Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

  1. #1
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Till er som med Open Sid, det gäller bilen i signaturen. (9-5 -03). Bytte termostaten februari 2010 (speedparts 89 C) på bilen då den gamla börjat bli långsam. Det tog lång tid att få upp motor temperaturen. Idag när jag kör landsväg 90-110 med bilen så kommer motor tempen upp i 84-85 grader i open sid men tempmätaren ligger prick kl 9. När bilen står still så ökar tempen till mellan 90-95 grader, men sjunker till ca 85 när man kör. Det har inte varit spec kallt ännu i år.

    Är detta normalt att ha en ”drift temp” på 85 grader när man kör el är det dags för byte av termostat igen?
    Ni som har Opens sid vad har ni för motor temp när ni kör konstant fart på motorväg?

    Det tar inte nån lång tid för motorn att komma upp i temperatur från kallstart.

    //Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Nu kör jag ju endast bilen mellan typ april - oktober och inte när det är riktigt kallt så mitt svar kanske blir lite missvisande.

    Men enligt min OpenSID ligger motortempen på mellan 86-88 grader vid körning. Allt som oftast runt 88 grader. Sen stiger den mycket riktigt lite när man står still för att sedan sjunka när elfläkten slår till.

    Brukar inte heller se någon direkt skillnad på den analoga nålen i instrumenthuset. Vid hårdkörning kan min motortemp bli runt 100 grader och sedan sjunka ner till 85 grader - Kan inte så någon skillnad ens där på analoga nålen.

    Tror inte 3 grader hit eller dit är något du behöver bekymra dig över. 85 eller 88 grader tror jag mest beror på temperaturen ute i luften!

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Ja kör ju även de kalla vinterdagarna med bilen och min ligger runt samma temp som din även när det blir riktigt kallt.
    Så ja tror det är helt normal temp.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Hej!

    Av det jag sett på min bil så ligger min bil på 88-90 i motortemp motorvägsfart.

    Vet att i vintras när det var -20 hade jag svårt att komma upp i 88-90 grader.Utan låg ett tag på 80-85 säkert ca 1 mil ville helt enkelt inte gå upp,vet inte om det var fmic som ställde till det.



    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    EDIT: Var ute och körde lite igår kväll då kom jag inte över 84 (låg ofta runt 82) grader vid normal körning 60-90 km/h. Ute temp var då 5+. Det känns lågt tycker jag.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    EDIT: Var ute och körde lite igår kväll då kom jag inte över 84 (låg ofta runt 82) grader vid normal körning 60-90 km/h. Ute temp var då 5+. Det känns lågt tycker jag.

    //B
    Hej !

    Det där kan inte vara normalt tycker jag i alla fall..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Vad är det för temperatur på termostaten original?
    Min ligger på 75-76° grader normal körning = på tok för lågt om man jämför med era temperaturer.

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vad är det för temperatur på termostaten original?
    Min ligger på 75-76° grader normal körning = på tok för lågt om man jämför med era temperaturer.
    SAAB 9-5 (mfl modeller) är termostaten på 89 grader.
    Jag har köpt en ny original (den som heter OE....) från SP. Ska se om det gör nån skillnad.

    Herr Boost uttalade sig som så här om tråden via PM:
    "Ditt senaste inlägg som beskriver hur kyltempen var vid +5 C antyder ett visst smärre fel hos termostaten. Hur illa det blir när det blir smällkallt går inte att säga, det KAN vara så att den reglerar vettigt kring den temp du nu sett, eller så gör den det inte... Då kommer kyltempen att sjunka markant vid -20 C utetemp."

    JonTe: I ditt fall är det nog dax för byte helt klart.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Hej!

    På tok för lågt, du får nog motorras omgående!
    Ring mig så kan jag förklara vilka hemska saker som kan hända....
    Spannet 85-90 C får väl anses som tämligen lämpligt, även om tempen gärna får gå lite högre under vissa förhållanden.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    På tok för lågt, du får nog motorras omgående!
    Ring mig så kan jag förklara vilka hemska saker som kan hända....
    Spannet 85-90 C får väl anses som tämligen lämpligt, även om tempen gärna får gå lite högre under vissa förhållanden.
    He he...ja du har säkert några hemska berättelser om någon gammal ryss som kört med för låg temp och där hela motorn kloggat igen
    Byter omgående!

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    På tok för lågt, du får nog motorras omgående!
    Ring mig så kan jag förklara vilka hemska saker som kan hända....
    Spannet 85-90 C får väl anses som tämligen lämpligt, även om tempen gärna får gå lite högre under vissa förhållanden.
    He he...ja du har säkert några hemska berättelser om någon gammal ryss som kört med för låg temp och där hela motorn kloggat igen
    Byter omgående!
    Jag kan inget i ämnet, men jag kan dra en sann historia:
    Jag köpte min svarta 900:a 2007 när den hade gått 19000mil och körde 2500mil med den innan den började rassla. Jag trodde det var balansaxelkretsen så jag hinkade ur motorn och började riva. Såg då att motorn saknade balansaxelkrets, hade hyfsat ny kamkedja med tillbehör MEN den hade också en termostat som var bortkapad.

    Det var bara den yttre metallringen med packningen kvar. Väldigt osäker hur länge bilen gått "utan" termostat, men det måste varit minst 3000mil. Bilen funkar bra än idag

    (rasslet kom från en spännrulle, men jag bytte massa annat och lärde mig mycket iaf )
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Uppdatering, bytte termostaten igår till en "original" från SP. Det blev skillnad, när man är ute och kör så går tempen upp till 89 grader för att sedan sjunka till 84-85 för att sedan stiga igen. Antar att det är så termostaten reglerar och skall fungera. Utetemp igår var kring -1 till 0 och bilen kom upp i 89 graden i 80-120 Km/h utan problem.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Uppdatering, bytte termostaten igår till en "original" från SP. Det blev skillnad, när man är ute och kör så går tempen upp till 89 grader för att sedan sjunka till 84-85 för att sedan stiga igen. Antar att det är så termostaten reglerar och skall fungera. Utetemp igår var kring -1 till 0 och bilen kom upp i 89 graden i 80-120 Km/h utan problem.

    //B
    Skönt att det löst sig.

    Citat Ursprungligen postat av Schollin

    Det var bara den yttre metallringen med packningen kvar. Väldigt osäker hur länge bilen gått "utan" termostat, men det måste varit minst 3000mil. Bilen funkar bra än idag
    Du tänkte aldrig på att slå ett getöga på temp. mätaren i bilen?
    Eller visade den som den skulle ändå kanske?

  14. #14
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Schollin

    Det var bara den yttre metallringen med packningen kvar. Väldigt osäker hur länge bilen gått "utan" termostat, men det måste varit minst 3000mil. Bilen funkar bra än idag
    Du tänkte aldrig på att slå ett getöga på temp. mätaren i bilen?
    Eller visade den som den skulle ändå kanske?
    Klart man har koll på tempmätaren! Den stod alltid i mitten där den skulle. Vinter med -20 grader kanske det tog lite längre tid än normalt, men det tänker man ju inte på om man inte kör två identiska bilar regelbundet och ser att de beter sig annorlunda och blir olika fort varma.

    Hade bilen haft ACC/ECC så hade det nog märkts att det inte kommer ut den värmen som man ställt in den på. Men med vanliga vred och traditionell AC som man startar manuellt med knapp som den bilen har så tänker man nog inte på det, man ställer ju bara vredet på fullt och när det börjar bli för varmt så backar man det lite.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Min ligger på 78 grader i 110 när utetempen ligger kring 3. I stadskörning 84-85. Är det för lågt?


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Min ligger på 78 grader i 110 när utetempen ligger kring 3. I stadskörning 84-85. Är det för lågt?


    //Göran
    Hej!

    Jag tycker att detta svar säger allt.Exakt så är det på min bil i alla fall.
    Min låg igår exakt som Dr boost skriver.
    Ökade med 1 grader när jag gjorde acceleration 80-150 km/h..

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Spannet 85-90 C får väl anses som tämligen lämpligt,
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Då är det alltså dags att byta termostat. Tycker också att det är för lite värme inne också. Min första 9-5 så man vet ju inte hur allt skall betee sig. Hittar inte ens vart man slår på värmen i backspeglarna, det kanske inte ens finns på 9-5?


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Värme i backspeglarna finns (på min i alla fall och jag gissar att det då gäller alla, för jag kan inte tänka mig att det är extrautrustning, eller?) , går på samma som värmen i bakrutan så slå bara på den (eller ställ in den på att gå igång automatiskt om det är kallt ute).

    Bytet av termostat är enkelt, sitter lite krångligt till men i övrigt är det bara ett par bultar som ska loss. Mitt tips är att köpa termostaten direkt av SAAB, jag köpte en av mekonomen och den var trasig vid leverans*, och kostar ändå ung. lika mycket som SAABs.

    *eller jag tror snarare att den var lite för liten för termostathuset och därför läckte lite, finns en tråd om det där jag skrivit tidigare. Mekonomen kan ju förvisso ha fixat problemet men onödigt att chansa när det handlar om så lite pengar (minns inte priset men jag orkade aldrig gå tillbaka med min defekta mekonomentermostat så billigt lär det varit)

    /U

  19. #19
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Ökade med 1 grader när jag gjorde acceleration 80-150 km/h..
    Oj, det var inte farligt. Vad var det för utomhustemp då?

    Min brukar kunna öka typ 10 grader på en sån gasrepa. Ibland runt 97-98 grader efteråt. Iofs har det varit rätt varmt ute då med. Temperaturen sjunker alltid snabbt efteråt till 88 grader där den ska ligga.

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Oj, det var inte farligt. Vad var det för utomhustemp då?
    Kollade i mina canperf logger,har ca 200 repor 100-150 dom flesta låg på samma motortemp som i början som på slutet en undantag var att det ökade med 1.
    Oavsett värme.
    Max 23 grader utetemp.

    Kollar jag 100-200 så ökar det med 2-3 grader vad jag sett.
    Och då varvas det på till 6200 rpm

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Min brukar kunna öka typ 10 grader på en sån gasrepa. Ibland runt 97-98 grader efteråt. Iofs har det varit rätt varmt ute då med. Temperaturen sjunker alltid snabbt efteråt till 88 grader där den ska ligga.

    Kanske effekt spelar roll du kör med mer effekt ,eller är det kanske fmic som gör nytta på min bil,har inte så bra koll men vore kul att ha

    Vet att i Bosnien ,max höjd på 1100 meter kraftiga uppförsbackar,30- 35 grader utetemp och full acceleration den översteg inte 94-95 grader när jag kollade just på teng.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Motortemperatur stiger för snabbt
    Av NightMar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 00:07
  2. Byte av tändkassett pga låg motortemperatur?
    Av Vopee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 12:43
  3. Hängande tempmätarnål 9000
    Av Toggan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •