Tänkte på för bilen har gått 17500 mil, så de kanske e dags för lite bussningsbyte? Ska man satsa på powerflex? Tacksam för svar
    /Joni

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Vilka däck? Gamla 9-3 är väldigt känslig. Skillnaden mellan 215/45-17 (rätt) och 225/45-17 (fel, men rätt på 9-5) är ofantlig enligt egen erfarenhet.

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Helt rätt
    powerflex så slipper du byta de närmaste 30000 milen! Och den blir stunsigare

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Fast jag vette sjutton. Polaren hade powerflex på sin 9000 och efter några tusen mil så var bussningarna ovala på insidan och så blev det klonk istället...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vilka däck? Gamla 9-3 är väldigt känslig. Skillnaden mellan 215/45-17 (rätt) och 225/45-17 (fel, men rätt på 9-5) är ofantlig enligt egen erfarenhet.
    Är det samma däckkänslighet och rekommendation för ng900?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Korrekt. Ng900 är om möjligt ännu känsligare.
    Överlag går både ng900 och og9-3 mycket bättre med 205/50-16.

Liknande ämnen

  1. Bussningsbyte i framvagn OG9-5
    Av HeRmAN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •