Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 99

Ämne: Inre rengöring motor?

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Gör det här istället om du vill ha motorn rengjord invändigt på ett seriöst sätt.

    http://www.engineflush.biz/

    Kostar runt 2000 kr inklusive olja och filter.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  2. #62
    Hej!

    Vet att vissa verkstäder har detta!
    Men det är ju lite skillnad på 2000 och 200.

    Ville ju veta om någon testat att hälla i engine flush just för att det är enkelt och billigt!

    någon ?????

    Mvh // Anders

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Jag skulle rekomendera att spola rent motorn istället, Det är en lite mer kontrolerad metod. Tex som länken ett par inlägg upp!
    Fotogen /oljebalndning någonting används

    Finns ju ett annat företag som har marknadfört sig rätt hårt senaste tiden med att dom kantvätta motorer utan att plocka isär dom med ngn ny metod dom kommit på!

    Kommer tyvär ej ihåg va dom heter.

    Pro tech häller man väll bara i oljan o kör en stund. Förr va det vanligt att man hälde fotogen eller bensin i oljan o körde motorn några minuter innan man bytte olja. typ 50 - 60 - 70 talet.

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Finns ju ett annat företag som har marknadfört sig rätt hårt senaste tiden med att dom kantvätta motorer utan att plocka isär dom med ngn ny metod dom kommit på!

    Kommer tyvär ej ihåg va dom heter.
    Företaget som marknadsför den metoden heter Bilstein Engine Flush.

    Hittade en artikel där de utvärderat metoden... bara på en bil i och för sig, men det är ju bättre än inget.
    http://www.autopower.se/reportage/bilst ... efault.asp

    Det är flera som saluför produkten vad jag vet i Sverige. Visste inte att www.engineflush.biz var distributör, men det är de tydligen.
    Andreas_Lofgren länkade ju till dem. Där kan man kolla upp vilka verkstäder som utför tjänsten.

    Jag körde det på min gamla 850 GLT -92, och jag tyckte iaf den gick tystare efteråt, fast mycket sitter ju i hjärnan också.

    Känns i alla fall bra mycket säkrare att faktiskt använda en professionell tjänst för sånt här så man inte får massa skit som lossnar och fastnar på dåliga ställen i motorn.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  5. #65
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Inre rengöring motor?

    Sökte på forumet men hittar inte nån tråd. Vet att jag läst om inre motorrengöring typ kör runt med diesel eller fotogen istf olja för att lösa upp och få ur gegga. Jag har vattenblandad olja i motorn och vill skölja lite extra. Dubbla oljebyten och filterbyten blir det vilket som i alla fall.
    Nån som har provat eller har tips på tråd?

  6. #66
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Inre rengöring motor?

    Det finns företag som genomför så kallad engine flush, där de trycker olja genom hela systemet för att rensa ut alla gamla rester. Teknikens värld provade detta för några år sedan på sin gamla volvo diesel.
    /Johan

  7. #67
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Inre rengöring motor?

    Ingen som nånsin hört talas om att blanda i diesel eller fotogen i motoroljan för att skölja ur effektivare? Nog har jag läst det i nån tråd men hittar inte

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Inre rengöring motor?

    Jag läste om det senast igår, 3 liter olja och 1 liter diesel eller fotogen var receptet.

    Sökfunktionen i forumet suger så använd Google ist så hittar du massor.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #69
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Inre rengöring motor?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jag läste om det senast igår, 3 liter olja och 1 liter diesel eller fotogen var receptet.
    Liknar mer aktiv dödshjälp än nå't hälsosamt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Re: Inre rengöring motor?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jag läste om det senast igår, 3 liter olja och 1 liter diesel eller fotogen var receptet.
    Liknar mer aktiv dödshjälp än nå't hälsosamt.
    SAAB 9-3 Aero -01

  11. #71
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Inre rengöring motor?

    Förvisso, men vi talar om en mycket begränsad tidsperiod (att köra tills motorn blir så ljummen att oljelösningen blir lättrinnande) och syftet är att rensa motorn från en massa gegg till följd av trasig topplockspackning.

    Jag ser det som två onda ting, antingen låta det vara och bara köra runt ett varv med 100% olja eller försöka skölja ur gegget med nåt mer mer bett, och det var därför jag sökte trådar om et'

  12. #72
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Inre rengöring motor?

    Om du gör detta så rkna med iaf ett par extra oljebyten efteråt för att späda ut fotogenet eller bensinen, systemet rumer totalt 5.4 liter olja, men du får bara ut 4 liter vid varje byte...
    /Johan

  13. #73
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Inre rengöring motor?

    Hej!

    Behöver man göra rent motorn efter ett lättare haveri så är det med motorolja, inte olja + diesel. (vid svårare haveri så är det nedtagning av motorn som gäller för att säkerställa att motorn blir ren). Häxbrygder bör undikas, referenser till att farfar alltid gjorde så med sin Nuffield saknar relevans.

    Processer så som "motordialys" etc medför alltid en viss risk för att man river loss skit som sedan hamnar på nå't olyckligt ställe, detta får förstås ställas i relation till hur motorn är innan det inre lavemanget. Att "motordialys" på något sätt skulle öka motorns effekt mer än möjligen relativt försumbart känns avlägset.

    Med det jag vet så skulle jag inte råda en vän att använda någon produkt för inre rengörning, tätare oljebyte däremot. Köper man en bil där man har fog att misstänka att oljebyten skötts lite si så där, kör motorn driftsvarm (oljan skall bli skapligt varm), töm ut olja, lossa filter. Låt nu bilen stå och droppa minst nå'n timme, passa på att fixa med andra saker på bilen, tändstift, bromsvätska etc under tiden. Montera plugg o nytt filter, häll i den olja du skall använda i fortsättningen, varmkör tills oljan cirkulerar genom oljekylen, detta går att göra i garaget (förhöjd tomgång påskyndar detta). Töm ut olja, lossa filter. Låt nu bilen stå och droppa minst nå'n timme, passa på att fixa med andra saker som återstår... Slutligen, montera plugg o nytt filter, fyll upp med olja, starta och låt motorn gå en stund, kolla efter läckage, kontrollera slutligen oljenivån. Nästa oljebyte sker med fördel i förtid, låt säga 5000 km. Har man genomfört denna procedur så är man nog så säker som man rimligtvis kan vara.

    Vad man skall använda för olja och filter kommenterar jag inte....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #74
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Inre rengöring motor?

    Vet en som gjorde en ren disel rengöring av 2 motorer på detta sättet jag kommer beskriva.
    Töm ur oljan
    Häll i 3 liter ren disel.
    Starta upp o låt stå på tomgång i MAX 5 min. skulle rekomendera mellan 2-3 min.
    Stäng av töm ur o byt även filter o sen i med ny olja o filter.
    De jag har märkt efter när jag har åkte med är lite tystare motor o sen att bilarna i fråga har blivit snabbare o starkare.
    Marginellt ja men ändå märkbart.
    Finns tyvärr inga tider..

    Jag säger inte man ska göra detta eller inte men havererar de så gör de.
    Vad man än gör så gasa inte. Då har du en motor mindre.

    De finns som sagt enkla saker men om dom är bra eller inte i längden vet inte jag o är jag inte expert på.

    Kommer själv inte göra detta. om jag inte har mer pengar på fickan...

    //F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #75
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Inre rengöring motor?

    Det är antagligen extremt skadligt för alla lager i motorn då diesel inte smörjer någonting alls. Löser upp skit gör det bra däremot, det funkar bra att använda att doppa motordelar i när man skruvat isär en motor. Men jag skulle aldrig våga starta en motor som enbart har diesel i sig. Visst ligger det ju kvar en oljefilm på lager osv ett tag och man klarar sig kanske helt utan att några lager får förkortad livslängd. Men varför chansa!??

    Men som man brukar säga "inget löser upp olja så bra som OLJA!". Alla mina motorer och växellådor har sett ut som nya inuti, inga slaggprodukter eller missfärgningar alls. Allt tack vare oljebyte efter bara 500mil och minst en gång per år.
    (Sen finns det folk som menar att det är skadligt att byta för ofta, för oljan är ganska elak i början innan den fått gosa till sig ett tag... men de orkar jag inte lyssna på )


    Till TS: vatten i oljan är inte så farligt. Gör ett byte efter du bytt topplockspackning och ut och provkör försiktigt några kilometer. Sen gör du ett oljebyte till och kör lite längre. Förhoppningsvis räcker det så. Eventuellt får du byta igen efter ~100mil.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Inre rengöring motor?

    Det jag inte riktigt begriper med hela resonemanget e varför så många förväntar sig utfall av ingenting? Slick 50 e världens grej liksom. Alla producenter av olja e idioter som bara undanhåller kunskap från oss kunder?
    Vad e det som tar emot så överjävligt med att lossa en sump å en topp samt i värsta fall ngr kolvar å knata över till lokale motorrenoveraren å få ringar mm både rensat å kontrollerat?

    Att man skulle få ren motorn invändigt på ett vettigt vitalt sätt med undermedel,men jösses...tror folk här på tomten med? De av er som sett med egna ögon hur tex koks på baksidor å sidor av ringar ser ut å hur det sitter,hur skall det gå till.? Det e ju så hårt att ibland har man allt schå i världen att få väck det ens mekaniskt med verktyg,å detta skall ngt magiskt undermedel,som då skall passera en spalt av förhoppningsvis under 5/100mm fixa.? WD40? Tillåt mig le. (Därmed inget illa sagt om WD40 som produkt men det e knappast framtaget för uppgiften. Fö innehåller de flesta tunnflytande dito vätskor,5-56 mm,till stor del just...fotogen å liknande oljor.)

    Öh....ok. Förstår ni själva hur dumt det låter? Dr Boost e totalt rätt ute. Det ENDA sättet att hantera detta e rent fysiskt.
    Ja,jag e fullt medveten om alla metoder som lanserats på senare år framför allt i takt med att serviceintervallerna ökar. Allt från sk Seafoam till flush i olika former å det e mkt enkel fysik tom att om vi kränger in ngt som e såpass aggressivt i en motor så det löser koks...jaja. Angivna serviceintervaller ökar,folk sköter det inte lika förbannat,å så kommer där en uppsjö med "undermedel" som minsann skall fixa biffen. E det fler än jag som ser en röd tråd här?

    Ringar har fö till arbetsuppgift att rotera i sina spår å genom det vara till större delen självrensande.
    Vidare e det som påpekats så att motorolja innehåller fosfater vars uppgift e att "tvätta" maskin invändigt å hålla div rester i sk suspension. Så att det förhoppningsvis kan hanteras av filter mm.

    Diesel? Ja. Jo. Det funkar. På en maskin man inte bryr sig om å man skall i det vara mkt medveten om att innan oljan skapar koks har den passerat stadiet sludge,å med det sagt att diesel mkt väl kan spola loss "kakor" som sätter igen oljekanaler å gud vet vad annat.

    Först som sist.
    Gör om,gör rätt. Det e inte världens ände att varken släppa på ett tråg,sil mm eller att mkt snabbt bara lätta på ett topplock såpass att man kan få ur 4 kolvar.

    Som Henry Yunick en gång myntade- There is no magic. E precis lika sant som det e sagt.

  17. #77
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Re: Inre rengöring motor?

    Jänkarna kör med seafoam när dom rengör motorn.
    Både förbränningsrum samt dom inre delarna.
    Inte för att det är något jag kan rekommendera men det skulle vara roligt att prova i någon gammal motor bara för att få se rökmolnet.
    Något som kan ta bort skit i förbränningsrummen är att man sprayar lite vatten i insuget när man kör motorn men det har jag bara provat på gräsklipparen när den sotat igen.
    Det sägs att man får "hydro lock" om man sprayar för mycket.

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Inre rengöring motor?

    Ja Pelle. Det e helt korrekt. Vätska kan som bekant inte komprimeras. Har varit med om det ngr ggr i det att en toppackning kastat in handduken. En av de stakarna hänger på väggen i verkstan än.
    (Å innan man lyckas med det e det tal om mer eller mindre blowout av packningen kan jag meddela. Det räcker då rakt inte med ngr små fisläckage.)

    Problemet,eller vad man skall kalla det,e att koks vad avser ringar oftast sätter sig längst in i ringspåren samt på ringarnas sidor å baksidor.
    Å problemet med det i sin tur e att om kolvar å ringar fortfarande e ngt att ha e spelen/marginalerna mkt små dit in.

    För att ge dig en ide e det på "bread&butter" motorer oftast så att sidspelet(alltså det i höjdledd sett med ringen monterat på kolven) rör sig i trakterna av maximalt 5/100mm. På "räsermotorerna" åker man ofta lite mer iofs,men fortfarande i samma härad.

    Att man med självfall å kapillärverkan ,eller vad man skall kalla det,skulle få något magiskt medel att penetrera såpass långt in å med kraft kunna få väck koks i de regionerna genom att tex hälla på ngt via tändstiftshålet...mm..jo...and pigs fly n santa exists...

    Om ngn e nyfiken,eftersom det e mitt jobb,e det bara att låna mitt endoskop. Fiberoptik is da shit...ner med slangen å titta efter bäst det går å det skulle förvåna mig ngt helt kopiöst om man ens får förbränningsrummet soprent. Än mindre ngr kolvringar eller kolvringsspår.

    Säger det igen. Dr Boost e helt rätt ute. Det finns rätt sätt åsså finns det fel sätt å bra mkt visare män än oss har redan efter att ha provat olika lösningar hela liv konstaterat att;
    There is no magic.

    Som sagt. Det e verkligen inte världens ände att släppa på ett tråg och en topp i min mening.
    De T7 kolvar jag tog ur min motor nyligen var inte på vägar när det värsta jag sett i den riktningen,men nog vart där koks på de ställena,tex.

    Silen likaså. Där e nu iofs lättare för undermedel att tränga in å göra sitt jobb,men om det löses upp där så e en av konsekvenserna att den halvhårda dyngan pressas med å in genom pumpdrev osv innan det förhoppningsvis fastnar i filtret.
    Uppepå det sitter det en överströmningsventil på blocket precis intill svängdämparen på motorn..vars uppgift e att öppna om ngt sätts igen..

    Nah. Det där med att "rengöra" dem här vägarna...där får jag nog säga var man för sig själv. Jag vet iaf hur jag hanterar det. På det enda sätt jag vet fungerar. Dvs demontera bitarna å kasta dem i hetvatten tvätten.(Som innehåller alkalisk lösning med Ph 13.7)
    Lika fulla fast kontrolleras allt för rester efter tvätten iaf.

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Någon som provat invändig motortvätt för att fixa koksade oljeringar? 9-5 Aero -06

    Hej, som rubriken säger, hur bra är en invändig motortvätt? Min bil lider troligen av koksade kolvringar (oljeringarna), efter att ha gått för länge med trasig vevhusventilation. Det gör att den drar kopiösa mängder olja.

    Jag vill såklart helst slippa byta ringarna, då det är jättemycket arbete. En del har provat WD40-metoden, men den verkar ju lite tveksam. Frågan är om en invändig motortvätt skulle kunna lösa problemet? Någon som provat?

    Mvh Johan

  20. #80
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av jsoderbe Visa inlägg
    Hej, som rubriken säger, hur bra är en invändig motortvätt? Min bil lider troligen av koksade kolvringar (oljeringarna), efter att ha gått för länge med trasig vevhusventilation. Det gör att den drar kopiösa mängder olja.

    Jag vill såklart helst slippa byta ringarna, då det är jättemycket arbete. En del har provat WD40-metoden, men den verkar ju lite tveksam. Frågan är om en invändig motortvätt skulle kunna lösa problemet? Någon som provat?

    Mvh Johan


    Har testat det där men brukar hjälpa ytterst lite.
    Mina kolvringar som inte hade jätte mycket koks, hade det bränts fast ordentligt, vilket krävdes stålull och sprit för att tas bort.
    Det sitter även skit innanför ringarna också. mot kolv väggen.
    Mitten ringen på kolven som har en fräst undersida, där hade det samlat mycket skit.
    Bröstkåpan hade gegga bränts fast på inne väggen som krävde stålborste.

    har du öppnat ventilkåpan så du inte mycket skit där inne?

    Prova men tror nog inte att det kommer hjälpa.
    Gjorde inte det för mig.
    häll i wd 40 i kolven och prova.
    hehe
    Senast redigerat av toorp den 2016-01-24 klockan 21:52.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Hur ”låsa” inre monteringsklämma runt inre h-drivknutdamask
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 19:13
  3. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  4. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •