Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

  1. #21
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Nu har jag visserligen inte så bra underlag som du har med loggar, men min känsla är att min temp stiger bra mkt mer än din iaf!

    Har jag Teng uppe i SIDen och gasar så får jag nästan en temperaturökning på nån grad direkt. Det är ju aldrig så att den stiger över till oroväckande höga nivåer. Har aldrig rubbat den analoga mätaren från att stå rakt upp som den ska, även vid riktigt hård körning på bana. Men jag vet att jag tidigare reagerat över att tempen stiger i rätt bra takt i samband med acceleration.

    Sitter ju fmic på min holk också, men den borde inte spela så stor roll för vattentempen i motorn.

  2. #22
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Nu har jag visserligen inte så bra underlag som du har med loggar, men min känsla är att min temp stiger bra mkt mer än din iaf!

    Har jag Teng uppe i SIDen och gasar så får jag nästan en temperaturökning på nån grad direkt. Det är ju aldrig så att den stiger över till oroväckande höga nivåer. Har aldrig rubbat den analoga mätaren från att stå rakt upp som den ska, även vid riktigt hård körning på bana. Men jag vet att jag tidigare reagerat över att tempen stiger i rätt bra takt i samband med acceleration.

    Sitter ju fmic på min holk också, men den borde inte spela så stor roll för vattentempen i motorn.
    Högre effekt bör göra sitt ,annars så får Drboost skriva några ord om detta.
    Skulle vara kul att veta vad som kan vara avgörande faktor mellan min och din bil.

    Mr_SunBear

    Hur mycket ökar motortemp på din bil om du kör 80-150 km/h ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #23
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Nu har jag visserligen inte så bra underlag som du har med loggar, men min känsla är att min temp stiger bra mkt mer än din iaf!

    Har jag Teng uppe i SIDen och gasar så får jag nästan en temperaturökning på nån grad direkt. Det är ju aldrig så att den stiger över till oroväckande höga nivåer. Har aldrig rubbat den analoga mätaren från att stå rakt upp som den ska, även vid riktigt hård körning på bana. Men jag vet att jag tidigare reagerat över att tempen stiger i rätt bra takt i samband med acceleration.

    Sitter ju fmic på min holk också, men den borde inte spela så stor roll för vattentempen i motorn.
    Högre effekt bör göra sitt ,annars så får Drboost skriva några ord om detta.
    Skulle vara kul att veta vad som kan vara avgörande faktor mellan min och din bil.

    Mr_SunBear

    Hur mycket ökar motortemp på din bil om du kör 80-150 km/h ?

    Mvh
    Frågan är väl om det är någon skillnad på volymen kylvätska i systemet på en 9-3 VS 9-5? Och hur skillnaden är på kylaren för kylsystemet.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #24

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    (eller ställ in den på att gå igång automatiskt om det är kallt ute).
    Hur gör man det? Kan man det på en gammal -00:a också?



    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    och kostar ändå ung. lika mycket som SAABs.
    Japp, 145:- fick jag ge förra veckan hos Biva.
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Lundberg...
    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    (eller ställ in den på att gå igång automatiskt om det är kallt ute).
    Hur gör man det? Kan man det på en gammal -00:a också?
    Det tror jag, går på min -03:a iaf., håll helt enkelt inne knappen för bakrutans värme tilll det står "automatic defrost: on" / "..off" eller något liknande i SID. (om det står "..off" stängde du just av funktionen och då får du göra det en gång till för att få igång den igen)

    Det ligger någon liten fundering i bakhuvudet om att det var något lite mer speciellt med manövern och det enda jag kan komma på är att man eventuellt inte kan göra detta med motorn igång utan enbart tändning på, prova båda helt enkelt. Skulle dessutom gissa att det står omnämnt i manualen så det är väl bara att slå upp annars...

    /U

  6. #26

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Hejsan.
    Jag testade att trycka in knappen när jag åkte hem från jobbet.
    Såg då att det stod något.
    Såg nu när jag kom hem vad du skrivit, och det stämde ju givetvis!
    SAAB 9-5 2.3t Kombi -00 + VW Passat TDI Syncro kombi -99

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Min temp visar 80 grader men det beror på att jag har en 80 graders termostat.
    Den går upp till ca 83-84 innan den öppnar och faller ner till ca 76 för att sedan bli stabil vid 80.
    Jag gissar att den kan ha lite ålderskrämpor men en viss tröghet i systemet får man förvänta sig.
    Brukar kolla på opensid tempen och låta bli kraftigare gasning innan tempen nått 60 grader.
    Köp en orginal termostat på saab om ni behöver byta är mitt råd.

    Pelle

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Bytte igår till en ny original. Blev peeeerfekt, 88-90 grader vid landsvägsfart.

    Fråga: Vad är det för typ av termostat? Känns inte som en bi-metallstermostat utan en vax?

  9. #29
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Mr_SunBear
    Hur mycket ökar motortemp på din bil om du kör 80-150 km/h ?
    Mvh
    Testade en repa idag på morgonen på 4:an från 80-160. Då var temp 87 vid start och när jag klev av gasen vände tempen till vid 91 grader i nån sekund. Knappt 5 sekunder senare var motor temp 87 igen. Utetemp +10 grader.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #30
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    [quote=Mr_SunBear]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":n05c2q4e
    Mr_SunBear
    Hur mycket ökar motortemp på din bil om du kör 80-150 km/h ?
    Mvh
    Testade en repa idag på morgonen på 4:an från 80-160. Då var temp 87 vid start och när jag klev av gasen vände tempen till vid 91 grader i nån sekund. Knappt 5 sekunder senare var motor temp 87 igen. Utetemp +10 grader.

    //B[/quote:n05c2q4e]

    Det låter ungefär som det brukar funka på min bil. Men har bara testat i typ +20 grader så det är vl därför min temp ökar mer. Men på samma sätt börjar min temp återgå till normalt igen efter några sekunder.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Motortemperatur i OpenSid (termostat)

    Då får jag hoppa in i ledet som gjort termostatbyte. Fungerar numera perfekt! Går upp till 89-90 grader för att sjunka och sedan gå upp igen. Värmen i kupén har också ökat. Väl värt 130:- hos Saab och 40 minuters skruvande!
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. Motortemperatur stiger för snabbt
    Av NightMar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 00:07
  2. Byte av tändkassett pga låg motortemperatur?
    Av Vopee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 12:43
  3. Hängande tempmätarnål 9000
    Av Toggan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •