Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Tjena!

    Vintern närmar sig och jag är väl inte ensam om att ställa av bilen i hopp om en liten effektökning/förfining till 2012.

    Bilen i fråga är en Ng900 - 95 med Maptun's steg 5. http://www.garaget.org/Mattss0n

    Nu är det så att jag är väldigt sugen på ett extraktor grenrör och funderar på detta: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gre ... flans.html

    Jag undrar om det är någon som kör/har kört med detta grenrör som kan ge mig lite referenser? Är det värt pengarna? Jag vet att det finns andra trimfirmor som säljer grenrör men dom är så dyra.

    Tack på förhand, Mvh.
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    409

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Har ingen erfarenhet av såna där grenrör, man jag har sett på andra bilforum att den typen av grenrör gärna vill spricka vid höga temperaturer. De grenrören jag har läst om har varit turbogrenrör till bmw, men det ser ut att vara samma typ av "kina material"
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Hej!

    Bara det faktum att uppgifter beträffande vilket material grenröret är tillverkat av gör väl att varningsklockorna ringer över flera socknar? Det är svårt att avgöra säkert av bilden, men det ser jävligt kluddigt svetsat ut där rören ansluter mot kollektorn (bl.a.).

    Avslutningsvis, att byte grenrör ställer till det för mappningen, kom ihåg det!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Maila kl-racing och fråga om materialspec, godstjocklek, svetsmetod, tillverkningsland osv. Jag vill också veta

    Men varför skaffa extraktorgrenrör till en td04:a???? Ska man inte ha betydligt större turbo, köra T3 fläns eller dylikt så finns det väl ingen anledning.

    Det du länkade till hade dessutom T25 volvo fläns med labyrinttätning.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    med tanke på att du har 340hk i din pärla så kanske ett sånt här skulle passa dig?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... ce8366c91a

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    med tanke på att du har 340hk i din pärla så kanske ett sånt här skulle passa dig?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... ce8366c91a
    Men fortfarande, varför? Den procentuella effektökningen lär väl vara tämligen liten? Bättre att kosta på en ett e85 program och kräma skiten ur td04:an?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    med tanke på att du har 340hk i din pärla så kanske ett sånt här skulle passa dig?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... ce8366c91a
    Men fortfarande, varför? Den procentuella effektökningen lär väl vara tämligen liten? Bättre att kosta på en ett e85 program och kräma skiten ur td04:an?
    och då varför kräma skiten ur TD04 agget? jag gav ett förslag ang grenrör till TS
    Men visst, bättre att skaffa ett extraktor, GT30BB och lite annat smått o gott och mappa om bilen helt men det var väl inte det han frågade om?

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Men fortfarande, varför? Den procentuella effektökningen lär väl vara tämligen liten? Bättre att kosta på en ett e85 program och kräma skiten ur td04:an?
    och då varför kräma skiten ur TD04 agget? jag gav ett förslag ang grenrör till TS
    Men visst, bättre att skaffa ett extraktor, GT30BB och lite annat smått o gott och mappa om bilen helt men det var väl inte det han frågade om?
    Det jag meeeenade var mer:
    1. Varför ens skaffa extraktorgrenrör till en TD04 som passar på original grenrör och när det dessutom ger marginell möjlighet till effektökning. Det kräver dessutom anpassat/individuellt mappat program. Kan det vara så att TS bara vill ha ett extraktorgrenrör för att det ser snyggt/häftigt ut?

    2. Varför inte kräma ur maximalt med effekt med original grenrör istället, utan att det sticker i besiktningsmännens hemska ögon?

    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Det jag meeeenade var mer:
    1. Varför ens skaffa extraktorgrenrör till en TD04 som passar på original grenrör och när det dessutom ger marginell möjlighet till effektökning. Det kräver dessutom anpassat/individuellt mappat program. Kan det vara så att TS bara vill ha ett extraktorgrenrör för att det ser snyggt/häftigt ut?

    2. Varför inte kräma ur maximalt med effekt med original grenrör istället, utan att det sticker i besiktningsmännens hemska ögon?

    1: sant att det kräver individuellt program och inte ger mycket mer effekt annars. Men TS kanske har fler planer utöver, vad vet vi?

    2. nja med tanke på hur hans motorutrymme ser ut i dagsläge kan jag nog säga att det lär inte sticka allt för mycket mer än det redan gör

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Tack för alla svar. Röret från Speedparts verkar faktist vettigare, med speedparts så vet man vad man får också. Och att man måste mappa om bilen fattar jag, jag är rätt ny vad gäller trimmning men lite har jag snappat upp

    Som sagt tack för alla svar. Mvh
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Aerocoffe
    Tack för alla svar. Röret från Speedparts verkar faktist vettigare, med speedparts så vet man vad man får också. Och att man måste mappa om bilen fattar jag, jag är rätt ny vad gäller trimmning men lite har jag snappat upp

    Som sagt tack för alla svar. Mvh
    Bläää på dig Nu måste jag ju själva maila kl-racing den dagen jag är intresserad av att köpa ett extraktorrör
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 678
    Medlem#
    7346

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Är lite inne på Schollins spår med - Ett extraktorgrenrör brukar inte vara aktuellt på dom effektnivåerna man rör sig med "standardtrim", dvs. steg 1-5. Under 400hk känns det rätt onödigt.

    Nu vet jag inte alls vad trådskaparen har för planer, men om han bara tänkt slänga på ett eftermarknadsgrenrör ihop med hårdvara för standard steg 1-5 känns det väldigt dumt med tanke på att det då kräver ommappning för att fungera optimalt. Då skulle jag upplysa trådskaparen att ta sig en titt på vad en individuell mappning kostar först

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    207

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    har inte exd grenrör för bra priser? han brukar ju ha bra priser på det mesta.
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Som många säger, mina planer är det ingen som vet något om.. En liten hint är ju att det står effektökning i det första inlägget.

    Jag vet att jag måste mappa, jag vet att det är dyrt att mappa etc etc. Det jag ville veta var om KL-racing's rör är bra eller inte.

    Men nu när vi ändå har halkat in på det spåret, vad skulle du som ägare till min bil göra för att få lite mer krut?
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113

    Re: Ang. KL-racings Turbo grenrör 'Extreme' ng900

    Citat Ursprungligen postat av Aerocoffe
    Som många säger, mina planer är det ingen som vet något om.. En liten hint är ju att det står effektökning i det första inlägget.

    Jag vet att jag måste mappa, jag vet att det är dyrt att mappa etc etc. Det jag ville veta var om KL-racing's rör är bra eller inte.

    Men nu när vi ändå har halkat in på det spåret, vad skulle du som ägare till min bil göra för att få lite mer krut?
    Börja med att bestämma ett effektmål. Antingen behåller du din 19T, skaffar större spridare och mappar om för e85 och får ut ~380hk vilket är en ganska lagom effektnivå tycker många.

    Nästa steg är större turbo, annat inloppsrör, svetsa om fläns mot DP och andra vatten/oljerör. Nya spridare och såklart en mappning. Eventuellt ett extraktorgrenrör från kl-racing om du ska köra T3fläns eller bara stor turbo som inte får plats mot blocket på original grenrör.

    Only the sky and your wallet sets the limit
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Saab 900 (9-3) Grenrör 'Extreme' TD04 fläns
    Av mathiasO_1985 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 22:50
  2. Turbo GT30R(0,62) Saab ng900 tips grenrör,extern WG
    Av Greenmountain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 18:14
  3. X-Grenrör[ng900]
    Av Talladega_Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 20:00
  4. Grenrör VS Turbo
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 13:50
  5. grenrör ng900
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •